عکاسی پرتره با نور طبیعی

نکات عکاسی پرتره با نور طبیعی

5/5 - (4 امتیاز)

صادقانه بگویم پرتره هایی که با نور طبیعی ثبت می شوند بسیار مورد علاقه ی من هستند. در این تصاویر احساساتی وجود دارد که در پرتره های استودیویی این حس وجود ندارد. البته باید بگوییم که پرتره های طبیعی ساده هستند و برای یادگیری آنها نیازی به یادگیری همه ی فنون نورپردازی ندارید و نیاز به ابزار های زیاد مانند سافت باکس و غیره نیستند. البته باید بگویم که پرتره هایی استودیویی بسیار سرگرم کننده هستند اما گرفتن آنها کمی دشوار تر از نمونه های طبیعی می باشد. در ادامه با هم نکاتی برای عکاسی پرتره با نور طبیعی را بررسی خواهیم کرد.

تنظیمات دوربین برای عکاسی پرتره با نور طبیعی

دوربین را بر روی حالت دستی بگذارید چون این کار وظعیت ایده عال کنترل تنظیمات دوربین را در اختیار شما می گذارد، به همین دلیل بیشتر این حالت برای تصویربرداری توصیه می شود.

سرعت شاتر: برای گرفتن پرتره های مناسب شما نیاز به حداقل سرعت شاتر 1/100 ثانیه یا سریعتر خواهید داشت. سرعت شاتر بسیار مهم می باشد زیرا به شما کمک می کند تا از گرفتن تصاویر مبهم (blurry) خودداری کنید.

ایزو ( ISO ) : سعی کنید برای مقدار ایزو کمترین انتخاب را انجام دهید. فراموش نکنید که سرعت شاتر شما باید 1/100 یا مقداری بالاتر باشد و پس از آن مقدار ایزو را تنظیم کنید.

برای درک بهتر نوردهی می توانید مقاله ی آشنایی با قانون 16 آفتابی را مطالعه کنید.

نکاتی برای ساخت پرتره با نور طبیعی

دیافراگم و تاری در پس زمینه

برای به دست آوردن یک پس زمینه ی نرم بهتر است تا از یک دیافراگم بزرگ استفاده کنید. f/4 می تواند برای شروع انتخاب خوبی باشد. البته باید بگوییم که انتخاب ایده ال می تواند f/1.8 باشد، البته اگر بخواهید از دیافراگم بزرگتر استفاده کنید لنز هایی که دارای این محدوده می باشند از قیمت های بالایی برخوردارند.

دیافراگم و تاری در پس زمینه

اگر از لنزهایی با دیافراگم پایین در دسترس شما نیست باز هم می توانید تصاویر خوبی را ثبت کنید. برای اینکه بتوانید تصاویر بهتری را به ثبت برسانید جدایی میان سوژه و پس زمینه ی تصویر لازم است. این عامل باعث جلب توجه مدل برای کاربر می شود و همچنین از حواس پرتی به بخش های دیگر عکس جلوگیری می کند.

لنز مناسب برای عکاسی پرتره با نور طبیعی

اگر از لنز های بلند (تله فوتو) استفاده می کنید، داشتن دیافراگم بزرگ برای شما ضروری نیست زیرا در این لنز ها به طور خودکار جدایی و تاری پس زمینه صورت می گیرد. باید بگوییم که برای عکاسی پرتره لنز های بلند انتخاب بسیار خوبی می باشد چون این لنزها سوژه ی اصلی را به خوبی از پس زمینه جدا می کنند.

لنز مناسب برای پرتره در نور طبیعی

از استفاده ی لنز های واید (wide angles) خودداری کنید. این لنز ها اطلاعاتی مانند مشخصات صورت فرد را تحریف می کنند و  شاید بخش هایی مانند بینی و پیشانی را بزرگتر جلوه بدهند. سعی کنید از لنز های 50 میلیمتری فول فریم و 35 میلیمتری APS استفاده کنید که برای کار شما بسیار مناسب می باشند.

بررسی و خرید لنز تله فوتو در این بخش از وب سایت دی جی 24.

استفاده از حالت اولویت اپرچر

نکته ای که در این بخش وجود دارد این است که اگر شما یک عکاس تنبل (یا یک عکاس با هوش) هستید بهتر است از حالت اولویت دیافراگم (Aperture Priority Mode) استفاده کنید. در حالت عکاسی در فضای باز به علت تغییر مکرر نور محیط بهتر است تا تنظیمات نوردهی خود را به سریعا عوض کنید. البته بهتر است که به دیافراگم کاری نداشته باشید و بیشتر با مقادیر ایزو و سرعت شاتر بازی کنید.

عکاسی پرتره در نور طبیعی

فراموش نکنید که در حالت دستی باید مرتبا تنظیمات را بررسی کنید و مقادیر مورد نیاز را تغییر دهید و مطمئن شوید که با دقت این کار را انجام داده اید تا تصاویری که با زحمت ثبت شده اند از دست نرود.

البته من به شخصه از استفاده از حالت دستی منصرف شده ام چون همیشه یادم می رود که تنظیمات را بررسی کنم.  من دوربین را بر روی اولویت دیافراگم قرار می دهم و با افزایش ایزو به مقدار 400 دوربین را وادار می کنم تا از سرعت شاتر سریعتر استفاده کند.

از فرمت RAW استفاده کنید

بهترین حالت برای تصویربرداری شما حالت RAW می باشد. این فایل ها که اصطلاحا به آنها خام نیز می گویند هیچ تغییری بر روی عکس ایجاد نمی کنند و بهترین کیفیت را برای کاربر ایجاد میکنند. البته این حالت به علت خام بودن تصاویر و عدم انجام فشرده سازی ممکن است کمی حجم فایل ها زیاد باشد که اگر از حافظه ی جانبی خوبی برخوردارند بهتر نیاز به نگرانی در این مورد نیست.

فرمت RAW در عکاسی پرتره

همچنین در فایل های RAW می توانید هر گونه تغییری را در هنگام ادیت تصویر ایجاد کنید و در این زمینه نیز از هیچ محدودیتی برخوردار نیستید. همچنین در صورتی که اطلاعات شما به هر طریقی از دست برود بازیابی فایل های خام بسیار راحت تر انجام خواهد گرفت. گفتنی است که پیکسل های سوخته از بدترین دشمن عکاسان پرتره می باشد که برای جلوگیری از این امر می توانید از حالت هشدار برجسته (highlight alert) استفاده کنید که در بیشتر دوربین های سطح پایین وجود دارد. هر بار که عکس می گیرید پیکسل های سوخته به صورت قرمز و مناطق برجسته ای نمایش داده می شوند و بهتر است از آن استفاده کنید.

موقعیت مکانی و شرایط روشنایی

یکی از مواردی که باید از آن پرهیز کنید گرفتن عکس های پرتره با نور خشن می باشد ( در طول روز و رو به خورشید ) این کار باعث می شود تا ویژگی های چهره بیش از پیش به نمایش میگذارد و ممکن است با ایجاد سایه هایی تصویر شما را به کلی خراب کند. برای تشخیص نور مناسب چهره گرافی بهتر است تا به سایه ی عابران توجه داشته باشید. اگر سایه آنها مرز مشخصی دارد به اصطلاح خشن می باشد و این نور برای عکاسی پرتره شما مناسب نیست. اما در صورتی که مرز بین سایه و پرتو نور شفاف می باشد و قابل تشخیص نیست نور مناسب برای تصویربرداری پرتره است و می تواند کار خود را شروع کنید.

موقعیت مکانی و شرایط روشنایی

 یکی از جنبه های گرفتن عکس پرتره با نور طبیعی یافتن نور نرم می باشد.

5 منبع نور مناسب برای عکاسی پرتره با نور طبیعی

نور پنجره : این نور می تواند برای صورت سوژه بسیار مناسب باشد و رنگ چهره ی سوژه را به خوبی به نمایش می گذارد.

غروب خورشید : در هنگام غروب کمترین نور ممکن را دارید و این نور بسیار نرم می باشد که مناسب عکاسی پرتره است.

هوای ابری : در هوای ابری آسمان تبدیل به یک سافت باکس بزرگ می شود و برای شما نور بسیار نرمی را فراهم می کند که انتخاب مناسبی برای عکاسی پرتره به شمار می رود.

خیابان یا کوچه : محل هایی که اطراف آن را ساختمان های بلند پوشش داده اند و نور آفتاب را مسدود کرده اند برای گرفتن شات ها مناسب است.

از سافت لایت استفاده کنید : در وسط روز به علت خشن بودن نور می توانید از سافت لایت ها یا پخش کننده های نور استفاده کنید تا نور خشن را نرم کنند.

5 منبع نور مناسب برای عکس پرتره طبیعی

در حقیقت مکان برای ساخت عکس پرتره با نور طبیعی اهمیت ندارد و بیشتر باید بر روی نوردهی تمرکز داشته باشید زیرا در بیشتر مکان ها می توانید پس زمینه ی تار برای سوژه ی خود را فراهم کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *