راهنمای کامل عکاسی در ساعت آبی

راهنمای کامل عکاسی در ساعت آبی

4.8/5 - (5 امتیاز)

عکاسی در ساعت آبی پر از احساس و بسیار جالب است. زیبایی این بازه زمانی در روز برای عکاسی به حدی زیاد است که بسیاری از عکاسان تنها در این سعا اقدام به شوتینگ می کنند. اما ساعت آبی چیست و چطور می توان از این زمان بهترین استفاده را در عکاسی کرد؟ در ادامه راهنمای کامل عکاسی در ساعت آبی را بخوایند تا بتوایند به بهترین نحو از این زمان بهره ببرید.

ساعت آبی چیست؟

به تعریف ساده ساعت آبی موقعی از روز است که اسمان رنگ آبی تیره ای به خود می گیرد یعنی قبل از طلوع و پس از غروب. درست ماند ساعت طلایی ساعت آبی هم دقیقا یک ساعت نیست مقدار زمانی است که اسمان به این رنگ است. مهم ترین نکته این است که نباید خورشید را در افق دید و آسمان هم نباید رنگ های طلوع و غروب خورشید را که بیشار طلایی وزرد هتسند در خود داشته باشند. این ساعت برای کسانی که به عکاسی نجومی علاقه دارند بسیار ویژه است چرا که می توانند با خلاقیت تمام کهکشان راه شیری را با جو و اتمسفری آبی رنگ و زیبا در تصاویر خود ثبت کنند. که به نظر بنده بسیار زیبا تر از رنگ قهوه ای معمول خودش است.

ساعت آبی چیست؟

دلایل عکاسی در ساعت آبی؟

دلیل اول آن است که بسیاری از عکاسان در ساعت طلایی کار می کنند و این فرصتی به شما می دهد که کار خود را منحصر به فرد کنید و در ساعاتی کار کنید که معمولا انسانی در کنارتان نیست و فقط شما هستید و مناظر زیبای طبیعی و یا شهری و…. دلیل دوم توانایی القای عواطفی خاص در این ساعت است که باقی روز معمولا نمی توان آن ها را در تصویر خود نشان داد. تصاویری که در ساعت آبی گرفته می شوند کانتراست بالایی دارند و رنگ آبی که به تیرگی متمایل است هم حس خاص خودش را می رساند مانند آرامش ناراحتی و….بنابراین اگر شما به تن های تیره و آبی رنگ نیاز دارد بهتر از این زمان را در زوز پیدا نمی کنید.

سومین دلیل عکاسی در ساعت آبی سادگی است بر خلاف ساعت طلایی و دیگر زمان های روزکه شما با تنوع زنگی گسترده ای سر و کار دارید معمولا عکس هایی تک تن در اختیار دارید و تنوع رنگی کمتر از حد معمول است. به این نکته دقت کنید که هگام عکاسی از منار شهری به دلیل روشن بودن لامپ ها و دیگر منابه نور مصنوعی در ساعت آبی شما تنها با رنگ ابی سرو کار نداریو بلکه ترکیب زیبایی از نارنجی و آبی ایجاد می شود که تصویر شما را خاص تر هم می کند.

دلایل عکاسی در ساعت آبی؟

تنظیمات دوربین برای عکاسی در ساعت آبی

سوای تمام مزیت ها و زیبایی هایی که عکاسی در این موقع دارد شما باید با دقت زیادی تنظیمات دوربین عکاسی خود را درست کنید. با توجه به این نکته که رنگ غالب تصویر شما آبی است پیدا کردن اکسپوژر درست که جزئیات تصویر شما را از بین نبرد سخت تر است. برای حفظ بالای شارپنس عکس ها از سه پایه دوربین استفاده کنید تا در اخر با عکس هایی مات و بلوری روبه رو نشوید.

تکنه مهم دیگر فوکوس کردن درست است در این ساعت به خاطر تیرگی و تن تاریک رنگ ها سیستم فوکوس هم معمولا درست کار نمی کند. در این مواقع سوژه ای روشن تر را پیدا کنید تا دوربینتان روی آن تکیه کنید. روش دیگر در صورت عکاسی کلوزآپ و یا از نزدیک این است که خودتان با فلاش نوری را ایجاد کنید. اما اگر این هم جوابگو نبود باید کار خود را با فوکوس دتسی انجام دهید

بعد از فوکوس اپرچر را باید تنظیم کنید. اپرچری را انتخاب کنید که به شما عمق میدان کافی را بدهد و بهترین شارپنس را در تصویرتان نشان دهد. ایزو را هم روی 100 تنظیم کنید یادتان باشد که می خواهید بیشترین نور ممکن را اط ریق شاتر اسپید و اپرچر جذب کنید نه با تنظیم ایزو چرا که در آن صورت به کیفیت بهتری دست پیدا می کنید.

به سبب دات تاریک و تیره ساعت ابی ممکن است تنظیمات سرعت شاتر خود را تا حد ماکسیموم برسانید مثلا 30 ثانیه یا هر چه که حداکثر دوربینتان است. نکته آخر ذخیره کردن فایل ها در فرمت خام است تا بتوانید با دست  باز در فرایند های ادیت کردن کار کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *