همه چیز در مورد سرعت شاتر

نحوه ی عملکرد شاتر دوربین

5/5 - (2 امتیاز)

همه ی ما حداقل چندین بار صدای شاتر دوربین را شنیده ایم، اما آیا تا به حال برای شما این سوال پیش آمده که شاتر دوربین چگونه کار می کند؟ و یا زمانی که این صدا از دوربین خارج می شود در درون دستگاه شما چه اتفاقی در حال رخ دادن است. در ادامه به صورت کامل به بررسی نحوه ی عملکرد شاتر دوربین خواهیم پرداخت تا با این بخش مهم در دوربین های دیجیتال خود بیشتر آشنا شوید.

شاتر دوربین چیست ؟

در ابتدای بحث باید برای شما توضیح دهیم که شاتر چیست و چه کاری انجام می دهید؟ این بخش از دوربین مانند یک پرده یا کرکره عمل می کند و مانند یک دروازه ای میماند که نور از آن عبور کرده و بر روی حسگر یا فیلم های حساس به نور می تابد. در صورت بسته بودن شاتر نور از دوربین عبور نمی کند و هیچ تصویری نیز برای کاربر به نمایش گذاشته نمی شود.

شاتر دوربین چیست؟

در واقع این کرکره (شاتر) با یک فشار مکانیکی پیچیده کار خود را انجام می دهد و تنها دروازه ای ساده نیست که باز و بسته شود. شاتر ها در دوربین های مختلف تفاوت هایی با یکدیگر دارند اما به صورت عمومی کارکرد آنها بسیار شبیه به یکدیگر می باشد. در ادامه با هم شاتر دوربین های DSLR و دوربین های بدون آینه را بررسی خواهیم کرد 

نحوه ی عملکرد شاتر دوربین های DSLR

DSLR که مخفف کلمه ی Digital Single Lens Reflex نوعی از دوربین های دیجیتال هستند و امروزه بسیار پرکاربردند. این بدان معناست که دوربین شما از آینه و منشور در ساختار خود بهره می برد. سیستم اپتیکی دوربین های DSLR با قرار گیری یک لنز در پشت دوربین کار می کند و به سمت منشور داخل منظره یاب حرکت می کند. در حقیقت عملکرد این سیستم مانند یک پریسکوپ ریز می ماند که نور را به اطراف پرتاب می کند. سوالی که در اینجا به وجود می آید این است که آینه با شاتر چه رابطه ای دارد؟

شاتر دوربین های DSLR  در جواب باید بگوییم از آنجا که آینه دقیقا پشت لنز قرار دارد، از برخورد نور به پرده ی شاتر جلوگیری می کند. اما طراحی دوربین های دی اس ال آر به گونه ای است که پس از فشار دادن کلید شاتر آینه به سمت بالا حرکت می کند و اجازه می دهد تا شاتر باز شود و در معرض نور قرار بگیرد. زمانی که دکمه ی شاتر را فشار می دهید صدایی که از درون دوربین شنیده می شود همان صدای بلند شدن آینه می باشد و از آنجا که دیگر هیچ تصویری را منعکس نمی کند

نحوه ی عملکرد شاتر دوربین های بی آینه

این دوربین ها همانطور که از نام آنها مشخص شده است مانند دوربین های  DSLR آینه ای در ساختار خود ندارند. نحوه ی کارکرد شاتر دوربین در بدون آینه ها بدین صورت است که تصویر از سنسور به صفحه ی کوچک الکترونیکی موجود در منظره یاب منتقل می شود و برای شما امکان دیدن تصاویر را فراهم می کند. مکانیزم شاتر این دوربین ها در بسیاری از موارد شبه به دوربین های DSLR می باشد. همچنین این دوربین های نیز دارای پرده ای کرکره ای شکل هستند که در هنگام عکس گرفتن بالا و پایین می رود و تفاوت این بار در  نحوه ی ثبت تصویر هنگام فشار دادن دکمه ی شاتر است. 

شاتر در دوربین های بدون آینه

از آنجا که این دوربین ها آینه ندارند سنسور کاملا در پشت لنز قرار گرفته است. در این دوربین ها با فشار دادن دکمه ی شات یک پرده از پایین به بالا می آید تا سنسور را مسدود کند و سپس با پایین رفتن این پرده نوردهی صورت می گیرد و پس از انجام نوردهی پرده ی دیگری از بالای قاب پایین می رود و تا سنسور را بپوشاند.

خرید دوربین های بی آینه ساخت برند های معتبر در این قسمت از وب سایت دی جی 24

نحوه کارکرد شاتر دوربین های قطع متوسط

همه ی ما در مورد دوربین های کراپ سنسور و فول فریم شنیده ایم. معمولا دوربین های کراپ سنسور از قیمت پایین تری در بین دیگر نمونه ها بهره می برند. دوربین هایی با سنسور فول فریم هم نمونه هایی هستند که بیشتر عکاسان حرفه ای از آنها استفاده می کنند. اما اینجا سوال پیش می آید که دوربین های قطع متوسط یا فرمت متوسط چگونه کار می کنند؟

این دوربین ها نام خود را از دوربین هایی گرفته که می توانستند در طول روز فیلم هایی 120 میتوانستند بیشترین فریم را بگیرند. از آنجا که سنسور دوربین های فرمت متوسط دارای وضوح بیشتری است قیمت بالاتری نیز در میان نمونه های دیگر دارند و درصد کمی از عکاسان از آنها استفاده می کنند. دقیقا مانند دوربین های فول فریم، دوربین های قطع متوسط نیز از DSLR و بدون آینه تشکیل شده است و این نشان می دهد که عملکرد شاتر آنها نیز متفاوت است. گفتنی است که این دوربین ها معمولا مجهز به یک کرکره بزرگ هستند که به آن leaf shutter نیز گفته می شود.

شاتر دوربین های قطع متوسط

بر خلاف دیگر مکانیسم های شاتر این پرده ی شاتر بزرگ در داخل لنز قرار دارد نه در بدنه دوربین. در ظاحر این نمونه نیز ماند دیگر پرده ها می باشد و به جای بالا و پایین رفتن به سمت عقب و جلو حرکت می کند. مزیت این پرده شاتر سرعت بالاتر نسبت به دیگر نمونه ها می باشد.

نحوه عملکرد شاتر دوربین های کامپکت

 در این نمونه دوربین ها معمولا صدایی از شاتر تولید نمی شود و صدا به صورت الکترونیکی می باشد. این دوربین ها پرده های کرکره ای ندارند که به سمت بالا یا پایین حرکت کند و نور به صورت مستقیم از لنز به سنسور تابیده می شود. دلیل کوچک بودن این محصولات نیز همین مورد می باشد و می توانند تصاویر بیشتری تهیه کنند. شاید برای شما نیز این سوال پیش آمده باشد که چرا دوربین ها به این روش کار می کنند؟

شاتر دوربین های کامپکت

باید بگوییم که همه ی دلیل این مورد به کیفیت عکس ها برمیگردد. دوربین هایی که بدون پرده ی شاتر کار می کنند تمایل به تولید تصاویر دانه دار دارند. اما دوربین های دارای کرکره های مکانیکی دارای تصاویر شارپ می باشند  و  کنترل بیشتری در برخورد نور با سنسور دارند.

شاتر دوربین هنگام عکس گرفتن

همانطور که قبلا گفته شد میزان زمانی که پرده ی شاتر باز می شود متناسب با زمانی است که سرعت شاتر را تنظیم می کنید. به عنوان یک آزمایش می توانید سرعت شاتر خود را بر روی 3 ثانیه تنظیم کنید و کلید شاتر را فشار دهید. زمان بین اولین کلید (هنگام باز شدن دیافراگم و آینه) تا کلیک دوم (وقتی که پرده بسته می شود) همان 3 ثانیه است. اما از آنجا که این کرکره ها مکانیکی هستند فقط فقط هنگام گرفتن عکس میتوانند خیلی سریع پیش بروند. سعی کنید شاتر را فشار دهید و 10 ثانیه آن را نگه دارید پس از آن خواهید فهمید که دوربین شما سریع عمل می کند یا کند.

فعالیت شاتر هنگام عکس گرفتن

نحوه عملکرد شاتر دوربین هنگام فیلمبرداری

اکنون که می دانید اکثر دوربین ها می توانند چند فریم در هر ثانیه شلیک کنند می فهمید که چرا از شاتر هنگام فیلمبرداری استفاده نمی شود. نحوه ی کارکرد شاتر دوربین های فیلمبرداری اینگونه است که وقتی فیلم های خود را با استفاده از دوربین DSLR ضبط می کنید پرده ی شاتر بالا می رود و تا زمانی که تصویربرداری ادامه دارد پایین نمی آید. گرفتن فیلم ها به نوع سنسور شما بستگی دارد که معمولا در بیشتر دوربین ها از سنسور های CMOS یا CCD استفاده می شود. 

در اکثر دوربینهای سطح مبتدی و برخی از دوربین هایی حرفه ای سنسور های CMOS یافت می شود. در این سیستم با استفاده از اسکن صحنه از چپ به راست و بالا به پایین تصویربرداری صورت می گیرد. یک سنسور از نوع CMOS تمام صحنه را در میلی ثانیه اسکن می کند (بسیار سریع است) و صحنه را تحریف می کند و دلیل این امر نیز این است که نمی تواند صحنه را یکباره ثبت کند.

نوع دوم سنسور های که CCD نامیده می شود بیشتر در دوربین های فیلمبرداری حرفه ای وجود دارد. در این سنسور ها برای جلوگیری از تحریف در حرکات صحنه از پرده هایی به نام global shutter استفاده می شود و این دوربین ها می تواند صحنه را یکباره ضبط کند.

تعداد شاتر خود را بررسی کنید

دیافراگم شما به صورت مکانیکی کار می کند و این بدان معناست که عمر آن محدود است. عمر مفید شاتر دوربین را می توان در دفترچه ی راهنما و یا وب سایت رسمی برند دوربین مورد نظر خود یافت کنید. دوربین های متوسط بازار در حدود 100.000 بار شات فعال می باشند اما دوربین های حرفه ای تر می توانند تا 200.000 شات را نیز دوام بیاورند. البته گفتنی است که بیشتر علاقه مندان به تصویربرداری در سال در حدود 25.000 سات انجام می دهند و این بدان معناست که دوربین آنها تا 4 سال کار می کند. البته این مقدار برای عکاسان حرفه ای می تواند به 50.000 تا 100.000 برای عکاسان حرفه ای برسد.

چگونگی عملکرد شاتر دوربین

دانستن در مورد نحوه ی کار کردن دوربین می تواند بسیار مفید باشد. برای مثال دانستن نحوه ی کارکردن پرده ی شاتر می تواند به شما این امکان را بدهد تا محدودیت های آن را بدانید و خوب است که بدانید با شنیدن صدای شاتر چه اتفاقی درون دوربین رخ می دهد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *