عکاسی از ماه

آموزش عکاسی از ماه

5/5 - (4 امتیاز)

ماه همیشه یکی از سوژه هایی بوده است که مورد توجه تصویربرداران قرار می گیرد. اما عکاسی از ماه به صورت ساده و یا در طول ماه گرفتگی کار بسیار سختی است و نگه داشتن دوربین روی آن بسیار دشوار می باشد. ماه معمولا مانند یک دایره ی سفید مسطح به نظر می رسد و یک سوژه با فاصله ی بسیار دور برای عکاسی به شمار می آید. حتی با وجود داشتن یک دوربین DSLR هنوز هم می توانید از ماه عکاسی کنید و تصویر شگفت انگیزی را مانند تصاویری که در گالری های هنری، مجلات و یا تصاویری دیگر عکاسان ثبت کنید البته برای این هدف باید سخت کار کنید. برای شروع باید تجهیزات مناسب داشته باشید تا درک بهتری از زوم و عکاسی شبانه کسب کنید.

نکات مهم عکاسی از ماه

تکنیک های عکاسی از ماه

با به یاد داشتن نکات زیر شما برای گرفتن عکس های دیدنی از درخشان ترین شی موجود در آسمان شب آماده خواهید بود :

  • برنامه ریزی برای عکاسی از ماه
  • ترکیب خود را بفهمید
  • روی یک لنز سوپر تله فوتو سرمایه گذاری کنید
  • در هنگام غروب و یا سحر عکاسی کنید
  • وقتی ماه کامل نیست عکس بگیرید
  • عکسبرداری خود را تثبیت کنید
  • عکاسی را به صورت دستی انجام دهید
  • از فوکوس خودکار استفاده کنید

برنامه ریزی برای عکاسی از ماه

راز یک عکاسی موفقیت آیز برنامه ریزی کردن برای آن است، با این کار میتوانید برای هر گونه مشکل احتمالی آماده شوید و شانس گرفتن بهترین عکس از ماه را برای خود زیاد کنید. سوژه ی عکاسی شما همیشه در حالت های نرمال وجود نخواهد داشت پس بهتر است از قبل آب و هوا را بررسی کنید.

برنامه ریزی برای عکاسی از قمر

گذشته از اینکه آسمان برای تصویربرداری از ماه باید صاف باشد، باید بدانید که ماه در کجا خواهد بودن و یا ماه در حال حاضر کامل، نیمه و یا به صورت یک خط باریک در آسمان حضور دارد. امروزه اپلیکیشن ها و وب سایت های مختلفی وجود دارند که به شما نشان میدهند ماه در حال حاضر به چه صورتی وجود دارد که می توایند از آنها برای بهبود کار خود استفاده کنید.

ترکیب بندی عکاسی از ماه

ماه می تواند سوژه ی اصلی شما یا به راحتی یکی از عناصر تشکیل دهنده ی عکس شما باشد، که حالت دوم بسیار آسانتر می باشد. کافیست تا ماه را در پیش زمینه با مانند درخت یا ساختمان قاب کنید تا مقیاس و علاقه به تصویر خود اضافه کنید و همچنین با این کار به ماه حس مکان را بدهید.

تکنیک های مبتدی ترکیب بندی از مواردی است که هر عکاسی باید نحوه ی استفاده از آنرا بدانید.

اگر می خواهید تصویر ماه را به تنهایی تهیه کنید بهتر است از قوانین ترکیب بندی مانند قانون یک سوم استفاده کنید. همچنین قرار دادن سوژه در قسمت مرکزی کادر به علت داشتن حالت دایره ای، خالی از لطف نیست.

لنز تله فوتو در عکاسی از ماه

گرفتن عکس از ماه در واقع آنقدر ها هم دشوار نیست، آنچه برای بعضی از افراد دشوار و تقریبا غیر ممکن است این است که برای گرفتن ماه با بهترین کیفیت به یک لنز بلند نیاز است و هر چه لنز شما طولانی تر باشد کار شما راحت تر خواهد بود.

آموزش عکاسی از ماه

برای بزرگنمایی و کاهش کاهش فضای تاریک اطراف ماه بدون نیاز به برش دادن عکس و کاهش وضوح تصویر به طور معمول به لنزهایی نیاز دارید که فاصله ی کانونی 200 میلیمتری و یا بیشتری دارند که در دسته ی سوپر تله فوتو قرار می گیرند. این لنز ها نور کافی برای گرفتن جزییاتی که با چشم غیر مسلح قابل دیدن نیست را برای شما فراهم می کند. با این حال شما باید بر روی لنزی سرمایه گذاری کنید که فاصله کانونی آنها حداقل 400 میلیمتر یا بیشتر می باشد تا بتوانید ماه را به کانون توجه عکس خود تبدیل کنید.

خرید لنز سوپر تله فوتو نیکون 200-500 میلیمتر f/5.6 با بهترین قیمت.

زمان مناسب عکاسی از ماه

هیچ چیز مانند یک آسمان سیاه نمی تواند سوژه ی شما که ماه است را از پس زمینه جدا کند. با این حال گرفتن تصاویری از ماه در حالی که هوا کاملا تاریک است تصاویر تک رنگی برای شما ایجاد می کند. سعی کنید زمان عکاسی خود را به گونه ای تنظیم کنید که هوا هنوز کمی روشن است تا آسمان شفاف تر و عکس جالب تری برای شما فراهم شود.

قمر های کامل بسیار عالی به نظر می رسند به ویژه هنگامی که لکه های خاکستری روی آن به وسیله ی تنظیمات مناسب نمایش داده شود. با این حال قمر کامل هنگام زوم می توانند مسطح به نظر برسند و کمی خسته کننده باشند. بهتر است تا از نورپردازی جانبی برای نشان دادن لکه ها و بخش های دهانه ای استفاده کنید. سعی کنید از ماه هنگامی که کامل نیست عکاسی کنید برای مثال بهترین زمان برای این کار می تواند قبل یا بعد از دوره ی کامل شدن ماه باشد.

زمان مناسب عکاسی از ماه

عکسبرداری خود را تثبیت کنید

از آنجا که عکاسی از ماه مستلزم تصویربرداری از جسمی است که هزاران مایل دورتر است برای جلوگیری از نرم شدن عکس در حالت دستی، باید از لنز هایی استفاده کنید که سرعت شاتر سریعی دارند و یا سیستم تثبیت کننده ی تصویر در آنها وجود دارد. سه پایه می تواند به شما برای داشتن ماکزیمم وضوح کمک زیادی بکند. همچنین شما می تونید با استفاده از قفل آینه باعث کاهش تاری ناشی از حرکت آینه در دوربین خود شوید.

بررسی و خرید انواع سه پایه ی عکاسی و فیلمبرداری در این بخش از وب سایت دی جی 24.

عکاسی از ماه به صورت دستی

عکاسی از ماه نیاز به صبر و دانش فنی دارد، برای عکاسانی که قبلا عکاسی از ماه را انجام داده اند نیز شاید این کار زمان زیادی را بگیرد. افراد حرفه ای توصیه میکنند که به دنبال دیافراگمی باشید که جزییات ماه را به خوبی نشان دهد. می توانید از قانون “Looney 11 Rule” استفاده کنید. این قانون به ما پیشنهاد می کند که در هنگام عکاسی از ماه دیافراگم را بر روی F/11 قرار داده و سپس مقدار ایزو را تنظیم کنیم ( یعنی ایزوی 200 باید دارای سرعت شاتر 1/200 یا 1/250 باشد). البته این مقدار تنها یک نقطه ی شروع است و شما می توانید تنظیمات را به صورت دستی میزان کنید.

از آنجا که ماه روشنتر از آن چیزی است که بیشتر ما فکر می کنیم، نیازی به افزایش مقدار ایزو نیست. بنابراین استفاده از مقدار ایزو ی پایه ی دوربین شما برای عکاسی می تواند مناسب باشد. برای سرعت شاتر نیز اطمینان حاصل کنید که 1/250 ثانیه برای ایزوی 100 وجود داشته باشد.

تکنیک های عکاسی ماه

عکاسی قمری با استفاده از فوکوس خودکار

در حالی شما از تنظیمات دستی استفاده می کنید، می توانید در هنگام تمرکز روی ماه از قدرت فوکوس خودکار دوربین خود استفاده کنید، یعنی اگر در هنگام استفاده از حلقه ی دستی فوکوس به صورت بی نهایت ندارید، می توانید از فوکوس خودکار استفاده کنید. فوکوس را بر روی AF بگذارید و با فشار دادن کلید شاتر به صورت نیمه فوکوس را بر روی سوژه ثابت نگه دارید برای اینکه این کار را دقیق تر انجام دهید بهتر است از لایو ویو دوربین استفاده کنید.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *