مقایسه ی لرزشگیر دیجیتال و لرزشگیر اپتیکال 

مقایسه ی لرزشگیر دیجیتال و لرزشگیر اپتیکال 

تفاوت های لرزشگیر دیجیتال و لرزشگیر اپتیکال

دو نوع لرزشگیر دیجیتال و اپتیکال رایج ترین سیستم های امروزی هستند که در بیشتر تلفن های هوشمند و دوربین های عکاسی هم وجود دارند. هر یک از این دو برای شرایط خاصی مناسب هستند برای مثال برای عکاسی سیستم اپتیکال عملکرد بهتری نسبت به دیجیتال دارد ،اما لرزشگیر دیجیتال برای فیلمبرداری گزینه ی مناسب تری به شمار می آید.

هر دو سیستم به کاهش لرزش های عکس ها یا فیلم ها کمک زیادی می کنند ،در نتیجه هر دوی استیبلایزر ها خوب هستند اما هر یک در شرایطی بهترین بازدهی را دارند. این سیستم ها همچینین به ما کمک می کند تا عکاسی را دو تا چهار استاپ آهسته تر انجام دهیم که این امر در زمانی کاربردی تر می شود که می خواهید با سرعت شاتر پایین عکاسی کنید 

تعریف لرزشگیر دیجیتال و لرزشگیر اپتیکال

لرزشگیر اپتیکال (Optical Image Stabilization – OIS)، هم در دوربین عکاسی هم در دوربین فیلمبرداری کاربرد دارد . این نوع با تکیه بر عدسی لنز پایه گذاری شده است ، همین امر باعث شده تا به آن اپتیکال گفته شود.

می توان گفت کارکرد این سیستم به این صورت است که با جابجایی لنز یا خود حسگر دوربین به عنوان آخرین المانی که نور به آن میرسد مسیر نور به نقطه ی صحیح هدایت می شود و از منحرف شدن آن جلوگیری می شود . همانطور که گفته شد این عمل با کمک تجزیه تحلیل اطلاعاتی که از ژیروسکوپ می آید صورت می گیرد . ساز کار کلی در لرزشگیر اپتیکال به یک شکل صورت می گیرد اما در دستگاه های مختلف با کمی تفاوت در عملکرد همراه است .

مثلا این نوع لرزشگیر با معلق کردن لنز بر روی ماژول دوربین ،در گوشی های هوشمند کار می کنند. در حقیقت تلفن هایی که به این قابلیت مجهز شده اند با استفاده از فنر و آهنربا های الکترومغناطیسی که زاویه ی لنز را تغییر میدهد ، کار خود را انجام می دهند. در حرکت های لرزشی عملکرد لنز به این صورت است که با توجه به اطلاعات لرزشی که از حسگر های ژیروسکوپ به دوربین می رسد لنز در خلاف جهت لرزش ها حرکت می کند در و قبل از رسیدن نور به حسگر این اعمال انجام می شود در نتیجه تصاویر بدون لرزش به حسگر می رسد.

لرزشگیر اپتیکال 

بسیاری از لنز ها از چهار محور برای لرزش گیری استفاده می کنند به گونه ای که چهار نقطه در سوژه را در نظر می گیرند و با توجه به تغییراتی که در جا به جایی رخ می دهد می توانند عملکرد مناسب را داشته باشند.

لرزشگیر دیجیتال

لرزشگیر های دیجیتال برای انجام دادن عمل لرزش گیری از سخت افزار استفاده نمی کنند . عملکرد این لرزش گیر ها به این صورت است که ابتدا عکس گرفته شده بر روی حسگر قرار می گیرد و پس از بزرگنمایی و کراپ کردن جزیی تصویر به کاربر نمایش داده می شود . نیاز به لرزشگیر دیجیتال عموما زمانی احساس میشود که کاربر بخواهد فیلمبرداری از یک صحنه که سوژه در آن با سرعت بالایی در حال حرکت است را انجام دهد.

این سیستم تصویر دریافتی از لنز را به صورت فریم به فریم بررسی میکند و از این طریق میزان انحراف تصویر نسبت به محور مختصات را از بین می برد. این سیستم برای اصلاح تصاویر از پیکسل های موجود در حاشیه ی فریم استفاده می کند . یکی از مشکلات سیستم لرزشگیر دیجیتال به وجود آوردن نویز در عکس های است که با این حالت ایجاد می شوند است که می تواند باعث پایین آمدن نسبی کیفیت عکس شود .

 

مقایسه چشم انسان با دوربین دیجیتال 

مقایسه چشم انسان با دوربین دیجیتال 

چشم انسان در هر لحظه می تواند هزاران صحنه را ثبت کند اما دوربین های عکاسی در هر لحظه می توانند تعداد شات محدودی را داشته باشند و در حافظه ی خود ذخیره کنند . این یکی از مهمترین تفاوت میان دستگاه های دیجیتال و چشم انسان است . البته تفاوت های زیادی میان دوربین و چشم انسان وجود دارد، اما شباهت های زیادی هم میان این دو وجود دارد . قرنیه و عنبیه و شبکیه ی چشم انسان را می توان به بخش جلویی و دهانه ی دیافراگم و حسگر دوربین تشبیه کرد در این مطلب مقایسه چشم انسان با دوربین دیجیتال را به صورت دقیق انجام می دهیم.

مقایسه عملکزد چشم انسان و دوربین عکاسی

چشم انسان را می توان مانند یک جعبه ی تاریک در نظر گرفت که با ورود نور در آن تصویری ایجاد میشود .مردمک چشم قسمتی از چشم است که نور از آن عبور کرده و به قسمت داخلی چشم می رود .میزان باز بودن مردمک چشم را عنبیه کنترل می کند . مردمک چشم نقش دیافراگم در دوربین های عکاسی را دارد دیافراگم با تنظیم میزان باز بودن می تواند نور را به قسمت داخلی دوربین هدایت کند. در اصل هر مقدار که دیافراگم باز تر باشد مقدار نور بیشتری به دوربین وارد می شود . 

عملکرد چشم انسان نسبت به دوربین

احتمالا برای شما هم پیش آمده  که دیده باشید مردمک چشم شما در شرایط نوری متفاوت تغییر اندازه می دهد و کوچکتر یا بزرگتر می شود .زمانی که دوبین خود را بر روی حالت اتوماتیک تنظیم می کند می کنید هم همین اتفاق برای دیافراگم می افتد و با باز و بسته شدن دیافراگم میزان نور ورودی به دوربین کنترل می شود . 

تفاوت شبکیه و حسگر

پس از اینکه نور از مردمک به داخل چشم می رود بر روی ، شبکیه متمرکز می شود .قسمت شبکیه چشم دارای تعداد زیادی از عصب های بینایی است ، که وقتی نور به آنها برخورد می کند تصویر شکل گرفته و برای تجزیه به داخل مغز فرستاده می شود .در دوربین ها نیز این عمل بر روی حسگر دوربین صورت می گیرد و پس از شکل گیری تصویر به حافظه ی دوربین و یا بر روی فیلم ثبت می شود .

اما یکی از تفاوت هایی که بین شبکیه و حسگر دوربین های عکاسی وجود دارد این است که شبکیه  در سطح پشتی چشم قرار دارد و دارای مقداری خمیدگی است ، اما سنسور هایی که در دوربین وجود دارند به صورت صاف ساخته شده اند این تفاوت در ساختار باعث میشود تا شبکیه ی چشم انسان وضوح بیشتری نسبت به حسگر های دوربین عکاسی داشته باشد .

در حسگرهای دوربین عکاسی یا فیلمبرداری هر پیکسل در الگویی خطی قرار می گیرد ،  در نتیجه هر میلیمتر از حسگر مقدار الگو و تعداد پیکسل برابری با قسمت های دیگر دارد . اما در شبکه بخش های مختلف از نظر تعداد پیکسل ها با هم تفاوت دارند . در شبکیه قسمت کوچکی به ابعاد 6 میلیمتر ، که لکه ی زرد  نام دارد . این قسمت از شبکیه نسبت به قسمت های دیگر دارای تعداد بیشتری از گیرنده های تصویر است .بخش های دیگر چشم انسان دارای گیرنده های کمتری هستند. 

تفاوت شبکیه و حسگر

مقایسه فوکوس چشم انسان با دوربین دیجیتال

چشم انسان نیز قابلیت فوکوس کردن را دارد اما این عمل با سرعت و دقت بالایی انجام می شود که حتی معمولا ما متوجه آن نمی شویم . شما می توانید در یک لحظه از کتاب خواندن دست بردارید و به منظره ای خیره بشوید . چشم شما در این لحظه به سرعت عمل فوکوس را انجام میدهد ، البته دوربین هم این عمل را انجام می دهد اما نه با سرعت و دقتی که چشم انسان انجام می دهد .

زمانی که دوربین را به حالت فوکوس خودکار بگذارید وقتی دوربین را از یک سوژه به طرف سوژه ای دیگر می برید ، باید منتظر بمانید تا اطلاعات و فاصله های تصویر در موتور فوکوس دوربین شما تجزیه تحلیل شود و نسبت به آن فوکوس انجام گیرد ، که این عمل کمی زمان بر است.  در کل می توان گفت چشم انسان و دوربین هر دو بر روی یک تصویر وارونه و یک سطح حساس فوکوس می کنند .

در دوربین عمل فوکوس به این صورت است که با عقب و جلو رفتن لنز فاصله ی مناسب برای فوکوس به دست می آید ،اما در چشم این عمل با کمک ماهیچه های چشم که به تغییر شکل لنز چشم کمک می کنند صورت می گیرد ، می توان گفت فوکوس در چشم با تغییر شکل لنز صورت می گیرد.

مقایسه ی فوکوس کردن دوربین با چشم انسان  

مقایسه چشم انسان با دوربین دیجیتال در تاریکی

ایزو حساسیت نور در سنسور را مشخص می کند . ایزو را در دوربین های عکاسی با عددی مثل 100 یا 200 یا … مشخص می کنند . هرچه ایزو بیشتر باشد حساسیت به نور بیشتر خواهد بود و می توان در شرایط نوری ضعیف تصاویری با نوردهی بهتری داشته باشیم . از طرفی مقدار بیش از حد ایزو باعث می شود که در تصاویر نویز ایجاد شود که این می تواند کاهش کیفیت عکس را به دنبال داشته باشد . اطلاعات بیشتر در مورد ایزو را در مقاله تاثیر ایزو در عکاسی بخوانید.

بر خلاف دوربین عکاسی در چشم خبری از مقدار ISO نیست . چشم انسان برای تنظیم حساسیت نور تغییر شکل می دهد . این تغییر شکل معمولا زمانی در حدود 15 ثانیه طول می کشد .در پی این تغییر شکل که در چشم ایجاد می شود چشم قادر خواهد بود تا در تاریکی نیز اشیا را مشاهده کند . 

چشم انسان تصاویر را بدون نویز نمایش می دهد ،  نداشتن نویز در چشم به این خاطر است که پس از ثبت شدن تصویر بر روی شبکیه چشم تصویر برای پردازش به مغز ارسال می شود . در مغز اعمالی بر روی تصاویر ثبت شده انجام می شود به گونه ای که باری انسان کاملا قابل درک باشد .مقایسه ی ISO در چشم انسان و دوربین 

فاصله کانونی چشم و دوربین دیچیتال

صحبت های زیادی در این مورد وجود دارد که با یک لنز 35 میلیمتری یا 50 میلیمتری بر روی دوربین فول فریم می توانید تصاویری با کیفیت تصویر و زاویه ی دید انسان ثبت کنید . با توجه به مقایسه هایی که در بالا انجام دادیم می توان به این نکته پی برد که با اینکه اجزای داخلی چشم انسان را می توان با اجزای داخلی یک دوربین مقایسه کرد اما هیچگاه نمی توان تصاویری که این دو ثبت میکنند را با یکدیگر مقایسه کرد .

هر مقدار که دوربین های عکاسی پیشرفت کند باز هم این ابزار ها ساخته ی دست انسان هستند و نقاط ضعفی خواهند داشت . از طرفی پردازش تصاویر در در مغز انسان به صورت  کاملا سازماندهی شده و مخصوص درک انسان تجزیه و تحلیل می شود پس می توان گفت مقایسه ی چشم انسان با دوربین های دیجیتال زیاد هم کار جالبی نیست .

لنز 35 میلیمتری یا 50 میلیمتری بر روی دوربین فول فریم 

در مطالعات مختلفی که انجام شده  اندازه ی مخروط بینایی را 55 درجه اعلام کرده است . برای اینکه بتوانیم به زاویه ی دید 55 درجه ای برسیم ، با استفاده از یک دوربین فول فریم 35 میلیمتری و یک لنز 43 میلیمتری  استفاده کنیم . در نتیجه ی این ترکیب فاصله ی کانونی که ایجاد می شود را می توان گفت همان زاویه ی دید انسان است.

7 لنز جدید کانن با مانت R

7 لنز RF جدید کانن

پس از چندی انتظار بالاخره در اواخر سال 2019 بود که کانن برای دوربین های بدون آینه خودش لنز های سری ار اف را وارد بازار کرد. لنز های RF کانن از همان ابتدا با استقبال بسیار زیادی از سوی طرفداران این برند موجه شدند چرا که با بهترین المنت ها و با پیشرفته ترین مهندسی اپتیکالی ساخته شده اند. البته باید این نکته را عنوان کرد که برخی از آن ها امسال عرضه خواهند شد.

7 لنز RF جدید کانن

لنر های RF کانن

Canon RF 16-35mm f/2.8L
Canon RF 24-70mm f/2.8L IS
Canon RF 70-200mm f/2.8L IS
Canon RF 105mm f/1.4L
Canon RF 85mm f/1.8 IS STM
(Canon RF Macro lens (RF 90mm f/2.8L Macro

Canon RF non-L Kit Lens

بررسی دقیق لنز های RF کانن

با اولین نگاه به این لیست می توان پی برد که هر عکاسی با هر سبکی که دادر می تواند از آن ها استفاده کند. اولین مدل که 16 تا 35 میلیمتر فاصله کانونی آن می باشد برای عکاسی از منظره و پررتره مناسب است و دیافراگمی ثابت دارد که نور زیادی را به سنسور می رساند که به معنای عملکرد شایسته لنز در نوز کم است.

لنز دوم این گروه به کاربر این امکان را می دهد که سوژه های دورتر را هم در کادر تصور خود با قدرت فوکوس بالا ثبت کند شارپنس بسیار زیادی دارد و مانند مدل نخست دیافراگم 2.8 ثابت دارد. این لنز نیز برای عکاسی کلی مانند شهری پرتره منظره و طبیعت مناسب است.

سومین مدل در دستته لنز های زوم تله فوتو قرار می گیرد. این محصول با فاصله کانونی 70 تا 200 میلیمتر برای کسانی که می خواهند خود را برای المپیک 2020 آماده کنند ایده آل است. سوژه ها را از چند متر دور تر دنبال کنید و با شارپنس بالا و دقت مثال زدنی اتوفوکوس عکاسی کنید.

Canon RF 105mm f/1.4L نیز در دسته لتز های زوم تله فوتو واقع می شود از ویژگی های آن می توان به کیفیت فوق العاده تصاویر و شفافیت بسیاز زیاد آن اشاره کرد. اعوجاج نیز به لطف نصب شدن المنت های ویژه در آن به کمترین حد خود رسیده است.

لنز کانن Canon RF 85mm f/1.8 IS STM برای کسانی است که می خواند به صورت حرفه ای در سبک های پرتره و مدلینگ و فشن کار کنند. فاصله کانونی 85 میلیمتر ثابت دارد و از نظر شفافیت و کیفیت بالای رنگ ها شناخته شده است.  RF 90mm f/2.8L Macro نیز مخصوص عکاسی ماکرو دیزاین شده است  و سیستم فوکوس آن زبانزد میان لنز های آر اف کانن می باشد.

اجزای کادر تصویر

اجزای کادر تصویر

اجزای کادر تصویر :‌ در ترکیب یک قالب عکاسی سه بخش مهم وجود دارد . پیش زمینه ، پس زمینه و میان زمینه این سه بخش است . هر چه در تنظیم نحوه ی قرار گیری این سه بخش در قالب عکاسی بهتر عمل کنید عکس های چشمگیر تری را خواهید داشت .البته کادربندی تنها در عکاسی کاربرد ندارد بلکه در نقاشی و هنر های دیگر هم می تواند نقش به سزایی داشته باشد .آموزش کادر بندی و اجزای کادر را در این مطلب با هم برسی خواهیم کرد.

بخش های قاب تصویر

توضیح اجزای کادر تصویر

برای معرفی خیلی ساده می توان گفت اگر تصویر را با دو خط افقی به سه قسمت مساوی تقسیم کنید، بالاترین قسمت عکس پس زمینه (Background) شماست .قسمتی که در وسط قرار دارد، میان زمینه(Middleground) یا سوژه ی اصلی است ، و پایین ترین قسمت عکس هم پس زمینه (Foreground) عکس شماست.

توضیح اجزای کادر تصویر

 

در این عکس قسمت گل ها و گیاهان پس زمینه ی تصویر است و قسمت ابر ها و کوه ، میان زمینه هستند .قسمتی از آسمان هم که در بالای تصویر قرار دارد پس زمینه است . با وجود اینکه دوربین های عکاسی روز به روز در حال پیشرفت هستند ، اما اگر شما بهترین دوربین بازار را هم داشته باشید ، دوربین شما نمی تواند شما را به یک عکاس حرفه ای تبدیل کند .ا

 اما شما با رعایت قوانین ساده ی عکاسی می توانید بهبود چشم گیری در عملکرد عکاسی خود ایجاد کنید. در نظر داشتن سه بخش اصلی تصویر می تواند به شما در این  امر کمک زیادی داشته باشد پس آموزش کادر بندی و اجزای کادر را با دقت برسی کنید.

عکس های متشکل از پیش زمینه و پس زمینه

در برخی از تصاویر هم لازم نیست از هر سه بخش (پیش زمینه ،پس زمینه ، میان زمینه )استفاده کنید. تصویری را که در زیر مشاهده می کنید از دو بخش پیش زمینه و پس زمینه ساخته شده است .ترکیب و ساختار این دو بخش هم می توان تصاویر زیبایی را برای ما تشکیل دهد .

عکس های متشکل از پیش زمینه و پس زمینه

در این عکس بخش پس زمینه روباه است و بخش پیش زمینه طبیعت اطراف آن است .

عکس های متشکل از یک بخش پیش زمینه 

در اینگونه تصاویر تنها یک بخش پیش زمینه در عکس وجود دارد که این به علت ساختار عکس است. عکسی که در پایین مشاهده می کنید نمونه ی این نوع عکس است .

عکس های متشکل از یک بخش پیش زمینه 

معمولا منظره ای که می خواهید از آن عکس برداری کنید نسبت به وجود اجزا برای شما چند بعدی بودن تصاویر را مشخص می کند . عکاس باید تلاش خود را بیشتر بر روی منظم کردن این بخش ها به گونه ای که نحوه ی قرارگیری آنا در کنار هم زیبایی عکس را به وجود بیاورد را برعهده داشته باشد.

افکت ستاره ای در عکاسی 

افکت ستاره ای در عکاسی 

ایجاد افکت ستاره ای راهی مناسب برای جلب توجه بیننده است . شاید با تکنیک های این افکت در فتوشاپ آشنا باشید ، اما ایجاد افکت ستاره ای در عکاسی ، با دوربین عکاسی جذاب تر از ادیت کردن فتوشاپی بر روی عکس ها باشد . گرفتن تصاویر با این افکت کار سختی به حساب نمی آید و هر جا که یک منبع نور در اختیار شما باشد می توانید از این effect برای خیره کننده کرد عکس هایتان استفاده کنید و علاقه ی کاربر را به عکس های خود جذب کنید .

ایجاد افکت ستاره ای

عموما در آموزش های عکاسی به عکاسان گفته می شود از گرفتن تصاویر از سوژه ای که منبع نور در پشت آن قرار دارد خودداری کنند، این گفته در بیشتر صحنه های عکاسی صادق است اما زمانی شما می خواهید یک تصویر با افکت ستاره ای داشته باشید لازم است که منبع نور به طور مستقیم به لنز شما بتابد ، که نور خورشید می تواند منبع نور مناسبی برای این امر به حساب می آید .

البته این را نیز در نظر داشته باشد که تمام نور خورشید را برای عکاسی لازم ندارید .خورشید یک منبع نور بزرگ و بسیار پر نور است شما برای عکس برداری مناسب قسمت کمی از این نور را لازم دارید ..

تنظیم دیافراگم برای ایجاد افکت ستاره ای در عکاسی 

دیافراگم قطعه ای مکانیکی است که که اجازه می دهد نور به لنز بتابد .طراحی دیافراگم به صورت پره پره است ، و با ابز و بسته شدن این پره ها میزان نور ورودی به لنز تعیین می شود. توصیه می شود برای ایجاد افکت ستاره ای در عکاسی ، از دیافراگم های کوچک استفاده کنید . مناسب ترین میزان دیافراگم می تواند f/16 باشد که دیافراگم بسته به حساب می آید و برای عکاسی شما میزان مناسبی است . توجه داشته باشید که برای این کار ،دوربین شما باید قابلیت کنترل دیافراگم را در اختیارتان بگذارند .معمولا دوربین های DSLR و بدون آینه تنظیم مقدار دیافراگم را در اختیار کاربر قرار می دهند .

تنظیم دیافراگم برای ایجاد افکت ستاره ای

در تصویر بالا هر دو عکس با فاصله ی کانونی 35 میلیمتر گرفته شده اند . اما یکی با دیافراگم f/1.8 و دیگری با دیافراگم f/2 گرفته شده. کاملا مشخص است که دیافراگم کوچکتر افکت ستاره ای بهتری را ثبت کرده . هر مقدار که فاصله ی کانونی شما کوچکتر باشد درخشندگی افکت ستاره ای شما بیشتر خواهد بود. فاصلهی کانونی هم در گرفتن افکت به شما خیلی کمک خواهد کرد . یک فاصله ی کانونی نسبتا عریض ، می تواند عکس های شما را جذابتر کند . پیشنهاد من به شما فاصله ی کانونی 18 میلیمتری است .

اگر منبع نور شما خورشید است سعی کنید آن را به طور کامل در عکس خود قرار ندهید .نور خورشید بسیار قوی می تابد به همین علت بهتر است جسمی را پیدا کنید که در صورت عکاسی از خورشید بتوانید مقدار از آن را در پشت جسم پنهان کنید .

منبع نور افکت ستاره ای

یکی از تکنیک های معروف این عکاسی Sun Flare نام دارد. بسیاری از عکاسان به علت در دسترس بودن ، منبع نور خورشید را برای عکاسی انتخاب می کنند . نور خورشید برای عکاسی با افکت ستاره ای بسیار مناسب است اما نکاتی نیز وجود دارد که باید در این نوع عکاسی رعایت شود.

سعی کنید خورشید را در پشت جسمی مخفی کنید. همان طور که در بالا نیز اشاره کردیم به علت تابش شدید نور خورشید اگر به طور کامل از آن تصویر برداری کنیم احتمالا تصویر ثبت شده خیلی جذاب و خیره کننده نخواهد بود برای اینکه تصاویر زیبایی داشته باشید بهتر است خورشید پشت جسمی قرار بگیرد که نور از آن قسمت عبور نکند که هم افکت ستاره ای شما به خوبی خود را به نمایش بگذارد.از مناسب ترین اجسام برای این کار می توان  به ساختمان ها و درختان اشاره کرد.

منبع نور افکت ستاره ای در عکاسی

همان طور که در تصویر مشاهده می کنید در اینجا خورشید به طور کاملا ستاره ای به چشم می خورد که این نشان می دهد عکاس کارش را به خوبی انجام داده است.

انتخاب زمان مناسب برای ایجاد افکت ستاره ای در عکاسی 

همان طور که تا الان آشنایی پیدا کردید، برای گرفتن عکس با افکت ستاره ای نیاز به منبع نور دارید .اگر می خواهید از منابع نوری به غیر از خورشید عکاسی کنید زمان برای شما خیلی اهمیت ندارد اما در صورتی که می خواهید از خورشید به عنوان منبع استفاده کنید باید نکاتی را در نظر داشته باشید .

انتخاب زمان مناسب  افکت ستاره ای در عکاسی

زمانی که خورشید در حال طلوع یا غروب است زمان مناسبی برای ثبت تصاویر شماست. اگر شما در زمان نزدیک به ظهر به عکس برداری بپردازید امکان اینکه بتوانید جسمی برای قرار دادن در مقابل خورشید پیدا کنید خیلی کمتر از زمان هاییست که خورشید در ارتفاع کمتری قرار دارد .پس بهتر است برای این زمان ها برنامه ریزی کنید.

تنظیمات دوربین افکت ستاره ای 

برای گرفتن تصاویر با افکت مناسب شما باید منبع نور را با جسمی بپوشانید که فاصله ی زیادی با شما نداشته باشد ، دراین صورت افکت شما به خوبی مشاهده می شود .اما الزاما نباید از جسم به شما نزدیک باشد و می توانید این کار را برای جسم های دور تر هم امتحان کنید .باید  این نکته را در نظر داشته باشید که برای جسم ها با فاصله ی مختلف باید تنظیمات مناسبی راهم نسبت به جسم مورد نظر برای عکس خود داشته باشید .

تنظیمات مختلف دوربین برای ایحاد افکت ستاره

گفتنی است که ایجاد افکت ستاره ای در عکاسی  ، در صورتی که جسم پوشاننده ی منبع نور از شما دور باشد کار بسیار دشواری است و ممکن است افکت شما به خوبی تشکیل نشود پس بهتر است در شروع کار از اجسام نزدیک برای پوشاندن منبع نور استفاده کنید .

شروع عکاسی معماری

شروع عکاسی معماری

شروع عکاسی معماری : یکی از شاخه های محبوب این هنر میباشد، تغییرات فراوانی که در چندین دهه ی گذشته در معماری بنا ها به وجود آمده باعث شده تا این رشته ی گسترده دشوار تر از قبل شود. ساختمان ها،شهر های که در آنها زندگی میکنیم ، و یا آثار تاریخی … تمام این ها سازه هایی هستند که توجه انسان رو به خود جلب کرده اند، و ثبت آن  ها نیز سختی های خاص خود را دارد .

با وجود سختی در این رشته، شیرینی و جذابیت های این رشته نیز طرفداران همیشگی خود را دارد . این سبک نیازی به دوربین های فوق پیشرفته ندارد و شما با یک دوربین معمولی و یک لنز میتوانید عکس هایی را ثبت کنید اما اگر می خواهید کارتان را در سطح حرفه ای انجام دهید به تجهیزات دیگری هم نیاز دارید. اگر شما هم یکی از طرفداران این شاخه از عکاسی هستید پیشنهاد میکنم در ادامه با ما همراه باشید تا با نکات مهم عکاسی معماری ، تصاویر حرفه ای تر و بهتری را  داشته باشید .

نکات مهم شروع عکاسی معماری

تنظیم نور

روشنایی خوب یکی از مهمترین عوامل گرفتن عکس های خیره کننده است . در اصل گرفتن عکس هایی با کیفیت و خیره کننده به جا و مکان شما بستگی دارد ، بهترین مکان برای عکاسی شما ، جاییست که بهترین نور را دریافت میکند . به طور کلی باید نور عکس را جوری تنظیم کنیم که نه کم باشد نه زیاد ، زیاد بودن میتواند عکس های زیبای ما را به عکس های نافرم  تبدیل کند ، برای حل این مشکل می توانیم از تکنیک HDR ، استفاده کنیم و تصاویر کنترل شده تری را داشته باشیم .

زمان عکاسی را در نظر بگیرید

نکات مهم شروع عکاسی معماری

اگر میخواهید عکس های خیره کننده تری داشته باشید در زمان های متفاوتی عکاسی کنید ، هر بنا یا ساختمانی نسبت به نوری که در هر ساعت از شبانه روز دارد ، تصویر متفاوتی از خود نمایش می دهد . به یاد داشته باشید زمان های وجود دارد که بهترین تصویر برداری ها در این زمان ها انجام میشود ، نمونه های از  این زمان ها را می توان به زمان طلوع و غروب خورشید نام برد که در این مواقع می توانید عکس های خیره کننده ای را ثبت کنید.

برای مثال هنگام غروب آفتاب می توانید معماری دیگری از سوژه ی مورد نظر را به نمایش بگذارید

سوژه های انسانی در عکاسی معماری

سوژه های انسانی در عکاسی معماری

گرفتن تصاویر از سازه ها با سوژه های انسانی میتواند به تصاویره شما جذابیت خاصی بدهد ، گاهی گرفتن تصاویر یک اثر تاریخی عظیم به همراه یه رهگذر باعث میشود تا عظمت بنا بیشتر به چشم بخورد ، و گاهی اوقات گرفتن تصاویر کودکان در کنار سازه ای میتواند عکس های  ما را با احساسات تلفیق کند تا عکس ها جوری دیگر دیده شوند ،و این را در خاطر داشته باشید که معماری بدون انسان ها معنی ندارد.

زاویه ی دید در عکاسی معماری

اینکه بدانید کجا بایستید نکته ای است که احتمالا هر عکاسی نمیتواند آن را درک کند . افراد انتظار دارند که همیشه  تصاویر منظم را مشاهده کنند . برای اینکه بتوانید توجه کاربر را به عکس جلب کنید ، می توانید این قانون را زیر پا بگذارید .  زاویه عکس برداری خود را تغییر دهید تا تصاویر متفاوتی از سوژه ی مورد نظر خود بگیرید .این کار به مقدار زیادی در عکس گرفته شده تغییر ایجاد می کند . در عکاسی معماری دست عکاس برای تغییر زاویه ی دید باز است . معمولا سوژه های عکاسی معماری را می توان در زاویه های زیادی قرار داد .

زاویه ی دید 

مکان یابی

یکی از اصل های مهم در عکاسی معماری پیدا کردن مکان های مناسب برای عکاسی است ، گاهی  نقطه ای از یک بنای تاریخی دارای نشانه ی خاصی است که با ثبت آن میتوان عکس را پر محتوا تر جلوه داد و یا گاهی داخل یک بنای تاریخی از خارج آن جذابیت بیشتری دارد  و جزئیاتی که در داخل بنا ها به کار میرود چشمگیرتر از جزئیاتی باشد که در خارج بنا به کار رفته است این نکته را هم در نظر بگیرید که در برخی از موارد داخل بنا ها میزان نور برای گرفتن عکس های چشمگیر مناسب نیست که باید از سه پایه و نوردهی استفاده کنید

کسب اطلاعات در مورد بنایی که از آن عکاسی می کنید می تواند به شما  نکاتی را برای یادآوری کند که عکاسی بهتری داشته باشید و از طرفی تاریخچه و گذشته ی یک بنا به شما کمک میکند تا عکاسی شما بر روی موضوع یا محتوایی متمرکز شود .

استفاده از انعکاس

استفاده از انعکاس در عکاسی معماری

با استفاده از پدیده ی بازتاب می توانیم تصاویری کمتر دیده شده از بنا ها را ثبت کنید ، آینه ها یا شیشه ی پنجره ها،حوضچه ها یا دریاچه ها، فرقی نمیکند ، آنها واقعا چشمگیر هستند . بازتاب را در بسیاری از فضا های اطراف میتوان جستجو کرد اما باید دقت داشته باشیم که از زاویه ی منحصر به فردی نگاه کنیم تا تصاویر خیره کننده تری را  داشته باشیم .

بخوانید : انعکاس در عکاسی

تجهیزات ضروری برای شروع عکاسی معماری

در عکاسی معماری استفاده از تجهیزات عکاسی از  اهمیت بالای برخوردار است . سه پایه ،یکی از مهمترین ابزار یک عکاس میتواند سه پایه ی او باشد که در محیط کم نور که لازم به گرفتن شات های طولانی تر هستیم ، با کمک سه پایه ی عکاسی میتوانیم دوربین را تا حد ممکن ثابت نگه داریم .

دقت به جزئیات

اگر سوژه ی عکاسی شما یک بنای تاریخی است احتمالا می توانید با کمی ریزبینی ، تصاویری را ثبت کنید که قبلا عکاس دیگری این کار را نکرده باشد . جزییات یکی دیگر از مواردی است که باید به خوبی به آن دقت کنید . حتی جزییات کوچیک هم در قالب های بزرگ ،میتوانند تصاویر زیبایی ایجاد کند . امتحان کنید و نتیجه را مورد بررسی قرار دهید . اگر زمان کافی برای عکس برداری دارید می توانید از هر قسمتی در سوژه که توجه شما را جلب می کند تصویر برداری کنید، و در زمان مناسب با بررسی شات های گرفته شده ،  انتخاب هایی از بهترین آنها داشته باشید .

دقت به جزئیات در عکاسی معماری

دوربین و لنز مناسب شروع عکاسی معماری

لنز وسیع (لنز واید) ، استفاده از لنز وسیع که گستره ی دید آن از گستره ی دید چشم انسان بیشتر است میتواند گزینه ی مناسبی برای عکاسی از ساختمان های بلند و یا محیط داخلی یک ساختمان باشد . لنز های وسیع مناسب برای عکاسی معماری هستند دلیل هم خیلی ساده است، لنز های وسیع به علت داشتن فاصله ی کانونی کمتر از 35 میلی متر این امکان را به کاربر می دهند که از فاصله ی نزدیک تصاویر با  گستره ی بیشتری  را ثبت کنند.

مقاله بهترین لنز ها برای عکاسی معماری را این بخش بخوانید.

فیلتر ND تدریجی : این فیلتر میزان نور بین روشنایی یک ناحیه را از تاریکی یک ناحیه جدا می کند به طور مثال زمانی که می خواهید از آسمان و یک ساختمان عکس برداری کنید میزان نور آسمان را با نور ساختمان تا حد ممکن یکنواخت می کند . دقیقا مثل یک عینک دودی که بالای آن تیره و  پایین آن روشن است و به این صورت نور سطوح را یکسان می کند.

فیلتر ND تدریجی

لنز تیلت شیفت : این لنز پرسپکتیو اشتباه خطوط همگرای عمودی را اصلاح می کند به همین دلیل گذینه ی مناسبی برای عکاسان معماری به حساب می رود . این لنز از آن جهت که باعث می شود عکاس بر محدودیت های عمق میدان و پرسپکتیو چیره شوند از محبوبیت بالایی برخوردار است .

ویرایش تصاویر عکاسی معماری

ویرایش عکس ها نه تنها در عکاسی معماری بلکه در تمام شاخه های عکاسی مورد استفاده قرار می گیرد .  از بهترین نرم افزار های فتوشاپ میتوان به فتوشاپ cc , cs شرکت ادوبی اشاره کرد . می توان گفت تمام ابزار هایی که برای ویرایش یک  عکس نیاز دارید را می توانید در این نرم افزار ها پیدا کنید . کم و زیاد کردن نور ، تغییر کنتراست ، حذف کردن قسمت هایی که نبودن آنها در عکس می تواند عکس را بهتر نمایش دهد ، اینها نمونه هایی از کار هاییست که می توانید با فتوشاپ انجام دهید و کیفیت و تصاویر را  بهبود ببخشید . البته قابلیت های فتوشاپ به اینها خلاصه نمی شوند و می توانید بسیاری دیگر از ضعف های عکس ها را با فتوشاپ پوشش دهید.

در آخر با توجه به نکات گفته شده شما آماده شروع عکاسی معماری با دانش کافی خواهید بود،پس بدون تلف کردن وقت دوربین و تجهیزات خود را آماده کنید و به یاد داشته باشید که با تجربه در این زمینه می توانید به یک عکاس حرفه ای معماری تبدیل بشوید

 

عکاسی با حالت bulb

عکاسی با حالت bulb

عکاسی با حالت بالب bulb mode زمان های کاربرد دارد که بخواهید عکس هایی با نوردهی طولانی را ثبت کنید .در عکاسی با حالت bulb ٬زمانی که سوژه ی عکاسی شما عناصری هستند که بازتاب کمی دارند در محیط تاریکی قرار دارند این متد به کمک شما می آید. این مود به عکاس اجازه می دهد تا سرعت شاتری بیشتر از ۳۰ ثانیه را داشته باشد٬ در نتیجه ی باز بودن به مدت طولانی تر شاتر ٬ نور بیشتری وارد دوربین شود . اکثر دوربین های مدرن به شما اجازه ی عکس برداری با سرعت شاتری بین ۱/۴۰۰۰ تا ۳۰ ثانیه را می دهند در نتیجه این امر امکان عکاسی با حالت bulb را برای شما فراهم می کند .مزیت اصلی bulb mode این است که هر میزان که نیاز داشته باشید می توانید شاتر را باز نگه دارید .

نکات مهم عکاسی با حالت bulb

پیدا کردن bulb mode در دوربین عکاسی

مکان قرار گیری bulb mode بسته به مدل دوربین  تفاوت دارد. معمولا می توان این گزینه را بر روی کلید چرخان فرمان اصلی دوربین پیدا کرد که با حرف بزرگ B نشان داده شده است. شما میتوانید دوربین را در حالت manual قرار دهید و سرعت شاتر را افزایش دهید زمانی سرعت شاتر به بیشتر از ۳۰ ثانیه رسید شما می توانید از حالت bulb لذت ببرید .

پیدا کردن bulb mode در دوربین عکاسی

 

این را نیز به یاد داشته باشد که بیشتر دوربین های DSLR و بی آینه  دارای این قابلیت هستند ٬ اما با سرچ کردن مدل دوربین می تواند از داشتن و یا نداشتن این حالت خبر دار شوید .

کاربرد مود عکاسی bulb

عکاسی با حالت bulb کاربرد زیادی دارد که از نمونه های آن میتوان به عکاسی از رعد و برق باشد که می توان تصاویر خیره کننده ای ایجاد کند . لامپ های ترافیکی در شب و تصویر برداری از آتش بازی هم میتواند از سوژه های مناسب برای این نوع عکاسی باشد . در زمان هایی که لازم به نوردهی های  طولانی هستید (عکاسی در تاریکی یا عکاسی با فیلتر های ND ) نیز می تواند به شما کمک زیادی بکند.

کاربرد مود عکاسی bulb 

نحوه ی عکاسی با حالت bulb

اگر قبلابه صورت بالب عکاسی نگرده اید ٬ استفاده از آن برای شما در ابتدای کا کمی دشوار خواهد بود .در این حالت شما به هر مقدار که دکمه ی شات را نگه دارید به همان مقدار نور دهی خواهید داشت یعنی اگر می خواهید به اندازه ای ۳۰ ثانیه نو دهی داشته باشید باید دکمه ی شات را نیز به همان اندازه نگه دارید. اگر دکمه شات را بزنید و بلافاصله رها کنید احتمالا تصویری با نور دهی کوتاهی خواهید داشت که این مناسب عکاسی bulb نیست.

نحوه ی عکاسی با حالت بالب 

همچنین برای اینکه عکسی دقیق تر ثبت کنید می توانید از یک شاتر یا یک ریموت ٬ استفاده کنید که برای کنترل بازه ی زمانی  و توقف آن راحت تر عمل کنید . اگر از دکمه ی شات دوربین برای این کار استفاده می کنید دقت کنید که لرزش دست می تواند باعث خراب شدن تصویر شما بشود .معمولا در عکاسی با حالت bulb از سه پایه های عکاسی استفاده می شود .

عکاسی با Time Exposure  یا عکاسی bulb

برخی از دوربین های جدید بازار قابلیتی به نام Time Exposure را دارند .این قابلیت کاربردی درست مثل حالت بالب عمل میکند با این تفاوت که در این حالت شما برای گرفتن یک شات ۳۰ ثانیه ای نیاز نیست به همین مقدار ( ۳۰ ثانیه ) دست خود را روی دکمه ی شاتر نگه .  در این حالت برای شروع نوردهی یک بار دکمه ی شاتر را فشار میدهید و رها می کنید و زمانی که نور دهی به پایان رسد و قصد اتمام کار را داشتید یک بار دیگر بر روی دکمه ی شات زده و رها می کنید ٬و تصویر مورد نظر شما ثبت می شود . 

ترفند های حرفه ای عکاسی را در اینجا یاد بگیرید.

این حالت بسیار کاربردی می باشد اما در تمامی دوربین ها وجود ندارد ٬ اگر دوربین شما ازاین حالت برخوردار است استفاده از تایم اکسپوژٰر بسیار کار را برای شما اسان تر از حالت bulb خواهد کرد.

توجه به نویز

اگر می خواهید از حالت بالب استفاده کنید ٬ توجه داشته باشید که گرفتن شات های خیلی طولانی می تواند باعث داغ شدن سنسور ها شود و این عمل می تواند باعث پایین آمدن کیفیت تصاویر به خاطر وجود نویز ها در عکس بشود .

اگر در آب و هوای گرم عکاسی می کنید باید دقت بیشتر داشته باشید چون در هوای گرم ٬ گرما باعث بیشتر شدن نویز تصویر می شود . اما اگر در آب و هوای سرد عکاسی می کنید نویز عکس های شما کمتر است در نظر گرفتن دما نیز در عکس برداری خالی از لطف نیست.به عنوان راه حل این مشکل می توان گفت تا حد امکان سعی کنید عکسبرداری را زیاد طولانی نکنید 

توجه به نویز

در نظر داشته باشید که برای عکاسی در حالت bulb حتما لازم نیست تا شات هایی با زمان ۳۰ ثانیه یا بیشتر داشته باشید . شما میتوانید از این میزان کم تر نیز برای باز و بسته کردن شاتر زمان بگذارید.

تنظیم دیافراگم در bulb mode  به صورت دستی است . مناسب ترین محدوده برای دیافراگم f/8 است.

کلون کردن در فتوشاپ

حتما ت حالا راجع به دوپلیکیت کردن خودتام فکر کرده اید اینکه یک نسخه از خودتن در حال انچام کار های روزمره اشد و نسخه دیگر تلویزیون نگاه کند. متاسفانه این رویایی خام و بی معنی بیش نیست اما شما می توانید  در عکاسی با استفاده از نرم افزار های ادیتینگ مانند فتوشاپ خودتان را کپی کنید. در ادامه راهنمای جامع کلون کردن در فتوشاپ را اورده ایم با دی جی ۲۴ همراه باشید.

برای انجام اینکار تنها به یک دوربین و یک سه پایه نیاز دارید ما در اینجا از دوربین کانن EOS 5D MkIV استفاده می کنیم شما می توانید از هر دوربینی که دوست داشتید برای عکاسی بهره ببرید. در مورد نرم افزار هم از آخرین نسخه فتوشاپ سی سی بهره می بریم اما کار هایی که می خواهیم انجام دهیم در تمام ورژن های ان اپ هستند.

مراحل کلون کردن در فتوشاپ

ابتدا باید به خوبی فکر کنید که چه چیزی ی خواهید و سعی کنید خلاقانه در یک محیط پز های مختلفی را امتحان کنید در ضمن سعی کنید کسی در اطرافتان نباشد و از ثابت ماندن اشیا در کارد اطمینان حاصل فرمایید. اگر هم در محیط بیرون از خانه و فضای باز می خواهید کلون کردن را انجام دهید باید به شرایط و میزان نور و تغییراتی که رد اطراف رخ می دهد اگاه باشید و با آن ها خود را هماهنگ کنید.

مراحل کلون کردن در فتوشاپ

دوربین وسه پایه تان را آماده کنید اگر در فرمت جی پگ عکاسی می کنید همه چیز را به صورت دستی تنظیم کنید اما بهترین کار عکاسی در فرمت خام است. فوکوس را دستی تنظیم کنید و آن را روی نقاطی که می خواهید باشید بگزارید لرزشگیر دوربین را هم خاموش کنید چرا که برخی اپقات روی سه پایه مشکل زا می شود. تنظیمات اسکپوژر را انجام دهید و ان را تا اخر شوتینگ تغییر ندهید.

اگر می خواهید تنها یکی از کلون هایتان در فوکوس باشد تنظیمان را در واید ترین حالت ممکن قرار دهید در ضمن سرعت شاتر را از 1/100 بیشتر کنید چرا که حرکت های خود شما هم می تواند موشن بلر ایجاد کند در اخر دوربنتان را رمان بندی کنید ( هر ۱۰ ثاینه یک شات) و عکس هایی که می خواهید را با پز های مختلف بیندازید.

فرایند ویرایش عکس ها برای کلون کردن

در اینجا می توایند با خیال راحت هر کاری می خواهید انجام دهید چرا که این مرحله از کارتان قابلیت آندو و ریدو کردن دارد. نیاز نیست در ابتدا کارنتراست را زیاد کنید مود ویرایش را روی ۱۶ بیت بگزارید تا بیشترین جزئیات را درعکس ها نگه دارید این سیتنگ اولیه را روی همه عکس ها اجرا کنید

عکس ها را به صورت لایه ها در یک فایل بگزارید. اپاستی یا کدری بالاتری عکس را روی ۵۰ درصد تنظیم کنید تا ارجاع لایه زیرین را ببینید. سپس لایه ها را با هم الاین کنید. اینکار را برای تمام لیر ها انجام دهید به جز آن که پایین تر از همه است. حال دکمه های ویندوز و الت را با هم بنید تا یک ماسک ایجاد شود. سپس ابزار براش ( فرچه ) را انتخاب کنید و آن را روی نرم ترین حالت ممک قرار دهید. حال دکمه آلت را نکه دارید با نگه داشتن کلیک راست موس به صورا عمودی روی مکان هایی که در عکس ها هستید بکشید.

پروسه کلون کردن اینجا تمام می شود اما شما می توانید برای خلاقانه تر شدن تصاویر تنظیمات دیگری نیز اجرا کنید..

تکنیک های ترکیب بندی مبتدی

تکنیک های ترکیب بندی مبتدی

ترکیب بندی در عکاسی بسیار مهم است و اگر می خواهید تصاویر زیبا و با ساتاندارد های بالا را بگیرید باید اصول و قوانین آن را رعایت کنید. بیشتر کسانی که عکاسی را شروع می کنند و یا می خواهند شروع کنند چیز هایی راجع به قانون سوم شنیده اند اما بیشتر آن ها بیشتر تحقیق نمی کنند و سعی نمی کنند که این بحث مهم در عکاسی را به خوبی فرا بگیرند همین هم یکی از اصلی ترین دلایلی است که از پیشرفت آن ها جلوگیری می کند. البته مبجث ترکیب بندی اصلا ساده نیست و نمی توان آن را در یک مقاله جمع اوری کرد بنابرین سعی کرده ام در ابتدا با تکنیک های ترکیب بندی مبتدی اغاز کنم.

نرکیب بندی چیست؟

نرکیب بندی ساختار یک تصویر یا عکس است ارینج کردن و تنظیم کردن المنت ها در تصویر است تا عکس آن گونه که شما می خواهید به نظر برسد. برای اینکه نتیجه عکاسی تان  خوب یاشد مهم نیست که چقدر نور خوب است یا چه منظره منحصر به فردی را در کادر خود دارید ترکیب بندی باید جزئی از کارتان باشد. برای تنظیم کردن ترکیب بندی بی نهایت حرکت می توان انجام داد عقب جلو بروید لنز را عوص کنید زوم کنید و….در این بین باید به المنت ها و عناصری که در تصویر قرار می دهید و یا آن هایی که از کادر خارج می کنید دقت کنید چرا که با یک ترکیب بندی درست و خلاقانه است که می توانید پیامتان را به بیننده اقا کنید.

عناصر ترکیب بندی

خطوط٬ نقطه ها و اشکال

در ابتدایی ترین سطح از ترکیب بندی آن ها مهم ترین عناصر المنت های شما هستند که شامل همه چیز می شوند از سوژه تا بکگراند و نقطه های ریز و ….. همه جزئیاتی از آن سه المنت هستند. این دیتیل ها با روش هایی با هم ارتباط دارند برخی بیشتر خود را نشان می دهند و برخی در تنظیم کردن بهتر به شما کمک خواهند کرد.

برای درک بهتر این موضوع به تصاویر زیر نگاه کنید.

تکنیک های ترکیب بندی - عناصر مهم در کامپوزیشن

اهمیت اشکال در کنار خطوط به خوبی در تصویر زیر مشخص است.

تکنیک های مبتدی ترکیب بندی

در کامپوزیشن این را به یاد داشته باشید که حتما لازم نیست از قانون سوم پیروی کنیم بکه مهم این است که آن طور که خودمان می خواهیم به ترکیب بندی خاصی برسیم. باید در صحنه بمانیم و صبر کنیم تا شرایط آن گونه که ما می خواهیم رقم بخورد. بنابریان باید برنامه ای قبلی داشته باشیم و یک تصور دقیق از آن چه می خواهیم رد عکس نشان دهیم.

تکنیک های ترکیب بندی آماتور

تکنیک های مهم ترکیب بندی

اصلی ترین هدف ما از عکاسی انتقال پیام و حسی خاص است و هرجه تصویر ما ساده تر باشد و چیز های بی اهمیت از آن حدف شده باشند بهتر می توانیم پیام خود را بیان کنیم. در ترکیب بندی هم همینطور است سعی کنید عناصر زیادی را که حواس پرتی ایجاد می کند و صحنه را بی دلیل شلوغ کرده اند حذف کنید و فقط روی جایی فوکوس کنید که در رساندن پیام شما کمکتان می کند.

برای مطالعه انواع مقاله و مشاهده محصولات فروشگاه دی جی ۲۴ کلیک کنید.

تعادل خودتان را رعیت کنید اینکار ساده ایست از خود بپرسید که هر المنت در تصویر من چقدر باید مورد توجه واقع شود.؟ میزان توجهی که هر عنصر دریافت می کند را وزن دیداری می گویند. معمولا چیز هایی که از وزن دیداری بیشتری برخوردارند ویژگی هایی نظیر رنگ های روشن و جیغ٬ کانتراست بالا و… دارند دقت کنید که این ابجکت ها در تصویتان در تمام فریم پخش شده باشند. مثلا اگر سمت راست تصویر این المنت ها را بیشتر دارد تعادل زعایت نشده است و….تصویر زیر به خوبی تعادل دارد و به هیج سمتی سنگینی نمی کند.

تکنیک های ابتدایی ترکیب بندی

در  حالی که تعادلی در عکس زیر نمی بینیم و به سمت راست سنگینی می کند.

تکنیک های ترکیب بندی - رعایت تعادل در ترکیب تصاویر

تکنیک های ترکیب بندی و تقسیم فضا

فضا هم بسیار اهمیتی دارد و شما باید به هر المنت فضای خاصی را بدهید در غیر این صورت با دیگر عناصر موجود در عکس تداخلی ایجاد می کند و ترکیب بندی زشتی را ایجاد می کند ( البته همیشه اینطور نیست) سعی کنید زاویه خود را برای اینکار تنظیم کنید جا به جا شوید و از حالت زوم خارج شوید تا به هر چیز در تصویر که فضا و اسپیس مناسب را بدهید.

باید درک کافی هم از مفاهیم فضای منفی و مثبت داشته باشید: فضای منفی به چیز هایی می گویند که توجهی به سمت خودشان جلی نمی کنند مانند المنت های پس زمینه و بر عکس. شما می توایند یک عکس با مقدار زیادی فضای منفی و یا مثبت را بگیرید و یا تعادلی بین این دو بر قرار سازید اما بهتر است بدانید که فضا های منفی بیشتر حس تنهایی پوچی و ارامش را تداعی می کنند در حالی که فضای ها مثبت اینگونه عمل نمی کنند و معمولا احاسات زیادی را بیان می کنند.

بهترین عکس های مفهومی

در زیر به شما نمونه هایی از بهترین عکس های مفهومی که توسط سایت فلیکر انتخاب شده اند را نشان می دهیم.

  1. نام عصر ( جامعه )

نام اثر جامعه از بهترین عکس های مفهومی

 

2. نام اثر : ارباب

ارباب بهترین عکس های مفهومی

3 تنها

 

4 اعتیاد

4

5 اتش پرور

اتش پرور بهترین عکس های مفهومی

6 ترسیده

6

7 بی تفاوت

بی تفاوت بهترین عکس های مفهومی

8 پیش به سوی…

8

9 اکسیژن رایگان

9

10 بالون…

10

11 سقوط…

سقوط بهترین عکس های مفهومی

12 سرباز خسته

12

13 پرتاب

پرتاب بهترین عکس های مفهومی

14 تابوت مرگ

14

15 برده

برده....بهترین عکس های مفهومی

عکاسی انتزاعی

عکاسی انتزاعی

عکاسی انتزاعی :  ابتدا به سراغ معنی کلمه ی انتزایی برویم و ببینم تعریف انتزاع چیست : به صورت کلی به فرآیندی که توسط آن برخی از اطلاعات پاک شده و تنها بخش هایی از آن باقی می ماند که بر رابطه (شی،عکس) تاکید زیادی ندارند. به عنوان مثال، یک ورقه کاغذ و یک قلم برداشته و سپس یکی از دستان خود را با انگشتان کمی از هم جدا کرده و بر روی کاغذ قرار دهید و طرح دست خود را بکشید. خب شما حالا اطلاعات طرح؛ یعنی شکل دست خود،بدون بافت پوست و رنگ و غیر را دارید. این طرح هیچ اثر انگشتی ندارد! انتزاع به صورت کلی به این صورت عمل میکند.

عکاسی انتزاعی چیست

در اینجا ما کمی از اطلاعات دستان خود را در کاغذ کنار گذاشته ایم و آن ها را حذف کرده و تنها فرم و قسمت هایی که میخواهیم را در تصویر قرار دهیم در آن نگه می داریم. در واقع طرحی که شما کشیده اید تنها یک دست بسیار ساده است و دست شما که ارتباط بین سوژه و تصویر کشیده شده را در هم می شکند از بین خواهد برد.

عکاسی انتزاعی یا عکاسی آبستره یکی از عمومی ترین سبک های این رشته است و برای انتقال حس خاص بسیار مناسب. در این شیوه عکاسی ما بکگراند و صحنه را دست نخورده ب ترکیب بندی خاص نشان می دهیم که می تواند در القای احساسات و عواطف خاصی بسیار موثر باشد.

تکنیک های عکاسی انتزاعی

همانطور که گقته شد عکاسی آبستره نوعی از هنر است که شما را از قید بند سنت های مرسوم عکاسی آزاد می کند و به شما اجازه می دهد هرچه را که دوست داشتید بدون توجه به قوانین نانوشته ثبت کنید. هدف آن است که چیز هایی که در عکس های معمولی نادیده گرفته می شوند را ببینیم و نشان دهیم. بسیاری از آثار هنری نقاشان وعکاسان انتزاعی است چرا که منحصر به فرد هستند و معمولا پیامی عمیق تر را خاظر نشان می کنند.

تکنیک های عکاسی انتزاعی

باید سعی کنید سادگی را در تصویر تان حفظ کنید. المنت های که حواسپرتی ایجاد می کنند را حذف کنید. درست است که قانون های عکاسی در این سبک خاص تحمیل نمی شوند اما داشتن یک ساختار خوب و مناسب و ترکیب بندی مشخص گاها می تواند شما را به هدفتان نزدیک تر کند. یک تصویر با ترکیب بندی مناسب اکثر بیننده ها را به خود جذب می کند.

به زاویه دیدتان اهمبت بدهید چرا که یک زاویه خوب می تواند انتزاع را بهتر نشان دهد سعی کنید جا به جا شوید و با دوربنتان از زوایای مختلفی عکاسی کنید. با نور بازی کنید نور را کم و زیاد کنید به آن شدت ببخشید و نرمش کنید کار های مختلف هم تجربه شمار در بازی با نور بیشتر می کند و هم شانستان برای گرفتن تصویری استثنایی را افزایش می دهد. همیشه سعی کنید حسی راز آمیز را در تصاویرتان به کاربر القا کنید و او را مجبور کنید از خودش بپرسد چرا و چگونه و ….حس کنجکاوی بیننده را تحریک کنید.

فاصله و حرکت در عکاسی آبستره

همان گونه که ما از یک شی دور می شویم . به تدریج اطلاعات آن را از دست خواهیم داد؛ زیرا این مسئله امکان دارد به ویژه در فواصل زیاد همانند عکاسی هوایی که در آن همان گونه به بالا می رویم دید (نما) کوچک می شود، قابل توجه باشد. همانطور که ما به طور فرآینده به برخی از سوژه ها نزدیک می شویم، جزئیاتی که در فاصله دید عادی قابل دیدن نبود امکان دارد به عنوان یک عکس انتزاعی جدا از شی عکاسی شده پدیدار شوند. در این عکس، خطوط قوی ای می بینیم که به نظر می رسد که از یک قوس ساطع می شوند و لبه های سیاه را سوراخ می کنند. رنگ نارنجی تک رنگ قوی حتی بیشتر بر انتراع تاکید میکند.

فاصله و حرکت در عکاسی آبستره

یکی از روش های کاهش اطلاعات، و ایجاد یک عکس انتراعی (آبستره – Abstract) با استفاده از حرکت است. این میتواند از حرکت عکاس تا دوربین و سوژه یا ترکیبی از آنها باشد. شما ممکن است با حرکت دادن دوربین به سمت بالا در حین عکاسی از یک دسته درخت آزمایش کرده باشید. اگرچه این کار ممکن است کمی از اطلاعات را حذف کند، اما هنوز هم درختان را به عنوان عناصر غالب، البته به صورت امپرسیونیستی تر حفظ کند. من دارم در مورد حرکتی صحبت میکنم که اطلاعات را به طور عمده از بین برده و تنها کمی رنگ،الگو، و خط به جای می گذارد.

آموزش اصول عکاسی انتزاعی

همانطور که میدانید در بسیاری از سبک های عکاسی باید اصول آن سبک را رعایت کنید. در ادامه به برخی از اصولی که برای گرفتن عکس های انتضاعی باید به آن توجه داشته باشید اشاره خواهیم کرد.

اصول عکاسی انتزاعی

  • سادگی : یکی از فاکتور هایی که باید در این تصویربرداری رعایت کنید حذف المان های مزاحم از تصویر می باشد.
  • زاویه دید : بهتر است برای انتقال هر چه بهتر موضوع به بیننده، زاویه ای را انتخاب کنید که بتوان با استفاده از سوژه را به صورت کامل نمایش دهید. البته باید توجه داشته باشید، در برخی از تصویربرداری ها می توانید به راحتی و با استفاده یک بخش از سوژه موضوع مورد نظر خود را نشان دهید.
  • رمز و راز : سبک عکاسی مورد بحث با اینکه بیشتر به سادگی اشاره دارد اما می توانید برخی از سوژه های پیچیده را نیز برای بهبود قالب در تصویر جای دهید.
  • هارمونی : با استفاده از هارمونی و کمک از هماهنگی عناصر می توانید به خوبی یک تصویر مفهومی را ایجاد کنید. با اینکه اجزای موجود در عکاسی آبستره محدود می باشند اما می توانید با استفاده از یک هارمونی آنها را بیشتر به چشم بیننده بیاورید.
  • ترکیب بندی : توجه به ساختار و بافت های موجود در عکس می تواند برای عکس شما نظم خاصی را به وجود بیاورد. البته در سبک انتزاعی معمولا از قوانین سختگیرانه چشم پوشی می شود.
  • نورپردازی : همانطور که میدانید نوردهی یکی از مهمترین فاکتورهایی می باشد که باید در تصویر به خوبی آن را تنظیم کنید و مربوط به سبک خاصی نمی شود. برای بهبود نور تصویر می توانید از تجهیزات نوردهی مانند فلاش استودیویی نیز استفاده کنید.

نکات مهم در عکاسی انتزاعی

دیگر به دنبال سوژه نباشید بلکه به اشکال و طرح ها دقت کنید. دیگر نیاز نیست از یک سوژه برای بیان داستان خود استفاده کنید. پس از اینکه عکس خود را ثبت کردید ازادی بسیار بیشتری در ادیت کردن ان خواهید داشت بنده خودم این را بهانه ای می کنم تا در فتوشاپ و دیگر برنام های ویرایش عکس ساعت ها با تصویر کلنجار بروم و رنگ ها و کارنتراست و همه چیز را تغییر دهم و به گونه ای ان را از واقعیتش دور کنم.

نکات مهم در عکاسی انتزاعی

صحنه خود را تا حجدی ایزوله کنید که تشخیص ان دشوار باشد!! اینکار با با نزدیک شدن به صحنه و یا زوم کردن انجام دهید. یکی از دلایلی که عکاسی ماکرو با این سبم در آمیخته است هم همین است چرا که به ریز ترین جزئیات اهمیت می دهد. مثلا برخی چیز ها که می توانید که معمولا در عکاسی ماکرو به عنوان سوژه استفاده می شوند می توانند در تصویر انتزاعی شما باشند بافت یک شی٬ . گلبرگ های یک گیاه٬ حباب ها و….

بخوانید: ترفند های عکاسی ماکرو

استفده از فیلتر های محتلف را فراموش نکنید و همیشه تنظیمات دوربینتان را تغییر دهید ( بامثلث اکسپوژر بازی کنید.)

کلاژ در عکاسی

کلاژ در عکاسی

وقتی چندین عکس برای تهیه یک عکس در کنار هم قرار می گبند یک کلاژ درست می شود در عکسای کلاسیک و قدیمی کلاژ به صورت برش هایی از تصاویر که اشکال جذابی داشتند بود که کنار هم نصب می شدند اما کلاژ در عکاسی دیجیتال و مردن فرق می کند و دست هنرمند برای ویرایش عکس ها و ادیت کردن توسط نرم افزار های مختلف بسیار باز است با یک نرم افزار پیشرفته مانند فتوشاپ می توان عکس های مختلف را در کنار هم گزاشت و یک تصویر سورئال خاص درست کرد.

تاریخچه کلاژ به 200 سال قبل از میلاد مسیح بر می گردد وقت یکه ژاپنی ها برای درست کردن کاغذ پارچه های مختلف را کنرا هم می گزاشتند. هنر کلاژ پس از تحل دادائیسم پدیدار شد درواقع هنر مدرن ان در فرانسه شکل گرفت اما نمی توان نقش هنرمندان دیگر کشور ها را در این زمینه نادیده گرفت.این هنر در طول سالیان دراز رشد کرده و تکامل یافته است و 15 سال پیش با ساخت اپلیکیشن ان بسیار همه گیر شد.

مدل های مختلف کلاژ در عکاسی

کلاژ هنوز هم به صورت سنتی انجام می شوئد اما مدل دیچجیتالی و مدرن آن هنرمندان بیشتری زا جذب گرده است. هنوز هم می بینیم که کسانی که به شیوه های سنتی علاقه دارند با استفاده از انواع پارچه ها و اشکال مختلف آثار هنری زیبایی را به وجود می آورند. امروزه اثار مدرن زیادی از کلاژ دیده می شوند به این صورت که یک عکس کلی را توسط کنار هم قرار دادن صد ها و یا هزاران تصویر می سازند معمئلا این آثار در نمایشگاه ها هنری وجود دارند و یکی از پر بیننده ترین ها هستند.

ساختن یک کلاژ چشمگیر سخت است چرا که باید بدانید هر تصویر را کجا قرار دهید. یکی از محبوب ترین نوع کلاژ هایی که امروزه طرفداران زیادی دارد شجره نامه خانوادگی است که از رشد و بزرگتر شدن یک خانواده تهیه می شود و به نوعی داستان ان ها را بیان می کند. انتخاب موضوع کلآژ می تواند چالش بر انگیز باشد به خصوص اگر اثری سورئال را بخواهید خلق کنید.

کلاژ خانوادگی

یکی دیگر از مدل های محبوب این هنر کلاژ کتاب ها هستند شما می توانید با تکه کاغذ های چند کتاب و روزنامه و…. یک کتاب بسازی که هر صفحه اش یک کلاژ منحصر به فرد است. یکی از علل محوبیت این سبک هنری این است که شما می توانید تقریبا با هرچیزی یک اثر هنری خاص بسازید از مقوا گرفه تا کتاب و پارچه و لباس و…. تنها کافیست ان ها را در کنار هم قرار دهید به هم بچسبایند.