نکات و تکنیک های عکاسی از ابرها

تکنیک های عکاسی از ابر ها

3.7/5 - (3 امتیاز)

بسیاری از مردم بر این باورند که ابر ها تنها برای عکس های چشم انداز مناسب و مهم هستند اما این باور درست نیست. ابر ها می توانند در شکل دادن به روحیه عکس شما بسیار موثر باشند. در ادامه برای شما تکنیک هایی را ذکر کردیم تا بتوانید عکاسی از ابرها را با کیفیت بالاتری انجام دهید.

نکات مهم در عکاسی از ابر ها

همانطور که میدانید انواع مختلفی از ابر ها وجود دارند و هر یک از آنها یک جور در تصایر جلوه نشان می دهند. اگر می خواهید تصویر شما پر جنب و جوش به نظر برسد، از ابر های کومولوس عکاسی کنید. این نوع از ابر ها وقتی هوا خوب است ظاهر می شوند. همچنین برای داشتن تصاویر جدی تر می توانید از ابر های استراتوس در تصاویر خود استفاده کنید که در روز های بارانی ظاهر می شوند و به رنگ خاکستری هستند.

نکات مهم عکاسی از ابر

اگر به دنبال یک اثر ترسناک هستید از ابر های کومولونیمبوس (Cumulonimbus) و یا آلتو استراتوس (Altostratus) استفاده کنید. این ابر ها را زمانی می توانید یافت کنید که یک طوفان بزرگ در راه است.

برای عکاسی از ابرها به اخبار هواشناسی توجه کنید

اگر شما علاقمند به عکاسی از ابرها هستید اخبار هواشناسی می تواند برای شما بسیار مفید باشد. اگر می خواهید مکانی را در نوع خاصی از آب و هوا در عکس های خود ثبت کنید استفاده از این اخبار اجباری می باشد. این کار باعث می شود که اگر به دنبال هوای طوفانی برای عکاسی از یک منطقه هستید بدانید که چه زمانی برای این کار مناسب است.

تکنیک های عکاسی از ابرها

اگر مکانی که می خواهید به آنجا بروید دارای رادار هواشناسی است که می توانید به صورت آنلاین به آن دسترسی داشته باشید حتما از آن استفاده کنید زیرا اطلاعاتی که این رادارها برای شما تهیه می کنند خیلی دقیق تر از چیزی است که در رسانه ها وجود دارد. نقشه های موجود در رادار به شما نشان می دهد که ابر ها در کجا قرار دارند و ممکن است که به شما برسند و در بیشتر موارد دارای مقیاسی می باشند که شدت آب و هوا را به شما نشان می دهد.

تنظیمات دوربین  برای عکاسی از ابرها

در هنگام عکاسی از ابرها شما نیاز به دانش فنی عمیق ندارید. حتی در برخی از موارد می توانید با استفاده از تنظیمات خودکار دوربین از این سوژه ها عکاسی کنید. اما در این بخش تنظیماتی را برای شما ذکر کرده ایم تا بتوانید با استفاده از آن ابرهای دراماتیک تری را در عکس ها خود ثبت کنید.

تنظیمات مناسب برای عکاسی از ابر ها

برای شروع ابتدا ایزوی خود را در میان 100 تا 800 قرار دهید. اگر محیط دارای نور مناسبی است می توانید از 100 و در صورتی که تاریک می باشد کم کم به سمت 800 بروید و به یا داشته باشید که با افزایش ایزو نویز موجود در تصویر افزایش پیدا می کند. بعد از ایزو می توانید دیافراگم خود را میان f / 11 و f / 18 تنظیم کنید. ف.کوسی که با استفاده این مقدار دیافراگم برای شما ایجاد می شود باعث می شود تا همه چیز را در قالب عکاسی خود ثبت کنید. در مورد سرعت شاتر نیز بسته به آن چیزی که می می خواهید ثبت کنید از بین گزینه ها انتخاب کنید. در بیشتر موارد می توانید دوربین خود را بر روی حالت اولویت دیافراگم قرار دهید سپس به دوربین خود اجازه دهید که سرعت شاتر را تنظیم کند.

استفاده از حالت Long Exposure در عکاسی از ابرها

عکاسی با نوردهی طولانی از ابرها در هنگام شب بسیار مفید می باشد. عکاسی در این هنگام با استفاده از شاتر نرمال باعث می شود تا نور در تصاویر کم باشد. Long exposure بدین صورت کار می کند که دیافراگم به مدت طولانی تری باز می ماند تا سنسور بتواند نور بیشتری را جذب کند و از این طریق نوردهی مناسب برای تصاویر را ایجاد می کند. در نتیجه ی این کار هر چیزی که در قالب وجود دارد در حالی که دیافراگم باز است کمی مبهم خواهد بود که در هنگام عکاسی از ابرها جلوه ی سورئال ایجاد می کند.

عکاسی با نوردهی طولانی از آسمان و ابرها

هرچه دیافراگم را بیشتر باز بگذارید ابر ها را فانتزی تر به نظر می رساند. برای استفاده از یک نوردهی طولانی باید دوربین خود را بر روی حالت دستی قرار دهید و و هنگامی که در این حالت هستید باید دیافراگم را مقداری در بین f / 11 تا f / 18 بسته به نوردهی تنظیم کنید. پس از تنظیم دیافراگم می توانید سرعت شاتر خود را تا 30 ثانیه تنظیم کنید. یک عکس را برای تست کردن تهیه کنید و اگر لازم بود این مقدار را کمتر در نظر بگیرید. اگر می خواهید سرعت شاتر را از 30 ثانیه بالاتر ببرید بهتر است تا از حالت Bulb استفاده کنید، این حالت به شما امکان این را می دهد تا زمانی که دست خود را بر روی دکمه ی شاتر نگه داشتید، دیافراگم باز باشد.

دوربین خود را تثبیت کنید

مشکل خاصی وجود ندارد اگر در هنگام عکاسی از ابرها دوربین خود را در دست داشته باشید، اما شرایطی وجود دارد که به سه پایه نیاز دارید. هنگام عکاسی با نوردهی طولانی داشتن و استفاده از سه پایه ضروری می باشد. در صورتی که از سه پایه استفاده نکنید، هنگام باز بودن دیافراگم دوربین با تکان های کوچک هم تصاویر شما تار خواهد شد.

دوربین خود را تثبیت کنید

این حساسیت زمانمی بیشتر می شود که در هنگام شب شاتر های خود را انجام دهید. زمانی که در شب عکاسی می کنید بهتر است تا حتی برای فشار دادن کلید شاتر نیز از راه دور اقدام کنید و از ریموت های بی سیم استفاده کنید تا دوربین را بر روی سه پایه تکان ندهید.

بررسی و خرید انواع سه پایه عکاسی در این بخش از وب سایت دی جی 24.

استفاده از فیلتر  ND

هنگامی که نور در فضا بسیار زیاد است و می خواهید با نوردهی طولانی تصویربرداری کنید. وقتی دیافراگم را به مدت طولانی باز نگه دارید و نور در فضا زیاد باشد تصویر شما خیلی روشن می شود و از حالت استاندارد خارج می شود. یکی از روش های که به شما امکان می دهد تا در هنگام روز عکس هایی با نوردهی طولانی را انجام دهید، استفاده از فیلتر های تراکم خنثی یا (ND) می باشد. این فیلتر ها مانند یک عینک دودی عمل می کنند و نوری را که به لنز وارد می شود محدود می کند و از این طریق می توانید از سرعت شاتر آهسته تر استفاده کنید.

اگر با F-STOP و مفهوم آن در عکاسی آشنایی ندارید بهتر است تا این مقاله را در دی جی 24 مطالعه کنید.

هر فیلتر ND دارای یک عدد می باشد که نشان دهنده ی میزان محدود کردن نور آن است. هر ه مقدار ND بیشتر باشد کاهش f-stop بیشتر می شود. به عنوان مثال اگر از ND2 استفاده می کنید یک f-stop کاهش را خواهید داشت و با استفاده از ND4 این مقدار را به 2 برابر افزایش می دهید. اگر می خواهید ابرها در عکس شما تار باشند می توانید از ND16 استفاده کنید و اگر دوست دارید جلوه ی کمتری داشته باشند می توانید از ND2 یا ND4 استفاده کنید.

عکاسی از ابر ها در ساعت طلایی

عکاسی از ابر ها در ساعت طلایی

اگر می خواهید ابعاد و رنگ های جالبی به تصاویر خود اضافه کنید بهتر است تا در هنگام ساعت طلایی به عکاسی از ابرها بپردازید. این زمان بعد از طلوع آفتاب و قبل از غروب آن می باشد که یک رنگ طلایی مایل به نارنجی را به وجود می آورد. این رنگ برای ابرها سایه هایی را ایجاد می کند که باعث می شود شکل ابر ها برجسته به نظر برسد.

راهنمای تصویر برداری از ابر

سعی کنید از ابر هایی عکاسی کنید که در یک منظره ی چشمگیر وجود دارند این کار پس زمینه های فوق العاده ای برای تصاویر شما به وجود می آورد که چشم بیننده را به خود جذب می کند. شما می توانید هر چیزی مانند کوه، درخت و یا ساختمان های بلند را در عکس های خود بگنجانید. همیشه سعی کنید قسمت بیشتر عکس شما را آسمان تشکیل داده باشد حتی اگر از این کار مطمئن نیستید زیرا بعدا می توانید با استفاده از ابزار کراپ تصویر خود را برش دهید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *