عکاسی از گیاهان

عکاسی از گیاهان

5/5 - (3 امتیاز)

یکی از محبوب ترین و جالب ترین رشته های عکاسی طبیعت عکاسی از گیاهان است. کمتر عکاسی پیدا می شود که به این ژانر علاقه نداشته باشد و چند تایی عکس را خودش نگرفته باشد. گل ها و گیاهان به دلیل بافت و رنگ های خاصی که دارند سوژه های محبوبی هستند و می توان از آن ها برای رساندن پیام و… در تصویر به خوبی استفاده کرد. 

زیبایی گیاهان به علت داشتن رنگ های مختلف در ساختار خود و تنوع رنگی گسترده در ساختار آنها باعث شده تا جذابیت عکاسی از آنها چندین برابر شود. همچنین به علت اینکه بیشتر گیاهان را می توانید در فضای باز پیدا کنید نور طبیعی در هنگام عکاسی کمک بسیار زیادی خواهد کرد.

تجهیزات مورد نیاز برای عکاسی از گیاهان

مانند تمام ژانر های عکاسی برای عکاسی از گیاهان نیز به تجهیزاتی نیاز دارید که عمل تصویربرداری را برای شما راحت تر و با کیفیت تر بکند که در ادامه آنها را به برای شما بازگو خواهیم کرد تا با همراه داشتن این ابزار بتوانید عمل عکس برداری را در بهترین حالت ممکن انجام دهید.

تجهیزات مورد نیاز برای عکاسی از گیاهان

دوربین عکاسی 

در هنگام عکاسی به صورت حرفه ای بهتر است تا از دوربین عکاسی ای استفاده کنید که کنترل بر تنظیمات مختلف را در دسترس شما قرار دهد تا بتوانید به صورت دستی نسبت به سوژه و محیطی که در آن در حال عکاسی هستید تنظیمات را انتخاب کنید. 

یک دوربین DSLR می تواند انتخاب مناسبی برای عکاسی شما به حساب بیاید. از مهمترین مزیت های این دوربین ها می توان به کنترل دستی و تغییر لنز نام برد که هر دوی این امکانات برای عکاسی کردن خیلی به کارتان خواهد آمد. 

برای خرید دوربین DSLR با قیمت مناسب به این بخش از وب سایت مراجعه کنید.

توجه داشته باشید در صورتی که تنظیماتی مانند فوکوس، ایزو، گشودگی دیافراگم را در اختیار داشته باشید دست شما برای عکاسی بسیار باز خواهد بود. البته امروزه بیشتر دوربین های دارای حالت های اتوماتیک می باشد که می تواند نسبت به محیط تمام موارد فوق را کنترل کنید. اما با این حال تصویربرداران حرفه ای حالت دستی را برای عکاسی خود انتخاب می کنند.

لنز مناسب عکاسی از گل و گیاه

لنز مناسب عکاسی از گل و گیاه

حتما شما هم می دانید که انتخاب لنز یکی از مهمترین عوامل در تصویربرداری به شمار می آید. نسبت به سوژه ای که از آن تصویربرداری می کنید انتخاب لنز برای شما تفاوت خواهد داشت. مثلا برای عکاسی از یک گل که در فاصله ی نزدیک شما قرار دارد بهتر است از یک لنز ماکرو با فاصله ی کانونی 50 تا 200 میلیمتری میتواند انتخاب خوبی برای شما باشد.

لنز های ماکرو جزییاتی که چشم انسان به راحتی نمی تواند آنها را مشاهده کند را تشخیص  و ثبت میکند همین عامل نیز باعث می شود تا انتخاب مناسبی برای عکاسی شما باشد. البته اگر می خواهید از یک درخت که اندازه ی بزرگی دارد عکس بگیرید بهتر است از یک لنز واید استفاده کنید. لنز واید به شما کمک می کند تا محدوده ی گسترده تری را در تصاویر خود بگنجانید. 

تریپاد مناسب عکاسی از گل

تریپاد مناسب عکاسی از گل

یکی از مواردی که اهمیت زیادی در تصاویر ثبت شده دارد شفافیت و شارپنس تصویر می باشد. برای اینکه بتوانید تصاویری با کیفیت بالا را داشته باشید داشتن یک دوربین و یک لنز خوب به شما کمک زیادی خواهد کرد اما برای این کار کافی نیست.

 باید توجه داشته باشید که در هنگام عکاسی دستان اگر دستان شما لرزش داشته باشند این عامل می تواند به صورت مستقیم بر روی کیفیت تصویر شما تاثیر بگذارد البته داشتن لرزشگیر به شما خیلی کمک خواهد کرد اما باز هم استفاده از یک سه پایه عکاسی برای افرادی که میخواهند تصاویر بدون نقصی داشته باشند توصیه می شود.

فیلتر مناسب برای عکاسی از گل و گیاه

در طبیعت گاهی با میزان نور زیاد مواجه خواهید شد که بهتر است برای اینکه کیفیت تصاویر شما پایین نیاید از فیلتر هایی مانند فیلتر پلاریزه و فیلتر ND استفاده کنید. فیلتر پلاریزه می تواند باعث کاهش بازتاب نور شود کنتراست شود که از این طریق کیفیت را بالا برد همچنین به کمک این فیلتر می توان رنگ ها را دقیق تر ثبت کرد. 

فیلتر ND نیز در شرایطی استفاده می شود که میزان نور در محیط زیاد باشد و با استفاده از این فیلتر نور ورودی به لنز را کاهش می دهیم.  برای نورپردازی در محیط های باز معمولا تنها همین فیلتر های برای شما کافی است مگر اینکه در هنگام شب عکاسی کنید که این کار اصلا برای ثبت تصاویر از گیاهان مناسب نخواهد بود و توصیه می شود تا این کار را انجام ندهید.

نکات مهم در عگاسی از گیاهان

استفاده از فرمت RAW

برای ثبت تصاویر از سوژه های طبیعی خود بهتر است از فرمت RAW برای ذخیره سازی استفاده کنید این فرمت به شما این امکان را می دهد تا در پس از ثبت تصاویر بتوانید آنها را به راحتی ویرایش کنید همچنین این فرمت کیفیت تصاویر را پایین نمی آورد. حتی بهترین تصاویری که ثبت کرده اید نیز می توانند با کمی ویرایش ثانویه بهتر به نظر برسند که فرمت RAW دست شما را برای ادیت کردن باز خواهد گذاشت. حتما بعد از عکاسی از گیاهان تغییراتی در ترکیب رنگ های موجود ایجاد کنید و این کار باعث خلق آثار جدیدی خواهد شد. 

غیر فعال کردن فوکوس خودکار

در تصویربرداری های کلوزآپ بهتر است تا دورین را بر روی فوکوس دستی تنظیم کنید و عمل فوکوس را خودتان انجام دهید.این کار باعث می شود تا نسبت و سوژه و پس زمینه انتخاب مناسبی تری برای عمل فوکوس داشته باشید و از همین طریق بتوانید تصاویر با عمق میدان بهتری را اختیار کنید. همچنین برای ثبت تصاویر عجله نداشته باشید ابتدا فوکوس را انجام دهید بعد با جا به جا کردن دوربین به جلو و عقب سعس کنید تا بهترین مکان را برای ثبت عکس پیدا کنید.

همچنین به علت محدود بودن عمق میدان بهتر است تا از Live View برای انجام  این عمل استفاده کنید تا بتوانید راحت تر تصاویر را ثبت کنید. 

استفاده از رفلکتور در عکاسی از گیاهان

استفاده از رفلکتور برای عکاسی از گل 

همانطور که تا اینجا اعلام کردیم در فضای باز برای نورپردازی نیاز به ابزار خاصی ندارید اما اگر احساس کردید سوژه ی مورد نظر شما نور مناسبی ندارد می توانید از یک رفلکتور برای روشن کردن قسمت های تاریک گل ها استفاده کنید و از این طریق تصاویر بهتری را ثبت کنید. 

این کار کنتراست تصاویر را کاهش می دهند و برای کار شما در طبیعت خیلی انتخاب مناسبی می باشید پس سعی کنید حتما یک بار برای عکاسی از رفلکتور استفاده کنید.

پس زمینه ی مناسب برای گیاهان

پس زمینه ی مناسب برای گیاهان

یکی از خوبی های عکاسی از گیاهان باز بودن دست شما در ای کار می باشد اگر می خواهید از یک گل که اندازه ی کوچکی دارد و در داخل گلدان قرار دارد می توانید از پس زمینه های ساده استفاده کنید که خودتان انرا ساخته باشید برای این کار می توانید از یک برگه ی کاغذ استفاده کنید.

اما اگر در طبیعت هستید و می خواهید از یک گیاه عکاسی کنید بهتر است تا در پس زمینه ی آن کمی از آثار گیاهان و یا موجودات کوچک موجود در اطراف آنها نیز استفاده کنید و مطمئن باشید این کار برای تصاویر شما مفید خواهید بود. در ضمن از ترکیب بندی غافل نشوید، ترکیب بندی می تواند به تصاویر شما نظم بدهد که این امر نیز مورد پسند بینندگان می باشد و می تواند تصاویر بهتری برای شما ایجاد کنید.

ترکیب بندی در عکاسی را به صورت کامل فرا گیرید.

پرتره در میان گل ها

پرتره در میان گل ها

عکاسی پرتره می تواند توجه کاربر را به میزان زیادی به سوژه ای که شما می خواهید جذب کنید همین امر نیز سبب می شود تا تصویر شما بیشتر به چشم بیاید پس بهتر است برای عکاسی از گل ها از پرتره استفاده کنید . 

زمانی که می خواهید از یک گیاه با اندازه ی بزرگتر مثل درخت پرتره بگیرید بهتر است که از آن دور شوید تا بتوانید پس زمینه ی خوبی را برای آن ایجاد کنید. اما از عکاسی پرتره در طبیعت غافل نشوید.

از زوم کردن غافل نشوید

فرقی ندارد که از یک غنچه عکاسی کنید یا یک درخت چندین متری زوم کردن همیشه می توانید قسمت ویژه ای از تصویر را برای کاربر به نمایش بگذارد که قابل دیدن نیست. همین امر نیز سبب شده تا بسیاری از عکاسانی که به عکاسی از طبیعت علاقه دارند همیشه لنز زوم همراه خود داشته باشند می توان گفت که لنز زوم قسمتی جدا نشدنی عکاسی از طبیعت است.

از زوم کردن غافل نشوید

سوژه ی عکاسی برای شما با لنز زوم می تواند یک حشره بر روی یک گیاه باشد یا یک شبنم که بر روی برگ گیاهان یا گلبرگ های گل ایجاد می شود. در این حالت جزییات تصویر چشم بیننده را به خود جذب می کند و زیبایی خاصی برای تصویر ایجاد می کند.

باید در  نظر داشته باشید که ساختار های تولید مثلی گیاهان (بیشتر گل ها) می تواند سوژه های خوبی برای شما باشد همچین سعی کنید از جزئیاتی مانند برگ، میوه و پوست گیاهان را به خوبی درون تصاویر خود بگنجانید. برای خلق تصاویر جدید باید با مواردی مانند نور و ترکیب بندی بازی کنید تا بتوانید از زوایای جدیدی چیزهایی که همه می بینند را مشاهده کنید.

عکاسی با تکنیک UVIVF از گیاهان

عکاسی با تکنیک UVIVF از گیاهان

در این حالت از عکاسی از نور هایی که برخی گیاهان از خود منتشر میکنند عکاسی صورت می گیرد. البته این حالت بیشتر در گل ها صورت می گیرد و باید در پاسی از شب را برای عکاسی خود انتخاب کنید. نورهایی که گیاهان از خود منتشر می کنند برای پشم انسان قابل مشاهده نیست و نمی توانید با نگاه کردن به سوژه نورانی بودن آنرا تشخیص دهید.

عکاسی از گل و گیاه

برای تصویربرداری از نور گیاهان باید از عکاسی شب نمای مرئی با نور یو وی استفاده کنید. این حالت زمانی رخ می دهد که محیط در کمترین میزان تابش UV قرار داشته باشد. در این هنگام بیشتر گیاهان از خود نوری را تابش می کنند که برای چشم انسان قابل مشاهده نیست ولی می توان با دوربین دیجیتال خود از این صحنه تصویربرداری کنید که تصاویر بسیار زیبایی نیز برای شما به وجود می آید.

در حالی که باید این نوع عکاسی را در زمان هایی بگیرید که نور خورشید در محیط وجود ندارد اما می حواستان باشد که در تصاویر خود بر روی شکل ها بافت ها و تقارن تمرکز زیادی داشته باشید و به دنبال الگوهایی جالب باشید. 

زمان مناسب برای عکاسی از گیاهان

زمان مناسب برای تصویربرداری از گیاهان

تمام فصول می تواند برای شما زمان مناسبی باشد. شاید الان به این فکر افتاده باشید که در زمستان و یا اوایل بهار نمی توانید سوژه های مناسبی پیدا کنید اما باید بگوییم که این گفته اشتباه است. حتی در زمستان نیز برای عکاسی از گیاهان می توانید با دقت بیشتر و کمی وقت بیشتر سوژه ی مناسب خود را به دست بیاورید. باغ های گیاه شناسی و گلخانه ها دو نمونه از مکان هایی هستند که می توانید در این فصل از سال برای عکاسی به آنجا بروید.

البته به غیر از موارد ذکر شده می توانید چمنزار هایی که از کاکتوس ایجاد شده اند و یا درختان مخروطی که در برابر سرما مقاوم هستند را انتخاب کنید. این سوژه های در زمان هایی که بارش برف وججود دارد و یا زمانی که برف بر روی شاخ و برگ آنها نشسته است می توانند صحنه های عالی را برای عکاسی ایجاد کنند.

زمان مناسب برای تصویربرداری از گیاهان

برای اینکه بتوانید سوژه های مناسب برای عکاسی از گل و گیاه انتخاب کنید بهتر است تا برای محیطی که قرار است برای عکاس به آنجا بروید کمی وقت بگذارید مطمئن باشید که اینار سبب می شود تا اطلاعات خوبی را کسب کنید. اهمیت تحقیق در مورد در مورد مکان های مورد نظر برای عکاسی زمانی مشخص می شود که از یک سوژه ی کوچک که ارزش تصویربرداری را دارد عکاسی کنید.

در نظر داشته باشید ک عمق کم میدان برای شما می توانید انتخاب خوبی هنگام عکاسی از سوژه هایی با اندازه ی کوچک باشد. بهتر است تا در این گونه موارد تمرکز خود را بر روی جزییات سوژه بگذارید.

1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *