استعاره در عکاسی

استعاره در عکاسی

5/5 - (2 امتیاز)

استعاره یا مانندگویی که در زبان لاتین به (Metaphor) نیز معروف می باشد به معنای به کاربردن یکی واژه یا جمله به جای چیز دیگری می باشد. کاربرد استعاره بیشتر در شعر و ادبیات می باشد اما این بدان معنا نیست که در رشته های هنر مانند عکاسی از آن  استفاده نمی شود. استعاره در عکاسی باعث زیبایی می شود و این زیبایی هم تنها به علت ابهام و پیچیدگی های به وجود آمده در در موضوع مورد نظر می باشد که در عکاسی می تواند بسیار مورد پسند کاربران قرار بگیرد.

 استعاره ی بصری در عکاسی

در عکاسی استعاره های کلامی به بصری تبدیل شده اند و از همین طریق انواع مختلفی از ارتباط و انتقال ویژگی های مشترک به وسیله ی زبان بصری صورت می گیرد که بسیار گویاتر از زبان کلامی می باشد. اما گفتنی است که روابط دیده شده در استعاره های تصویری کمی گنگ تر از نمونه های نوشتاری می باشد به همین دلیل نیاز به دقت بیشتری برای درک آنها وجود دارد.

 استعاره ی بصری در تصویربرداری

در عکاسی می توانید از این نوع مانندگویی های تصویری استفاده کنید تا داستان تصویر شما بهتر به کاربر انتقال پیدا کند. در ادامه با تکنیک های ساده ای برای دستیابی به متافورهای بصری را مورد بررسی قرار خواهیم داد اما قبل از آن باید به یک سوال رایج پاسخ دهیم که آیا یک تصویر می تواند یک استعاره باشد؟

در جواب این پرسش با توجه به توضیحاتی که در بالا ذکر کردیمريا، باید بگوییم بله یک تصویر قطعا می تواند یک استعاره باشد. به طور مثال در بسیاری از تبلیغات ها از متافر استفاده می شود تا محصولات مورد نظر جذابتر باشند. بهتر است بگوییم که عکاسان در این گونه تصویربرداری برای تشدید احساسات استفاده میکنند و همین امر تصاویر نسبت به نمونه های دیگر متمایز می کند.

متافور و تقارن در عکاسی

تقارن عنصری جذاب در تصاویر می باشد و دلیل این موضوع هم وجود قابل پیش بینی و زیبایی آن می باشد. از تقارم می توان برای صلح، دوستی و یا ایجاد امید در تصاویر خود استفاده کنید. این عامل را می توان در خیلی از محل ها یافت کرد و حوضه ی استفاده از این مورد دست شما می باشد و بهتر است در هنگام انتخاب محل تقارن به موضوع و ژانر مورد علاقه ی خود توجه کنید.

استفاده از تقارن برای ایجاد حس صلح

به طور مثال برای عکاسان طبیعت استفاده از بازتاب آب برای ایجاد تقارن بسیار مناسب می باشد. اما برای عکاسان پرتره، قرار دادن سوژه ی مورد نظر در مقابل یک دیوار متقارن می تواند انتخاب بسیار مناسبی باشد.

ایجاد امید با فضای منفی در عکس

فضای منفی قسمت اضافی در عکس شما می باشد، این عامل می تواند آسمان، دیوار یا اجزای دیگری باشد که بتوان آن را خالی در نظر گرفت. البته باید توجه داشته باشید که اندازه ی فضای منفی بسیار مهم می باشد. فضای بسیار منفی در عکس می تواند حواس بیننده را پرت کند پس بهتر است در ایجاد آن دقت داشته باشید.

ایجاد امید با فضای منفی در عکس 

گفتنی است که فضای منفی زیاد می تواند پتانسیل ایجاد استعاره های باورنکردنی را در عکس های تجاری ایجاد کند. در ادامه مثال هایی برای این بحث مطرح خواهیم کرد تا درک بهتری از این موضوع برای شما ایجاد شود.

ایجاد امید با فضای منفی در عکس 

  1. احساس پیروزی و موفقیت را می توان با تصویر یک فرد بر روی قله ی کوهی که فضای منفی را آسمان به خوبی پوشش داده باشد به تصویر کشید.
  2. افرادی که در هنگام ساعت طلایی به  مسیری نگاه می کنند نشان دهنده ی انتظار مشتاقانه برای رسیدن آینده هستند.
  3. مواردی مثل آسمانی خالی می تواند نماد احساسات مثبت و ایجاد حس آسان بودن را برای کاربر ایجاد کند.

اگر می خواهید بیشتر در مورد فضای منفی در عکاسی بدانید بهتر است این مقاله را نیز مطالعه کنید.

آینه و استعاره در عکاسی

آینه ها به معنای واقعی کلمه بازتابی از خود هستند. در عکاسی نیز می توانید از این نماد برای استعاره به خود حقیقی و اشاره به فرد استفاده کنید. همچنین ایجاد عمق و تمرکز بر روی آینه می توانند به این امر جذابیت بیشتری اضافه کند که می توانید از این عامل نیز به عنوان یک تکمیل کننده برای تصاویر استفاده کنید و در صورت نیاز می توانید حتی با استفاده از نرم افزار فتوشاپ عمق بیشتر را در تصاویر به وجود بیاورید.

استفاده از استعاره در عکاسی

از تکه های خرد شده ی شیشه می توانید برای نشان دادن استاندارد زیبایی و یا احساس شکسته شدن را به نمایش بگذارید. خلاقیت در این موضوع درست شما را به میزان زیادی باز می گذارد می توانید به راحتی از کیس های موجود در ذهن خود برای ایجاد تصاویر جدید در این موضوع استفاده کنید.

یکی دیگر از موارد استفاده ی آینه بازتاب آن می باشد که می توان از آن برای استعاره کردن به رویا ها باشد. برای مثال پسربچه ای که درون آینه به جای دیدن تصویر خود یک آتشفشان را مشاهده می کند.

استعاره به زندگی با عناصر طبیعی

طبیعت معمولا با رشد، سلامت و معنویت همراه است. برای مثال می توانید از یک گل برای نشان دادن یک فرایند در حال رشد استفاده کنید که حس تازگی را نیز برای تصاویر شما ایجاد می کند. یکی از معروفترین عکاسان در این زمینه بلا کوتاک (Bella Kotak) می باشد که به مقدار زیادی از گل و گیاهان در تصاویر خود استفاده می کرد.

آینه ها را به یک استعاره برای بازتاب خود تبدیل کنید

این عوامل در تصاویر “بلا کوتاک” علاوه بر استعاره ی بصری به پیشرفت و رشد کار باعث می شود تا تصاویر این فرد جادویی به نظر برسند.

استفاده از پله برای استعاره به سفر

برای تأکید بر یک سفر چالش برانگیز یا امیدوارکننده از پله ها استفاده کنید. همانطور که ظاهر پله ها نشان می دهد این عوامل نشان دهنده ی انتقال فرد از جایی به جای دیگر می باشد. اگر سوژه ی مورد نظر در حال پایین آمدن از پله ها باشد نماد شکست و ناراحتی را برای کاربر به نمایش می گذارد. اما اگر در حال بالا رفتن از آن باشد ای مورد نشان دهنده ی پیروزی و موفقیت در امری می شود که بسیار تاثیر گذار است.

استعاره ی بصری در عکاسی

در تصویر بالا کودکی را مشاهده می کنید که یک نمونه ی عالی از استعاره ی بصری به شمار می رود. در این تصویر به نظر می رسد که کودک به اولین گام های زندگی خود به عنوان یک چالش بزرگ نگاه می کند. با توجه به تعداد زیاد پله های موجود و نبود راه خروج زندگی طولانی نیز در این تصویر به چشم می خورد.

تاکید به منحصر به فرد بودن با اشاره به تفاوت ها

یکی از استعاره های این موضوع که بسیار در تصاویر عکاسان معروف به چشم می خورد موضوع “جوجه اردک زشت ” می باشد. با تغییرات کوچکی در سوژه ی تصویر می توانید این موضوع را بسیار خوب به چشم کاربران بیاورید. برای مثال قرار دادن یک سیب سبز درون جعبه ای از پرتقال ها می تواند نمونه ای دیگر از متافور منحصر به فرد بودن به شمار بیاید.

تاکید به منحصر به فرد بودن با اشاره به تفاوت ها 

همچنین مراحل رشد یک پروانه را از دوران جنینی تا بزرگسالی می تواند استعاره از مراحل مختلف زندگی یک فرد باشد که دارای پستی و بلندی های بسیار می باشد و تغییرات بسیاری در مراحل مختلف از زندگی ایجاد می شود.

ادغام تصاویر برای ایجاد استعاره ی بیشتر

در این بخش تمام آن چیزی که نیاز دارید دو عکس می باشد که موضوع مورد نظر شما را بازتاب کنند. بهتر است تا یک تصویر تیره تر از دیگری باشد و در نظر داشته باشید که از نظر بصری این تصویر بیشتر به موضوع مورد نظر شما خواهد پرداخت.

استعاره در عکاسی

بسیاری از عکاسان جاهایی خالی یک تصویر را با عکس دیگری از مناظر، شهر و یا پرتره های مختلف ادغام می کنند، بدانید که جایگذاری در این مورد بسیار مهم می باشد. برای مثال تصور کنید که تصویر یک کتاب را با قسمت سر یک انسان ادغام کنید در این صورت استعاره ای از شعور، علم و آگاهی را برای آن شخص در نظر گرفته ایم. این مثال بسیار ساده بود و می توانید ادغام کردن تصاویر را با موارد دیگر نیز امتحان کنید.

نتیجه ی استعاره در عکاسی

پس از یادگیری و استفاده از استعاره های بصری در عکاسی خود، می توانید عمق بیشتری به کار های خود بیافزایید. همچنین می توانید در اشیای روزمره که بیشتر تصویربرداران از آن غافل هستند، پتانسیل های بالایی از استعاره را ایجاد کنید. ایمان داشته باشید که با انجام این کار به دنیای جدیدی از فرصت های خلاقانه دست پیدا خواهید کرد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *