هدروم در عکاسی و فیلمبرداری

هدروم در عکاسی و فیلمبرداری

Rate this post

هر عکس و تصویر و یا هر صحنه ای از یک فیلم دارای اجرای مختلفی است. شناخت بخش های مختلف یک کادر عکس از این جهت مهم است که به شما دید حرفه ای تری را در ترکیب بندی می دهد و بهتر می توانید سوژه و پیام خود را انتقال دهید. هدروم در عکاسی و فیلمبرداری یکی از بخش هایی است که شاید کمتر نام آن را شنیده باشید اما دانستن آن می تواند به شما کمک خوبی در بهتر قاب بندی کردن کند.

هدروم در عکاسی و فیلمبرداری چیست ؟

به طور خلاصه هدروم بخش بالایی سر سوژه است یعنی از پیشانی تا انتهای کادر هد روم است و با همین تعریف مشخص می شود که هد روم فاصله معینی نداشته و در عکس مقدار متغیری می تواند داشته باشد. در واقع با توجه به هدفی که عکاس دارد و دیگر المان هایی که در کادر قرار خواهند گرفت میزان هد روم می تواند فرق کند.

هدروم در عکاسی و فیلمبرداری چیست ؟

اینکه هد روم از کجا شروع شود نیز حتما توسط کلاه یا موی سر مشخص نمی شود بلکه گاها چشم های سوژه هستند که شروع این بخش را نشان می دهند خصوصا در سبکی مثل پرتره گرافی . پس اگر بخواهیم یک تعریف دیگر برای این عبارت به کار ببریم می توان اینگونه گفت که فاصله مهم ترین بخش از چهره سوژه تا بالای کادر را هد روم می نامند. اگرچه اندازه گیری دقیق این ناحیه مهم نیست و پس از مدتی با کسب تجربه می توانید به راحتی بگویید که از کجا هد روم شروع می شود.

تاثیر هدروم در عکاسی

از جمله مهم ترین تاثیراتی که تعیین درست هدروم می تواند در عکس شما داشته باشد بهتر شدن تقسیم بندی و ترکیب بندی عکس است. جذاب تر شدن سوژه و جلب توجه بیشتر نیز از دیگر مزیت هایی است که درست انتخاب کردن این ناحیه به ارمغان خواهد آورد. فاصله هد روم با توجه به فاکتور های زیر نیز تعیین می گردد :

  • خطوط
  • نقطه طلایی
  • یک سوم
  • هدف از عکس
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *