راهنمای خرید لنز دوربین دست دوم

راهنمای خرید لنز دوربین دست دوم

5/5 - (1 امتیاز)

دوربین ها در کل به دو نوع لنز دار و بدون لنز تقسیم می شوند و دوربین های DSLR و بدون آینه که توسط حرفه ای ها استفاده می شوند لنز مخصوص با مانت سازگار روی آن ها نصب می شود حتی بهترین این دوربین ها بدون یک لنز نمی تواند عکسی ثبت کند و شما بهتر است یک یا چند لنز با توجه به نوع عکاسی خود خریداری کنید. متاسفانه بالا رفتن قیمت دلار امکان خرید بسیاری از لنز ها را سخت تر کرده است و بسیاری از عکاسان اکنون رو به خرید مدل های دست دوم آورده اند. به همین دلیل در این مقاله ” راهنمای خرید لنز دوربین دست دوم ” به شما تمام نکانی که باید در انتخاب یک لنز دست دوم انجام دهید را خواهیم گفت.

دلایل خرید لنز دست دوم

همانطور که گفته شد گران تر شدن لنز های نو دلیل عمده خرید لنز دست دوم است. برخی مواقع هم عکاس یک لنز خیلی خاص را نیاز دارد که در بازار موجود نبوده و دیگر توسط عرضه کنندگان و وارد کنندگان به بازار نمی رسد و بهترین راه خرید لنز دوربین از کسی است که از آن استفاده کرده است. در ضمن در صورتی که موفق به پیدا کردن یک لنز دست دوم شدید که کم استفاده شده باشد و عکاس با انظباطی آن را نگه داشته باشد هم می تواند یک تصمیم خوب باشد.

دلایل خرید لنز دست دوم

نکات مهم در خرید لنز دوربین دست دوم

بعضی با توجه احتمال بد شانسی که در گزشته به خاطر خرید اجناس دست دوم داشته اند اکنون به صورت کلی در رابطه با آن ها نظر منفی داشته و معتقدند تمام تجهیزاتی که به صورت دست دوم برای فروش گزاشته می شوند حتما ایرادی دارند. اما این مسئله صحیح نیست یک عکاس ممکن است پس از یک یا دو بار استفاده از یک لنز خوب متوجه شود که عملکرد آن لنز به سبکی که او کار می کند سازگار نبوده و بهتر است که آن را عوض کند و به همین دلیل آن را برای فروش با قیمت بهتری قرار می دهد. اگرچه ممکن است برخی لنز های دارای مشکلات فنی را بفروشند و شما باید تجربه داشته باشید و یا دانش کافی جهت انتخاب یک لنز دست دوم را داشته باشید.

نکات مهم در خرید لنز دوربین دست دوم

به صورت کلی بهتر است نکات زیر را رعایت کنید :

فروشنده معتبر

خرید لنز دست دوم از یک فروشگاه و مغازه معتبر که سال هاست در این زمینه کار می کند امری منطقی است برخی از این فروشگاه ها حتی محصول خود را برای مدت های متغیر گارانتی می کنند و خیال خریدار را تا حد زیادی راحت می کنند. بسیاری از این فروشندگان امکان تست یک هفته و یا حتی یک ماه و تعویض را به شما می دهند.

ظاهر لنز دست دوم

یکی از مهم ترین جوانب که در هنگام خرید هر چیزی مهم است بررسی ظواهر آن است. تمیز بودن و عدم خط و خش داشتن یک لنز طبیعتا نشان دهنده استفاده کم و یا نشان دهنده صاحب بسیار منظم آن است و احتمالا یک لنز که ظاهر تمیزی دارد به خوبی برای شما هم کار بکند.  شما بدنه لنز عدسی روی آن را به خوبی چک کنید و مطمئن شوید که خط و خشی روی آن وجود نداشته باشد اگرچه خط و خش روی بدنه به صورت جزئی قابل قبول است اما روی عدسی این امر سبب خراب شدن عکس شما خواهد شد.

رشته های فیلتر را هم بررسی کنید. رشته های فیلتر چه پلاستیکی و چه فلزی به راحتی ممکن است هرز شده باشند و در صورتی که در عکاسی از فیلتر ها استفاده کنید کار با یک لنزی که اینگونه رشته هایش خراب شده باشند بسیار سخت خواهد شد.

راهنمای خرید لنز دوربین دست دوم با توجه به عملکرد

یک لنز شامل دکمه ها و حلقه هایی است که می توان با آن ها کار خاصی را کنترل کرد دوربین خود را با خود ببرید و با قرار دادن لنز روی آن تمام دکمه ها را تست کنید و از کار کردن صحیح آن ها مطمئن شوید. تیغه های دیافراگم در عکاسی عملکرد مهمی دارند و حتما باید همگی آن ها سالم کار کنند. این تیغه ها را بررسی کنید و مطمئن شوید که از نظر ظاهری سالم هستند و به خوبی کار می کنند. از باز و بسته شدن تیغه های دیافراگم مطمئن شوید.

راهنمای خرید لنز دوربین دست دوم با توجه به عملکرد

فوکوس کردن لنز به صورت دستی توسط حلقه ای که روی آن تعبیه شده است انجام می شود و وقتی شما این لنز را روی دوربین نصب کردید یکی از فاکتور های مهمی که باید بررسی کنید سالم کار کردن حلقه فوکوس است. حلقه فوکوس باید به راحتی حرکت کند نه خیلی شل باشد و نه خیلی سفت شده باشد. بلبرینگ های آن هم ممکن است توسط استفاده خیلی زیاد و یا ناشیانه خراب شده باشند.

حلقه زوم نیز که وظیفه مشخصی دارد مانند حلقه فوکوس بسیار مهم است زوم لنز باید به درستی کار کند و وقتی با حلقه کار می کنید چرخش آن استاندارد باشد و صدایی نداشته باشد. برخی از لنز ها که سیستم لرزشگیر دارند نیز باید از این نظر بررسی شوند.

عدسی ها و اپتیک های لنز دست دوم

پس از بررسی کردن شرایط کلی فیزیکی نوبت به عدسی ها می رسد اطمینان حاصل کنید که تمام اپتیک های داخلی خوب کار می کنند و هیچگونه آلودگی و قارچی روی آن ها رشد نکرده باشد. به موارد زیر بسیار دقت کنید و در صورت مواجه با آن ها لنز را خریداری نکنید.

  • عدسی جلویی آسیب دیده باشد
  • پوشش و کاور صدمه دیده باشد
  • ذرات بزرگ غبار داخل لنز
  • مه آلوده بودن لنز
  • قارچ و جرم

عدسی ها و اپتیک های لنز دست دوم

یکی از فاکتور های تاثیر گذار مرکزگریزی لنز هاست. کار با لنز هایی دارای المنت مرکزگزیر هستند سخت است و در صورتی که با آن ها کار کنید متوجه خواهید شد که تمام کادر واضح و شارپ نخواهد بود. مطمئن شوید که لنز شما مشکل جدی از این نظر نداشته باشد و در زمان تست کردن آن لنز را در حالت دیافراگم F/5.6-f/8 بگذاری و کناره ها و گوشه ها را بررسی کنید اگر دیدید که تمام گوشه ها شبیه هم هستند مشکل خاصی وجود ندارد و برعکس اگر جتی یکی از گوشه ها نسبتا واضح تر بود و سایر گوشه ها نرم تر بودند این لنز مشکل مرکزگریزی دارد.

از دیگر فاکتور هایی که نیاز به بررسی دارد شارپنس و دقت فوکوس خودکار لنز است که البته نیاز به عکاسی بیشتری با لنز دارد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *