عکاسی مادون قرمز

عکاسی مادون قرمز

5/5 - (3 امتیاز)

عکاسی مادون قرمز یا به عبارت زیباتر عکاسی فروسرخ یک تکنیک خاص در ثبت تصاویر است. پس از عکاسی به این روش با جهانی متفاوت روبرو خواهید شد به گونه ای که عاشق آن می شوید. عکس نهایی با آنچه که چشم انسان به نمایش میگذارد تفاوت چشمگیری خواهد داشت. این سبک از عکاسی به کمک پرتو های فروسرخ دید تازه ای به پدیده های طبیعی را به دست می دهد. برای نمونه گیاهانی که اغلب به رنگ های سبز هستند را در مادون قرمز به رنگ سفید می بینیم. عکاسی مادون قرمز تکنیکی است که طی آن با پرتوی فروسرخ سروکار داریم.

مادون قرمز یا Infrared قسمتی از طیف انواج الکترومغناطیسی می باشد که محدوده طول موج آن 0.78 تا 1000 میکرومتر است. جالبی کار اینجاست که این اشعه برای چشم انسان قابل نمایش نیست در نتیجه این عمل تصاویر ثبت شده با استفاده از این طیف نوری می تواند برای بینندگان بسیار جالب توجه باشد.

نور در عکاسی فروسرخ

پیش از آن که به فروسرخ بپردازیم بهتر است نور را بشناسیم.  پرتوی نور یک تابش الکترومغناطیسی است که حاوی فوتون می باشد و طول موج آن در  حدود 380 تا 740 نانومتر محاسبه شده است. نور یک پرتوی مرئی است به این معنا که با چشم انسان دیده میشود. اما این نور مرئی بین دو پرتوی نامرئی به نام های فروسرخ و فرابنفش قرار دارد که طول موج نخستین بلندتر و دومین کوتاه تر از نور است. نور سبب دیده شدن اشیا میشود.

نور در عکاسی فروسرخ

این پرتور ها همانطور که گفتیم برای چشم انسان قابل مشاهده نمی باشد و باید در نظر داشته باشید که تنها می توان گرمای آن را احساس کنیم. برخورد این اشعه با جسام باعث ایجاد گرما می شود و دلیل اصلی وجود گرما در خورشید نیز همین عامل می باشد.

اما چرا فروسرخ؟ ساده است، نور سرخ در نمودار طیف الکترومغناطیسی نسبت به تمام رنگ ها شکست کمتری دارد اما در مادون قرمز حتی شاهد شکست کمتری نسبت به رنگ سرخ هستیم.

از  ساده ترین کاربرد های مادون قرمز کنترل دستگاه ها از راه دور، تبادل اطلاعات در گوشی ها و تحقیقات فضایی هستند.

عکاسی مادون قرمز چیست؟

حال که نور و فروسرخ را شناختیم آسان خواهد بود که این سبک از ثبت تصاویر را شرح دهیم. این نوع از عکاسی در واقع قسمت مرئی نور را نادیده میگیرد و به جای آن پرتوی فروسرخ را به ثبت میرساند. بنابراین ما از دید فروسرخ به اشیا می نگریم. آنچه چشم انسان میبیند را با دوربین ثبت می کنیم و تصاویر شگفت انگیزی از چهره ی طبیعت را میبینیم.

برای شروع عکاسی مادون قرمز نیاز به لوازم جانبی دوربین، هستید تا بتوانید این طیف از نور را بر روی سنسور دوربین خود منعکس کنید. یکی از ابزار هایی که قبل از شروع عکاسی فروسرخ باید آن را تهیه کنید فیلتر مناسب برای این کار می باشد که بتواند طیف های مختلف نور، به غیر از نور مادون قرمز را فیلتر کند.

فیلتر مادون قرمز

همانطور که گفتیم یکی از روش های شروع عکاسی مادون قرمز استفاده از فیلتر مادون فرمز می باشد. اما باید توجه داشته باشید که سنسور دوربین به گونه ای ساخته شده است که در برابر نور Infrared مقاومت داشته باشد پس احتمالا شما هم به این نتیجه رسیده اید که این سبک از عکاسی کار ساده ای نمی باشد. باید در نظر داشته باشید که نشت نور از بخش های مختلف دوربین می تواند باعث خراب شدن تصاویر شما بشود.

برای جلوگیری از این امر باید قسمت های مختلفی مانند هود لنز،گوشه فیلتر و یا منظره یاب دوربین را با وسیله ای بپوشانید تا از نشتی نور به مقدار زیادی جلوگیری شود. اگر شما هم از دوربینی استفاده می کنید که نسبت به نور مادون قرمز حساس نیست نویز دیجیتال در تصویر شما ایجاد می شود و نباید حساس باشید. البته سرعت شاتر طولانی تر و مقادیر ایزو بالاتر می توان نویز را در تصویر شما افزایش دهد پس به آنها نیز توجه کنید.

نمای نزدیک عکاسی فروسرخ

دوربین های دیجیتال جهان متنوع و جالبی دارند و با موج مدرنیته همراه شده اند تا عکاسی را دگرگون سازند. در دوربین های دیجیتالی سنسور هایی وجود دارند که مادون قرمز را دریافت میکنند. نور مادون قرمز پس از ورود به جو همراه خود آلودگی هایی را خواهد داشت که برای ثبت تصاویر مناسب نیستند. بنابراین در دوربین های دیجیتالی فیلتری وجود دارد که آلودگی ها وارد نشوند و تنها بخشی از نور فروسرخ به آن راه می یابد. پس از عبور مادون قرمز از فیلتر و نوردهی طولانی مدت در مرحله ی نهایی به عکس های مادون قرمز دست می یابیم.

تفاوت رفتار انعکاسی فروسرخ با نور مرئی سبب ایجاد موجی از عکس های فروسرخ از پدیده ها گشته است. به تماشای چند تصویر زیبا بپردازیم.

نکات مهم عکاسی مادون قرمز

  1. کامپوزیشن را درست کنید و سعی کنید دنبال نقطه ای بگردید که نور خورشید به صورت مستقیم روی آن تاثیر دارد.
  2. نور دهی بین 10 تا 20 ثانیه نتیجه بهتری به شما خواهد داد
  3. در لانگ اکسپوژر دوربین را کمی تکان دهید.
  4. حال تصویر شما باید مادون قرمز باشد و هیچ بخش شارپی در آن نباشد
  5. حال به تنظیمات مربوط به تراز سفیدی بروید و آن را سفارشی کنید.
  6. فوکوس خودکار دوربین را فعال کنید و آن را روی گزینه ی Live View قرار دهید.

همانطور که می دانید در این سبک شما نیاز به نور دهی طولانی دارید و بنابراین بهتر است از یک سه پایه استفاده کنید و برای جلوگیری از نشت نور تمام منفاذ دوربین را ببندید.

نکات مهم عکاسی مادون قرمز

سر ویلیام هرشل آلمانی که به سبب کشف سیاره ی اورانوس شهرت یافت موفق به کشف مادون قرمز نیز شده است. او نور را از منشور عبور داد و به این طریق بود که فروسرخ را یافت. او طی این عمل دماسنجی را زیر قسمت سرخ رنگ که تاریک بود قرار داد. پس از قرار گرفتن دماسنج به شدت دمای آن افزایش یافت و گرم شد. او نتیجه گرفت که نوعی اشعه ی گرمایی وجود دارد که مانند نور های دیگر که دیده میشوند نیست و نامرئی است. پس از این ها ثابت شد که بیش از 50 درصد از انرژی خورشید از طریق همین پرتو های مادون قرمز از اتمسفر عبور میکند و به زمین میرسد. این کشف بزرگ او نخستین روزنه ها را ایجاد کرد  و امروز سامانه های گرمایشی تابشی  ایجاد شدند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *