عکاسی از اشیا

عکاسی از اشیا

4/5 - (3 امتیاز)

حرفه ی عکاسی کار بسیار جالبی است و اگر قصد دارین عکاسی از اشیا را یاد بگیرید باید به شما بگویم که ثبت تصاویر از اشیا بی جان ژانری بسیار دشوار بعد از ژانر پرتره به حساب می آید و اگر بخواهیم کارمان را به خوبی انجام دهیم و تصاویر زیبایی را در دوربین عکاسی خودمان ثبت کنیم باید به خوبی با تکنیک های این کار آشنایی لازم را پیدا کرده و سپس به این کار اقدام کنیم. هرگز فکر نکنید که به خاطر حرکت نکردن سوژه هایتان تنها کافیست شاتر دوربین را بفشارید. باید به گونه عکاسی کنید که همان شی بی جان هم پیامی را ارسال کند بابراین باید زاویه دید خوبی ر تنظیم کنید.

عکس از اشیا

از ویژگی های پسندیده ای که در این ژانر دیده میشود نبود محدودیت در آن است شما می توایند صحنه خوتان را خلق کنید و ایده ای که دارید را با چند المنت مختلف در تصویر به نمایش بگزارید. اما برای اینکه عکس های شما خوب جلوه کنند باید نور پردازی را خوب یاد بگیرید. در ادامه تکنیک هایی که در این مسیر به شما کمک می کنند را خواهیم آورد تا با مطالعه آن ها بهتر بتوانید عمل کنید با دیجی ۲۴ همراه باشید.

انواع عکاسی از اشیا

منظور از شی در اینجا هر چیزی بی جان است. این ژانر عکاسی به همین خاطر بسیار گسترده تر از آنی است که به آن فکر می کنید و در دل خود ژانر های دیگر نظیر عکاسی از محصول، غذا و لباس و…را جای داده است. طبیعتا با وجود شباهت های بسیار در این ژانر ها برای کسی که می خواهد در هر کدام حرفه ای کار کند نکاتی ریز و مهم است که باید اجرا شوند و لزوما نباید از هر شی به صورت یکسان عکاسی شود.

عکاسی از محصول 

این ژانر که در دل عکاسی صنعتی و تبلیغاتی جای می گیرد و عکاسی از لباس نیز بخش بزرگی از آن محسوب می شود باید بسیار حرفه ای اجرا شود  و شخص عکاس باید قاب هایی را خلق کند که بیننده با آن ها تحت تاثیر قرار گرفته و چون معمولا عکس ها برای فروشگاه ها و بیزینس ها گرفته می شوند باید بیشتر مخاطبین را به خرید آن محصول سوق دهند و این ابدا کار ساده ای نیست و نیازمند دانش کافی و تجربه است.

انواع عکاسی از اشیا

عکاسی از غذا

این نیز یک زیرمجموعه عکاسی صنعتی و تبلیغاتی است اما با ثبت تصویر از محصولات کمی تفاوت دارد. اما در کل می توان گفت بسیاری از تکنیک هایی که استفاده می شوند یکسان هستند و در کل عکسی که گرفته می شود باید بیننده را جذب کند. عکاسی از غذا بیشتر نیاز رستوران هایی است که می خواهند تبلیغات خود را به صورت حرفه ای انجام دهند و منو هایی منحصر به فرد داشته باشند

ژانر های دیگری در این زمینه هستند نظیر عکاسی انتزاعی از اشیا یا پرتره انگاری از اشیا در کل گستردگی این سبک خاص را نمی توان در یک مقاله به سادگی پرداخت و بهتر است به صورت کلی به تکنیک ها و تجهیزاتی که در آن نیاز دارید بپردازیم و شما خودتان با کسب تجربه بیشتر و خلاقیت بالا کار خود را ادامه دهید.

عکاسی از غذا

نکات مهم عکاسی از اشیا

یکی از مهم ترین نکات همانطور که اشاره  کردیم نورپردازی است. شما باید سوژه را به بهترین نحو نشان دهید برای همین باید بدانید که از چه چیزی جهت پرداخت نور بهره می برید. اگر در فضای باز و در طول روز عکاسی می کنید نور خورشید می تواند کمک حال شما باشد اما باید از انعکاس های ناخواسته آن پیشگیری کنید در ضمن این را به یاد داشته باشید که نمی توانید شدت نور خورشید را خودتان تنظیم کنید و اگر اینکار را با ادیت کردن و … انجام دهید ممکن است از طبیعی بودن آن بکاهید شما می توانید از لامپ های مصنوعی و فلاش های استودیویی و …. جهت تاباندن میزان نوری که نیاز دارید بهره ببرید.

نکات مهم عکاسی از اشیا

تجهیزات ضروری برای عکاسی از اشیا بی جان

دوربین 

در کل در هر ژانری از عکاسی اگر به دنبال حرفه ای ترین نتایج هستید و می خواهید اینکار را به عنوان یک حرفه انجام دهید باید یک دوربین بدون آینه یا  DSLR داشته باشید. اما اگر کار شما بیشتر جنبه تفریحی دارد و یا دوست دارید عکس ها را در شبکه های مجازی نظیر اینستاگرام به اشتراک بگذارید یک دوربین گوشی موبایل با کیفیت نظیر مدل های اخر سامسونگ اپل و یا شیائومی نیز نیاز شما را بر طرف می کند.

لنز دوربین مناسب

برای انتخاب لنز مناسب برای عکاسی از اشیای بی جان کاملا بستگی به این دارد که شما از چه چیزی می خواهید عکاسی کنید با چه فاصله ای و اینکه دوست دارید قاب شما چگونه باشد رایج ترین فاصله کانونی هایی که خریداری می شوند شامل 35 تا 85 میلیمتر است و اگر نمی خواهید زیاد هزینه کنید می توانید یک لنز کیت 24 تا 100 میلیمتری را خریداری کنید. البته برای برخی مواقع شما نیاز به یک لنز ماکرو  یا یک تبدیل ماکرو برای لنز نرمال خود خواهید داشت.

تجهیزات ضروری برای عکاسی از اشیا بی جان

سه پایه در عکاسی اشیا

برای بهتر شدن نتیجه کارتان از سه پایه دوربین استفاده کنید تا با عکس هایی شارپ و شفاف روبه رو شوید. سه پایه تسلط کامل را به شما می دهد و همچنین دست شما را از نظر پرسپکتیو باز نگه می دارد. برای اینکه مطمئن شوید زاویه درست را انتخاب کرده اید باید چند عکس دیگر از جنبه های مختلف بیندازید و با مقایسه آن ها تصمیم درست را بگیرید. سعی کنید سوژه تان را بلد کنید. برجسته کردن سوژه به روش های خلاقانه عکس شما را منحصر به فرد و هنری می کند

برای خرید سه پایه دوربین به این قسمت سایت وارد شوید.

خود را به درون استودیو نیندازید بیرون بروید و سعی کند از چیز هایی که تا به حال عکاسی نکرده اید تصاویر زیبا تهیه کنید. بکگرراند خود را با توجه به موضوع و سوژه تنظیم کنید هم از نظر رنگ و هم از نظر شفافیت اینکه چقدر پس زمنیه شما شفاف باشد  در نشان دادن سوژه تان مهم است. از ادیت کردن نترسید تصویر خود را به صورت خام بگیرید و بعدا با نرم افزار هایی مثل فتوشاپ کار ویرایش را انجام دهید افزودن افکت های مختلف و اشکال گوناگون در تصویر به هنری تر شدن و شاید خیالی شدن آن بینجامد.

سه پایه در عکاسی اشیا

نورپردازی 

نورپردازی یکی از مهم ترین بخش های کار شما در حوزه عکاسی است حال چه به صورت حرفه ای و با دوربین های حرفه و یا چه با دوربین های گوشی خود کار کنید و یک اماتور باشید. نور در نشان دادن درست سوژه شما نقش مهمی دارد و اگر به آن توجه نشود گران ترین دوربین و لنز نیز نمی توانند یک عکس حرفه ای را ثبت کنند. برای نورپردازی می توانید از فلاش های اکسترنال و یا نور های دائم مثل رینگ لایت عکاسی استفاده کنید. رفلکتور ها و سافت باکس ها نیز از دیگر تجهیزاتی هستند که می توانند در کار شما تاثیر بسیار بالایی بگذارند البته اگر می خواهید به صورت حرفه ای کار کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *