تایم لپس چیست

تایم لپس چیست

3.9/5 - (22 امتیاز)

تایم لپس واژه ای انگلیسی است که معنای گذر زمان را می دهد. بدون شک تا به حال رشد یک گیاه یا از طلوع تا غروب آفتاب را در غالی یک ویدیو سریع دیده اید. time lapse دقیقا مقابل اسلوموشن است که در آن حرکات و اکشن ها به صورت بسیار آهسته به نمایش درمی آیند. اگر بخواهیم تکنیکی تر به این موضوع نگاه کنیم تایم لپس روشی از فیلمبرداری است که در آن فرکانس ضبط فیلم در یک سکانس کمتر از فرکانس مشاهده شده در همان سکانس است و وقتی که نتیجه نهایی را می بینیم به نظرمان زمان با سرعت بسیار بیشتری می گذرد. شاید با خودتان فکر کنید که این تکنیک ثبت تصاویر سخت بوده و به ابزار های پیچیده ای نیاز دارد که اصلا اینطور نیست در این مقاله به سادگی خواهید آموخت که چطور یک تایم لپس بسازید.

آموزش ساخت تصاویر تایم لپس

همیشه به یاد داشته باشید که استاپ موشن با تایم لپس علیرغم شباهت عمومیشان تفاوت های زیادی دارند. برای اینکه درک بهتری از تایم لپس داشته باشید باید بدانید که در حالت نرمال وقتی فیلمی را مثلا با سرعت 24 فریم بر ثانیه ضبط می کنید زمان پخش هم با همان سرعت پخش می شود و شما تغییری در سرعت و گذر زمان آن نمی بینید اما اگر یک فیلم را با سرعت کمتر 10 12 یا حتی 1 فریم ضبط کنید و بعدا با سرعت 24 پخش کنید تایم لپس ایجاد کرده اید و حس می کنید که سرعت فیلم زیاد است که اینگونه نبوده و فاصله بین فریم ها است که بیشتر شده است.

قبل از هر چیزی باید سوژه ای مناسب و خلاقانه را انتخاب کنید. مثلا نزدیک لانه مورچه ها در طبیعت دوربین عکاسی خود را کار گذاشته و از حرکات و رفت و آمد این حشرات کوچک در فواصل زمانی مختلف فیلم یا عکس تهیه کنید. حتما سعی کنید فاصله زمانی بین هر عکس یا فیلم یکسان باشد مثلا هر دقیقه یکبار  در غیر این صورت تایم لپسی که می گیرد نتیجه مطلوب و منظمی ندارد.

تجهیزات مورد نیاز ساخت تایپ لپس

شما برای ساخت یک تایپ لپس می توانید از دوربین های متنوعی استفاده کنید کنید از دوربین های DSLR گرفته تا بدون آینه. در ضمن با توجه به محبوبیت بالای این سبک برخی برند های به طور اختصاصی دست به ساخت دوربین هایی زده اند که توانایی به خصوصی در تهیه این Time lapse ها دارند. برای مثال دوربین TLC200 Pro ساخت برند برینو برای عالقه مندان به این سبک عکاسی طراحی شده است که می خواهند اولین اثرات خود را خلق کنند دیگر دوربین های منحصر به فردی که منحصرا برای timelapse طراحی شده اند عبارتند از  :

تجهیزات مورد نیاز ساخت تایپ لپس

  • aTLi EON
  • Moultrie Wingscapes TimelapseCam Pro
  • Brinno Empower TLC2020

اما در میان دوربین های دیجیتال اس ال آر و یا بدون آینه چطور در میان آن ها کدام مناسب این سبک خاص عکاسی است. ؟

بهترین دوربین های DSLR برای ساخت تایپ لپس Nikon D850 و Canon EOS 90D هستند. از میان دوربین های بدون آینه نیز Sony A7 III  و  Canon EOS M6 Mark II با توجه به ویژگی هایی که دارند بهترین گزینه های شما خواهند بود.

لنز مناسب تایم لپس

شما می توانید از لنز های مختلفی و با فاصله کانونی متفاوتی برای ساخت تایم لپس ها استفاده کنید اما باید توجه داشته باشید که چه نتیجه ای می خواهید و در چه محیطی کار می کنید به طور کلی لنز های زیر از محبوب ترین مدل هایی بوده اند که توسط افراد حرفه ای در این زمینه از دی جی 24 خریداری شده اند :

قیمت انواع لنز دوربین را در این بخش از دی جی 24 بررسی کنید + فروش ویژه آنلاین + ارسال رایگان به تمام شهر های کشور

  • Canon 16-35 f4 L
  • Canon 24-70 f4 L
  • Canon 70-200 f2.8 L MkII
  • AF-S NIKKOR 20mm f/1.8G ED
  • NIKKOR Z 14-30mm f/4 S
  • AF-S DX 16-80mm f/2.8-4E ED VR
  • AF-S NIKKOR 28-300mm f/3.5-5.6G
  • Sony FE 12-24mm f/2.8 GM
  • SAM 28-75mm f / 2.8 Sony

نکات مهم در تهیه تایم لپس 

دو  مسئله فاصله مانی ثابت و ثابت نگه داشتن دوربین در گرفتن تایم لپس از همه چیز مهم تر است. پیشنهاد ما برای نگه داشتن دوربین برای مدت طولانی استفاده از سه پایه دوربین عکاسی است که محکم باشد و بتواند برای چندین ساعت دوربین را نگه دارد. اکنون برای اینکه عکس ها و یا فیلم ها را با فواصل زمانی منظم بگیریم نیاز به زمان سنج داریم. برای این کار می تواند از اینتروالومتر که ابزاری کوچک مانند ریموت تلویزیون است استفاده کنید.

برای اینکه بهترین زاویه و در نهایت بهترین نتیجه را داشته باشید بهتر است چند روز از همان سوژه از زوایای مختلف عکس هایی را بگیرید و سپس ترکیب بندی بهتر را برای ادامه کار برگزینید. دقت کنید که بهتر است برای اینکار اتو فوکوس و وایت بالانس را خاموش کنید چرا که در طول روز روشنایی شما تغییر می کند.

اگر هم می خواهید آسترو لپس ( تایم لپس از بالا ) تهیه کنید به دوربین بسیار با کیفیتی نیاز دارید که پیشنهاد ما در این زمینه خرید دوربین DSLR یکی از برند های کانن و نیکون است.

پس از اینکه تصاویر مد نظرتان را ثبت کردید آن ها را به کمک نرم افزار های کامپیوتری کنار هم بگذارید و با سرعت 24 یا 30 فریم پخش کنید.

فیلتر های مناسب TIME LAPSE

بدون شک در حوزه عکاسی فیلتر ان دی ND کاهنده نور یکی از پر استفاده و مهم ترین هاست. برای این نوع عکاسی هم داشتن یکی از این فیلتر ها بسیار ضروری است. در کنار این و منوئال یا دستی کردن تنظیمات دوربینتان از تنظیمات ایزو پایین استفاده کنید چرا که بالاترین کیفیت را به شما می دهد. برای اینکه بهترین فوکوس را روی سوژه داشته باشید از دیافراگم های بین f/5.6 تا f/16 بهره ببرید. فیلترهای ان دی هنگامی  که می خواهید تایم لپس های طولانی تهیه کنید به کارتان می آیند چرا که به شما اجازه می دهند با نوردهی طولانی تری تصاویر خود را بگیرید. 

فیلتر های مناسب TIME LAPSE

انتخاب تعداد فریم در عکاسی تایم لپس

هر پروژه TIMELAPSE با دیگری متفاوت است مشخصا تعداد فریم ها به صحنه و سوژه شما بستگی دارد. هر چقدر تغییرات درون کادر شما سریعتر رخ دهد فواصل زمانی باید کوتاه تر باشند و اگر هم زیاد طول می کشد تعدا فریم های بالاتری را انتخاب کنید. مثلا در عکاسی از روند ساخت یک آسمان خراش که چند سال طول می کشد هر 15 و یا 20 دقیقه به یک عکس و برای عکاسی از ترافیک در هر ده ثانیه یک عکس بگیرید.

در نوردهی های طولانی از سرعت شاتر پایین استفاده کنید. با فرمت JPEG عکاسی نکنید. می توانید برای انجام محاسبات فریمی از ماشین حساب تایم لپس استفاده کنید. برخی از تکنیک های این شیوه عکاسی سخت تر هستند به تجهیزات حرفه ای تر و گران تری نیاز دارد اما اگر می خواهید با کمترین هزینه این کار را انجام دهید می توانید با یک دوربین عکاسی دیجیتال و سه پایه و ریموت کنترل و البته یک لنز خوب کارتان را شروع کنید. 

7 پاسخ
    • ادمین گفته:

      نه با گوشی های جدید هم می تونید تایم لپس درست کنید برخی به صورت پیش فرض حالت Time lapse رو دارند و برای بقیه هم می تونید نرم افزار نصب کنید.

      پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *