ضبط فیلم های حرفه ای

13 نکته ویدیوگرافی برای ضبط فیلم های حرفه ای

3.7/5 - (6 امتیاز)

برای ضبط فیلم های حرفه ای به نظر نمی رسد نیاز به ابزار های گران قیمت و پیشرفته باشد. در ابتدای کار شما تنها با توجه به چند نکته می توانید ضبط فیلم های حرفه ای را شروع کنید و با تمرین این تکنیک ها روزبه روز بهتر و بهتر شوید. در این مطلب به اصول اولیه ی فیلم برداری می پردازیم که برای شروع بسیار مفید و کارآمد خواهد بود و با استفاده از آنها هم می توانید از یک محصول پر مصرف تصویربرداری کنید و هم می توانید از یک منظره تصویری بگیرید که مردم را عاشق آن کنید.

نکات ویدیوگرافی برای مبتدیان

نکاتی که در ادامه برای شما بازگو می کنیم بسیار پایه و کاربردی می باشند، بطوریکه اگر تصمیم دارید یک فیلمبردار حرفه ای شوید نیز می توانید از آنها برای کار خود کمک بگیرید و مطمئن باشید که همیشه به کمک شما خواهند آمد. این نکات را با علاقه یاد بگیرید و آنها را در ذهن خود داشته باشید و آنها را امتحان کنید. نکات ذکر شده به شما کمک می کنند تا فیلم های حرفه ای تری تهیه کنید و مخاطبان خود را بیش از پیش به سمت ویدیوهای خود جذب کنید و همچنین خلاقیت در سبک خودتان را برای شما شکوفا می کنند.

ضبط فیلم های حرفه ای

همانطور که می دانید برای فیلمبرداری به صورت حرفه ای نیاز به دوربین فیلمبرداری حرفه ای نیز می باشد که در کارهای شما بسیار عامل تاثییر گذاری به شمار می رود و باید بگوییم که اگر قصد وارد شدن به عرصه ی تهیه و تولید فیلم را دارید بددون داشتن یک دوربین خود نمی توانید این کار را انجام دهید.

دوربین های فیلمبرداری بلک مجیک از محصولاتی می باشند که برای افراد حرفه ای طراحی و تولید شده اند و می توانید در این بخش برخی از محولات این برند را مشاهده کنید.

تجهیزات ضبط فیلم های حرفه ای

یکی از نکات خوب برای افراد مبتدی این است که ما در زمانی زندگی می کنیم که دوربین های دیجیتالی با کیفیت بالا ساخته می شوند و برای استفاده ی شخصی ابزار های مقرون به صرفه ای در بازار موجود می باشد. موارد زیر را به خاطر بسپارید تا حتی با تلفن هوشمندتان نیز ضبط فیلم های حرفه ای را انجام دهید.

  • از دوربین پشت برای فیلمبرداری استفاده کنید
  • دوربین را به صورت افقی بگیرید
  • نور صفحه را زیاد کنید

اگر بودجه ی لازم را دارید برای دریافت صدای بهتر می توانید از میکروفون های خارجی و همچنین برای گرفتن تصاویر شفاف تر می توانید از لرزشگیر یا گیمبال استفاده کنید.

شات های خود را برنامه ریزی کنید

اگر می خواهید یک موزیک ویدیو و یا یک فیلم تجاری یا فیلم کوتاه تهیه کنید، آزادی بیشتری در ابتدا و انتها خواهید داشت. برای اینکه بتوانید فیلم خوبی داشته باشید بهتر است تا صحنه ی خود را برای داستانی که می خواهید بازگو کنید از قبل آماده کنید. بهتر است از قبل صحنه ی مورد نظر را در ذهن خود تجسم کنید و بر طبق آن فیلم نهایی را تهیه کنید. این کار باعث می شود تا بتوانید زمان مناسب برای ضبط را نیز به دست آورید. از طرف دیگر اگر می خواهید رویدادی مانند عروسی را فیلمبرداری کنید بهتر است تا از قبل به اینکه چگونه می خواهید تصاویر را از عروس و داماد بگیرید فکر کنید پس تا آنجا که ممکن است آماده باشید تا ایده های خوبی را برای این کار پیشنهاد دهید.

شات های خود را برنامه ریزی کنید

چند نکته که برای گرفتن تصاویر ودینگ (wedding ) باید در ذهن داشته باشید :

  • مطمئن شوید که جدول زمانی کل روز عروس و داماد را می دانید
  • یک لیست برای شات های خود آماده کنید. این لیست می تواند شامل اولین بوسه، برس کیک و سایر لحظات دیگر که زوج علاقه دارند تا آنها را ضبط کنید.
  • دقیقا مانند سبکی هایی که برای شات های عروسی وجود دارد، سبک های فیلمبرداری دیگری نیز وجود دارد که می توانید از آنها استفاده کنید  تنوع را در تصاویر خود به وجود بیاورید.

نورپردازی مناسب برای ضبط فیلم های حرفه ای

یکی از راه های رسید به فیلم های حرفه ای نورپردازی مناسب برای روایت داستان مورد نظر شما می باشد. سعی کنید به روشنایی صحنه توجه ویژه ای داشته باشید، برای اینکار انواع چراغ ها را تهیه کنید و آنها را در محل هایی که میخواهید بگذارید قرار دهید تا به اثری که می خواهید برسید نزدیک شوید. البته اگر نمی خواهید چراغ خریداری کنید می توانید با استفاده از نور خورشید صحنه ی خود را نورانی کنید و ر این صورت باید تصمیم بگیرید نور در چه جایی قرار داشته باشید و چه زمانی برای آن مناسب است.

بهتر است برای این کار وقت بگذارید چون نورپردازی بسیار عامل مهمی در ضبط فیلم های حرفه ای به شمار می آید. همچنین می توانید برای بررسی و خرید انواع فلاش های استودیویی به این بخش مراجعه کنید.

پس زمینه را ساده نگه دارید

نورپردازی مناسب برای ضبط فیلم های حرفه ای

در هر جایی فیلمبرداری را شروع نکنید، سعی کید صحنه هایی را انتخاب کنید که پس زمینه ای آرام داشته باشند و از هرج و مرج در ویدیو های خود جلوگیری کنید. برای پس زمینه می توانید از دیوارهای رنگی و جامد استفاده کنید و سوژه ی خود را در فاصله ی چند متری از آن قرار دهید تا سایه ای بر روی دیوار ایجاد نشود.

در این بخش نکته ی اصلی توجه به اجزایی از تصویر می باشد که سبب می شود تا صحنه ی مورد نظر شما به هم ریخته به چشم بیاید و توجه کاربر را از سوژه  مورد نظر پرت کنند. البته برای برخی از ژانر های تصویربرداری نیز از صحنه های به هم ریخته استفاده می کنیم که معمولا کاربر را به سمت داستانی خاص ببریم.

خرید دوربین های فیلمبرداری سونی با قیمت مناسب و ضمانت کالا در این بخش از دی جی 24

توجه به بهبود ترکیب بندی

یک فرد حرفه ای در تصویربرداری ممکن است کار یک فرد آماتور را در چند ثانیه تشخیص بدهدف حتی اگر از تجهیزات حرفه ای برای این کار استفاده شده باشد. دلیل اینکه به سرعت این به این عامل پی می برند ترکیب بندی نامناسب در تصاویر آنها می باشد. آنچه که بیشتر تصویربرداران مبتدی آن را درک نمیکنند ای است که یک فیلمبرداری خوب بیشتر از چیزی مانند دوربین حرفه ای را نیاز دارد. ترکیب بندی در این بخش بسیار مهم می باشد و باعث می شود تا تمام اجزای تصویر داستان های خاصی را برای ما بیان کنند.

توجه به بهبود ترکیب بندی در ضبط فیلم ها

برای داشتن یک ویدیوی مناسب باید یک ترکیب بندی خود داشته باشید تا صحنه از نظر زیبایی شناسی مناسب به نظر بیاید. از مهمترن نکات فیلمبرداری سینمایی و ترکیب بندی استفاده از قانون یک سوم می باشد که به شما این امکان را می دهد تا فضایی را برای ایجاد عمق بیشتر در تصویر قرار دهید و توجه کاربرد را بیشتر جلب کنید. +++ لینک به ترکیب بندی

ضبط فیلم های حرفه ای با قرار دان دوربین در مکان مناسب

یکی از اشتباهاتی که افراد مبتدی در هنگام تصویربرداری انجام می دهند این است که با چگونگی تاثیر فاصله کانونی دوربین و فاصله ی دوربین از سوژه آشنایی ندارند. برای تصویربرداری از نزدیک هرگز دوربین خود را بیش از هد به سوژه مورد نظر نزدیک نکنید زیرا این کار باعث تحریف در تصور می شود. بهتر است برای رسیدن به نتایج مطلوب در این زمینه دوربین خود را کمی عقب تر ببرید و با استفاده از زوم، نزدیک شدن را انجام دهید.

در این بخش نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که زوم را به صورت دیجیتال انجام ندهید چون این کار باعث پایین آمدن کیفیت تصویر می شود. برای زوم باید از زوم اپتیکال لنز خود استفاده کنید تا حدالامکان کیفیت تصویر حفظ شود.

از فوکوس دستی استفاده کنید

در حالی که فوکوس خودکار در دوربین شما می تواند بسیار مفید باشد، می تواند ضبط کردن تصویر در شرایطی کم نور را در هنگام ورود و خروج به فوکوس خراب کند. برای این کار باید از قفل فوکوس یا فوکوس دستی استفاده کنید که در تمامی دوربین های دیجیتال یافت می شود.

استفاده از فوکوس دستی در ثبت فیلم های حرفه ای

تنظیم فوکوس به صورت دستی همچنین این امکان را به شما می دهد تا جلوه ی جالبی را برای فیلم خود به وجود بیاورید مانند استفاده از rack focus که در آن می توانید به صورت پیاپی بر روی سوژه های مختلف فوکوس را انجام دهید. البته فراموش نکنید که با کمک گرفتن از عمق کم میدان می توانید یک ابزار مناسب برای داستان گویی را فراهم کنید.

تراز سفیدی را تنظیم کنید

یکی از چالش هایی که بسیاری از متخصصان از آن رد می شوند اصلاح وایت بالانس می باشد. اگر برای فیلمبرداری خود از بیش از یک دوربین استفاده می کنید ممکن است دوربین های به صورت پیش فرض تراز سفیدی متفاوتی را داشته باشند. احتمالا تصور می کنید که دیدن کلیپ های زد مایل به آبی می تواند چقدر آزار دهنده باشد. پس بهتر است قبل از شروع کردن به تصویربرداری در تمامی دوربین ها وایت بالانس را به صورت صحیحی تنظیم کنید تا کلیپی سازگارتر و حرفه ای تر را داشته باشید. همچنین تنظیم تراز سفیدی می توان به کاهش عمل ویرایش شما نیز کمک کند و از این طریق هزینه های را نیز برای پروژه ی  شما کاهش خواهد داد.

تراز سفیدی را تنظیم کنید

تراز سفیدی یک عامل ذهنی می باشد و می تواند به خروجی مورد نظر شما بستگی داشته باشد. برای مثال شما می توانید این عامل را به گونه ای تنظیم کنید که صحنه سردتر به نظر برسد تا برای کاربر هیجان و یا ترس را ایجاد کند و باید این عالم را نیز با توجه با داستان مورد نظر خود تنظیم کنید.

اکسپوژر یا نوردهی در ضبط فیلم های حرفه ای

از دیگر مشکلاتی که هنگام استفاده از چندین دوربین برای فیلمبرداری وجود دارد این است که ممکن است به کلیپ هایی منتهی شوید که از نظر نوردهی با یکدیگر تفاوت دارند. اگر مقدار فریم، سطح ایزو و و دیافراگم را در دوربین های مختلف خود تنظیم نکنید ممکن است در یکی از دوربین های شما صحنه ای کاملا تاریک ضبط شود. دلیل اصلی وجود t-stop در لنز های cine نیز برای همین می باشد که مقادیر دقیقی از دیافراگم را برای تصاویر خود داشته باشیم.

البته برای افراد مبتدی تصویربرداری با تنظیمات کنترل شده می توانید بدون توجه به زمان و روز همان نور را برای تصاویر داشته باشید و از همان دوربین برای قفل کردن مقدار نوردهی استفاده کنید. اگر در بیرون از خانه در حال تصویربرداری هستید بهتر است تا در قبل از غروب آفتاب و در هنگامی که خورشید وجود دارد فیلم خود را ضبط کنید.

از تکنیک های سینمایی برای ضبط فیلم های حرفه ای استفاده کنید

یک پروژه ی ویدیویی واقعا حرفه ای ترکیبی از حرکات دوربین می باشد، که نه تنها داستان پردازی را تقویت می کند، بلکه بینندگان را نیز به دیدن فیلم ترغیب می کند. اگر می خواهید ضبط فیلم های حرفه ای خود را به سطوح بالاتری برسانید و مخاطبان خود را واقعا تحت تاثیر قرار دهید بهتر است تا چند تکنیک سینمایی را به کار ببرید.

تکنیک های سینمایی برای ضبط فیلم های حرفه ای

تکنیک هایی که شما برای استفاده انتخاب می کنید به میزان خلاقیت شما و اینکه چگونه می خواهید صحنه را نمایش دهید بستگی دارد. اما معمولا معدود انتخاب هایی وجود دارند که وجه اصلی داستان شما را به نمایش میگذارند و بهتر است تا زیاد درگیر نشوید و از آنها استفاده کنید.

از شات های لرزان خودداری کنید

اگر فیلم هایی شما دارای لرزش باشند جدای از اینکه چشم کاربر را اذیت خواهد کرد، فیلم شما به یک اثر بسیار معمولی تبدیل می شود که مشخص است کاملا مبتدی می باشد. برای جلوگیری از این عامل بهتر است تا از سه پایه برای ثابت نگه داشتن دوربین خود استفاده کنید. بررسی و خرید انواع سه پایه دوربین در این بخش از وب سایت دی جی 24.

دوربین خود را در یک مکان تنظیم کنید و آن را جابه جا نکنید مگر اینکه مجبور به انجام این کار باشید و زمانی که می خواهید دوربین را جابجا کنید با دوربین خود مانند یک فنجان پر از قهوه رفتار کنید. سرعت جابه جایی را ثابت نگه دارید و از توقف های ناگهانی جلوگیری کنید.

از شات های لرزان خودداری کنید 

صحنه ها را ثابت نگه دارید

در اینجا به نکاتی از اشاره خواهیم کرد که از تصویربرداران حرفه ای آمده است و احتمالا آنها را در مقاله های دیگر پیدا نمی کنید. شاتر خود را حداقل 5 ثانیه بر روی یک صحنه قرار دهید و حداکثر این مقدار را بر روی 10 ثانیه تنظیم کنید. در عین حال توجه داشته باشید که از این مقدار را رعایت نکنید احتمالا تمرکز کاربر خود را به هم میریزید.

شات به ویرایش (Shoot to Edit)

این نکته ی حرف ای بدان معناست که شما میخواهید در هنگام تصویربرداری باید مانند یک سردبیر فکر کنید. هنگام ضبط تصویر می خواهید چند زاویه را در تصویر داشته باشید، بنابر این بعدا گزینه هایی خواهید داشت. این کار باعث می شود تا در زمان و هزینه ی شمال صرفه جویی شود و پس از ضبط تصاویر نیاز به ویرایش زیادی نداشته باشید. همچنین ممکن است که کار شما غیر حرفه ای به نظر برسد که اصلا خوش آیند نیست.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *