پرتره نیم رخ یا پرتره از بغل

نکات عکاسی پرتره نیم رخ

4.4/5 - (5 امتیاز)

همه ما احتمالا عادت کرده ایم تا از پرتره های کامل استفاده کنیم اما پنهان کردن بخشی از چهره تا حدودی می تواند پرتره ها را جذاب کند، به خصوص پرتره های جانبی یا پرتره نیم رخ میتواند رمز و راز به عکس های پرتره ما بیفزاید و در عین حال ویژگی های صورت یک سوژه را نشان می دهد که بسیار عالی است. چیزی که باعث می شود پرتره هایی که از بغل گرفته شده اند جذاب به نظر برسد ساختار استخوان بندی فرد می باشد که در تصویر کاملا  واضح است و می تواند پیام های ماند قدرت، شجاعت را منتقل کند. نکات عکاسی پرتره نیم رخ کار آسانی است و تنها باید به برخی نکات دقت کنید تا بتوانید تصاویر خود را بهبود ببخشید.

6  نکته مهم  در نکات عکاسی پرتره نیم رخ

عکاسی پرتزه از طرفین

با استفاده از پرتره های جانبی شما این شانس را دارید که سمت خوب سوژه ی خود را به نمایش بگذارید سعی کنید بخش های مختلف صورت مانند نامتقارنی یا بخش های خاص مانند خالکوبی را بیشتر در تصویر خود جای دهید. برخی از افراد دارای چشم های بزرگی می باشند و می توانید با زاویه ای تصویربرداری کنید که از یک طرف هر دو چشم های فرد مشخص باشد. البته بهتر است قبل از شروع به عکاسی از سوژه بپرسید که طرف مورد نظری دارد یا خیر. برای گرفتن عکس های پرتزه با کیفیت نیاز به داشتن لنز مناسب هستید که می توان گفت خرید لنز واید برای عکاسان پرتره انتخاب بسیار مناسبی می باشد.

تنظیم عکس در عکاسی پرتره نیم رخ

اکنون که انتخاب کردید از کدام طرف سوژه خود عکاسی کنید باید اطراف تصویر را به خوبی تنظیم کنید و داستان خود را به خوبی ایجاد کنید. بهتر است تا قبل از شروع یک تصور ذهنی از عکس برای خودتان بسازید، این کار باعث می شود بتوانید به راحتی تصویر خود را بسیازید. حتی سفت ترین پرتره های نیز کمی پس زمینه ی خود را به نمایش میگذارند، پس بهتر است به پس زمینه دقت کنید و اطمینان داشته باشید که تمام عناصر تصویر مانند نورپردازی برای گرفتن عکس های شما مناسب و آماده ی منتقل کردن پیام شما به کاربر هستند.

به عنوان مثال برای یک تصویر مرموز که قصد دارد برای کاربر غم و اندوه را ایجاد کند باید پس زمینه های ساده را انتخاب کنید و رنگ آن را نزدیک به رنگ های تیره در نظر بگیرید. فراموش نکنید که سوژه ی مورد نظر خود را حتما با استفاده از ابزار های نورپردازی روشن کنید.

اهمیت پوشش سوژه در عکاسی پرتره نیم رخ

عکس پرتزه از بغل

به یاد داشته باشید که نقطه کانونی شما سوژه ی شما خواهد بود، بنابراین به اندازه کافی وقت بگذارید و مطمئن شوید که او برای عکاسی خوب به نظر می رسد. بسته به مفهوم شما ممکن است لازم باشد تا سوژه از لباس های مخصوصی استفاده کند و یا لوازم آرایش خاصی را داشته باشد که به همراه یک مدل موی مناسب و لوازم اضافی برای تزیین تکمیل شود. البته باید بگوییم که عکاسی شما به پوشیدن لباس سوژه تکیه ندارد و بسیاری از پرتر های محبوب وجود دارند که در آن به این نکته هیچ توجه نشده است اما تصاویر بسیار زیبایی می باشند.

القای حس دی عکاسی پرتره از بغل

گرفتن پرتره های جانبی دست شما را برای برای به وجود آوردن تصاویر منحصر به فرد باز نمی گذارد و کمی شما را محدود می کند، تنها چند کار است که می توانید با سر خود انجام دهید. در صورتی که سوژه به افق خیره باشد می تواند برای تصویر حس امید را ایجاد کند و یا اینکه سوژه در حال فکر کردن به صورت عمیق است و یا رویای آینده را در پیش دارد. همچنین نگاه کردن به پایین می تواند به این معنا باشد که سوژه در حال تعامل است و یا در مورد چیزی احساسی دارد.

اگر یک فرد مبتدی در عکاسی هستید و با این سبک از عکاسی آشنایی ندارید بهتر است تا مقاله ی عکاسی پرتره یا چهره را در وب سایت دی جی 24 مطالعه کنید.

روش دیگر این است که از سوژه ی عکاسی پرتره نیم رخ خود بخواهید که برای شما صورت های مختلفی ایجاد کند فقط با کوچکترین تغییرات در چشم ها یا لب ها می توانید معنای کاملا تازه ای به تصویر خود اضافه کنید. شما همچنین می توانید شیوه ای را که سوژه برای قرار گیری بدن خود دارد به ویژه شانه ها و بازو ها را تغییر دهد. البته کار هایی مانند لمس کردن مو ها، قرار دادن دست بر روی صورت و یا بازی با بازو ها می تواند تصاویر را بسیار زیباتر کند.

انتخاب زاویع در عکاسی نیم رخ

اگر سوژه ی عکاسی شما به طور طبیعی فوتوژنیک می باشد ، و محدود به عکس گرفتن تنها از یک زاویه نیستید جلو بروید و از زاویه ی طبیعی خود خارج شوید. سعی کنید دوربین را در محلی پایینتر از سوژه ی خود نگه دارید و بیشتر فک و بالای سر را در تصویر جای دهید تا بتوانید روی چشم یا بینی فوکوس کنید. از تغییر زاویه حتی می توانید برای نشان دادن معانی مانند برتری، فرومایگی یا سرخوردگی و غم و اندوه استفاده کنید. به یا داشته باشید که شما هنگام عکاسی پرتره نمی توانید سوژه را به صورت افقی حرکت دهید اما می توانید زاویه ای را امتحان کنید که بیشتر گوش فرد در تصویر باشد.

زاویه مختلف در پرتزه های نیم رخ

نورپردازی در عکاسی نیم رخ

پس از کمی عکسبرداری ممکن است متوجه شوید نمی توانید خیلی با نکات و زاویه و دیگر عوامل بازی کنید، مگر اینکه بخواهید از مفهوم عکاسی خود دور شوید. برای داشتن یک نگاه پویاتر و یک پیام شدیدتر می توانید از روشنایی استفاده کنید و تکنیک های روشنایی را آزمایش کنید. برای مثال استفاده از رفلکتور ها در برابر نور خورشید برای کم کردن سایه های خشن تصویر بسیار مناسب می باشد اما برای کنترل کامل نورپردازی باید از ابزار های اکسترنال استفاده کنید که استفاده از آنها نیز باید با دقت و رعایت نکات باشد. در ادامه برای شما برخی از نکات در این مورد را بازگو خواهید کرد تا در عکاسی خود از آن استفاده کنید.

تکنیک های نورپردازی برای عکاسی پرتره نیم رخ

لبه ی نور (Rim Light)

یک فلاش منفرد را مستقیما در نزدیکی پشت سوژه ی خود قرار دهید و آن را به صورت مستقیم به سوژه بتابانید. این کار فقط باعث روشن شدن سر سوژه ی شما می شود، قدرت فلاش را تغییر دهید و سعی کنی فلاش را به چپ و راست حرکت دهید. همچنین می توانید از دو فلاش استفاده کنید که هر دو به سوژه تابانده می شوند تا لبه ی نوری قوی تری ایجاد کنید.

نور جانبی (Side Light)

نورپردازی برای عکس پرتره نیم رخ

روشنایی جانبی نیز بسیار جالب است و همان نور لبه به شمار می آید اما چهره ی سوژه را بیشتر به نمایش می گذارد. برای ایجاد این نوع نوردهی بهتر است تا فلش را سمت چپ یا راست دوربین خود  قرار دهید و آن را به چهره ی سوژه بتابانید تا جزییات صورت به خوبی نمایش داده شود. در این روش باید قدرت فلاش را کاهش دهید و تنظیمات دوربین را به گونه ای بگذارید که بتوان که بخش های مورد تابش روشن تر شوند.

شبح نوری (Silhouette)

تصاویر پرتره ی نیم رخ

این تکنیک برای انتقال پیام بسیار قوی است و به همین دلیل بسیاری از خوانندگان برای تصاویر آلبوم خود از این نوع عکس ها استفاده می کنند. برای ایجاد این نوع از تصاویر باید سوژه ی خود را در برابر تابش نور قرار دهید. نور خورشید نیز برای گرفتن این گونه از تصاویر بسیار مناسب است. همچنین استفاده از سافت باکس در این نورپردازی بسیار کارآمد است.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *