کپی برداری در عکاسی

کپی برداری در عکاسی

5/5 - (1 امتیاز)

هنر عکاسی به شیوه های مختلفی دسته بندی می شوند برخی اصلی ترین نوع دسته بندی با توجه به سوژه عکس ها صورت می گیرد مثلا عکاسی پرتره تمرکز اصلی را روی چهره ها می گذارد  و یا عکاسی خیابانی سوژه هایی که درخیابان پیدا می شود را هدف قرار می دهد. سبک دیگری وجود دارد که به آن کپی برداری در عکاسی گفته می شود که در این مقاله قصد بررسی کامل آن ومعرفی تجهیرات لازم جهت کار در این سبک را داریم.

به طور کلی این سبک را اینگونه می توان تعریف کرد : به عکاسی از سطوحی نظیر تابلو های نقاشی و عکس های سیاه و سفید و همچنین ثبت تصاویر از سطح های دارای بافت خاص مثل پارچه کپی برداری گفته می شود.

تصویربرداری از آثارهای قدیمی و گرانبها ، در دسترس قرار دادن این نوع اثار ها برای تمامی اقشار و مردم. آثار های قدیمی مانند تابلوهای خوشنویسی و یا نقاشی ها به دلیل این که قدمت بسیار زیادی دارند ناخوانا و حساس می شوند. همچنین با تصویربرداری از ان ها و رفع ایرادات با عواملی مثل نورپردازی و بسیاری از روش های عکاسی و با استفاده از ویرایش تصاویر ، به صورت کاراکتر قابل می شـوند اینها برخی از مزیت ها و کاربرد های این سبک خاص هستند.

تجهیزات مورد نیاز برای کپی برداری در عکاسی

لنز ماکرو ، همانطور که میدانید برای تصویربرداری از فاصله های نزدیک از لنز های ماکرو استفاده می کنند. توجه داشته باشید که اگر قصد دارید از اجسامی کوچک مثل تمبر و… عکاسی کنید حتما باید به آن بسیار نزدیک شوید.با عدسی های معمولی نیز شما میتوانید از اجسام با فاصله 40 سانتی متری تصویر برداری کنید. همچنین اگر به جسم فوق نزدیک شوید نمی توانید یک تصویر با کیفیت و واضح را ثبت کنید به همین دلیل مناسب ترین گزینه برای عکسبرداری استفاده از لنز های ماکرو می باشد که باعث کاهش انحنا و محو شدن گوشه های تصویر می شود .

فروش اینترنتی لنز های ماکرو با بهترین قیمت در این بخش دی جی 24

تریپاد یا سه پایه ، شما میتوانید برای تصویربرداری از اجسام و سطوح کوچک از وسیله ای به نام پایه کپی نیز استفاده کنید که معمولا برای ثابت نگه داشتن دوربین ها استفاده می کنند. دوربین شما روی این پایه نصب می گردد و دوربین بر صفحه عمود میشود. گاها ممکن است در اطراف این پایه 2 تا 4 منبع نور نصب کنند . اگر پایه کپی در دسترستان نبود از سه پایه های مختلف استفاده کنید .

قیمت تریپاد های دوربین حرفه ای ساخت برند های مختلف را در اینجا بررسی کنید.

سایر تچهیزات مهم کپی برداری

نورسنج دستی ، همانطور که میدانید نور مناسب یکی از مهمترین عناصری است که در عکسبرداری بسیار موثر می باشد و می توانید تاثیر مستقیم بر عکس ها بگذارد. شما میتوانید با استفاده از نورسنج ، سرعت شاتر و میزان دیافراگم را انتخاب کنید. همچنین توجه داشته باشید که نورسنج ها مستقل از رنگ و روشنایی سوژه عمل می کنند.

کارت خاکستری ۱۸درصد ، کارت خاکستری نوعی رنگ درجه خاکستری است که بصورت پایه برای محاسبات استفاده می شود و کاملا مسطح می باشد. این کارت به‌طور معمول همراه با یک نورسنج بازتابی، برای نوردهی یا هماهنگی رنگ در عکاسی مورد استفاده قرار میگیرد.

فیلترهای رنگی و ایجاد کنتراست، فیلتر پولاریزه و فیلتر کلوزآپ ، پلاریزه : شما میتوانید برای از بین بردن انعکاسات موجود در تصویر از طریق وسیله شفاف و نیمه شفاف (مانند شیشه ، کاغذ روغنی و…) و با استفاده از فیلتر های پلاریزه این عمل را به راحتی انجام دهید. همچنین از این فیلتر برای اشباع و شفافیت رنگ ها در عکاسی رنگی نیز استفاده می شـود.

تکنیک های عکاسی کپی برداری

کلوزآپ : اگر قصد دارید یک تصویر بسیار بزرگ از اشیا داشته باشید فیلتر های کلوزآپ بهترین گزینه هستند. همچنین این فیلتر ها بصورت سری های 1،2،3 نیز طراحی و عرضه میشوند.

تکنیک های عکاسی کپی برداری

ایجاد کنتراست : بیشتر ورژن های خطی قدیمی و تصاویر، تغییر رنگ میدهند و دارای لکه های قهوه ای و زرد می شـونـد که برای کمرنگ شدن این لکه ها باید از فیلترهای همرنگ آنها استفاده کنید.

در عمل عکسبرداری رنگی باید توازن سفیدی ( White Balance ) را بطور دقیق و به درستی انجام دهید. پیشنهاد میکنیم از حساسیت متوسط ۸۰ ISO تا ۱۲۵ ISO استفاده کنید به دلیل این که اینگونه کنتراست کاملا حفظ می شود.اگر شما تابلو و یا تصاویری دارید که سطح بسیار بزرگی دارند می توانید آنها را روی دیوار نیز نصب کنید. در این حال شما میتوانید از سه پایه نیز استفاده کنید.

نورپرداری در کپی برداری

اگر شما تصاویر و یا سطوح بسیار بزرگی دارید حتما باید نورافکن ها را به تمامی اطراف تصویر بتابانید. مهمترین موضوعی که باید به آن توجه کنید ، یکنواختی نور نیز می باشد . شما برای این که خیالتان از این جهت راحت باشد میتوانید کارت های خاکستری را در مرکز و چهار گوشه تصویر بگذارید و آن را نورسنجی کنید. توجه داشته باشید در همه صورت باید یک عدد را نشان دهد.

به دلیل این که سوژه تا دوربین فاصله کمی دارد عمق میدان کاهش می یابد پس از دیافراگم های بسته نیز استفاده کنید به علت این که دیافراگم های باز کناره عکس را کاملا مات می کنند.

اگر قصد دارید نقش های برجسته و یا بافت سطح بصورت واضح مشخص شوند باید سایه های روشن ایجاد کنید. شما میتوانید با تابیدن نور به صورت مایل این سایه و برجستگی را مشخص کنید. همچنین برای تصویربرداری از نقش های برجسته اثار اگر بتوانید از نور صبح یا عصر استفاده کنید مناسب تر است به دلیل این که نور مایل می تابد و سایه روشن را ایجاد میکند.

با دور کردن نورافکن ها و یا از طریق کاغذ کالک میتوانید نور قابل استفاده را طراحی کنید و از شدت نور بکاهید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *