عمق میدان در عکاسی ماکرو

عمق میدان در عکاسی ماکرو

1/5 - (1 امتیاز)

هنر عکاسی در سبک های مختلف جزئیات قابل توجهی دارد و کسانی که حرفه ای کار می کنند با رعایت و دقت به به این جزئیات و قواعد است که می توانند یک عکس خوب و ایده آل را ثبت کنند. عمق میدان یکی از فاکتور های مهمی است که در هر سبکی باید به ان توجه شود و با توجه به سوژه بک گراند و پیش زمینه به خوبی تعیین شود. در سبک ماکرو اما باید دقت بیشتری کرد چرا که سبک ماکرو بر خلاف پرتره و…جزئیات بسیار ریز تر و بیشتری را در عکس ها نمایان می سازد و در کل عمق میدان در عکاسی ماکرو باید به درستی مشخص گردد.

همانطور که می دانید یکی از بزرگترین مسائل پیش روی کسانی که می خواهند در سبک ماکرو و کلوز آپ کار کنند رسیدن به یک فوکوس ایده آل در تمام بخش های مهم کادر است. مثلا اگر از گلبرگ های یک گل عکاسی می کنید احتمال دارد تعدادی از آن ها در فوکوس باشند و برخی دیگر نباشند.

در سبک ماکرو هماطور که میدانید فاصله بین سوژه و دوربین کم بوده و همین فاصله کم سبب ایجاد چالش هایی می شود و باید با رعایت قواعد و اجرای برخی تکنیک ها بر این چالش ها چیره شد. کنترل عمق میدان هم یکی از آن هاست. همانطور که می دانید به فاصله جلو و پشت نقطه فوکوس عمق میدان گفته می شود.

کنترل عمق میدان در عکاسی ماکرو

عکس های زیادی را در این سبک حتما دیده اید که در آن ها مثلا چند قسمت از اجزای سوژه ( مثلا بال های حشره وپا هایش ) خارج از فوکوس است چرا که عکاس فوکوس را روی چشم نهاده است. در واقع اینگونه می توان گفت که واضح نبودن جزئیات سوژه ماکرو به دلیل کم بودن عمق میدان است. بسته و یا کم بودن این فاکتور سبب می شود تا بخش کوچکی از قاب شما بسیار شفاف و شارپ باشد.

کنترل عمق میدان در عکاسی ماکرو

نمونه های زیادی در سبک کلوزآپ و ماکرو وجود داد که در آن ها عمق میدان کم و یا بسته تعیین شده است. یعنی اگر حتی فوکوس را تغییر دهید باز هم بخش هایی تار می شوند.

روش تنظیم عمق میدان در عکاسی ماکرو

برای درک بهتر عمق میدان باید بدایند که این مقوله به سه فاکتور وابستگی دارد

  • میزان باز و یا بسته بودن دیافراگم
  • فاصله کانونی
  • فاصله سوژه

روش تنظیم عمق میدان در عکاسی ماکرو

اگر دو فاکتور فاصله کانونی و فاصله سوژه را ثابت نگاه داریم در این صورت با باز و بسته کردن دیافراگم می توان به عمق میدان کم یا زیاد رسید. همچین فاصله کانونی بیشتر عمق میدان کمتری را به دنبال داشته و اگر دوربین را به سوژه نزدیک تر کنید هم عمق میدان کمتر می شود. اما این را بدانید که هر عکسی که بخشی از آن تار بود به این معنا نیست که دیافراگم لنز در آن حالت باز بوده است بلکه در بیشتر مواقع دیافراگم ماکرو بسیار بسته است و این بزرگنمایی است که عمق میدان را کم می کند

عمق میدان مصنوعی

در سال های اخیر که دوربین ها پردازنده های قوی تری دارند و سیستم فوکوس آن ها بهتر شده است روش جدیدی برای بیشتر کردن عمق میدان را می توانیم استفاده کنیم و آن روش انباشت فوکوس است. این تکنیک 2 مرحله داشته یک اینکه در حین عکاسی چند عکس را با کامپوزیشن یکسان گرفته با این تفاوت که در هر عکس روی قسمت خاصی از سوژه فوکوس می کنید دوم و مرحله نهایی ادیت عکس هاست که به کمک نرم افزار های خاص و مختلفی می توان ان را اجرا کرد.

عمق میدان مصنوعی

عکس های گرفته شده را توسط نرم افزار با هم ادغام کرده و در تهایت شما عکسی را دارید که تمام بخش های سوژه در آن فوکوس شده اند و شفاف دیده می شوند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *