اجزای کادر تصویر

اجزای کادر تصویر

5/5 - (1 امتیاز)

اجزای کادر تصویر :‌ در ترکیب یک قالب عکاسی سه بخش مهم وجود دارد . پیش زمینه ، پس زمینه و میان زمینه این سه بخش است . هر چه در تنظیم نحوه ی قرار گیری این سه بخش در قالب عکاسی بهتر عمل کنید عکس های چشمگیر تری را خواهید داشت .البته کادربندی تنها در عکاسی کاربرد ندارد بلکه در نقاشی و هنر های دیگر هم می تواند نقش به سزایی داشته باشد .آموزش کادر بندی و اجزای کادر را در این مطلب با هم برسی خواهیم کرد.

بخش های قاب تصویر

توضیح اجزای کادر تصویر

برای معرفی خیلی ساده می توان گفت اگر تصویر را با دو خط افقی به سه قسمت مساوی تقسیم کنید، بالاترین قسمت عکس پس زمینه (Background) شماست .قسمتی که در وسط قرار دارد، میان زمینه(Middleground) یا سوژه ی اصلی است ، و پایین ترین قسمت عکس هم پس زمینه (Foreground) عکس شماست.

توضیح اجزای کادر تصویر

 

در این عکس قسمت گل ها و گیاهان پس زمینه ی تصویر است و قسمت ابر ها و کوه ، میان زمینه هستند .قسمتی از آسمان هم که در بالای تصویر قرار دارد پس زمینه است . با وجود اینکه دوربین های عکاسی روز به روز در حال پیشرفت هستند ، اما اگر شما بهترین دوربین بازار را هم داشته باشید ، دوربین شما نمی تواند شما را به یک عکاس حرفه ای تبدیل کند .ا

 اما شما با رعایت قوانین ساده ی عکاسی می توانید بهبود چشم گیری در عملکرد عکاسی خود ایجاد کنید. در نظر داشتن سه بخش اصلی تصویر می تواند به شما در این  امر کمک زیادی داشته باشد پس آموزش کادر بندی و اجزای کادر را با دقت برسی کنید.

عکس های متشکل از پیش زمینه و پس زمینه

در برخی از تصاویر هم لازم نیست از هر سه بخش (پیش زمینه ،پس زمینه ، میان زمینه )استفاده کنید. تصویری را که در زیر مشاهده می کنید از دو بخش پیش زمینه و پس زمینه ساخته شده است .ترکیب و ساختار این دو بخش هم می توان تصاویر زیبایی را برای ما تشکیل دهد .

عکس های متشکل از پیش زمینه و پس زمینه

در این عکس بخش پس زمینه روباه است و بخش پیش زمینه طبیعت اطراف آن است .

عکس های متشکل از یک بخش پیش زمینه 

در اینگونه تصاویر تنها یک بخش پیش زمینه در عکس وجود دارد که این به علت ساختار عکس است. عکسی که در پایین مشاهده می کنید نمونه ی این نوع عکس است .

عکس های متشکل از یک بخش پیش زمینه 

معمولا منظره ای که می خواهید از آن عکس برداری کنید نسبت به وجود اجزا برای شما چند بعدی بودن تصاویر را مشخص می کند . عکاس باید تلاش خود را بیشتر بر روی منظم کردن این بخش ها به گونه ای که نحوه ی قرارگیری آنا در کنار هم زیبایی عکس را به وجود بیاورد را برعهده داشته باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *