نشت نور در عکاسی

نشت نور در عکاسی

Rate this post

دوربین های عکاسی یک بادی و محفظه خاص هستند که تنها از یک بخش از آن ها نور وارد شده و به سنسور برخورد می کند و تصویر ثبت می شود. اما گاهی ممکن است در صورت بی کیفیت بودن و رده پایین بودن دوربین نفوذ نور از منظره یاب هم رخ دهد که به این پدیده نشت نور در عکاسی می گویند. در این مقاله به راه های مقابله و حل این مشکل خواهیم پرداخت.

منبع نشت نور در عکاسی

نسبت نور در حالت استفاده از لانگ اسکپوژر رخ می دهد و منبع اصلی آن ویوفایندر یا منظره یاب دوربین است. همانطور که می دانید منظره یبا یک مسیر نوری است که نور تابیده شده از منشور و آینه داخل دوربین را می یرد اما گاها این مسیر برعکس می شود! نور از ویو فایندر به داخل دوربین بازتاب پیدا می کند و از راه آینه و منشور به حسگر برخورد می کند و در صورتی که در حال عکاسی با تنظیمات نرمال باشید این مسئله مهم نیست و تنها در حالت لانگ اسکپوژر می تواند عکس شما را خراب کند. از آن جا که منبع این مشکل منظره یاب است دوربین هایی که این بخش را ندارند با این مسئله سر و کار نخواهند داشت.

منبع نشت نور در عکاسی

یک باور اشتباه نیز که در میان عکاسان رایج است این است که فیلتر های ND یکی از دلایل نشت نور در لانگ اکسپوژر هستند که اصلاو ابدا اینگونه نبوده و این فیلتر ها تاثیری در تغییر جهت نور به آن شکل ندارند. نشت نور به شکل نوار های عجیبی از پرتو ها در عکس خودش را نشان می دهدو و می توانند افقی و یا عمودی باشند. حال بازگشت نور از منظره یاب به سنسور در حالت Long Exposure سبب می شود که کوچک ترین پرتوی نوری نیز بسیار روشن به چشم آید. پرتویی که در حالت معمولی به خاطر سرعت بالا حتی ممکن است دیده نشود.

رفع نشت نور در عکاسی

برای از بین بردن نشت نور در عکس ها می توان از نرم افزار های ویرایش نظیر فوتوشاپ استفاده کرد البته ادیت عکس ها به این شکل کاری زمان بر بوده و در صورتی که خیلی حرفه ای نباشید ممکن است حتی نتوانید نتیجه ای رضایت بخش را به دست آورید. به خاطر سخت بوده پروسه حذف نشر نور در تصویر از طریق فوتوشاپ بسیاری از عکاسان به جای اینکار دوباره از صحنه عکس می گیرند در کل مقابله با نشر نور بسیار راحت تر از حذف کردن آن است.

برای حذف کردن نشر در تصویر بهترین کار این است که ترکیب بندی و کامپوزیشن را با منظره یاب خودتان انجام دهید و پیش از شروع نوردهی حسگر آن را کاور کنید و یا پیش از عکاسی منظره یاب را بپوشانید. برای پوشاندن ویوفایندر می توانید از یک نوار گراف استفاده کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *