عکاسی از محصول

عکاسی از محصول

5/5 - (2 امتیاز)

این روز ها با رشد کسب و کار های آنلاین و سو گرفتن افراد و اقشار مختلف به خرید های آنلاین سبب شده تا این کسب و کار ها و فروشگاه های اینترنتی که در بستر های گوگل و دیگر شبکه ها نظیر اینستاگرام کار می کنند به فکر جذب بهتر مشتری از همین راه ها باشند. یکی از مهم ترین و حیاتی ترین مسائل در این بیزینس ها عکاسی از محصولاتی است که ارائه می دهند. در واقع عکاسی از محصول به یکی از مهم ترین و کاربردی ترین سبک های این هنر بدل شده است و برای هر فروشگاه آنلاینی بسیار مهم است چرا که عکس های گرفته شده به صورت حرفه ای با بیننده و مخاطب ارتباط بر قرار کرده و درصد احتمال خرید افزایش می یابد.

حتما تا به حال دیده اید که وب سایت هایی نظیر دیجیکالا امازون و…چگونه محصولات خود را نشان می دهند این همان سبک کاربردی و مهم عکاسی از محصولات از که یک زیر مجموعه بزرگ و اصلی از سبک عکاسی صنعتی و تبلیغاتی به شمار می رود. در این مقاله دی جی 24 به صورت کامل و جامع این مبحث را بررسی خواهیم کرد و با نکات متعددی که عنوان می کنیم شما می توانید با استفاده از ان ها سطح کار خود در این سبک را ارتقا بخشیده و به مانند یک حرفه ای عکاسی کنید.

عکاسی از محصول چیست ؟

جالب است بدانید که 99 درصد خرید های افراد ناشی از احساسات و عکس العمل های احساسی بوده و این خرید ها بر اساس نیاز واقعی نیستند! در واقع مردم محصول را با توجه به احساسی که از آن دریافت می کنند سفارش میدهند. به این معنا که حالت های احساسی افراد برای کسب و کار ها مهم ترین فاکتور است و کنترل بهتر این عواطف به معنای فروش بیشتر خواهد بود. افرادی هم که به صورت آنلاین خرید می کنند عکس های محصول مورد نظر را مشاهده می کنند و این عکس ها باید با ان ها به شکل درستی ارتباط بر قرار کنند.

عکاسی از محصول چیست ؟

در این مقاله قصد داریم به گونه ای نکات آموزشی را عنوان کنیم که هم افرادی که حرفه ای هستند بتوانند از آن ها استفاده کنند و هم کسانی که تازه می خواهند در این حوزه قدم بگذارند به راحتی بتوانند اولین عکس های خود را با سطح کیفی بالا ثبت کنند. در ابتدا به تجهیزاتی که برای اینکار نیاز دارید می پردازیم.

تجهیزات عکاسی از محصول

در ابتدا دوربین شماست که مهم است شما می توانید از دوربینی که گوشی هوشمندتان دارد برای شبکه های اجتماعی عکاسی کنید اما نمی توانید عکسهایی با سایز های بزرگ و کیفیتی بالا و با شارپنس فوق العاده را بگیرید برای اینکار نیاز به دوربین های حرفه ای بدون آینه و یا DSLR دارشید.

در این سبک بهتر است که دوربین شما قابلیت عکاسی با فرمت خام را داشته باشد. نکته مهم دیگر این است که دوربین شما لنز ثابت نباشد و بتوانید لنز آن را تعویض کنید. اگر دوربین شما این مشخصات را دارد از باقی افراد یک قدم جلوتر هستید و می توانید در این سبک شروع به کار کنید. در ادامه چند مدل از بهترین دوربین ها برای عکاسی از محصول را معرفی خواهیم کرد.

تجهیزات عکاسی از محصول

بهترین دوربین ها برای عکاسی از محصول

این که توصیه می شود از دوربین گوشی استفاده نکنید به خاطر کوچک تر بودن سنسور گوشی ها نسبت به بدون اینه ها و DSLR ها بوده و عمکلرد ضعیف تر این دوربین ها در شرایط های مختلف نوری اما این را هم بدانید که آخرین گوشی  هایی که به بازار آمده اند هم می توانند یک گزینه بسیار خوب برای کار حتی در سطوح حرفه ای باشند.

برای مثال گوشی های زیر همگی گزینه هایی خوب برای این سبک خاص هستند :

بهترین دوربین ها برای عکاسی از محصول

  • ایفون 13
  • سامسونگ گلگسی s21 ulra
  • Google Pixel 6 Pro
  • Iphone 12 pro
  • Iphone 13 pro max
  • Note 20 ultra

بهترین دوربین های بدون آینه مناسب عکاسی از محصولات :

بهترین DSLR های بازار برای عکاسی از محصولات :

لنز مناسب عکاسی از محصول

لنز دوربین دومین ابزار مهم در این سبک عکاسی است و شما باید به عمق میدان زاویه دید شفافیت فوکوس و…نیز توجه ویژه ای حین خرید داشته باشید. هر فاصله کانونی برای سبک یا سبک های خاصی خوب است برای مثال 100 میلیمتر از آن جا که پس زمینه و پیش زمینه را به هم نزدیک تر می کند برای عکاسی ماکرو خوب است. در زمینه عکاسی از محصول به خاطر تنوع بالای محصولات و نوع پرزنت شدن آن ها شما معمولا نیاز به چند عدد لنز دارید همیشه یک لنز 50 میلیمتری و سریع را همراه خود داشته باشید لنز دوم شما بهتر است از نوع زوم باشد و از واید تا تله فوتو را پوشش دهد برای مثال یک مدل 24 تا 135 میلیمتر می تواند گزینه خوبی باشد اما دقت کنید که بهتر است همیشه لنز های قدرتمند تر را خریداری کنید. قیمت لنز های تله فوتو را در این بخش سایت بررسی کنید..

لنز مناسب عکاسی از محصول

بهترین لنز ها برای عکاسی از محصول عبارتند از :

  • لنز نیکون NIKKOR Z 24-120mm f/4 S
  • لنز نیکون NIKKOR Z 28-75mm f/2.8
  • SAM 28-75mm f / 2.8 Sony
  •  لنز کانن canon EF 24-105mm f/3.5-5.6 IS STM
  • لنز سونی E 18-135mm f/3.5-5.6 OSS
  • لنز سونی  FE 24-105mm f/4 G OSS SONY
  • لنز سیگما 24-70mm f/2.8 DG OS HSM
  • لنز سیگما SIGMA 18-200mm F3.5-6.3 II DC OS
  • 24-70mm F2.8 DG DN Art Lens for Sony E

سایر تجهیزات عکاسی از محصولات

سایر تجهیزات و لوازم جانبی عکاسی که در این سبک نیاز دارید و نبود آن ها می تواند کیفیت کار شما را کاهش دهند عارتند از

سه پایه عکاسی

سه پایه ها سبب ثابت شدن دوربین شده و به شما انعطاف بیشتری در کار ها می بخشند.استفاده از یک تریپاد شارپنس را افزایش داده و لرزش ها را حذف می کند. تریپاد ها یکی از بهترین ابزار ها برای عکاسی از بالای محصول هستند برای مثال اگر بخواهید عکاسی از غذا را انجام دهید این ابزار به شما کمک می کند. راهنمای خرید سه پایه عکاسی را در این بخش وب سایت بخوانید.

سه پایه عکاسی

بهترین گزینه های دی جی 24 برای شما :

  •  سه پایه زومی ZOMEi Q111
  • سه پایه مانفروتو MKCOMPACTADV-WH
  • تریپاد مانفروتو  GT XPRO ALUMINUM TRAVEL
  • سه پایه بنرو Benro A1680TBH0
  • سه پایه ونگارد  ALTA PRO 2 264AO ALUMINUM

تجهیزات نورپردازی مناسب عکاسی از محصول

نورپردازی یکی از مهم ترین مباحث مطرح شده در عکاسی و در هر سبکی است. در این حوزه نیز بسیار اهمیت دارد و خلاقیت داشتن در نورپردازی پرزنت کردن محصول به مشتری را بهتر می کند و احساسات را آن گونه که باید رقم می زند. استفاده از باتوم لایت ها فلاش های اکسترنال انواع رینگ لایت عکاسی و دیگر ابزار ها نظیر خیمه ها و لایت باکس ها و…توصیه می شود اما شما نمی توانید همه اینها را همیشه با خود حمل کنید و بیشتر در استودیو و به صورت ثابت می توانید از آن ها استفاده کنید.

کاربرد رینگ لایت چیست ؟ در این مقاله به انواع کاربرد های این تجهیزات جدید و محبوب عکاسی خواهیم پرداخت.

سایر تجهیزات عکاسی از محصولات

استفاده از رینگ لایت ها بسیار رواج پیدا کرده است و به خاطر تنوع بالایی که دارند در هر سبکی از عکاسی استفاده می شوند و در حال حاضر می توانید با خرید رینگ لایت عکاسی و با صرف هزینه کمی یکی از کاربردی ترین تجهیزات عکاسی را خریداری کنید.

باکس مینی استودیو

باکس های مینی استودیو که در سال های اخیر بسیار محبوب شده اند و عکاسان مدل های مختلف آن ها را خریداری می کنند یکی از کاربردی ترین تجهیزاتی می باشند که در عکاسی صنعتی و عکاسی از محصول به کارتان می آیند. این باکس ها برای کسانی که بودجه داشتن یک استودیو کامل را ندارن مناسب بوده و در ابعادی کوچک و قابل حمل ساخته می شوند قابل حمل بودن آن ها مهم ترین مزیت آن هاست و عکاسی از محصول را بسیار راحت تر می کند و دیگر نیاز نیست که حتما در استودیو کار کنید . لایه درونی باکس معمولا نقش دیفیوزر را ایفا می کند و نور را نرم می کند همچنین می توانید درون باکس از دیگر ابزار های کاری نظیر بشقاب های چرخان و …استفاده کتید و دیواره ها را با لامپ های ال ای دی بپوشانید.

انواع عکاسی از محصول

عکاسی از محصول خود زیر مجموعه هایی دارد در ادامه به بررسی انواع آن ها خواهیم پرداخت

عکاسی ساده در استودیو

عکاسی ساده یعنی شما به سادگی یک محصول مانند یک کفش را جلوی دوربین قرار دهید و یک نوردهی استاندارد را تعیین کنید و سپس شاتر را بفشارید.

عکاسی ساده در استودیو

عکاسی با پس زمینه سفید

بیشتر عکس هایی که گرفته می شود پس زمینه سفید دارند چرا که رنگ های محصول بهتر نمایش داده می شود البته این موضوع همیشگی نیست.

عکاسی مقیاسی 

یکی از راه های خلاقنه برای نشان دادن سایز محصول استفاده از یک انسان است .شما می توانید عکاسی مقیاسی را در فضای باز و یا درون استودیو انحام دهید.

گروهی کردن

گاهی چندین عدد از یک محصول را در یک قاب قرار میدهند این روش برای محصولاتی که در سایز های مختلف و در رنگ بندی عرضه می شوند بسیار کاربردی است.

سبک زندگی

برخی محصولات در سبک های زندگی افراد نقش دارند برای مثال یک موتور سوار حرفه ای با کلاه ایمنی بوت های مخصوص  و تجهیزاتی که به موتور تعلق دارند سبک خاصی از زندگی را دارد و عکسی که گرفته می شود نشان دهنده این سبک خواهد بود

انواع عکاسی از محصول

آموزش عکاسی حرفه ای از محصول

انتخاب اپرچر درست

درست مانند هر سبک دیگری انتخاب درست گشودگی اپرجر در سبک عکاسی از محصولات بسیار مهم است دو نوع از رایج ترین استایل های عکاسی از محصول در استودیو و به صورت سبک زندگی یا لایف استایل هستند و به صورت کلی برای لایف استایل انتخاب اپرچر های باز تر و واید بهتر است چرا که تمرکز بیننده را درست روی سوژه و محصول منعطف می کند. دیگر المان هایی که در کادر هستند بهتر است مات شده و یک بوکه زیبا دور سوژه ایجاد شود. فاصله خود را حتما به گونه ای تنظیم کنید که هم بوکه زیبا ایجاد شود و هم عمق میدان به خوبی تنظیم گردد. اپرچر f/2.8 معمولا بهترین گزینه است البته در بسیاری از مواقع هم دهانه های نزدیک این عدد خوب می باشند.

آموزش عکاسی حرفه ای از محصول 

این دهانه سوژه اصلی که محصول است سوژه ثانویه ( مثلا یک شخص ) را مرکز توجه کرده و باقی المان های در کادر دیگر جلب توجه نمی کنند.

اما زمانی که در یک استودیو کار می کنید دیگر نیازی نیست که نگران المان های پرت کننده حواس باشید چرا که تنها یک المان و آن هم سوژه اصلی در کادر خواهد بود. این یعنی تا حدی می توانید اپرچر را ببندید که سوژه در بهترین فوکوس قرار گیرد. در استودیو دقت کنید که نور را به درستی تنظیم کنید و با توجه به نور فلاش خود و سینک آن با دوربین شاتر اسپید را هم تنظیم کنید.

لنز تله فوتو در عکاسی از محصولات

در این سبک از آن جا که تمام فوکوس روی سوژه است به هیچ وجه نباید دیستورشنی در سوژه ایجاد شود و لنز های واید در کنار ها دیستورشن دارند و می توانند عکس را خراب کنند. لنز های تله کوتاه می توانند انتخاب خوبی باشند برای مثال فاصله کانونی نرمال 50 و تله 85 هر دو گزینه خوبی هستند. در برخی مواقع و با توجه به سایز سوژه می توانید از لنز های ماکرو هم استفاده کنید. محبوب ترین فاصله کانونی برای عکاسی از محصول بین 50 تا 140 است عدد دقیقی را نمی توان عنوان کرد چرا که سایز سوژه ها متنوع و محصولات بسیار گسترده هستند.

لنز تله فوتو در عکاسی از محصولات

نورپردازی عکاسی از محصول

در بخش پیش به تجهیزات مناسب نوری اشاره کردیم. یک بحث کلیدی در عکاسی از محصول و نورپردازی این است که شما باید به گونه ای نور را تنظیم کنید که محصول از سایر کادر جدا شود. استفاده از نور نرم و لطیف بسیار مهم است و به همین دلیل دیفیوزر هها و …کاربرد زیادی در این سبک دارند. خلاقیت خود را با استفاده از اواع تکنیک های نورپردازی گسترش دهید و هر سوژه را به طور منحصر به فردی عکاسی کنید. استفاده از رینگ لایت ها فلاش ها و..توصیه می شود. دقت کنید که در برخی مواقع حتی می توانید به بخشی از سوژه نور بتابانید و باقی آن را سایه کنید. در کل باید سعی کنید با ابزاری که در اختیار دارید از محصول به گونه ای عکس بگیرید که مخاطب و خریدار آن محصول جذبش شود. قیمت رینگ لایت عکاسی را در این بخش دی جی 24 مشاهده کنید.

نورپردازی عکاسی از محصول

استفاده از یک تکه کاغذ با سایز متناسب با سوژه به حالت خم ( قد دیوار و روی کف ) توصیه می شود چرا که این کاغذ سبب از بین رفتن خط فاصل بیت دیوار و کف می شود که اصطلاحا به آن خط افق گفته می شود.

سایر نکات مهم در عکاسی از انواع محصولات

  • رنگ بندی در کادر رعایت شود و از رنگ های با تن طبیعی استفاده کنید.
  • از قواعد ترکیب بندی رایج در عکس استفاده کنید اما همیشه اینکار را نکنید و گاها باید از این قواعد پیروی نکنید.
  • حتما تئوری رنگ ها را مطالعه کنید تا با ایجاد ست رنگی مناسب در کادر بیننده را تحت تاثیر قرار دهید و حسی که می خواهید را درون بیننده ایجاد کنید.
  • بهتر است که در این سبک رفلکس نور در سوژه دیده نشود اما این مورد همیشگی نبوده و بلکه برای برخی سوژه ها می توانید از رفلکس نور در خود سوژه و یا در آب استفاده کنید و خلاق تر کار کنید.
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *