بهترین تکنیک های فوکوس دوربین عکاسی

بهترین تکنیک های فوکوس دوربین عکاسی

4.7/5 - (3 امتیاز)

تکنیک های فوکوس تک عکس یا single AF

این نوع تتکنیک زمانی است که دکمه شاتر را تا نیه می فشارند تا دوربین روی سوژه تمرکز کند و آن را تحت فوکوس نگه دارد تا زمانی که دکمه شاتر رها شود. اگر بار اول از فوکوس راضی نبودید باید دکمه شاتر را رها کنید و دوباره آن کار را انجام دهید. از این شیوه برای عکاسی با سوژه های بی جان و بی حرکت استفاده می شود. در میان باقی روش ها این نمونه از پرکاربرد ترین تکنیک های فوکوس به شمار می آید.

تکنیک های فوکوس تک عکس یا single AF

تکنیک فوکوس ادامه دار یا متوالی

مشخصا از این روش برای عکاسی از سوژه های متحرک استفاده می شود. در این تکنیک هم دکمه شاتر تا نیمه فشرده میشود و فوکوس روی سوژه انجام می گیرد و این تمرکز متناسب با جا به جا شدن سوژه آن را دنبال می کند. بسیاری از دوربین های حرفه ای هستند که در این زمینه به خوبی هر سوژه را با هر سرعتی تعقیب می کنند و شما تنها در حالت دستی لازم است تنظیمات را طوری مشخص کنید که دوربین بداند وری چه جیزی و کجای کادر فوکوس کند.

تکنیک فوکوس ادامه دار یا متوالی

انتخاب نقطه فوکوس AF point

برای اینکه فوکوس اتوماتیک کار کند باید یکی از نقاط تصرف شده آن روی صورت سوژه باشد. برای تعریف نقطه فوکوس در دوربین دو روش وجود دارد. اولین روش این است که تصمیم را به عهده خود دوربین بگذارید و تنظیمات را به صورت خودکار انجام دهید که در بسیاری از مواقع که سوژه ثایت است دوربین های جدید و پیشرفته این کار را به خوبی انجام می دهند.

اما اکر نتایج حرفه ای تری می خواهید این کار را باید به صورت دستی خودتان انجام دهید. تنظیمات دستی به شما بیشترین میزان کنترل را می دهند. برای این کار ابتدا دکمه af point selection را بزنید و با نگاه کردن به نمایاب استفاده از دکمه های جهتی دوربین برای رفتن به نقطه مورد نظر خود استفاده کنید.

تکنیک های فوکوس و ترکیب بندی مجدد

با اینکه بسیاری از دوربین های جدید نقاط فوکوس بسیاری را در اختیارتان میگذارد همیشه هم نقطه دقیقی که برای فوکوس کردن نیاز دارید به شما نمی دهند. این تکنیک این زمان به کار می آید. برای اینکه این حالت را بهتر درک کنید فرض کنید نقطه فوکوس شما در مرکز است و سوژه در گوشه تصویر قرار دارد تنها کاری که باید بکنید جابه جایی دوربین است تا سوژه در مرکز قرار بگیرد اکنون دکمه شاتر را تا نیمه فشار دهید و سپس دوربین را جابجا کنید تا سوژه را در مکانی که می خواهید قرار دهید و بعد دکمه را رها کندی. طبیعتا هنگامی که می خواهید این گونه فوکوس کنید باید از حالت single af استفاده کنید.

دیگر روش ها و تکنیک ها نیز هستند که در بهتر شدن عکس هایتان کمک می کنند مثلا می تواند از روش انباشته کردن فوکوس که حالتی دیجیتالی است استفاده کنید. در این روش چندین عکس با فوکوس متفاوت گرفته می شوند و سپس در یک عکس همگی با هم ادغام می شوند که نتیجه تصویری با شارپنس بالاست.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *