نکاتی برای عکاسی از کویر

عکاسی در کویر

5/5 - (2 امتیاز)

کویر ها می توانند مناظر بسیار چشمگیر و جذابی را بسازند با اینکه معمولا در طول روز هوای بسیار گرمی در این مناطق وجود دارد اما ترکیب رنگ هایی متفاوتی که در این مناطق مشاهده می شود بسیار زیبا می باشد. در کشور ما نیز کویر های معروفی وجود دارد که شهرت های جهانی آنها تصویربرداران مختلف را به سمت خود کشیده است. در صورتی که می خواهید این به عکاسی با این سبک بپردازید، شرایط برای شما بسیار مناسب می باشد و می توانید به راحتی با یک سفر کوتاه این تجربه را به دست بیاورید. در ادامه 6 راه برای عکاسی از کویر را بررسی خواهیم کرد که تا بتوانید تصاویر بهتری را با این سبک به وجود بیاورید.

آموزش عکاسی در کویر

نور مناسب برای عکاسی در کویر

لازم نیست که شما یک عکاس با تجربه باشید که بدانید در هنگام صبح و یا اواخر بعد از ظهر برای نوردهی بسیار مناسب می باشد. در این زمان ها می توانید، نور های نرم برای عکس های خود ایجاد کنید که سبب می شود تا تصواویر ایجاد شده ی شما جلوه ی صاف نداشته باشد. البته بهتر است تا بیشتر برای نوردهی زمان بگذارید تا بتوانید تکنیک های معروف عکاسی را نیز در این هنگام تمرین کنید.

آموزش عکاسی در کویر

همانطور که مشاهده می کنید این نور باعث شده تا جلوه ی زیبایی برای ماسه ها ایجاد شود پس همیشه در هنگام عکاسی نور بعد از ظهر را در نظر داشته باشید که می تواند تصاویر شما را به یک اثر هنری واقعی تبدیل کنید. مانند دیگر سبک های عکاسی در صورت استفاده از سرعت شاتر آهسته استفاده کنید بهتر است حتما از سه پایه استفاده کنید تا کیفیت تصویر شما کاهش پیدا نکند.

اگر می خواهید بیشتر با امر نوردهی آشنا شوید بهتر است مقاله ی قانون 16 آفتابی را مطالعه کنید.

تجهیزات عکاسی در کویر

متاسفانه یکی از عواملی که در کویر آزار دهنده است شن های آن می باشد. شن ها می توانند به دوربین دیجیتال شما آسیب های جدی وارد کنند. حتی در آرامترین روز های صحرا باد می تواند شن ها را به سمت شما پرتاب کند بنابراین بهتر است تا همیشه از دوربین خود استفاده نکنید. می توانید برای محافظت از شیشه ی لنز از یک فیلتر UV استفاده کنید این توصیه همیشه برقرار است و اما در این سبک از عکاسی استفاده از آن واجب می شود. نکات گفته شده حاصل تجربه های” Kav Dadfar “عکاس مسافرتی می باشد که در انگلستان زندگی می کند.

تجهیزات عکاسی در کویر

برای مراقبت از دوربین خود بهتر است از لوازم جانبی دوربین دیجیتال با کیفیت مناسب استفاده کنید.

سایر تجهیزاتی که حتما باید با خود داشته باشید عبارتند از :

  • GPS برای مسیر یابی بهتر و سریعتر
  • پوشیدن لباس های رنگ روشن برای جلوگیری از گرمازدگی
  • حتما یک عینک آفتابی همراه خود داشته باشید تا چشمتان اذیت نشود و بهتر بتوانید صحنه را مشاهده و عکاسی کنید.
  • تجهیزاتی نظیر چراغ قوه چادر و…نیز بهتر است همراه خود داشته باشید تا در صورتی که هوا تاریک شد آماده باشید.

اما به غیر از تجهیزاتی که باید برای محافظت از خود و دوربین همراه داشته باشید شما باید از چه دوربین و لنزی برای اینکار استفاده کنید ؟ جواب ساده است بسته به سلیقه ای که دارید می توانید برای عکاسی حرفه ای از دو نوع دوربین بدون آینه و یا DSLR استفاده کنید. اما انتخاب لنز را کمی باید با وسواس بیشتری انجام دهید. لنز های واید منظره گسترده ای را در قاب ثبت می کنند و لتز های تله فوتو دور دست ها را با کیفیتی عالی نشان می دهند و در کویر موقعیت های مختلفی برای عکاسی پیش می آید پس سعی کنید از لنزی زوم واید تا تله فوتو برای عکاسی بهره ببرید.

سایر تجهیزات مناسب برای عکاسی در بیابان

در کنار لنز و دوربین مناسب ( حد اقل دو لنز متفاوت با کیفیت را سعی کنید داشته باشید ) شما باید کیف مناسبی که تمام ابزار های شما را در داخل خود جای دهد داشته باشید. کوله های عکاسی شاید بهترین گزینه باشند چرا که حمل راحت تری داشته و وزن بیشتری را می توانند تحمل کنند. اگر می خواهید به بهترین شکل تصاویری با کیفیت را بگیرید حتما از سه پایه دوربین استفاده کنید چرا که از لرزش هایی که حتما بوجود می آیند جلوگیری می کند و شارپنس را بیشتر می کند و عملکرد دوربین در شرایط کم نور نیز بهتر می شود.

سایر تجهیزات مناسب برای عکاسی در بیابان

کارت های حافظه اضافی را حتما همراه خود داشته باشید در در صورت لزوم از آن ها استفاده کنید و صحنه هایی که ممکن است بوجود بیایند و سوژه های مختلف پیش بینی نشده را بتوانید ثبت کنید. باتری اضافه نیز مهم است و از آن جا که شما امکان شارژ کردن باتری را ندارید بهتر است حد اقل یک باتری اضافه را همراه خود داشته باشید.

عکاسی با فیلتر های مختلف می تواند افکت های جذابی را روی تصویر شما ایجاد کند و همراه داشتن فیلتر ها ضرری ندارد.

به علاقه ی خود توجه کنید

سعی کنید در عکاسی از کویر به دنبال نقاطی باشید که به آنها بیشتر علاقه دارید این امر به شما کمک می کند تا تصاویر جالبی ثبت کنید و در عین حال عکاسی از شن های بی پایان نیز اگر یک سوژه ی تازه با رنگ و لعاب جدید نباشد برای کاربران هیچ جذابیتی ندارد.

عکاسی از صحرا

سعی کنید با گنجاندن سوژه ای مانند درختچه، تپه ی شنی، نخل و یا مردم عکس های خود را از دیگر تصاویر متمایز کنید. البته مثال های ذکر شده تنها بخشی از این موارد می باشد و زمانی که سفر خود را به سمت کویر آغاز کنید مطمئن باشید که سوژه های بیشتری را پیدا خواهید کرد تا با استفاده از آنها تصاویر جدیدی را برای چشم کاربردان به وجود بیاورید.

توجه به خطوط و الگوها در عکاسی در کویر

یکی از سوژه هایی که نباید آن را از دست بدهید خطوط ماسه ای شکلی است که باد در کویر به وجود می آورد. سایه هایی که این الگو ها، به وجود می آورد می تواند آنها را از یکدیگر دور کند و از طرف دیگر تقارن میان آنها چشم را به سمت تصویر جذب میکند.

توجه به خطوط و الگوها در کویر

 

نکته ای که در این بخش حائز اهمیت می باشد، بهتر است در هنگام تصویربرداری از شن ها کمی خم شوید و دوربین را در نقاط پایینی نگه دارید تا بتوانید بهتر از ساختار های موجود تصویربرداری کنید.

با تصویر خود یک داستان بسازید

وسوسه انگیز ترین سوژه ها هنگام عکاسی از صحرا منظره ها می باشند که شما را به سمت خود می برند. تپه هایی شنی دراماتیک معمولا چیزی است که بیشتر عکاسان را به سمت خود جذب میکند، شما نیز می توانید از آنها عکاسی کنید اما نکته ای که در این بخش باید به آن توجه کنید این است که در صحرا می توان سوژه هایی را یافت که دارای داستن خاصی می باشند.

با تصویر خود یک داستان بسازید

این نوع از تصاویر می توان تشکیل شده از یک حیوان به خصوص که در آن ناحیه زندگی می کند نیز باشد و یا هزاران سوژه ای که تنها برای شما و دوربینتان قابل دیدن است. اگر کمی دقت داشته باشید می توانید به تصاویر بسیار زیبای دست پیدا کنید که حاصل یک داستان در دل صحرای گرم می باشد.

تصاویر غیر معمول از صحرا بگیرید

یکی از چالش هایی که عکاسان همیشه با آن روبرو هستند، به تصویر کشیدن عکس های غیر معمول و متنوع می باشد. برخی از مواقع این عمل به راحتی قابل انجام میباشد اما در بیشتر اوقات برای ایجاد تصاویر غیر معمولی باید کمی خلاقیت در کنار تلاش به کار ببریم. برای مثال به این فکر کنید که در یک صحرا چه چیزی می تواند تصاویر شما را از دیگر تصاویر جدا کنید؟

تصاویر غیر معمول از صحرا بگیرید

برای مثال قرار گرفتن بر روی یک تپه ی شنی بزرگ می تواند به شما در ثبت تصاویر متنوعتر بسیار کمک کننده باشد. همیشه سعی کنید از زاویه ای به سوژه ها نگاه کنید که افراد معمولا به از آن زاویه به چیزی نگاه نمی کنند تا بتوانید عکس هایی که افراد معمولا مشاهده نمی کنند را برای آنها به تصویر بکشید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *