تراز سفیدی یا وایت بالانس چیست

تراز سفیدی یا وایت بالانس چیست

4.3/5 - (6 امتیاز)

تصویربردارانی که علاقمند به هنر عکاسی می باشند بهتر است  تنظیمات دوربین را به صورت دستی انجام دهند تا بتوانند در شرایط مختلف از اشتباهات حالت اتوماتیک دوربین جلوگیری کند. یکی از مواردی که در دوربین های دیجیتال می توان بر روی آن کنترل داشت تراز سفیدی یا وایت بالانس است.  White Balance میزان گرمی یا سردی رنگ های یک عکس را نشان می دهد. سنسور دوربین پس از دریافت کردن نور می تواند نور های گرم و سرد را تشخیص دهد و در صورت زیاد یا کم بودن این میزان کمی به متعادل کردن آن بپردازد. در ادامه این موضوع را به صورت تخصصی بررسی خواهیم کرد تا بیشتر با آن آشنا شوید.

مفهوم دمای رنگ

دمای رنگ یک مشخصه از نور مریی می باشد که در نورپردازی٬ تصویربرداری٬ صنعت چاپ و بسیاری دیگر از شاخه ها کاربرد دارد. دمای رنگ به صورت یک عدد مشخص می شود که هر مقدار این عدد بزرگتر باشد نور حس سردتر و هر مقدار این عدد کوچکتر باشد نور حس گرمتری می شود. به صورت کلی می توان گفت وایت بالانس در کنار دمای رنگ معنای پیدا می کند و همین امر نیز باعث شده تا قبل از آشنایی با این مورد باید با دمای رنگ آشنا شوید.

کاربرد دمای رنگ در وایت بالانس

همانطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید با افزایش دما رنگ ها به سمت سرد شدن می روند. برای درک بهتر می توان یک قطعه آهن را مثال زد که با گرما  دادن به آن ابتدا به رنگ قرمز در می آید و پس از بیشتر کردن گرما به رنگ زرد شبیه می شود.

دی جی ۲۴ مقاله ی اهمیت رنگ در عکاسی را به شما پیشنهاد می کند.

در ادامه باید بگوییم که هر جسم به رنگ مختلفی دیده می شود و رنگی که آن را بازتاب می کند توسط چشم دیده می شود. برای مثال یک جسم سیاه تمام نوری را که به آن تابیده می شود جذب می کند و به همین دلیل آن را به رنگ سیاه می بینیم

انتخاب تراز سفیدی مناسب با توجه به رنگ محیط

برای اینکه بتوانید تصاویر با وایت بالانس مناسب داشته باشید ابتدا باید رنگ های موجود در آن را به وبی تشخیص دهید. اگر بخواهیم برای این موضوع یک مثال بزنیم باید بگوییم که در محل های که از لامپ های تنگستن در آنها استفاده می شود نور گرم بسیار زیاد است و این امر می تواند باعث خراب شدن تعادل رنگی می شود و از کیفیت تصویر به میزان زیادی می کاهد. البته گرمای نور شمع از گرمای نور لامپ های تنگستنی بیشتر است. انتخاب وایت بالانس مناسب برای تصاویر

با درک این مفهوم می توان به این نتیجه رسید که برای محیط هایی که روشنایی آنها با استفاده از لامپ های تنگستنی صورت می گیرد یا استفاده از تنظیمان مناسب برای نوردهی می توان تصاویر بهتر از نظر تراز سفیدی داشت . اما برای این کار نیاز به شناخت بخش تنظیمات وایت بالانس نیز هستید.

تنظیم وایت بالانس دوربین

وایت بالانس دوربین ها به چند طریق قابل تنظیم می باشند این کار هم به صورت دستی و هم به صورت اتوماتیک انجام می شود. البته گزینه های دیگری هم برای تنظیم این مقدار وجود دارد که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت.

حالت های پیش فرض تراز سفیدی

حالت های پیش فرض تراز سفیدی

در دوربین های دیجیتال معمولا حالت هایی از قیل برای انواع آب و هوا یا شرایط نوری مختلف تعیین شده است. این حالت ها به کاربر امکان تنظیم بهتر وایت بالانس را برای کاربران ایجاد می کند و می توان در برخی از مواقع بسیار مناسب به شمار بیاید. حالت هایی که در بیشتر دوربین های دیجیتال وجود دارد را در ادامه بررسی خواهیم کرد.

1. حالت هوای ابری (CLOUDY)

این حالت را در شرایط های ابری مورد استفاده قرار می دهندو همانظور که میدانید در هوای ابری دمای رنگی محیط سرد می باشد و این حالت باعث می شود تا کمی به سمت دمای رنگی سردتر برویم و از همین طریق نیر به بهبود نور تصاویر کمک می کند.

2. حالت فلورسنت (Fluorescent) 

از این گزینه نیز برای محیط هایی می باشد که از نور فلورسنت برخوردار است مناسب می باشد.  در اینگونه محیط ها دمای رنگی خنک می باشد و دلیل آن هم تشکیل محیط از دمایی ابی است.

3. نور مستقیم (Daylight – Direct Sunlight)

این حالت برای عکاسی در محلط های باز می باشد و بهترین حالت برای عکاسی در نور طبیعی و روشنایی روز را برای تصویربرداری به وجود می آورد.

4. نور تنگستن (TUNGSTEN)

همانطور که در بخش های قبل اشاره کردیم لامپ های تنگستنی به علت داشتن نور زرد٬ دمای رنگی گرمی را دارند که با قرار گرفتن دوربین بر روی این حالت می توانید با سرد کردن دمای محیط وایت بالانس را متعادل کنید.

5. حالت سایه (SHADE)

با توجه به اسمی که برای این مود گذاشته شده می توان فهمید که برای عکاسی در سایه مناسب می باشد و برای متعادل کردن دمای رنگ در این حالت مناسب است.

6. حالت فلاش (FLASH)

یکی از سخت ترین محل ها برای تنظیم وایت بالانس زمانی است که با فلاش به عکاسی می پردازید. در این حالت دوبین نور سردی که فلاش برای تصویر ایجاد کرده است را خنثی میکند.

تنظیم وایت بالانس اتوماتیک Auto

حالت اتوماتیک نیز یکی از مواردی می باشد کع در بسیاری از دوربین های دیجیتالی یافت می شود. زمانی که دوربین را بر روی این گزینه قرار می دهید میزان گرمی و سردی نور محیط توسط سنسور تشخیص داده شده و بر همین اساس نیز white balance را تنظیم می کند. البته گفتنی است که دمای رنگی که در این مود قابل تشخیص است بسته به دوربین مورد نظر محدود می باشد به همین دلیل امکان این وجود دارد که در برخی از شرایط نوری تنظیمات به خوبی انجام نشود.

تنظیم تراز سفیدی به صورت اتوماتیک

این حالت می تواند برای افراد مبتدی انتخاب بهتری نسبت به حالت های دیگر باشد اما برای افرادی که بیشتر یا تکنیک های نور دهی اشنا هستند بهتر است که از حالت های دیگر استفاده کنند تا تصویربرداری بهتری داشته باشد.

اگر می خواهید با نوردهی در عکاسی بیشتر آشنا شوید مقاله ی قانون ۱۶ آفتابی برای شما مناسب است.

تنظیم تراز سفیدی با واحد کلوین (Kelvin)

همانطور که میدانید کلوین واحدی برای اندازه گیری دما می باشد. این واحد بر اساس مقیاس مطلق اندازه گیری می شود. در این حالت دوربین محدوده ای از دما را در دسترس شما قرار می دهد که می توانید تراز سفیدی را به صورت دستی بر روی مقدار دلخواه خود قرار دهید.

تنظیم تراز سفیدی با واحد کلوین (Kelvin)

گفتنی است که در محیط هایی با طیف نوری سردتر باید از مقادیر بیشتری برای تنظیم استفاده  کنید و در محل هایی که از دمایی رنگی گرم تری برخوردارند می توانید از عدد های کوچکتر برای این مقدار استفاده کنید.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *