عکاسی از ماه گرفتگی

5/5 - (4 امتیاز)

دنیای سوژه های عکاسی هیچ محدودیتی ندارد و هرچیزی که با چشم می بینید را می توانید به یک سوژه با پتانسیل بالا برای عکاسی تبدیل کنید. ماه نیز از همان ابتدای اختراع دوربین یکی از سوژه هایی بوده که هواره عکاسان سعی در ثبت تصاویر از آن بوده اند و اکنون با توجه به تجهیزات مدرنی که در اختیار است می توان عکس هایی با کیفیت را از آن گرفت. در این مقاله اما قصد ما آموزش عکاسی از ماه نبوده بلکه می خواهیم به صورت کامل نحوه عکاسی از ماه گرفتگی یکی از زیبا ترین پدیده های نجومی قابل مشاهده را عنوان کنیم.

ماه گرفتگی چیست ؟

ماه گرفتگی زمانی رخ می دهد که زمین در میان ماه و خورشید حرکت کند. در این هنگام سایه زمین بر روی ماه می افتد و باعث می شود تا برای  چند لحظه ماه تاریک به نظر برسد و یا به اصطلاح ماه گرفتگی رخ دهد.

عکاسی از ماه گرفتگی

در برخی از مواد زمانی که خسوف رخ می دهد ماه به صورت قرمز رنگ مایل به نارنجی در می آید. این رنگ نتیجه پراکنده شدن نور خورشید در جو می باشد و همان چیزی است که ماه را روشن می کند. به صورت کلی می توان از این لحظه تصاویر بسیار خوبی را ثبت کنید، البته اگر با نحوه عکاسی از ماه آشنایی داشته باشید.

زمان ماه گرفتگی بعدی

با اینکه هر ساله در حدود 2 تا 5 ماه گرفتگی رخ می دهد، اما تمام این موارد ماه گرفتگی کامل نیستند. وب سایت های مختلفی برای مشاهده زمان دقیق ماه گرفتگی وجود دارد که Time and Date یکی از آنها می باشد. با استفاده از این وب سایت می توانید تاریخ ماه گرفتگی را مشاهد کنید و ببینید که در چه محل های خسوف قابل رویت است. بسته به مکان و زمان طلوع ماه ممکن است تا نتوانید از یک موقعیت جغرافیایی خسوف را مشاهده کنید و ممکن است از موقعیتی که شما دارید زمین بر روی ماه سایه نیندازد و در این صورت شما یک ماه گرفتگی معمولی را مشاهده خواهید کرد. در حال حاضر ماه گرفتگی بعدی که متاسفانه از ایران قابل مشاهده نیست در 26 ماه می اتفاق خواهد افتاد.

عکاسی از خسوف

تعداد خورشید گرفتگی و ماه گرفتگی در طول یک سال تقریبا یکسان می باشد اما از آنجا که زمین بزرگتر از ماه می باشد ماه گرفتگی در بسیاری از نقاط زمین قابل رویت است. همچنین سایه ای که زمین بر روی ماه می اندازد بزرگ می باشد و می تواند تا چندین ساعت ماه را تاریک کند، این زمان برای عکاسی از خسوف بسیار مناسب و کافی  است.

آموزش کامل عکاسی از ماه گرفتگی

حضور معمولی و نرمال ماه در آسمان همواره با میزان ثابتی از نور همراه است و تغییرات زیادی را ندارد اما در پدیده ماه گرفتگی این امر متفاوت بوده و سرعت تغییر در میزان نور دهی بالاست٬ باید بدانید که به طور کلی که در بیشترین میزان نوردهی از سوی ماه شما به اکسپوژر کوتاه مدت و ایزوی پایین نیاز دارید و برعکس. دو نکته بسیار مهم در این سبک از عکاسی تناسب ایزو و نوردهی برای جلوگیری از نویز در تصویر و کاهش شارپنس است.

آموزش کامل عکاسی از ماه گرفتگی

تجهیزات مناسب عکاسی از ماه گرفتگی

برای اینکه یک عکاسی مناسب از خسوف داشته باشید، همراه داشتن برخی از تجهیزات می تواند به شما کمک بزرگی بکند. همانطور که میدانید لوازم جانبی دوربین عکاسی در فعالیت های مختلف اهمیت بسیاری دارد و استفاده از آنها می تواند علاوه بر بالا بردن کیفیت تصویربرداری به بهبود عکس های شما نیز کمک بسیاری بکند. در ادامه به برخی از تجهیزات مورد نیاز برای عکاسی از ماه گرفتگی اشاره خواهیم کرد.

تجهیزات مناسب عکاسی از ماه گرفتگی

دوربین شکاری

همراه داشتن دوربین شکاری در هنگام عکاسی از خسوف اجباری نیست، اما بهتر است تا با استفاده از این دوربین ها قبل از شروع به عکاسی ماه را مشاهده کنید. یک دوربین 40 * 8 معمولی این امکان را برای شما فراهم می کند تا قبل از تصویربرداری ماه را به خوبی مشاهده کنید.

سه پایه عکاسی

سه پایه یکی از تجهیزات ضروری می باشد که این امکان را برای شما فراهم می کند تا بتوانید به راحتی دوربین DSLR خود را بر روی آن قرار دهید و تنظیمات آن را انجام دهید. سعی کنید بهترین محل را برای عکاسی پیدا کنید و سه پایه دوربین خود را آنجا بگذارید. اگر در حال حاضر تریپاد در تجهیزات شما وجود ندارد خرید سه پایه عکاسی را به شما پیشنهاد می کنیم زیرا در بسیاری از سبک ها به کمک شما می آید.

سه پایه عکاسی از ماه گرفتگی

به دلیل حرکت با سرعت بالای ماه، بهتر است تا پایه شما دارای یک هد 3 طرفه باشد تا بتوانید به راحتی آن را دنبال کنید و بر روی آن فوکوس را انجام دهید.

شاتر بی سیم

یک شاتر از راه دور می تواند مزایای بسیاری را برای شما داشته باشد. با استفاده از شاتر دوربین می توانید بدون دست زدن به دوربین عکس برداری کنید و این عامل سبب می شود تا دوربین شما از تکان های احتمالی نیز دور بماند.

هیتر لنز

ماه گرفتگی طولانی می باشد و ممکن از در زمان هایی رخ دهد که هوا سرد است. سرما هوا می تواند باعث ایجاد یخ زدگی روی لنز شود که این عوامل نیز بر روی کیفیت تصویر تاثیر می گذارد و باعث ایجاد تصاویر نرم و تیره می شود.

استفاده از هیترهای لنز که دور لنز شما قرار می گیرند از این عامل جلوگیری می کند. این تجهیزات را با استفاده از درگاه USB فعال می شود و نیاز به نگرانی تامین منبع انرژی آنها ندارید.

لنز مناسب عکاسی از ماه گرفتگی

لنز های واید برای عکاسی از ماه گرفتگی بسیار مناسب می باشند. با استفاده از این لنز های می توانید ماه را در انداز های مختلفی ثبت کنید. حتی اگر به جدا کردن ماه از پس زمینه علاقه دارید باز هم استفاده از فاصله کانونی شدید مورد نیاز شما نمی باشد. یک لنز تله فوتو یا زوم با فاصله کانونی 300 – 400 میلیمتر می تواند نقطه خوبی برای شروع باشد که می تواند جزئیات سطح ماه را به خوبی برای بیننده به نمایش بگذارد.

لنز مناسب عکاسی از ماه گرفتگی

اگر بودجه شما مناسب است و یک لنز با فاصله کانونی طولانی ندارید، بهتر است تا از لنز های قدیمی تر برای این کار استفاده کنید. لنز های قدمی نیز دارای اپتیک خوبی هستند و قیمت آنها نیز مناسب می باشد.

دوربین مناسب عکاسی از ماه گرفتگی

هر دوربینی که بتوانید بر روی آن از لنزهای با فاصله کانونی طولانی استفاده کنید، می تواند برای تصویربرداری شما گزینه مناسب باشد. باید در نظر داشته باشید که نور کم و ایزو زیاد در اینجا مسئله مهمی نیست. البته دوربین های کراپ سنسور یک مزیت دارند، این دوربین ها قاب را در هر فاصله کانونی بهتر است نمونه های فول فریم پر می کنند و دلیل آن نیز نشان دادن یک میدان دید باریک توسط این محصولات است.

برای خرید دوربین عکاسی می توانید به این بخش از وب سایت دی جی 24 مراجعه کنید.

دوربین مناسب عکاسی از ماه گرفتگی

دوربین های سوپر زوم نیز از دیگر گزینه های مناسب برای ثبت تصویر از خسوف هستند و می توانید با آن ها کیفیتی فوق العاده را پس از زوم اپتیکالیشان تجربه کنید این دوربین ها لنزی غیر قابل تعویض دارند که فاصله کانونی های بلندی را داشته و زوم بصری با ضریب بالا را با شما خواهد داد دوربین های  coolpix نیکون و اس ایکس 60 کانن را می توان از بهترین های بازار دانست.

برای مشاهده مشخصات و قیمت دوربین نیکون کولپیکس p1 000 وارد این صفحه شوید.

سایر دوربین های دیجیتال  SLR که مناسب این کار هستند شامل موارد زیر هستند.

Nikon D610, Nikon D810, Canon 6D, Canon 6D mark 2, Canon 5D mark 3

تنظیمات دوربین مناسب عکاسی از خسوف

اول از همه دوربین خود را به گونه ای تنظیم کنید که تصاویر با فرمت RAW ثبت شوند. سپس ایزو را در حدود 400 تا 800 در نظر بگیرید. ماه در هنگام خسوف کاملا تاریک می شود و بهتر است تا با قرار گرفتن طولانی در معرض نور تصاویر تار را برای خود ایجاد نکنید. اگر از سه پایه دوربین استفاده می کنید بهتر است تا هر گونه لرزشگیر را غیر فعال کنید.

تنظیمات مناسب برای تصویربرداری از خسوف

در مورد دیافراگم باید بگویم که من به ندرت از F / 5.6 گسترده تر استفاده می کنم ! تراز سفیدی را روی نور خورشید تنظیم کنید و شروع به عکس گرفتن کنید.

تنظیم فوکوس برای خسوف

بهتر است تا در هنگام عکاسی از اجرام آسمانی، از فوکوس دستی استفاده کنید. لایو ویو را نگاه کنید و سعی کنید بر روی سوژه زوم کنید سپس یک منطقه مناسب که تضاد خوبی وجود داشته باشد را انتخاب کرده و فوکوس را انجام دهید.

تنظیم فوکوس بر روی خسوف

زمانی که می خواهید فوکوس را بر روی تمام بخش های ماه قرار دهید، بهتر است تا بر روی منطقه افلاطون “Plato region” فوکوس کنید.

عکاسی پی در پی از ماه گرفتگی

عکاسی پشت سرهم یا پی در پی از خسوف حساس بوده و باید با دقت بالاتری انجام شود چرا که باید در زمان کادر بستن به مکانی قرار گیری فعلی ماه ( درست پیش از نیم سایه ) و همچنین محل قرار گیری ماه پس از چند دقیقه یا ساعت و در زمان خروج از نیم سایه باید دقت کرد و بهترین شات ممکن را با صبر و حوصله ثبت کرد.  در صورت پیشبینی اشتباه از مسیر ماه ممکن است از کادر دوربینتان به کلی خارج شود. در این روش باید درست مثل عکاسی با نورپردازی بلند مدت از ستاره های دنباله دار کار کنید.

عکاسی پی در پی از ماه گرفتگی

باز هم باید به مثلث نورپردازی دقت کنید تا بتوانید تصویری با نویز کم و با شارپنس و کیفیت مناسب را ثبت کنید.  بعد از ارائه تنظیمات لازم به دوربین می توانید با سرعت یک عکس در ثانیه شروع کنید.  باتری دوربین و کارت حافظه با فضای ذخیره سازی زیاد دو ابزاری است که باید داشته باشید تا بتوانید به این شیوه عکاسی کنید.

در جدول زیر می‌توانید سایز ماه و میدان دید دوربین را برای لنزهای مختلف ببینید و از آن برای برنامه ریزی عکاسی استفاده کنید. (این جدول برای دوربین های فول فریم تنظیم شده است.)

فاصله کانونی(میلی متر)میدان دید قطری (درجه)سایز ماه (میلی متر)
14114.20.2
2094.50.2
2484.10.2
3563.40.3
5046.80.5
10523.31
20012.31.8
4006.193.7
5004.964.6
10002.69.2

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *