عکاسی از دریا

عکاسی از دریا

5/5 - (1 امتیاز)

یکی از مهم ترین دلایلی که سبب محبوبیت بسیار بالای سبک عکاسی در طبیعت شده است وجود بی نهایت سوژه های منحصر به فرد است که عکاسان مختلف را به خود جذب می کند. یکی از زیر شاخه های پر طرفدار از این سبک عکاسی از دریا به شمار می رود. از آن جا که دریا ها خود هرگز از حرکت نمی ایستند و همیشه با محیط خود در تعامل هستند می توانند صحنه های زیبایی را خلق کنند که در قاب یک عکاس ثبت شود. طبیعتا مانند هر سبک دیگری یک عکاس باید بداند که چه تجهیزاتی را باید با خود داشته باشد و چه تنظیماتی را روی دوربین خود اعمال کند  به همین منظور در این مقاله قصد داریم این مسائل را بررسی کنیم و همچنین نکاتی را برای بهتر عکس گرفتن از دریا عنوان خواهیم کرد.

آموزش کامل عکاسی از دریا

تکنیک نوردهی طولانی یکی از مناسب ترین راه های است که شما برای عکاسی حرفه ای از دریا می توانید آن را بکار ببرید. توجه داشته باشید مهم ترین نکته در عکاسی انتخاب لوکیشن است. شما باید در جست و جوی ساحلی باشید که دارای عنصر های زیبایی چون صدف ها ، سنگ ها ، صخره ها ، اسکله ، قایق ، جلبک و… باشند. همچنین سعی کنید در زوایا و ارتفاع های مختلفی عکاسی کنید .

آموزش کامل عکاسی از دریا

بهترین زمان

مهم ترین نکته برای عکاسی از دریا انتخاب زمان مناسب است. شاید فکر کنید روزهای روشن و آفتابی مناسب ترین زمان برای عکاسی از دریا باشند اما باید بگوییم که زمان های بسیار زیادی در طول روز وجود دارد که برای عکاسی مناسب باشند. مثلا شما در ساعات طلایی می توانید بهترین عکس ها را از دریا و سواحل نیز ثبت کنید .

شاید عکاسی در ساعت طلایی برای شما کمی کلیشه ای باشد چرا که بسیاری از افراد این زمان به خصوص را برای عکاسی اختصاص می دهند بنابراین پیشنهاد می کنیم که عکاسی در ساعت آبی را امتحان کنید تا آثاری منحصر به فرد را خلق کنید. در ضمن با در اختیار داشتن تجهیزات مناسب می توانید در شب نیز اقدام به عکاسی کنید اما شوتینگ در نور کم کمی چالش بر انگیز است.

بهترین زمان عکاسی از دریا

تجهیزات عکاسی از دریا

اگر بخواهید تصاویر با کیفیت و شگفت انگیزی را ثبت کنید نیاز به تجهیزات مناسب و لوازم جانبی دوربین نیاز دارید. نکته مهم این است که اگر میخواهید از سواحل و یا دریا عکاسی کنید حتما باید فیلترهای محافظ را به منظور حفاظت از لنزهای خود در مقابل آب دریا یا شن و ماسه ساحل همراه خود داشته باشید. همچنین شما برای جلوگیری از تخریب عکس (به وسیله انعکاس نور روی آب دریا) به فیلتر های چگالی خنثی (ND) نیز، نیاز دارید. توجه داشته باشید که بسته به نوع تصویربرداری که میخواهید انجام دهید مجموعه از لنز های مختلف دوربین به ویژه لنزهای زاویه دید گسترده و یا لنزهای تله فوتو را حتما به همراه خود داشته باشید.

تجهیزات عکاسی از دریا

فیلتر

مناسب ترین ابزار برای عکاسی با نوردهی طولانی استفاده از مجموعه هایی از فیلتر لنز است ک کمک بسیار زیادی به شما می کند. میتوان گفت مناسب ترین فیلتر ها برای عکاسی از دریا فیلترهای کاهنده (ND) و GND هستند.

فیلتر nd عکاسی از ساحل

فیلتر های ND در هنگام طلوع و غروب خورشید، زمانی که آسمان روشن تر از پهنه دریا است نیز مناسب است. این نوع فیلتر ها از طرفی تیره و از انتها روشن هستند و روشنایی بین آنها به مرور تغییر میکند. بخش تیره فیلتر در قسمت روشن منظره (مثلا آسمان) و بخش روشن در قسمت تیره (مثلا دریا به هنگام غروب) قرار دارد. وظیفه فیلتر های ND کاهش نور ورودی به سنسور دوربین می باشد و به شما کمک می کنند تا نوردهی را در زمان های طولانی تری نیز انجام دهید.

لنز مناسب عکاسی از ساحل

لنز های واید و عریض مناسب ترین گزینه برای عکاسی از دریا می باشند. به دلیل این که قابلیت این را دارند تا وسعت بسیار زیادی از منظره را در تصویر جای دهند. لنز های زیر را می توانید به عنوان بهترین گزینه های واید و تله برای اینکار در نظر بگیرید.

لنز مناسب عکاسی از دریا

  • لنز توکینا AT-X 16-28 F2.8 PRO FX

بدنه دوربین

برای این نوع از عکاسی شما قادر هستید با هر دوربینی که میخواهید عکسبرداری کنید. همچنین شما میتوانید از دوربین های کامپکت و نیمه حرفه ای هم استفاده کنید. فقط لازم است برای نوردهی سرعت شاتر را دستی نیز تنظیم کنید. برای محافظت از دوربین خود می توانید از گارد های ویژه ( ضد ضربه و ضد آب استفاده کنید. )

کارت حافظه

همانطور که میدانید تصاویری با نوردهی طولانی، نیازی به کارت های حافظه سریع و با حجم بالا نیز ندارد. اما شما حتما کارت حافظه خود را از برندهای معروف و مطمئن خریداری کنید و یک یا چند کارت حافظه اضافی را همیشه با خود به همراه داشته باشید.

برای خرید کارت حافظه دوربین ساخت برند های مختلف در حجم های متنوع و با قیمت مناسب به این بخش دی جی 24 مراجعه کنید.

باتری

سعی کنید همیشه همراه خود چندین باتری داشته باشید. به دلیل این که عکاسی با نوردهی طولانی باعث کاهش عمر باتری شما می شود و سپس شارژ باتری شما بسیار زود خالی میشود.

سه پایه

سه پایه ها تقریبا ابزاری هستند که در هر موقعیت و در هر سبکی از عکاسی باید استفاده شوند چرا که دوربین را به بهترین نحو ثایت نگاه می دارند و از لرزش هایی که سبب کاهش کیفیت عکس می شود جلوگیری می کنند.

قیمت سه پایه دوربین | فروش ویژه انواع تریپاد ساخت معتبر ترین برند ها در دی جی 24

کیف و کوله

با توجه به حجم تجهیزاتی که با خود حمل می کنید باید کیفی متناسب با آن را تهیه کنید. از آن جا که در این سبک خاص از عکاسی ابزار های شما ممکن است زیاد باشند بهتر است از کوله های بزرگ استفاده کنید تا سه پایه لنز ها و دوربین و…را در خود جای دهند.

اگر مایل به خرید آنلاین کیف و کوله دوربین عکاسی با بهترین کیفیت و قیمت هستید وارد این بخش سایت شوید.

تنظیمات دوربین مناسب عکاسی از دریا

سرعت شاتر مناسب

قبل از ثبت عکس های درام از دریا باید حتما کنترل حرکت امواج با دوربین را یاد بگیرید . همچنین نتیجه این کار را می توانید با استفاده کردن از سرعت های مختلف شاتر بدست آورید. استفاده از سرعت شاتر آهسته باعث میشود تا حرکات امواج را محو کنید و عکسی نرم را ثبت کنید اما سرعت شاتر سریع باعث میشود تا شما حرکات امواج را با وضوح ثبت کنید.

شاتر سریع

در روزهایی که دریا طوفانی و مواج است استفاده از سرعت شاتر سریع بسیار موثر خواهد بود و باعث می شود تا شما امواج را در تصویر خود به صورت خیلی واضح ثبت کنید. شما می توانید از سرعت شاتر سریع مثل 500/1 ثانیه یا سریعتر برای ثبت تصاویر شگفت انگیز از دریای خروشان استفاده کنید.

تنظیمات دوربین مناسب عکاسی از دریا

سرعت شاتر آهسته

هنگامی که قصد دارید تصاویری مبهم و با کیفیت ثبت کنید بهترین گزینه استفاده از سرعت شاتر آهسته است . همچنین شما با استفاده از سه پایه و نوردهی طولانی می توانید حرکات امواج را محو کنید و ابر ها را به صورت رگه های نرم نمایش دهید. شما در شرایط کم نور می توانید با استفاده از سرعت شاتر آهسته و یا یک فیلتر چگالی خنثی، یک روشنایی منطقی و خفیف به تصاویر خود بدهید.

سرعت شاتر آهسته عکاسی از ساحل

همچنین هرچه سرعت شاتر کندتر باشد، حرکات دوربین بیشتر تار می شود و گاها نیاز است برای دستیابی به جلوه های دلخواه خود 30 ثانیه یا بیشتر از سرعت شاتر استفاده کنید . نکته مهم این است که هنگام عکاسی هرچه از دریا دورتر باشید، سرعت شاتر نیز باید کندتر باشد.

بازتاب های نور

شما در هنگام طوفان شانس بسیار زیادی برای گرفتن عکس های دراماتیک دارید اما تصویربرداری در روزهایی که دریا آرام است باعث فراهم شدن سوژه های بسیار زیبایی برای عکاسی درام می شود. همچنین نکته جالب این است که در روزهای آرام شما شانس بیشتری برای عکاسی از بازتاب های نور روی آب دریا را دارید.

بازتاب های نور

نقطه کانونی

توجه داشته باشید که عکس هایی که دارای نقطه کانونی واضح و یکدستی هستند بسیار زیباتر از تصاویری میباشند که فقط آسمان و افق در آنها مشخص است. شما باید دنبال فرصتی باشید تا نقطه کانونی را در عکس ثبت کنید. همچنین برای ثبت تصاویر زیبا می توانید از قانون یک سوم عکاسی و یا استفاده از یک پیش زمینه هیجان انگیز استفاده کنید.

نقطه کانونی

شاید در عکاسی از دریا ، انعکاس نور روی آب و ثبت امواج خروشان بسیار هیجان انگیز باشد اما می توان گفت سواحل هم دارای سوژه هایی بسیار زیبا هستند. صدف ها، سنگ های متنوع ، پرندگان، حلزون ها، جلبک های دریایی و… سوژه های بسیار مناسبی برای ثبت کردن تصاویر درام و جذاب می باشند.

زمان عکاسی از جریان آب و امواج با توجه به سرعت حرکت آب می توانید از سرعت شاتری حدود 0.5 الی 2 ثانیه نیز استفاده کنید. اولویت دیافراگم هنگام عکاسی از دریا با دیافراگم بسته در حدود f / 14 می باشد. علت استفاده از دیافراگم بسته این است که شما میتوانید از یک فوکوس بزرگ بهره ببرید. همچنین توجه داشته باشید که زمان استفاده از دیافراگم نسبتا بسته باید از سرعت شاتر طولانی تری نیز استفاده کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *