تعادل شعاعی در عکاسی

تعادل شعاعی در عکاسی

5/5 - (5 امتیاز)

تکنیک های ترکیب بندی در عکاسی به شما کمک می کنند تا بتوانید تصاویر جذابی ثبت کنید .برای ثبت یک عکس خوب لازم است تا از یک سری از روش ها را رعایت کنید که تعادل شعاعی می تواند یکی از این موارد باشد. ترکیب بندی مناسب به روش تعادل شعاعی در عکاسی یکی از تکنیک هایی میباشد که معمولا تصویربرداران مبتدی با این مورد کمی مشکل دارند در حالی که استفاده از این روش کار ساده ای است.

تعادل شعاعی در عکاسی

همانطور که می دایند استفاده از بخش های مختلف یک تصویر در کادر و قرار دادن سوژه در محلی مناسب می تواند عامل مناسبی برای نظم دادن به تصویر باشد. استفاده از ترکیب یکی از معمول ترین روش ها برای منظم جلوه دادن تصویر می باشد و البته ترکیب بندی به روش های مختلفی انجام می شود که تعادل شعاعی یکی از تکنیک های ترکیب بندی به شمار می رود.

تعادل شعاعی در عکاسی چیست؟

تعادل شعاعی در عکاسی چیست

ترکیب بندی شعاعی (composition radial) ، ابزاری است که می تواند به عکس های شما عمق بخشیده و آن ها را تاثیرگذار تر کند . تعادل شعاعی یک نوع تعادل متقارن است که با ایجاد یک تقارن در تصویر تحت محوریت یک مرکز در وسط تصویر شکل میگیرد. معمولا هدف از این تکنیک ایجاد یک نقطه بصری متمرکز برای جلب توجه بیننده به سوژه عکاسی است. ترکیب بندی شعاعی همچنین می تواند کاری کند که بیننده در یک تصویر ثابت، حرکت واقعی را احساس کند.

این تکنیک میتواند هم به صورت طبیعی و هم به صورت مونتاژ در عکاسی رخ بدهد. همچنین لازم نیست حتما تمام ترکیب بند ی ها ی شعاعی از دایره ساخته شده باشند!

تعادل شعاعی در هنر

استفاده از روش های مختلف ترکیب بندی از شاخه های هنر مانند طراحی وارد شاخه های نوظهوری مانند عکاسی می شود و بدین صورت تعادل شعاعی در عکاسی و تصویررداری را نیز پدید می آورد. همواره در هنر به خصوص هنر مدرن برای ایجاد هماهنگی در تصویر از ترکیب بندی شعاعی استفاده شده است. ترکیب بندی شعاعی به دلیل ماهیت جذاب آن قرن ها توسط هنرمندان مورد استفاده قرار میگرفته است. یک نمونه مشهور، نقاشی های دایره ای کاندینسکی است که پالس های رنگ را ساطع می کند.

آموزش استفاده از تعادل شعاعی

البته باید یادآور شد که قدرت این تکنیک در چینش دایره ای وار به صورت متعادل در تصویر است. با آغاز سبک هنری آوانگارد در قرن 20 هندسه اهمیت بیشتری پیدا کرد که به دنبال آن انتزاع برای تاکید احساسات با استفاده از اشکال از تعادل شعاعی استفاده کرد. در ادامه جنبش باهاوس ادامه رو این سبک بود.

ایجاد ترکیب بندی شعاعی

ترکیب بندی شعاعی مربوط به المان های بصری است که از یک نقطه مرکزی در یک تصویر گسترش یافته یا حول آن متمرکز هستند المان های شعاعی نرم و روان، یک جریان هماهنگ در سراسر تصویر ایجاد می کنند از این رو برای تعادل شعاعی یک نقطه در وسط تصویر در نظر میگیریم به طوری که خطوط شعاعی از آن نشات بگیرد. در اطراف خود به طور معمول چشم، گل ها، صدف حلزون و …. وجود دارد از این رو چشم ما اینگونه المان های بیشتر دوست دارد و در طراحی معماری خود مانند راه پله ها ، پنجره ها و … از انها استفاده میکند.

نحوه ایجاد ترکیب بندی شعاعی

استفاده از لنزهای واید برای تاکید بر تعادل شعاعی در عکاسی، مفید است. آنها به طور طبیعی تغییر در زاویه دید ما ایجاد می کنند و باعث می شوند ما در وسط عکس تمرکز کنیم . این نقطه در وسط جایی است که باید مرکز سوژه خود را قرار دهید . از انواع عکاسی شعاعی می توان عکس برداری با نوردهی طولانی از ستارگان و یا عکس برداری های هوایی سطح شهر را نام برد. برای تصویر برداری از یک شخص نیز میتوانید قرار فرد در یک قاب دایره ای شکل عکاسی شعاعی را تجربه کنید.

ترکیب بندی شعاعی در هنر

از مناظر گرفته تا معماری و هر چیز ی بین این دو، ترکیب بندی شعاعی می تواند به عکاسی شما عمق و تاثیر ببخشد. عکاسی به روش ترکیب بندی شعاعی می تواند به اثر جذابی منجر شود که نگاه ب یننده را به طور موثرتر در اطراف تصویر هدایت می کند. برای کسب مهارت در ایجاد تصاویر متعادل، زمان و تمرین لازم است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *