عکاسی از دانه های برف

5/5 - (2 امتیاز)

عکاسی ماکرو یک نوع سبک عکاسی می باشد که بیشتر برای ثبت تصاویر از سوژه‌های بسیار ریز مثل گیاهان و حشرات از فاصله‌ی بسیار نزدیک استفاده می شود. در عکاسی ماکرو اندازه‌ی سوژه در مقایسه با اندازه‌ی حقیقی آن در طبیعت بسیار بزرگ‌تر می باشد. برای ثبت کردن تصاویر ماکرو میتوانید از لنز ماکرو یا آداپتور ( Reverse ring) استفاده کنید.عکاسی از دانه های برف نیز یکی از محبوب ترین زیر سبک های عکاسی ماکرو به شمار می رود و بسیاری از عکاسان برای تهیه این تصاویر تجهیزات مخصوصی تهیه میکنند.

تجهیزات عکاسی از دانه های برف

شما میتوانید از آداپتور Vello Macrofier Reverse Mount برای اتصال معکوس لنز Canon EF-S 24mm F/2.8 دوربین کانن 70D استفاده کنید. این آداپتور اتصال الکتریکی مابین دوربین و لنز را نگهداری میکند و اجازه میدهد از طریق منظره یاب دوربین با دیافراگم باز سوژه را واضح و روشن نشان دهد.

تجهیزات عکاسی از دانه های برف

همچنین می توانید برای منبع نور از فلاش داخلی دوربین نیز استفاده کنید . اگر قصد دارید نور زننده و بسیار تند فلش را نرم کنید میتوانید دو ورق پلی استایرن را درون دیفیوزر فلاش Graslon Spark قرار دهید و استفاده کنید.

برای عکاسی از دانه برف می توانید با تنظیمات ، ایزوی ۲۰۰، دیافراگم F11، سرعت شاتر ۱/۲۵۰. عکاسی با عدد دیافراگم F11 عمق میدان کافی یک تصویر با وضوح بالا را ثبت کنید. حرفه ای ترین نکات عکاسی ماکرو را در این مقاله بخوانید.

نحوه عکاسی از دانه های برف

شما میتوانید با قرار دادن صفحه‌ی شیشه‌ای در محیط باز به مدت 15 تا 20 دقیقه قبل از شروع به تصویربرداری اجازه دهید شیشه کاملا سرد شود . در نتیجه دانه‌های برف زمانی که روی صفحه‌ی شیشه‌ای قرار می گیرند آب نمی‌شوند.

نحوه عکاسی از دانه های برف

با توجه به شدت بارش برف باید صفحه شیشه ای را تمیز کنید. توجه داشته باشید هیچگاه برای تمیز کردن صفحه شیشه ای از شلوار یا لباستان استفاده نکنید به دلیل این که موجب گرم شدن صفحه میشود و دانه های برف به محض قرار گرفتن روی صفحه اب میشوند. در نتیجه بهتر است برای تمیز کردن اینگونه صفحه ها از یک حوله تمیز استفاده کنید به دلیل این که صفحه را گرم نمیکند اما یکی از معایب این موضع ، این است که چون صفحه شیشه ای گرم نمی شود موجب پخش شدن دانه برف بر روی شیشه می شود و آن قسمت را لک می کند و در اخر همه ی صحه لکه های یخ زدگی ایجاد میشود. پس بهترین راه برای تمیز کردن دانه های برف مالش شدید است و همانطور صفحه را برای ادامه ی عکاسی خنک نگه میدارد.

عکس گرفتن از دونه برف

در تعداد زیادی از تصاویر ماکرو ، در دور تا دور دانه ی برف خرده ای ریزی از برف دیده میشود که شما به راحتی می توانید با استفاده از ابزار هایی چون : Lasso ، Content-aware Fill در فتوشاپ آن را حذف کنید. همچنین برای پاک کردن ریزگردها و گرد و غبار که از حوله ایجاد میشود را میتوان با ابزار Clone در فتوشاپ حذف کنید.
شما میتوانید برای پس زمینه عکس از کاغذ هایی با رنگ و بافت های متنوعی استفاده کنید . میتوانید از رنگ های روشن ، مشکی و… نیز استفاده کنید که نمای بسیار زیبایی به تصاویر شما بدهد.

عکاسی در برف

فوکوس به روی کنتراست

به دلیل این که در روزهای برفی همه جا سفید است فوکوس خودکار به درستی نمی تواند عمل کند و در ماندن روی سوژه با مشکل زیادی مواجه میشود. همچنین شما میتوانید برای رفع این مشکل روی یک نقطه تاریک فوکوس کنید و در آخر شاتر را به صورت نصفه فشار دهید . در این حالت فوکوس روی نقطه تاریکی قفل میشود . سپس بعد از انجام این کارها از مناطق خیلی سفید بدون نور زیاد می توانید عکس های بسیار واضح بگیرید.
توجه داشته باشید فوکوس خودکار دوربین برای فوکوس به کنتراست نیاز دارد .

عکاسی در برف

تنظیمات دوربین برای عکاسی در برف

ابتدا شما باید دوربین را روی RAW بگذارید تا بتوانید بعد از عکاسی تصاویر را ویرایش کنید . میدانید که فایل های JEPG کمی فشرده هستند و به همین دلیل شما اختیار جندانی را برای اعمال ویرایش نخواهید داشت . همچنین RAW یک فایل خام با کیفیت خیلی زیاد است که همه جزئیات را ثبت میکند . در دوربین های نیکون تنظیمات دوربین را روی ارزیابی سنجش نور Evaluative) metering) قرار دهید.

تنظیمات دوربین برای عکاسی در برف

تقدم دیافراگم

مود (Aperture Priority) در دوربین های کنون با حروف اختصاری AV و در دوربین های نیکون با حرف A مشخص می شود، اجازه دهید تا با سرعت بسیار زیاد عمق میدان را تغییر دهد. وقتی دوربین را در این حالت قرار میدهید دوربین بطور خودکار ایزو و سرعت شاتر را انتخاب میکند و شما فقط باید دیافراگم مناسب را انتخاب کنید.

تا حد امکان باتری را گرم نگه دارید

توجه داشته که باتری در هوای سرد دوام زیادی ندارد و به زود خالی می شود. پس سعی کنید برای عکاسی در فضای بیرون در فصل زمستان دو عدد باتری را کاملا شارژ کنید و به همراه خود ببرید و هنگامی که باتری در حال تمام شدن بود باتری جدید که در جای گرم نگهداری شده بود را جایگزین کنید.
البته باتری نیمه خالی را در جیب بگذارید تا گرم بماند به دلیل این که شاید بعد از گرم شدن دوباره بتوانید آن را استفاده کنید.

نگهداری از دوربین در برق و سرما

دوربین را درون کیف بگذارید

هنگامی که دوربین را در سرما بیرون می برید چگالی هوا روی آن اثرات منفی میگذارد . برای رفع این نوع مشکلات شما باید دوربین را درون کیسه های پلاستیکی زیپ دار بگذارید . و بعد از اتمام عکاسی دوربین را در جایی قرار دهید که آرام آرام بدنه اش گرم شود. پس از آن که دوربین به دمای اتاق رسید کیسه را باز کنید و آن را بیرون بیاورید .

سرعت عمل زیادی داشته باشید

تغییر حالت برف بسیار سریع میباشد. برف همانطور که سریعا روی زمین مینشیند و باریده میشود از سطح زمین هم آب میشود. پس اگر میخواهید از برف عکاسی کنید تا حالت ظاهری آن تغییر نکرده از آن عکاسی کنید.

هیچ عکسی را پاک نکنید

وقتی در فضای بیرون هستید و در فضای سرد عکس میگیرید هیچگاه این عکس ها را پاک نکنید به دلیل این که وقتی وارد فضای گرم می شوید و در انجا استراحت میکنید متوجه میشوید ان عکسی که قرار بود آن را پاک کنید بسیار واضح است و می توانید با ویرایش آن را به عکس خوبی تبدیل کنید .

پرسپکتیوها را بررسی کنید

سعی کنید از زاویه های مختلف عکس بگیرید اما توجه داشته باشید تا دانه های برف با لنز برخورد نکنند به دلیل این که این دانه ها موجب خراب کردن پرسپکتیوی میشوند.

پرسپکتیوها را بررسی کنید

سرعت شاتر

دوربین را روی تقدم شاتر تنظیم کنید تا بتوانید از دونه های برف در هوا عکاسی کنید. سرعت پایین شاتر می تواند بارش برف را به یک آبشار سفید از آسمان تشبیه کند. در مجموع از سرعت های مختلف شاتر برای عکاسی استفاده کنید تا عکس های خلاقانه ای را داشته باشید.

سرعت شاتر در عکاسی در برف

ثبت بوکه

هنگامی که برف روی زمین مینشیند و آفتاب در آسمان میدرخشد شما میتوانید بوکه های بسیار زیبایی را خلق کنید. برای ایجاد کردن بوکه در تصویر دنبال سوژه ای که پس زمینه روشن تری داشته باشد بگردید. (مثلا درخشش نور از یخ). در این حالت باید دیافراگم را در حالت بسیار باز (f/3 یا f/5) قرار دهید. همچنین مطمئن شوید مابین سوژه و فاکتور فاصله وجود داشته باشد در این حالت به دلیل باز بودن دیافراگم عمق میدان دید کمی نیاز دارد و پس زمینه تار میشود.

سرعت شاتر در عکاسی در برف

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *