نما های صورت در پرتره

نما های صورت در پرتره

5/5 - (1 امتیاز)

هر کسی که تا به حال عکاسی کرده باشد چه با دوربین گوشی  و چه DSLR های حرفه ای حتما از چهره افراد و یا خودش عکس هایی را گرفته است. در واقع پرتره گرافی را می توان رایج ترین سبک عکاسی دانست چرا که نسبت به سایر سبک ها راحت تر می توان آن را انجام داد و گاها تنها به یک لنز و یک دوربین نیاز دارد. در این مقاله اما قصد داریم راجع به انواع نما های صورت در پرتره بپردازیم و اینکه چگونه بهتر است زاویه دوربین را برای ثبت نما های مختلف تنظیم کنید.

نما های صورت در پرتره چیست ؟

ساده ترین تعریف برای نمای چهره : قسمتی یا زاویه ای از صورت است که تصویر نمایان می شود. پس می توان چرخش های چهره نسبت به لنز و دوربین را نیز نوعی تلاش برای تغییر نما در عکاسی پرتره دانست. زاویه دوربین نیز تعریف خاص خودش را دارد که : جایی است که دوربیت نسبت به سوژه قرار داده شده است به این معنا که ارتفاع و فاصله و زاویه آن نسبت به سوژه همگی فاکتور های تاثیر گذار در این زمینه هستند.

نمای چهره و صورت چیست ؟

عکاسی پرتره گاها ممکن است ساده به نظر برسد اما باید بدانید که تغییرات جزئی و کوچک می توانند یک عکس را بسیار با کیفیت و حرفه ای جلوه دهند و یا بر عکس آن را کاملا خراب کنند برای همین بهتر است بدانید سوژه شما برای چه هدفی عکس پرتره می گیرد و یا اینکه چهره سوژه در کدام نما بهترین تصویر را خواهد داشت.

در سبک پرتره 4 نمای اصلی وجود دارند.

نمای کامل صورت در پرتره

وقتی که بینی سوژه مستقیم رو به دوربین باشد و متقارن بودن چهره به خوبی نمایان است و همه فاکتور های چهره در هر دو طرف به صورت مساوی با هم باشند نمای کامل در تصویر ثبت می شود.

نمای کامل چهره در پرتره

نمای صورت سه چهارم 3/4 در پرتره

اگر کمی سوژه گردن خود را به سمت چپ و یا راست بچرخاند به طوری که گوش یک سمت آن کامل دیده  شود و بخش دیگر بر عکس بخش بسیار کوچکی از گوش آن دیده شود به نمای سه چهارم رسیده اید.

نمای سه چهارم 3/4

نمای دو سوم 2/3

بیشتر چرخادن سر سوژه به یک سمت به طوری که خط بینی با گونه مقابل مماس شود سبب دست یافتن به این نما می شود. در اینجا باید دقت کنید که خط بینی نباید از خط گونه رد شود چرا که عکس شما را مبتدی جلوه می کند و ظاهر خوبی نخواهد داشت اگرچه سایز و شکل بینی سوژه در اینجا موثر است.

نمای دو سوم 2/3

نما های صورت در پرتره نیم رخ

صورت سوژه دارای زاویه 90 درجه نسبت به دوربین است و یا 90 درجه یک سمت چپ و یا راست چرخیده است در نیم رخ بینی به صورت کامل به یک سمت است و تنها نصف صورت سوژه معلوم است یعنی تنها یک چشم معلوم است و کوچکترین بخشی از دیگر سوی صورت دیده نشود در اینجا باید دقت کنید که اگر سوژه گوشواره دارد و یا مدل های خاصی دارد آن سبب عجیب دیده شدن تصویر نشوند و گاها شاید مجبور شوید خودتان موهای سوژه را تنظیم کنید تا نمای نیم رخ به خوبی معلوم شود.

نمای نیم رخ

تنظیم زاویه دوربین در عکاسی پرتره

بدیهی است که نجوه قرار دادن دوربین نسبت به سوژه نیز تاثیر زیادی را در عکس خواهد داشت در این زمینه شما بهتر است کمی بیشتر تجربه کسب کنید تا بتوانید نسبت به نور محیط و دیگر فاکتور ها دوربین خود را در جایی قرار دهید که بهترین تصویر را بگیرید. عکاسی قوانین خاصی دارد که در هر سبک معمولا آن ها را همه پیروری می کنند اما لزوما نباید همیشه این قوانین را دنبال کنید و گاها عکسی که خارج از قواعد گرفته شود بسیار جالب و زیبا می شود.

تنظیم زاویه دوربین در عکاسی پرتره

در کل مهم ترین نکاتی که برای قرار دادن دوربین در جای مناسب باید به آن ها دقت کنید شامل موارد زیر هستند :

  • زاویه بالای دوربین و قسمت بالا از سطح چشم های سوژه توجهات را به سمت چهره منعطف می کند و اگر سوژه به هر دلیلی نخواهد بدن خود را به آن صورت نشان دهد و یا اگر بخواهد خود را لاغز تر نشان دهد استفاده می شود.
  • زاویه LOW یا زیر چشم ها درست برعکس مورد قبلی است و تاکید را از روی چهره می کاهد گاها این زاویه می تواند کمک کند که سوژه بلند تر دیده شود اما این زاویه از آن جا که سوارخ های بینی را مشهود می کند آن چنان محبوبیتی ندارد.
  • اگر می خواهید از چند نفر ( گروهی ) عکس پرتره بگیرید زاویه ای که به شما توصیه می کنیم متوسط و در سطح چشمان و یا کمی پایین تر از آن است. در عکس های دو نفره مخصوص عکس های زوجین سعی کنید زاویه را به سمت بالا متمایل کنید تا حس صمیمیت بیشتری را در تصویر القا کنید

تاثیر لنز در نمای پرتره

در مقاله بهترین لنز برای پرتره به شما توضیح داده ایم که فواصل کانونی مختلف چه تاثیری دارند و برخی از بهترین نمونه های ساخته شده توسط برند هایی نظیر کانن و نیکون را که به عنوان محبوب ترین لنز دوربین ها برای عکاسی پرتره شناخته شده اند را معرفی کرده ایم.

  • لنز های واید و یا آن هایی که فاصله کانونی کمتر از 50 میلیمتر دارند سوژه ها را کمی تحریف کرده و صحنه را سه بعدی تر نشان خواهند داد.
  • لنز های با فاصله کانونی بالا نیز سوژه ها را کمی فشرده تر می کنند و سبب دو بعدی تر شدن صحنه خواهند شد.
  • لنز های نرمال نیز المان های موجود در کادر را به صورت طبیعی نشان خواهند داد

در کل شما می توانید هم از لنز های 50 میلیمتری و هم از مدل های واید 35 میلیمتری و یا حتی کمتر و یا لنز های تله 85 میلیمتری و…برای ثبت پرتره در موقعیت های مختلف استفاده کنید و نتیجه هر کدام منحصر به فرد خواهد بود و هر کدام کاربرد مخصوصی را خواهد داشت.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *