افکت ستاره ای در عکاسی 

افکت ستاره ای در عکاسی 

5/5 - (5 امتیاز)

ایجاد افکت ستاره ای راهی مناسب برای جلب توجه بیننده است . شاید با تکنیک های این افکت در فتوشاپ آشنا باشید ، اما ایجاد افکت ستاره ای در عکاسی ، با دوربین عکاسی جذاب تر از ادیت کردن فتوشاپی بر روی عکس ها باشد . گرفتن تصاویر با این افکت کار سختی به حساب نمی آید و هر جا که یک منبع نور در اختیار شما باشد می توانید از این effect برای خیره کننده کرد عکس هایتان استفاده کنید و علاقه ی کاربر را به عکس های خود جذب کنید .

ایجاد افکت ستاره ای

عموما در آموزش های عکاسی به عکاسان گفته می شود از گرفتن تصاویر از سوژه ای که منبع نور در پشت آن قرار دارد خودداری کنند، این گفته در بیشتر صحنه های عکاسی صادق است اما زمانی شما می خواهید یک تصویر با افکت ستاره ای داشته باشید لازم است که منبع نور به طور مستقیم به لنز شما بتابد ، که نور خورشید می تواند منبع نور مناسبی برای این امر به حساب می آید .

البته این را نیز در نظر داشته باشد که تمام نور خورشید را برای عکاسی لازم ندارید .خورشید یک منبع نور بزرگ و بسیار پر نور است شما برای عکس برداری مناسب قسمت کمی از این نور را لازم دارید ..

تنظیم دیافراگم برای ایجاد افکت ستاره ای در عکاسی 

دیافراگم قطعه ای مکانیکی است که که اجازه می دهد نور به لنز بتابد .طراحی دیافراگم به صورت پره پره است ، و با ابز و بسته شدن این پره ها میزان نور ورودی به لنز تعیین می شود. توصیه می شود برای ایجاد افکت ستاره ای در عکاسی ، از دیافراگم های کوچک استفاده کنید . مناسب ترین میزان دیافراگم می تواند f/16 باشد که دیافراگم بسته به حساب می آید و برای عکاسی شما میزان مناسبی است . توجه داشته باشید که برای این کار ،دوربین شما باید قابلیت کنترل دیافراگم را در اختیارتان بگذارند .معمولا دوربین های DSLR و بدون آینه تنظیم مقدار دیافراگم را در اختیار کاربر قرار می دهند .

تنظیم دیافراگم برای ایجاد افکت ستاره ای

در تصویر بالا هر دو عکس با فاصله ی کانونی 35 میلیمتر گرفته شده اند . اما یکی با دیافراگم f/1.8 و دیگری با دیافراگم f/2 گرفته شده. کاملا مشخص است که دیافراگم کوچکتر افکت ستاره ای بهتری را ثبت کرده . هر مقدار که فاصله ی کانونی شما کوچکتر باشد درخشندگی افکت ستاره ای شما بیشتر خواهد بود. فاصلهی کانونی هم در گرفتن افکت به شما خیلی کمک خواهد کرد . یک فاصله ی کانونی نسبتا عریض ، می تواند عکس های شما را جذابتر کند . پیشنهاد من به شما فاصله ی کانونی 18 میلیمتری است .

اگر منبع نور شما خورشید است سعی کنید آن را به طور کامل در عکس خود قرار ندهید .نور خورشید بسیار قوی می تابد به همین علت بهتر است جسمی را پیدا کنید که در صورت عکاسی از خورشید بتوانید مقدار از آن را در پشت جسم پنهان کنید .

منبع نور افکت ستاره ای

یکی از تکنیک های معروف این عکاسی Sun Flare نام دارد. بسیاری از عکاسان به علت در دسترس بودن ، منبع نور خورشید را برای عکاسی انتخاب می کنند . نور خورشید برای عکاسی با افکت ستاره ای بسیار مناسب است اما نکاتی نیز وجود دارد که باید در این نوع عکاسی رعایت شود.

سعی کنید خورشید را در پشت جسمی مخفی کنید. همان طور که در بالا نیز اشاره کردیم به علت تابش شدید نور خورشید اگر به طور کامل از آن تصویر برداری کنیم احتمالا تصویر ثبت شده خیلی جذاب و خیره کننده نخواهد بود برای اینکه تصاویر زیبایی داشته باشید بهتر است خورشید پشت جسمی قرار بگیرد که نور از آن قسمت عبور نکند که هم افکت ستاره ای شما به خوبی خود را به نمایش بگذارد.از مناسب ترین اجسام برای این کار می توان  به ساختمان ها و درختان اشاره کرد.

منبع نور افکت ستاره ای در عکاسی

همان طور که در تصویر مشاهده می کنید در اینجا خورشید به طور کاملا ستاره ای به چشم می خورد که این نشان می دهد عکاس کارش را به خوبی انجام داده است.

انتخاب زمان مناسب برای ایجاد افکت ستاره ای در عکاسی 

همان طور که تا الان آشنایی پیدا کردید، برای گرفتن عکس با افکت ستاره ای نیاز به منبع نور دارید .اگر می خواهید از منابع نوری به غیر از خورشید عکاسی کنید زمان برای شما خیلی اهمیت ندارد اما در صورتی که می خواهید از خورشید به عنوان منبع استفاده کنید باید نکاتی را در نظر داشته باشید .

انتخاب زمان مناسب  افکت ستاره ای در عکاسی

زمانی که خورشید در حال طلوع یا غروب است زمان مناسبی برای ثبت تصاویر شماست. اگر شما در زمان نزدیک به ظهر به عکس برداری بپردازید امکان اینکه بتوانید جسمی برای قرار دادن در مقابل خورشید پیدا کنید خیلی کمتر از زمان هاییست که خورشید در ارتفاع کمتری قرار دارد .پس بهتر است برای این زمان ها برنامه ریزی کنید.

تنظیمات دوربین افکت ستاره ای 

برای گرفتن تصاویر با افکت مناسب شما باید منبع نور را با جسمی بپوشانید که فاصله ی زیادی با شما نداشته باشد ، دراین صورت افکت شما به خوبی مشاهده می شود .اما الزاما نباید از جسم به شما نزدیک باشد و می توانید این کار را برای جسم های دور تر هم امتحان کنید .باید  این نکته را در نظر داشته باشید که برای جسم ها با فاصله ی مختلف باید تنظیمات مناسبی راهم نسبت به جسم مورد نظر برای عکس خود داشته باشید .

تنظیمات مختلف دوربین برای ایحاد افکت ستاره

گفتنی است که ایجاد افکت ستاره ای در عکاسی  ، در صورتی که جسم پوشاننده ی منبع نور از شما دور باشد کار بسیار دشواری است و ممکن است افکت شما به خوبی تشکیل نشود پس بهتر است در شروع کار از اجسام نزدیک برای پوشاندن منبع نور استفاده کنید .

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *