عکاسی با دود رنگی

Rate this post

عکاسی با دود های رنگی یا بمب دود زا : عکاسی هنری است که نیاز به خلاقیت بالایی دارد و همین که شما یک دوربین و لنز با کیفیت را با گران ترین ابزار ها استفاده کنید هر گز کفایت نمی کند بلکه گاهی حتی با یک دوربین موبایل هم می توانید عکس هایی خلاقانه بگیرید که بیننده را مجذوب خود کند. در واقع همین عنصر خلاقیت است که شاید حرفه ای ترین عکاس ها را از مبتدی هایی که گران ترین ابزار ها را استفاده می کنند جدا می کنند.

یکی از راه های مناسب برای خارج کردن عکس ها از حالت کسل کننده و یا کلیشه ای استفاده بهینه از المان هایی است که می توانند تاثیر مثبتی در بیننده داشته باشند برای مثال دیگر پرتره های ساده مانند گزشته طرفدار ندارند و باید کمی با استفاده از روش های خاص مانند بمب های دود زا یا دود های رنگی و …جذابیت آن ها را بیشتر کرد.  در این مقاله هم قصد داریم تکنیک های عکاسی با دود های رنگی یا دودزا های رنگی را بررسی کنیم.

خرید بمب دود زا رنگی برای عکاسی

بمب های دور رنگی متنوعی در بازار پیدا می شود و مدل های بسیار مختلفی دارند که شاید همه آن ها به کار شما نیایند. بعضی از نمونه ها به شکل قوطی بوده و بعضی دیگر شکلی شبیه نارنجک دارند.

شما باید در ابتدا فاکتور های مهمی را پیش از خرید بمب دودی در نظر داشته باشید.

خرید بمب دود زا رنگی برای عکاسی

زمان دودزایی یا سوختن

طبیعتا زمانی که بمب ها قادرند دود را پخش کنند بسیار مهم است و آن هایی که طول دودزایی بیشتری دارند گران تر هستند. بهتر است حد اقل زمان 2 دقیقه را در نظر دشته باشید و یک بمب مناسب بخرید که بتواند چند شات دوام آورد.

تراکم دودی

تراکم دود و یا غلضت آن یک مسئله مهم دیگر است البته دقت کنید که آن بمبی که دودی متراکم تر دارد لزوما بهتر نیست و گاهی نیاز است که شما یک مه کم رنگ و نازک را ایجاد کنید. بنابرین باید ببینید که چه قابی را می خواهید ثبت کنید و سپس تراکمی که نیاز است را بخرید. البته در ابتدا بهتر است دود های با غلظت های گوناگون را بخرید تا در کل با این مفهوم آشنا شوید و تصور خوبی از میزان تراکم هر دود داشته باشید.

برای روشن کردن و یا فعال سازیبمب دود شما به یک فندک نیاز دارید در برخی مدل ها نیز کشیدن یک سیم کافیست. البته این بمب ها قیمت بالاتری هم دارند. البته این نحوه فعال سازی زیاد مهم نبوده و شما باید دقیق دستور العملی که نوع بمب شما دارد را دنبال کنید.

آموزش عکاسی با بمب های دود رنگی

پیش از اینکه حتی اقدام به خرید بمب ها کنید باید به خوبی برنامه ریزی کنید و سوژه خود را تعیین کنید و کادری که قرار است در آن عکاسی کنید را تصور کنید و یا حتی به محل عکاسی رفته و به خوبی آن جا را بررسی کنید. در انتخاب رنگ دود هم باید دقت بالایی به خرج دهید و سعی کنید رنگی را بخرید که با حسی که می خواهید تصویر شما الفا کند هماهنگ باشد برای مثال برخی رنگ ها مانند قرمز بهتر می توانند حس خشم را منتقل کنند و یا رنگ زرد حس شادابی را منتقل می کند. البته ترکیب رنگی کل ست و صحنه شما نیز بسیار مهم است. خرید چند رنگ نزدیک به هم توصیه می شود تا بتوانید از آن ها در چندین شات استفاده کنید و در نهایت بهترین عکس هایی که می گیرید را از میان کل تصاویر انتخاب کنید.

آموزش عکاسی با بمب های دود رنگی

پیش از شروع عکاسی حتما شرایط جوی را در نظر داشته باشید باد حتی به صورت ملایم هم می تواند اثر بمب دود رنگی شما را خنثی کند بهتر است در زمانی کار کنید که باد نمی آید. اما اگر نیاز است تا مسیر دود را کنترل کنید از یک پنکه باتری خود کوچک هم می توانید استفاده کنید.

از آن جا که مدت زمان سوختن بمب کوتاه است منطقی است که پیش از فعال سازی آن کل کار ها نظیر چیدن صحنه و تنظیم کردن دوربین را انجام دهید پس با سوژه خود کاملا هماهنگ باشید و نوردهی ایزو و…دوربین خود را با توجه به شرایط کلی نور محیط تنظیم کنید. ترکیب بندی را هم تعیین کنید. البته ممکن است در بین شات ها هم کمی جا به جا شوید و تغییر زاویه بدهید. برای اینکه بهتر با اصول زاویه دید در عکاسی آشنا شوید این مقاله را بخوانید. برای جذاب تر شدن کار می توانید از فلاش های خارجی و یا نور های دائم نظیر رینگ لایت عکاسی هم استفاده کنید.

سایر تکنیک های عکاسی با بمب های دود زا

اگر می خواهید حرکت را در تصویر خود نشان دهید می توانید به سوژه بگویید که به آرامی و با سرعت خیلی کم بمب را در دست خود به یک سمت حرکت دهد.

ژست گرفتن سوژه شما بسیار مهم است و باید با توجه به سایر المان های در عکس و همچنین حسی که می خواهید در عکس القا شود ژست گرفته شود. اصول ژست گرفتن در عکاسی را می توانید در این بخش دی جی 24 مطالعه کنید.

سرعت شاتر را روی سرعت های بالا و سریع ست کنید چرا که دود معمولا سریع حرکت کرده و شما می خواهید با شفافیت بالا بافت دود را هم ضبط کنید. البته با کاهش سرعت شاتر و بستگی به کادری که دارید می توانید یک عکس جالب ثبت کنید.

تکنیک های عکاسی با بمب های دود زا

ابزار ها و تجهیزاتی که برای این سبک عکاسی نیاز دارید را فراموش نکنید :

  • چند عدد بمب ترجیحا در رنگ های مختلف
  • فندک
  • تجهیزات نورپردازی
  • پنکه
  • استفاده از سه پایه دوربین
  • یک سطل فلزی
  • آب

برای پیش رفتن درست پرسه عکاسی حتما نحوه استفاده از بمب را به مدل خود بگویید و سعی کنید تمام نکات ایمنی که در ادامه گفته می شود را رعایت کنید و خطرات احتمالی را با سوژه در میان بگذارید تا با کنترل بهتری عکاسی را انجام دهید.

نکات ایمنی در عکاسی با بمب های دود رنگی

هرگز بمب های خود را در یک محیط مرطوب نگذارید چرا که رطوبت محتویات داخلش را خراب کرده و یا واکنش های شیمیایی غیر منظره ای را در آن ها فعال می کند که سبب منفجر شدن می شود. در صورتی هم که از تاریخ تولید بمب خیلی گزشته است و به اصطلاح خشک شده است نباید از ان استفاده کنید. یک سطح زباله کوچک همراه خود داشته باشید تا پس از به اتمام رسیدن دود هر بمب آن را در سطح بیندازید و رویش آب بریزید.

نکات ایمنی در عکاسی با بمب های دود رنگی

برای اینکه از سوختگی دست جلوگیری کنید بمب را از انتها در دست نگه دارید و دز حین فعال سازی هم آن را به سوی صورت خود و یا دیگر بخش های بدن نگیرید.  وقتی بمب را فعال کردید اما تا 2 ثانیه یا چند ثانیه اتفاقی رخ ندارد و دودی خارج نشد عقب بمانید چرا که این یکی از نشانه های مفجر شدن بمب در اثر رطوبت است.

همیشه یک کیت کمک های اولیه در کیف خود داشته باشید. ابزار لازم برای خاموش کردن آتش را هم همراه داشته باشید یک کپسول آتش نشانی بسیار کوچک هم کفایت می کند.

ایجاد شدن لکه در لباس هایی که رنگ روشن دارند امری دور از انتظار نیست اما اگر می خواهید لکه ها کمتر باشند و کمرنگ تر مستقیم دود را سمت شخص نگیرید

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *