شروع عکاسی معماری

شروع عکاسی معماری

4.9/5 - (11 امتیاز)

شروع عکاسی معماری : یکی از شاخه های محبوب این هنر میباشد، تغییرات فراوانی که در چندین دهه ی گذشته در معماری بنا ها به وجود آمده باعث شده تا این رشته ی گسترده دشوار تر از قبل شود. ساختمان ها،شهر های که در آنها زندگی میکنیم ، و یا آثار تاریخی … تمام این ها سازه هایی هستند که توجه انسان رو به خود جلب کرده اند، و ثبت آن  ها نیز سختی های خاص خود را دارد .

با وجود سختی در این رشته، شیرینی و جذابیت های این رشته نیز طرفداران همیشگی خود را دارد . این سبک نیازی به دوربین های فوق پیشرفته ندارد و شما با یک دوربین معمولی و یک لنز میتوانید عکس هایی را ثبت کنید اما اگر می خواهید کارتان را در سطح حرفه ای انجام دهید به تجهیزات دیگری هم نیاز دارید. اگر شما هم یکی از طرفداران این شاخه از عکاسی هستید پیشنهاد میکنم در ادامه با ما همراه باشید تا با نکات مهم عکاسی معماری ، تصاویر حرفه ای تر و بهتری را  داشته باشید .

نکات مهم شروع عکاسی معماری

تنظیم نور

روشنایی خوب یکی از مهمترین عوامل گرفتن عکس های خیره کننده است . در اصل گرفتن عکس هایی با کیفیت و خیره کننده به جا و مکان شما بستگی دارد ، بهترین مکان برای عکاسی شما ، جاییست که بهترین نور را دریافت میکند . به طور کلی باید نور عکس را جوری تنظیم کنیم که نه کم باشد نه زیاد ، زیاد بودن میتواند عکس های زیبای ما را به عکس های نافرم  تبدیل کند ، برای حل این مشکل می توانیم از تکنیک HDR ، استفاده کنیم و تصاویر کنترل شده تری را داشته باشیم .

زمان عکاسی را در نظر بگیرید

نکات مهم شروع عکاسی معماری

اگر میخواهید عکس های خیره کننده تری داشته باشید در زمان های متفاوتی عکاسی کنید ، هر بنا یا ساختمانی نسبت به نوری که در هر ساعت از شبانه روز دارد ، تصویر متفاوتی از خود نمایش می دهد . به یاد داشته باشید زمان های وجود دارد که بهترین تصویر برداری ها در این زمان ها انجام میشود ، نمونه های از  این زمان ها را می توان به زمان طلوع و غروب خورشید نام برد که در این مواقع می توانید عکس های خیره کننده ای را ثبت کنید.

برای مثال هنگام غروب آفتاب می توانید معماری دیگری از سوژه ی مورد نظر را به نمایش بگذارید

سوژه های انسانی در عکاسی معماری

سوژه های انسانی در عکاسی معماری

گرفتن تصاویر از سازه ها با سوژه های انسانی میتواند به تصاویره شما جذابیت خاصی بدهد ، گاهی گرفتن تصاویر یک اثر تاریخی عظیم به همراه یه رهگذر باعث میشود تا عظمت بنا بیشتر به چشم بخورد ، و گاهی اوقات گرفتن تصاویر کودکان در کنار سازه ای میتواند عکس های  ما را با احساسات تلفیق کند تا عکس ها جوری دیگر دیده شوند ،و این را در خاطر داشته باشید که معماری بدون انسان ها معنی ندارد.

زاویه ی دید در عکاسی معماری

اینکه بدانید کجا بایستید نکته ای است که احتمالا هر عکاسی نمیتواند آن را درک کند . افراد انتظار دارند که همیشه  تصاویر منظم را مشاهده کنند . برای اینکه بتوانید توجه کاربر را به عکس جلب کنید ، می توانید این قانون را زیر پا بگذارید .  زاویه عکس برداری خود را تغییر دهید تا تصاویر متفاوتی از سوژه ی مورد نظر خود بگیرید .این کار به مقدار زیادی در عکس گرفته شده تغییر ایجاد می کند . در عکاسی معماری دست عکاس برای تغییر زاویه ی دید باز است . معمولا سوژه های عکاسی معماری را می توان در زاویه های زیادی قرار داد .

زاویه ی دید 

مکان یابی

یکی از اصل های مهم در عکاسی معماری پیدا کردن مکان های مناسب برای عکاسی است ، گاهی  نقطه ای از یک بنای تاریخی دارای نشانه ی خاصی است که با ثبت آن میتوان عکس را پر محتوا تر جلوه داد و یا گاهی داخل یک بنای تاریخی از خارج آن جذابیت بیشتری دارد  و جزئیاتی که در داخل بنا ها به کار میرود چشمگیرتر از جزئیاتی باشد که در خارج بنا به کار رفته است این نکته را هم در نظر بگیرید که در برخی از موارد داخل بنا ها میزان نور برای گرفتن عکس های چشمگیر مناسب نیست که باید از سه پایه و نوردهی استفاده کنید

کسب اطلاعات در مورد بنایی که از آن عکاسی می کنید می تواند به شما  نکاتی را برای یادآوری کند که عکاسی بهتری داشته باشید و از طرفی تاریخچه و گذشته ی یک بنا به شما کمک میکند تا عکاسی شما بر روی موضوع یا محتوایی متمرکز شود .

استفاده از انعکاس

استفاده از انعکاس در عکاسی معماری

با استفاده از پدیده ی بازتاب می توانیم تصاویری کمتر دیده شده از بنا ها را ثبت کنید ، آینه ها یا شیشه ی پنجره ها،حوضچه ها یا دریاچه ها، فرقی نمیکند ، آنها واقعا چشمگیر هستند . بازتاب را در بسیاری از فضا های اطراف میتوان جستجو کرد اما باید دقت داشته باشیم که از زاویه ی منحصر به فردی نگاه کنیم تا تصاویر خیره کننده تری را  داشته باشیم .

بخوانید : انعکاس در عکاسی

تجهیزات ضروری برای شروع عکاسی معماری

در عکاسی معماری استفاده از تجهیزات عکاسی از  اهمیت بالای برخوردار است . سه پایه ،یکی از مهمترین ابزار یک عکاس میتواند سه پایه ی او باشد که در محیط کم نور که لازم به گرفتن شات های طولانی تر هستیم ، با کمک سه پایه ی عکاسی میتوانیم دوربین را تا حد ممکن ثابت نگه داریم .

دقت به جزئیات

اگر سوژه ی عکاسی شما یک بنای تاریخی است احتمالا می توانید با کمی ریزبینی ، تصاویری را ثبت کنید که قبلا عکاس دیگری این کار را نکرده باشد . جزییات یکی دیگر از مواردی است که باید به خوبی به آن دقت کنید . حتی جزییات کوچیک هم در قالب های بزرگ ،میتوانند تصاویر زیبایی ایجاد کند . امتحان کنید و نتیجه را مورد بررسی قرار دهید . اگر زمان کافی برای عکس برداری دارید می توانید از هر قسمتی در سوژه که توجه شما را جلب می کند تصویر برداری کنید، و در زمان مناسب با بررسی شات های گرفته شده ،  انتخاب هایی از بهترین آنها داشته باشید .

دقت به جزئیات در عکاسی معماری

دوربین و لنز مناسب شروع عکاسی معماری

لنز وسیع (لنز واید) ، استفاده از لنز وسیع که گستره ی دید آن از گستره ی دید چشم انسان بیشتر است میتواند گزینه ی مناسبی برای عکاسی از ساختمان های بلند و یا محیط داخلی یک ساختمان باشد . لنز های وسیع مناسب برای عکاسی معماری هستند دلیل هم خیلی ساده است، لنز های وسیع به علت داشتن فاصله ی کانونی کمتر از 35 میلی متر این امکان را به کاربر می دهند که از فاصله ی نزدیک تصاویر با  گستره ی بیشتری  را ثبت کنند.

مقاله بهترین لنز ها برای عکاسی معماری را این بخش بخوانید.

فیلتر ND تدریجی : این فیلتر میزان نور بین روشنایی یک ناحیه را از تاریکی یک ناحیه جدا می کند به طور مثال زمانی که می خواهید از آسمان و یک ساختمان عکس برداری کنید میزان نور آسمان را با نور ساختمان تا حد ممکن یکنواخت می کند . دقیقا مثل یک عینک دودی که بالای آن تیره و  پایین آن روشن است و به این صورت نور سطوح را یکسان می کند.

فیلتر ND تدریجی

لنز تیلت شیفت : این لنز پرسپکتیو اشتباه خطوط همگرای عمودی را اصلاح می کند به همین دلیل گذینه ی مناسبی برای عکاسان معماری به حساب می رود . این لنز از آن جهت که باعث می شود عکاس بر محدودیت های عمق میدان و پرسپکتیو چیره شوند از محبوبیت بالایی برخوردار است .

ویرایش تصاویر عکاسی معماری

ویرایش عکس ها نه تنها در عکاسی معماری بلکه در تمام شاخه های عکاسی مورد استفاده قرار می گیرد .  از بهترین نرم افزار های فتوشاپ میتوان به فتوشاپ cc , cs شرکت ادوبی اشاره کرد . می توان گفت تمام ابزار هایی که برای ویرایش یک  عکس نیاز دارید را می توانید در این نرم افزار ها پیدا کنید . کم و زیاد کردن نور ، تغییر کنتراست ، حذف کردن قسمت هایی که نبودن آنها در عکس می تواند عکس را بهتر نمایش دهد ، اینها نمونه هایی از کار هاییست که می توانید با فتوشاپ انجام دهید و کیفیت و تصاویر را  بهبود ببخشید . البته قابلیت های فتوشاپ به اینها خلاصه نمی شوند و می توانید بسیاری دیگر از ضعف های عکس ها را با فتوشاپ پوشش دهید.

در آخر با توجه به نکات گفته شده شما آماده شروع عکاسی معماری با دانش کافی خواهید بود،پس بدون تلف کردن وقت دوربین و تجهیزات خود را آماده کنید و به یاد داشته باشید که با تجربه در این زمینه می توانید به یک عکاس حرفه ای معماری تبدیل بشوید

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *