عکاسی نجومی

4.9/5 - (7 امتیاز)

عکاسی نجومی علمی و هنری در سال های گذشته در کشورمان رشد چشم گیری داشته است. این نوع عکاسی با توجه به اینکه ذوق و علم را در کنار یکدگیر گرد آوری می کند باعث ایجاد جذابیت بسیار زیادی برای جوانان علاقمند به این عرصه می شود. شاید شما هم ندانید که برای شروع کار در عکاسی نجومی به چه تجهیزات و لنز مناسب عکاسی نجومی احتیاج دارید. ذکر این نکته در ابتدا ضروری است که اگر از سابقه و تجربه کافی در زمینه عکاسی برخوردار نیستید باید بدانید این شاخه عکاسی از آن چیزی که فکر می کنید کمی سخت تر است. اما نگران نباشید چرا که در این مقاله سعی می کنیم به صورت کامل شما را با عکاسی نجومی آشنا نماییم.

تجهیزات و لنز مناسب عکاسی نجومی

انواع سبک های عکاسی از اجرام آسمانی

عکس های نجومی عمدتا به دو دسته علمی و هنری تقسیم می شوند . عکس های علمی همان گونه که از نام آن ها مشخص است به عکس هایی گفته می شود که حاوی اطلاعات علمی هستند در صورتی که عکس های هنری تنها زیبایی بصری دارند . به جز این دسته بندی یک حالت دسته بندی دیگر نیز وجود دارد که عکاسی نجومی را به چند دسته عکاسی از ستاره ها ، عکاسی نقطه ای از ستاره ها ، عکاسی از اعماق آسمان ، عکاسی از اجرام متحرک و…. تقسیم می کند .

انواع سبک های عکاسی از اجرام آسمانی

آموزش کامل عکاسی نجومی

عکاسی نجوم معمولا به دو صورت مرسوم است. عکس هایی با ستاره های ثابت که در این حالت عکاس سرعت شاتر را سریع تر و حساسیت را بالاتر می برد. و نوع دیگر عکس هایی که در آن ستاره ها از خود رد به جای می گذارند و در این حالت عکاس سرعت شاتر و حساسیت را تا حد امکان کاهش می دهد.

برای شروع شما باید از فضای شهری و نور های مصنوعی فاصله بگیرید و به دل طبیعت بزنید اما اینکار را در شب هایی انجام دهید که نور ماه نیز کم است و به اصطلاح حلال ماه تازه است. نکته بعدی که شما باید به آن توجه کنید چرخش زمین است. این موضوع می تواند برای شما چالش هایی را در پی داشته باشد در حالی عکاسی با نور دهی بلند از ستاره ها و دیگر اجرام آسمانی گاها امری ساده است اما به خاطر همین چرخش زمین شما حرکت نسبی آن ها را نیز ثبت می کنید.

آموزش کامل عکاسی نجومی

اولین راه حل برای مقابله با این مشکل عکاسی با نوردهی کوتاه و لنز واید است. دیگر راه حل شما که کمی نیاز به هزینه کردن دارد خرید استار ترکر هاست این دستگاه ها دوربین و لنز شما را بدون کوچکترین لرزشی و متناسب با چرخش زمین حرکت می دهند. راه حل سوم استفاده از این چرخش زمین به نفع خودتان است اما باید دقت کنید که با توجه به شرایطی که دارید می توانید یک اثر هنری از این حرکت به دست آورید یا نه.

نکات مهم در عکاسی از اجرامی آسمانی

یکی از مهم ترین نکاتی که برای اینکار باید در نظر بگیرید انتخاب زمان مناسب است چرا که شما باید اسمانی صاف و تمیز را در اختیار داشته باشید که همه چیز در آن مشخص باشد بنابراین اگر آسمان ابری باشد و یا الودگی هوا بالا باشد شما نتیجه جذابی را نخواهید داشت.

حتما بگذارید چشم هایتان 30 دقیقه استراحت کند و با تاریکی محیط وفق پیدا کند پس از آن شما می توانید سوژه ها را بسیار بهتر و حرفه ای تر مشاهده کنید در ضمن اگر تنها یک ثانیه به نوری سفید و با شدت بالا ( مثلا فلاش یک ماشین  ) نگاه کنید باید دوباره چشم ها را استراحت بدهید.

حتما تمام تنظیمات دوربینتان را به صورت دستی وارد کنید کمبود شدید نور در این شرایط حتی بهترین دوربین های جدید را گول می زند و نمی توانند به خوبی ایزو فوکوس خودکار و اکسپوژر را تنظیم کنند بنابراین شما باید تنظیمات را به درستی ست کنید. فراموش نکنید که با مثلث اکسپوژر برای پیدا کردن بهترین ستینگ بازی کنید.

تجهیزات عکاسی نجومی

دوربین مناسب

بهترین دوربین های مناسب این سبک آن هایی هستند که کنترل دستی کاملی را روی تنظیمات مربوط به نور و نوردهی به کاربر می دهند یعنی دوربین های با سنسور فول فریم DSLR یا نسل های جدید بدون آینه. سنسور های کراپ نیز می توانند نتیجه خوبی را ارائه دهند اما شما بخشی از منظره را از دست خواهید داد.

لیست قیمت دوربین های DSLR حرفه ای + خرید آنلاین با بهترین قیمت و ارسال رایگان

دوربین مناسب عکاسی از نجوم

اگر می خواهید در این سبک به صورت تخصصی کار کنید و تجهیزات مخصوص تولید شده برای این سبک را تهیه کنید پیشنهاد می کنیم دوربین Canon EOS 60d که به صورت اختصاصی برای عکاسی نجومی طراحی و تولید شده است را خریداری کنید. در ضمن اگر شما دوربین خود را به یک تلسکوپ متصل می کنید تا از اعماق فضا تصاویری را ثبت کنید این محصول یکی از بهترین گزینه های شما خواهد بود. دیگر دوربین هایی که می توانید برای اینکار تهیه کنید و نتایج خوبی را به دست آورید عبارتند از :

  • Sony A7 III
  • Nikon D850
  • Fujifilm X-T4

لنز مناسب عکاسی نجومی

همان طور که می دانید جدا از دوربین و هنر عکاس یک عامل دیگر نیز بر روی کیفیت عکس تاثیر گذار است و آن لنز دوربین است. به طور کلی اگر می خواهید با نوردهی کوتاه و سریع کار کنید لنز های واید که نور زیادی را جذب خود می کنند بهتر هستند لنز واید ایده آل برای اینکار فاصله کانونی بین 10 تا 20 را خواهد داشت. در ادامه محصولاتی که می توانید برای اینکار از آن ها استفاده کنید را معرفی خواهیم کرد.

لنز Sigma 14mm F1.8 Art

یکی از بهترین گزینه ها برای زمانی است که دنبال لنزی فوق العاده سبک در محدوده دیافراگم f/2.4 هستید . این لنز از شارپ بالایی بر خورد دار است و حتی در لبه ها و گوشه های تصویر نیز شارپنس قابل ملاحظه ای دارد . البته ممکن است برای برخی افراد هزینه این لنز کمی بالا باشد.

لنز Sigma 14mm F1.8 Art

لنز Tamron 15-30mm f/2.8

لرزشگیر بی نظیر و شارپنس بالا این لنز را به یکی از بهترین انتخاب های عکاسان در این حوه مبدل کرده است. سبک وزن بودئن و سایز کوچک نیز از دیگر خواص خوب آن است.

لنز مناسب عکاسی نجومی لنز Tamron 15-30mm f2.8

Nikon 20mm f/1.8

این هم یک لنز واید ثابت است که با دیافراگم بازش نور بسیار زیادی را جذب می کند و بنابر این نویز کم و شفافیت بالایی در تصاویر آن شاهد خواهیم بود.

لنز مناسب عکاسی نجومی Nikon 20mm f 1.8

سه پایه 

برای عکاسی از آسمان شب نیاز به تجهیزات خاصی دارید که البته خرید آنها کار سختی نیست و می توانید تقریبا در هر فروشگاه عکاسی ای این تجهیزات را پیدا کنید.

مهم ترین وسیله جانبی برای عکاسی نجومی سه پایه ها هستند . به جرئت می توان گفت که عکاسی از ستاره ها و آسمان شب بدون داشتن یک سه پایه تقریبا کار محالی به شمار می رود چرا که این سوژه ها با توجه به نور کمی که دارند به سرعت شاتر خیلی پایین نیاز دارند و ثابت نگه داشتن دوربین در این مدت زمان توسط دست امکان پذیر نیست . البته بدون داشتن سه پایه هم می توانید دوربین خود را بر روی یک تکه سنگ یا روی زمین ثابت کنید ولی خوب در این حالت مسلما کار سختی برای کادر بندی پیش روی شما خواهد بود .

فروش تریپاد دوربین با بهترین قیمت به صورت آنلاین + ارسال رایگان به تمام ایران

ریموت کنترل دوربین

تریگر را می توان دکمه شاتر از راه دور دوربین دانست . تریگر های ساده تنها می توانند به عنوان دکمه شاتر استفاده شود اما مدل های پیشرفته آن قابلیت کنترل زمان بندی ، فلاش و… را نیز دارند . دلیل اینکه در عکاسی نجومی به تریگر احتیاج دارید این است که هنگامی که دوربین را بر روی سه پایه قرار داده اید با فشار دادن دکمه شاتر لرزش خفیفی بر دوربین ایجاد می شود که ممکن است باعث تاری تصویر شود .

مد عکاسی Bulb در عکس برداری نجومی مورد استفاده قرار می گیرد. در این حالت دوربین تا زمانی که دست شما بر روی شاتر است عکس برداری می کند و در این جا نیز داشتن یک تریگر می تواند کمک زیادی به شما کند. البته توجه داشته باشید که تریگر ها مخصوص هر دوربینی ساخته می شوند به همین دلیل پیش از خرید از هماهنگی آن با دوربین خود مطمئن شوید.

در پایان توجه داشته باشید که مقاله نوشته شده تنها معرفی و مقدمه ای بر عکاسی نجومی بود و عکاسی در این ژانر به قدری لذت بخش است که در صورت امتحان کردن آن مسلما دیگر نمی توانید از عکاسی نجومی دست بکشید . هم چنین در صورتی که می خواهید وارد این زمینه شوید بهتر است تا ابتدا در کلاس های نجوم نیز شرکت کنید و آسمان را به خوبی بشناسید تا بتوانید بهترین عکس ها را ثبت کنید .

1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *