نسبت ابعاد تصویر (Aspect Ratio)

نسبت ابعاد تصویر (Aspect Ratio) 

5/5 - (3 امتیاز)

نسبت ابعاد تصویر :‌ در ابتدا این موضوع برای افراد مبتدی کمی پیچیده به نظر می رسد .اما با فراگیری این موضوع سادگی آن مشخص شده و دیگر جای نگرانی باقی نمی گذارد.

نسبت ابعاد تصویر چیست

به طور خلاصه نسبت تصویر عبارتست از نسبت پهنای تصویر به ارتفاع آن (ارتفاع  / عرض ). معمولا نسبت تصویر به صورت دو عدد که میان آنها یک نماد دو نقطه است نمایش داده می شود .

به طور مثال نسبت سه به دو به صورت 3:2 نمایش داده میشود . در این نماد 3 مقدار عرض و 2 مقدار ارتفاع است . که این مقادیر از واحد های با اندازه ی مساوی تشکیل شده اند. یکی از بارزترین مثال ها برای این نسبت تصویر می توان به تلویزیون های فول اچ دی اشاره داشت که از عرض 1920 و ارتفاع 1080 بهره میبرند . با تقسیم شدن این دو مقدار به هم و ساده کردن آنها نسبت 16:9 برای این نمایشگر ها در نظر گرفته می شود

نسبت ۴:۳ و ۳:۲

نسبت اعداد به طور معمول توسط  فرمت سنسور ها و و سایز آنها مشخص می شود که شکل آن به طور کلی مستطیلی است . از رایج ترین نسبت ها برای دوربین های دیجیتال می توان به نسبت 3:2 و 4:3 را نام برد که نسبت 4:3 بیشتر در بین تلفن های همراه استفاده می شود و نسبت 3:2 در دوربین های عکاسی .

نسبت ابعاد تصویر چیست

در ابتدای ورود نمایشگر ها در زندگی روزمره نسبت تصویر آنها 4:3 بود و بیشتر فیلم ها نیز برای همین نسبت ساخته می شدند . دلیل مشخصی برای این امر وجود ندارد و تنها می توان گفت به علت اینکه این نسبت به نسبت میدان دید انسان نزدیک است می تواند گزینه ی مناسبی برای تماشا باشد .بعد از آن هم نسبت 3:2 معرفی شد و بیشتر در عکسبرداری کاربرد داشت که امروزه نیز در بیشتر کار ها از همین دو نسبت استفاده می شود .

اهمیت نسبت ابعاد تصویر در عکاسی  

یکی از جاهایی که نسبت تصاویر در آن از اهمیت بالایی برخوردار است عکاسی است. در عکاسی از منظره ها باید مرز نسبت ها را به خوبی در نظر بگیرید . در غیر اینصورت بر اثر تغییر نسبت عکس و کراپ کردن آن می توان بخش مهمی از تصویر را از دست داد که این اصلا برای عکاسی که به سختی از یک سوژه ی مناسب عکاسی کرده ، مناسب نیست . اگر فکر می کنید که  کراپ کردن عکس برای شما پیش نمی آید ، باید بگویم که این طرز فکر بسیار اشتباه است . برش عکس یکی از کاربردی ترین ابزار های هر نرم افزار ادیت عکس هست که استفاده های مختلفی می توان از آن داشت .

اهمیت نسبت ابعاد تصویر در عکاسی

با توجه به تصویری که در بالا قرار داده شده می توانید به راحتی به اهمیت این موضوع پی ببرید.

از چه نسبت تصویری استفاده کنیم

اگر می خواهید عکاسی کنید و در عکس هایتان نسبت تصویر را در نظر بگیرید ، باید بدانید که اندازه ی تصویر در دوربین های عکاسی بر اساس حسگر تصویر موجود در دوربین تعیین می شود ، احتمالا الان متوجه شده اید که در همه ی دوربین ها نسبت تصویری که در اختیار کاربر قرار می گیرد، می تواند متفاوت باشد . پس برای اینکه ببینید دوربین شما چه مقادیری در اختیارتان میگذارد بهتر است نگاهی به تنظیمات دوربینتان بکنید.

از چه نسبت تصویری استفاده کنیم

کراپ کردن یا برش دادن تصویر

کراپ کردن یکی از تکنیک هایی است که در ویرایش تصاویر استفاده می شود . با این کار شما می توانید قسمتی از تصویر را از آن جدا کنید، یا سایز تصویر را نسبت به میزان مورد نیازتان ویرایش کنید. با این ابزار نسبت به نیازتان می توانید کارهای جدیدی انجام دهید . البته گفتنی است که با کراپ کردن یک تصویر در اصل قسمتی از پیکسل های یک تصویر را از آن جدا کرده و دور میریزید که این یعنی دیگر شما نمی توانید از رزولوشن اصلی تصویرتان بهره ببرید . پس بهتر است برای جلوگیری از پایین آمدن کیفیت تصویر نسبت را در حین انجام تصویربردار انجام دهید .

کراپ کردن یا برش دادن تصویر

 

نسبت های متداول ابعاد تصویر

با اینکه مقادیر نسبتا زیادی برای تصویربرداری وجود دارد ، اما تعدادی از این مقدار ها مصرف بیشتری دارند و استاندارد نیز به حساب می آیند . 

1:1 این نسبت عکاسی در گذشته بیشتر کاربرد دارد . در نسخه های قدیمی اینستاگرام تصاویر به صورت مربع به اشتراک گذاشته می شدند که این تصویر ها از نسبت های 1:1 تشکیل شده بودند ، یعنی طول و عرض آن ها مقادیر یکسانی دارند. در بیشتر دوربین های دیجیتال این نسبت برای عکاسی وجود ندارد اما می توانید با کراپ کردن عکستان را به نسبت 1:1 برسانید.

3:2 می توان گفت رایج ترین نسبت برای دوربین های دیجیتال این نسب است . تقریبا همه ی دوربین های DSLR و بدون آینه از این نسبت بهره مند هستند ابعاد فریم در این نسبت 24*36 میلیمتر است ک همین نسبت را توصیف می کند . با دو برابر شدن این فریم ها استانداردی برای عکسبرداری 35 میلیمتری شدند که امروزه از آنها به عنوان فول فریم نیز یاد می شود.

4:3  در اکثر تلفن های هوشمند از این نسبت برای تصویر برداری استفاده می شود ، این نسبت همچنین در برخی از دوربینهای دیجیتال نیز در اختیار کاربر قرار می گیرد . 16:9 این نسبت رایج ترین مقدار برای فیلمبرداری است برخی اوقات از این نسبت برای عکسبرداری نیز استفاده می شود اما در بیشتر دوربین ها این نسبت برای عکسبرداری وجود ندارد.

5:4  این نسبت بیشتر در صنعت چاپ کاربرد دارد و سایز های 8 در 10 ، 16 در 20 از مقادیر معروف برای این نسبت هستند.

3:1 از زمانی که گرفتن تصاویر پانوراما در زندگی جای باز کرده است این نسبت هم کاربری تر از قبل شده است ،همچنین برای چاپ کردن تصاویر پانوراما از این نسبت استفاده می شود .

تنظیم نسبت ابعاد تصویر در دوربین عکاسی

نسبت تصویر در دوربین های مختلف در قسمت های مختلفی قرار دارند ، اما به طور کلی وارد منوی دوربینتان شده و به دنبال ‘Choose Image Area’ ، ‘Crop/aspect ratio’ ،’Aspect Ratio’ ، این قبیل از تنظیمات باشید .همانطور که در بالاتر به تکنیک کراپ کردن اشاره کردیم می توانید پس از عکسبرداری نیز از طریق این تکنیک نسبت عکس را تغییر دهید.

اگر این متن را به طور کامل مطالعه کرده باشید ،بیشتر اطلاعاتی که در مورد نسبت عکس لازم دارید، در اختیار شماست و می توانید از این اطلاعات برای بهبود عکسبرداری و یا فیلم برداری هایتان استفاده کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *