عکاسی ضد نور

عکاسی ضد نور

5/5 - (1 امتیاز)

عکاسی ضد نور یا سیلوئت یا سایه نما یکی از محبوب ترین سبک های عکاسی می باشد که می توانید با آن تصاویر بسیار زیبایی را خلق کنید که کمتر جایی دیده شده باشند و سوژه ها را به شکل دیگری در تصویر نشان دهید. عکاسی به این روش یکی از بهترین راه ها برای انتقال حس راز آلود بودن و یا احساسات خاص به بینند است و این تصاویر گاها می تواند داستان را بسیار بهتر نسبت به عکس های معمولی بیان کنند. در واقع از آن جا که این تصاویر چیز واضحی به بیننده نشان نمی دهند وی را وادار به فکر کردن می کنند

آموزش عکاسی ضد نور یا سیلوئت

عکاسی سایه نما با قرار دادن سوژه در برابر یک منبع نوری گرفته می شود و شما دوربین را به گونه ای تنظیم می کنید که اکسپوژر را بر طبق روشن ترین بخش قاب یعنی بک گراند ست کند و سوژه را در نظر نگیرد با اینکار سوژه تاریک و یا مانند یک سایه ثبت می شود برای گرفتن عکس به این صورت روش های متعددی بیان شده است اما راحت ترین و ساده ترین آن ها را در ادامه مقاله بررسی خواهیم کرد.

آموزش عکاسی ضد نور یا سیلوئت

انتخاب درست سوژه

طبیعتا هر چیزی می تواند به عنوان سوژه در این سبک بر گزیده شود از جاندار گرفته تا اشیا. اما سوژه ای که انتخاب می شود باید یک شیپ یا شکل مشخص داشته باشد که در حالت 2 بعدی بیننده را جذب کند و به نوعی  بتوان تشخیص داد که سوژه چیست. در این سبک شما نمی توانید از رنگ ها و تون رنگی سوژه و یا بافت آن استفاده کنید و شکل بدنه آن اهمیت بسیار بالایی را پیدا می کند.

نورپردازی در عکاسی سیلوئت

بسیاری از دوربین ها یک فلاش داخلی دارند و معمولا در حالت خودکار این فلاش کار می کند و با زدن دکمه شاتر نور را روی سوژه می تاباند. اینکار ممکن است در عکاسی ضد نور کادر شما را خراب کند چرا که باید در جلوی سوژه نور اندکی وجود داشته باشد و در واقع نوری به سوژه تابیده نشود تا انعکاسی هم در سنسور دوربین نداشته باشد. پس بهتر است فلاش را خاموش کنید.

نورپردازی در عکاسی سیلوئت

جهت نور پردازی در سبک عکاسی ضد نور شما آپشن های مختلفی را در پیش خواهید داشت اگر در روز و در محیط آزاد عکاسی می کنید خورشید می تواند بهترین انتخاب باشد کافیست سوژه بین شما ( دوربین ) و خورشید قرار  بگیرد و تنظیمات گفته شده را ست کنید و در نهایت دکمه شاتر را بزنید اما نگران نباشید می توانید از منبع های مختلف نورپردازی یعنی فلاش ها و..نیز استفاده کنید.دقت کنید که رینگ لایت های عکاسی قدرتمند که گران قیمت هستند و نور پایدار دارند گزینه بهتری نسب به نور های لحظه ای و فلاشر هستند و در کل نور پایدار برای این سبک بهتر است چرا که اجازه ترکیب بندی بهتر و تنظیم پوژ سوژه را در زمان کمتری می دهد.

ترکیب بندی در عکاسی سیلوئت

کامپوزیشن در بیان داستان و انتقال حس بسیار تاثیر گذار است و باید به گونه ای این ترکیب بندی را انجام دهید که سوژه شما در جلوی یک پس زمینه ساده و روشن بایستد. اگر منبع نور شما مصنوعی است بهترین کار پنهان کردن آن پشت سوژه است اگر بیشتر از یک شی در کادر وجود دارند تفکیک کردن آن ها و مشخص بودن هر کدام بسیار مهم است به خصوص اگر می خواهید همه آن ها را به صورت سایه نما ثبت کنید. استفاده از قانون یک سوم توصیه می شود . سعی کنید کادر را زیاد شلوغ نکنید و دید بیننده را به سمت سوژه اصلی هدایت کنید. در صورت امکان از خط افق و یا خطوط هادی هم می توانید استفاده کنید.

انتخاب زاویه دید در عکاسی سیلوئت بسیار مهم است شاید فکر کنید که تنها مشخص بودن شکل سوژه مهم است اما اینگونه نبوده به خصوص اگر در یک محیط آزاد و بیرون از استودیو کار می کنید.

ترکیب بندی در عکاسی سیلوئت

الگو ها را در فضای باز فراموش نکنید می توانید با خود نور الگو های سایه ای زیادی ایجاد کنید و صحنه را از حالت یکنواختی خارج کنید.

عکاسی ضد نور خودکار

دوربین های بدون آینه و DSLR بازار تنظیمات خودکار گسترده ای دارند و مدل های جدید تر هوشمند تر هم شده اند و نیاز به اعمال تنظیمات به صورت دستی را تا حد زیادی از بین برده اند و خیلی از آن ها نور سنج خودکار داشته و می توانند در یک عکس به گونه ای نوردهی را ست کنندکه همه بخشهای آن یکنواخت باشند. اما یک مشکل اینجا پیش می اید وآن این است که این دوربین سوژه را هم نورپردازی می کند و شما به راحتی نمی توانید عکس ضد نور خوبی بگیرید. به همین خاطر باید دوربین را گول بزنید!

یعنی دوربین را در یک نقطه روشن تر قرار دهید و شاتر را تا نیمه فشار دهید و سپس قاب را آن گونه که باید چیده و شاتر را تا آخر بزنید با توجه به تنظیمات اکثر دوربین های محبوب بازار ایتکار جواب می دهد. بعضی دوربین ها نیز از مکانیزم اسپات یا مرکزی استفاده می کنند که این مکانیزم نور صحنه را از وسط و یا نقطه مرکزی فریم حساب می کند و به این شکل می تواند دقیقتر نقطه روشن هر کادر را گرفته و نوردهی بهتری داشته باشد.

عکاسی ضد نور خودکار 

یکی دیگر از شیوه های ثبت عکس سیلوئت حالت دستی دوربین است که باید با سرعت شاتر و دیافراگم کار کنید تا بتوانید به راحتی به این صورت کار کنید . سرعت شاتر را یک یا دو گام نسبت به حالت خودکار کمتر کنید و از فوکوس برکتینگ هم استفاده کنید و سپس شات هایی با نوردهی های مختلف ثبت کنید.

فوکوس در عکاسی سیلوئت

در فوکوس بودن سوژه در عکاسی ضد نور بسیار مهم است بهتر است سوژه کامل در فوکوس باشد اما وقتی که شما شاتر را تا نیمه فشار می دهید یعنی که دوربین روی بک گراند فوکوس کند و این می تواند مشکل زا باشد. برای حل این مشکل از فوکوس دستی استفاده کنید و پیش از انجام نورسنجی فوکوس را در ان نقطه ای که می خواهید تنظیم کنید.

روش دیگر هم استفاده از دیافراگم است و به کمک آن افزایش دادن عمق میدان تا بیشترین حد ممکن است یعنی برای اینکار دریچه دیافراگم را تا حد ممکن بسته و بخش های بیشتری از پیش و پس زمینه در فوکوس قرار بگیرند.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *