استفاده از رنگ در عکاسی

نحوه استفاده از رنگ در عکاسی برای ایجاد عکس های خیره کننده

5/5 - (3 امتیاز)

رنگ یکی از عناصر اصلی طراحی در هنر است و ساختار اصلی هر نوع طراحی را تشکیل میدهد و به انتقال پیام کمک بسیار زیادی می کند. استفاده از رنگ در عکاسی اغلب برای برانگیخته کردن احساسات بینندگان به کاربرده می شود البته ترکیب مناسب از رنگ ها باعث بهبود تصویر نیز می شود. گنجاندن رنگ ها در عکس به علت اینکه ما در آن احاطه شده ایم ممکن است آسان به نظر برسد، اما دانستن این نکته که چگونه می توانید به صورت صحیح از رنگ ها استفاده کنیم می تواند شما را وارد دنیایی جدید بکند. در این مقاله ما روش های مختلفی برای استفاده از رنگ در عکاسی را بازگو می کنیم تا به شما در ارسال پیام های تصویری خود کمک کنیم.

از رنگ های برجسته استفاده کنید

ساده ترین راه برای ایجاد ضربه با استفاده از رنگ، استفاده از رنگ های قوی و اشباع شده است. برای ایجاد یک تصویر بصری جالب می توانید از همه ی رنگ های رنگین کمان استفاده کنید البته اگر بیش از حد این کار را انجام دهید می تواند تصاویر را خراب کنند. نکته ای که باید در هنگام استفاده از رنگ های برجسته بدانید این است که حفظ و تمیز بودن ترکیب شما است.

تاثییر رنگ ها در عکس

هر چه رنگ های بیشتری در تصویر داشته باشید عکس شما را مشغول تر خواهد کرد بنابراین بهتر است تا به رنگ ها اجازه دهید تا عناصر تصویر را در قالب خود تصاحب کنند و از آن کم کنند. همانطور که در تصویر بالا نیز مشاهده می کنید عکاس قاشق های رنگی را در یک پس زمینه ی آبی گنجانده است. باید توجه داشته باشید که به خصوص در هنگام عکاسی از آسمان از فیلتر پلاریزه استفاده کنید. این فیلتر ها تابش ها و بازتاب های مختلف را از بین می برند و رنگ های عمیق تری را برای شما به وجود می آورند.

از رنگ های پاستل (Pastel) استفاده کنید

رنگ های سبک تر و نرم شده باعث ایجاد یک تصویر زیبا می شوند. سعی کنید از رنگ های ظریف و تک رنگ در قالب خود استفاده کنید. استفاده از رنگ های پاستلی با سایه ها و کنتراست کم برای پرتره ها و عکس های بیرون از خانه بسیار مناسب می باشد. شما با استفاده از برنامه هایی مانند فتوشاپ و یا حتی اینستاگرام می توانید رنگ های پاستل را برای عکس های خود به وجود بیاورید.

اگر با اهمیت رنگ ها در عکاسی آشنایی ندارید بهتر است تا مقاله اخیز دی جی 24 در مورد این موضوع را مطالعه کنید.

از تک رنگ ها استفاده کنید

تک رنگ در عکاسی

از نظر فنی سیاه و سفید رنگ نیستند، با این وجود بسیاری از عکاسان برای اضافه کردن درام، تنظیم خلق و خوی و یا برای برجسته کردن کنتراست و بافت در تصویر به دنبال رنگ های تک رنگ هستند. به جای عکسبرداری B&W از ویژگی های دوربین استفاده کنید، سعی کنید با رنگ ها عکس بگیرید و سپس تصمیم بگیرید که می خواهید چه رنگ هایی در تصویر شما وجود داشته باشید و در صورت نیاز می توانید در پس تولید با استفاده از نرم افزار های ادیتور رنگ هایی را از تصویر حذف و یا اضافه کنید.

یک سوژه ی رنگی را برجسته کنید

رنگ سوژه در عکاسی

همانور که در تصویر بالا مشاهده می کنید یک چیز بسیار به چشم می خورد، دستمال سفره ی زرد! با اضافه کردن عناصر دیگر با رنگ های مشابه و قرار دادن آنها در برابر پس زمینه با رنگ خنثی می توان چشم کاربر را به سمت یک سوژه هدایت کرد همانطور که در تصویر بالا نیز نمونه ای از این کار تکنیک را مشاهده می کنید. توجه داشته باشید که بهتر است عناصر همرنگ با سوژه ی اصلی خود را از تصویر حذف کنید تا سوژه ی شما به کانون اصلی تصویر تبدیل شود. برای به دست آوردن زمینه های خنثی نیز می توانید از رنگ هایی مانند خاکستری و یا مشکی و یا هر رنگ دیگری که سایه ی عمیق دارد استفاده کنید. در استفاده از رنگ در عکاسی برای رسیدن به بهترین نتیجه خلاق باشید و سادگی را فراموش نکنید.

استفاده از یک رنگ قالب در عکاسی

استفاده از رنگ در تصویربرداری

به جای استفاده از رنگ های برجسته می توانید از اشیایی استفاده کنید که دارای رنگ یکسانی هستند. اجازه دهید وقتی داستانی را با یک رنگ به تصویر می کشید آن رنگ به عکس مسلط شود به موضوع اصلی شما تبدیل شود. همانطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید صفحات قرمز، روبان ها، شمع و تزیینات دیگر جلوه ای از جشن را برای عکس به وجود آورده اند. همچنین نور روشن شمع که به رنگ زرد- نارنجی وجود دارد استفاده از رنگ در عکاسی را تکمیل کرده است.

از رنگ های مکمل استفاده کنید

تاثییر استفاده از رنگ در تصویربرداری

به رنگ هایی که در چرخه ی رنگ با یکدیگر مخالف هستند رنگ های مکمل گفته می شود. ابتدایی ترین نوع استفاده از رنگ در عکاسی استفاده از دو رنگ فرعی تشکیل دهنده ی یک رنگ اصلی در عکس است. این نوع از رنگ ها یکدیگر را خنثی می کنند و در تصویربرداری های دیجیتال و روشنایی های استودیویی بسیار مهم هستند و هنگامی که در یک عکس قرار می گیرند کنتراست بالایی که تولید می کنند سبب می شود تا در  تصویر جنب و جوش ایجاد شود.

دقیقا دلیل اینکه غروب خورشید به همراه آسمان آبی می تواند تصاویر خیره کننده ای را برای ما به وجود بیاورد همین امر می باشد برای رسیدن به تصاویر خیره کننده تر می توان تعداد بیشتری از رنگ های گرم را در کنار رنگ های سرد به کار ببرید. برای استفاده از رنگ های مکمل در تصاویر خود می توانید به چرخه ی رنگ زیر مراجعه کنید.

تاثییر رنگ ها در عکس

  • زرد – بنفش
  • آبی – نارنجی
  • قرمز – سبز
  • زرد – نارنجی – آبی – بنفش
  • نارنجی – قرمز – آبی – سبز
  • قرمز – بنفش – سبز – زرد

دمای رنگی را آزمایش کنید

تکنیک های استفاده از رنگ در عکاسی

منابع نوری دارای دو نوع رنگ هستند : رنگ های گرم (نارنجی) و رنگ های سرد (آبی) این عامل را هنگام عکسبرداری در ساعت های مختلف روز یا هنگام استفاده از لامپ های با دمای نوری متفاوت می توانید احساس کنید. تنظیمات وایت بالانس دوربین معمولا به صورت خودکار به عادی سازی درجه حرارت نور ها کمک می کند، اما با استفاده از “wrong” نیز می توانید نتایج بسیار جالبی را به دست آورید.

انتخاب نور روز، سایه و ابری باعث می شود تا عکس های شما به سمت رنگ های گرم بروند، در حالی که تنگستن و فلورسنت باعث می شوند تا عکس های شما خنک تر به نظر برسند. بسته به عکسی که می خواهید به دست آورید استفاده از رنگ در عکاسی می تواند پس از گرفتن عکس ها نیز به کمک شما بیاید و می توانید دمای رنگ را پس از گرفتن عکس های خود تنظیم کنید اما بهتر است برای رسیدن به عکس های بهتر از فرمت RAW برای ذخیره کردن تصاویر خود استفاده کنید.

استفاده از رنگ ها برای ایجاد احساسات

استفاده از رنگ در عکاسی تنها برای چشم ها نیست. این عامل گذشته از اینکه می تواند هنر های تجسمی را از جهات مختلفی زیباسازی کند، می تواند طیف وسیعی از احساسات را برای کاربران ایجاد کند. این عامل همچنین می تواند به نحوه ی استفاده از یک رنگ خاص در یک ترکیب بستگی داشته باشد که ما به طور کلی به آن رنگ واکنش یکسانی داریم. برای مثال استفاده از رنگ قرمز گرم میتواند برای نشان دادن احساس خطر و یا عصبانیت مورد استفاده قرار بگیرد. رنگ زرد نیز معمولا به علت همرنگ بودن با نور خورشید یک رنگ شاد در نظر گرفته می شود و همانطور که سبز پر جنب و جوش است ما را به یاد گیاهان می اندازد.

استفاده از رنگ در تصویر

چنین استفاده از رنگ در عکاسی می تواند به شما کمک کند تا به تصاویر خود معنی اضافه کنید و احساسات خاصی را از بیننده های خود تحریک کنید که باعث میشود تا احساس اشتیاق و ارتباط بیشتری با آنها داشته باشید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *