عکاسی با دروبین گوپرو

عکاسی با دروبین گوپرو

5/5 - (1 امتیاز)

دوربین های کوچک و جمع و جور اکشن که در چند  سال اخیر بسیار محبوب شده اند یکی از ضروری ترین ابزار هایی هستند که عاشقان ماجراجویی همیشه آن ها را همراه با خود دارند و برای ثبت صحنه هایی دیدنی از ان ها استفاده می کنند. این دوربین ها که اولین مدلشان را برند گوپرو عرضه کرده است بیشتر برای فیلمبرداری استفاده می شوند اما می توان با آن ها عکاسی نیز کرد. در ادامه این مقاله نیز قصد داریم به طور کامل مبحث عکاسی با دروبین گوپرو و نکاتی که باید رعایت کنید را بررسی کنیم تا در صورتی که صحنه ای زیبا برای یک عکس خوب مشاهده کردید را بتوانید ثبت کنید.

آموزش کامل عکاسی با دروبین گوپرو

دوربین های گوپرو که در خانواده دوربین های ورزشی قرار می گیرند بهترین گزینه برای ثبت صحنه های ورزشی و اکشن هستند البته منظور این است که با توجه به قیمتی که دارند برای افرادی که می خواهند از خود و یا برخی صحنه ها فیلمبرداری کنند بهترین می باشند و طبیعتا دوربین های گران قیمت فیلمبرداری هستند که حرفه ای ها در حوزه های مختلف استفاده می کنند. اما آیا می توانید از این دوربین های کوچک برای عکاسی هم استفاده کنید؟

آموزش کامل عکاسی با دروبین گوپرو

نخستین دوربین گوپرو در سال 2006 یعنی 16 سال پیش عرضه شد و در ابتدا کیفیت زیادی ارائه نمی داد و تنها می توانست 10 ثانیه فیلمبرداری کند آن هم بی صدا اما با گزشت تقریبا دو دهه شاهد رشد بسیار شگفت انگیر این محصولات بوده ایم و اکنون تصاویری فوق العاده را هم در قالب فیلم و هم عکس ثبت می کنند. کیفیت فیلمبرداری 4k با فریم ریت بالا و لرزشگیر های قدرتمند وسنسور هایی توامند تر در کنار سیستم های پردازشی قوی که تمام این سیستم را اداره می کنند مسبب اصلی این قدرتمندی گوپرو هستند.

چرا گوپرو برای عکاسی مناسب است ؟

همانطور که می دایند تمامی مدل های گوپرو سایزی کوچک دارند وزن آن ها کمتر از 150 گرم ست که این مسئله حمل آن ها رابسیار ساده کرده و در یک کیف کوچک نیز جای می شوند. بهره مندی از نمایشگر های با کیفیت و بدنه عایق بندی شده که مقاومت بالایی در برابر نفوذ اب دارد و استفاده از فناوری هایی نظیر وای فای و بلوتوث سبب شده تا استفاده از گوپرو ها برای عکاسی نیز توجیه داشته باشد. البته کیفیت تصویر بالا به خصوص در مدل های آخر این برند مثلا گوپرو 9 و 10 علل اصلی می باشند.

تنوع بالای لوازم جانبی دوربین گوپرو نیز یکی دیگر از دلایلی است که عکاسی با آن ها را توجیه می کند برای مثال مونوپاد ها و مانت های مختلف که به همه جا وصل شده و دوربین را نگه می دارند.

چرا گوپرو برای عکاسی مناسب است ؟

از دیگر مشخصه های فتی می توان به امکان عکاسی پشت سرهم تا 30 شات اشاره کرد در واقع گوپرو می تواند از 2 عکس در ثانیه تا 30 عکس در 3 ثانیه یا 10 فریم بر ثاینه را ثبت کند و با توجه به قدرت بالای لرزشگیر دوربین عکس هایی شارپ ثبت خواهند شد حتی در حرکت! تمام این ها دلایلی است که عکاسی با دروبین گوپرو را تبدیل به یک تجربه جالب می کند!

نکات مهم در عکاسی با دوربین ورزشی گوپرو

یکی از مهم ترین نکاتی که باید برای کار کردن چه عکاسی و چه فیلمبرداری با دوربین های ورزشی گوپرو در نظر  داشته باشید باتری است. باتری های گوپرو کوچک هستند و مانند بدون آینه ها و یا DSLR ها توانایی ندارند بنابرین بهتر است در صورت امکان از باتری های اضافه استفاده کنید و همیشه آن ها را پر از شارژ نگه دارید در ضمن در صورت امکان بهتر است تجهیزات شارژ کردن باتری در طبیعت را همراه خود داشته باشید ( پاور بانک ها و آداپتور های مختلف )

نکات مهم در عکاسی با دوربین ورزشی گوپرو

کادر بندی 

کامپوزیشن یا ترکیب بندی در عکاسی بسیار مهم است و مهم نیست که از چه دوربینی برای اینکار استفاده می کنید و بهتر است همیشه این موضوع را در نظر بگیرید. سعی کنید از زاویه های مختلف عکاسی کنید و در صورتی که گوپرو شما قدیمی است آن را به گوشی هوشمند خود وصل کنید تا بهتر صحنه را ببینید.

پیش از عکاسی با گوپرو حتما برنامه ریزی کنید و آن چه می خواهید ثبت کنید را تصور کنید و سناریو چینی کنید در این صورت هم عکس های بهتری خواهید گرفت و هم سریعتر کار می کنید. حتما از قبل در رابطه با محلی که قرار است بروید اطلاعات جمع آوری کنید شناخت لوکیشن در عکاسی و فیلمبرداری بسیار کمک می کند پیش از روشن کردن دوربین حتما محیط اطراف را بررسی کنید.

عکاسی پشت سرهم با گوپرو

عکاسی پی در پی در حالت Burst یکی از شیوه ها و تکنیک هایی است که می توانید برای عکاسی از سوژه های در حال حرکت استفاده کنید همانطور که اشاره شد دوربین های جدید گوپرو می توانند تا سرعت 10 فریم در ثانیه را ساپورت کنند و این سرعت با بسیاری از دوربین های بدون اینه و DSLR بازار برابر است اما دقت کنید که فوکوس خودکار این دوربین ها ضعیف تر است.

عکاسی پشت سرهم با گوپرو

در ضمن دوربین های گوپرو وابستگی بسیاری به نور دارند و در صورت کاهش روشنایی عملکرد آن ها به خصوص از نظر لرزشگیری بسیار ضعیف تر می شود پس در زمان هایی که نور کم است مانند گرگ و میش و غروب  فیلمبرداری نکنید اگرچه شاید بتوانید به کمک سه پایه ها و تک پایه ها عکس های خوبی در این شرایط بگیرید. وسط روز نیز زمان خوبی برای کار کدرن نیست چرا که خورشید بالاترین میزان خودش قرار دارد و در کیفیت رنگ های عکس شما تاثیر گذار خواهد بود.

استفاده از فیلتر های مختلف نظیر ND نیز توصیه می شود تا افکت های زیادی را در عکاسی با دروبین گوپرو خود داشته باشید.

استفاده از لوازم  جانبی در عکاسی با گوپرو

پیش از این اشاره کردیم که تجهیزات جانبی زیادی هستند که می توانند در امر تصویر برداری با گوپرو به شما کمک کنند مثلا دستبند کپچر یکی از منحصر به فرد ترین آن هاست که به شما کمک می کند بدون نگرانی در زمان حرکت فیلم با عکس بگیرید ( بدون زدن دکمه شاتر روی دوربین ) برای سلفی گرفتن از خود می توانید از دسته های مونوپاد مخصوص گوپرو بهره ببرید که به شما انعطاف در زاویه داده و کیفیت عکس را هم کاهش نمیدهد.

مانند هر رشته دیگری برای اینکه بتوانید با دوربین های گوپرو خود با کیفیت بهتر و حرفه ای تر کار کنید باید تمرین کنید و در موقعیت های زیادی قرار گیرید. شناخت تنظیمات دوربین گوپرو نیز یک ضرورت محض است چرا که با وجود ایده آل بودن تنظیمات خودکار دوربین در بیشتر مواقع حرفه ای ها از آن بهره ای نمی برند و خودشان تنظیمات را اجرا می کنند.

پیشنهاد می کنیم مقاله بهترین تنظیمات دوربین گوپرو را مطالعه کنید تا با تمام جوانب این مسئله اشنا شوید.

در کل بهتر است عنوان کنیم که دوربین های گوپرو برای عکاسی هم گزینه خوبی هستند و هم نامناسب و بستگی دارد شما چه عکسی را می خواهید ثبت کنید. فاصله کانونی لنز هایی که روی ان ها سوار است عموما واید بوده و در گوشه ها تصویر را جمع می کنند. پس شاید بتوانید گاها برای پرتره و عکاسی از طبیعت از آن با توجه به شرایط نور بهره گیرید اما برای عکاسی از سوژه های نزدیک و…شاید گزینه های بهتری پیش روی شما باشند.

در ضمن اگر به دنبال کیفیت مصال زدنی پیکسل به پیکسل تصویر هستید دوربین های بدون آینه و DSLR که سنسور های قوی تری دارند بهترین انتخاب شما خواهند بود. البته باید گفت که قدرت فیلمبرداری گوپرو را کمتر دوربین دیگری دارد.!

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *