راهنمای خرید آداپتور لنز

راهنمای خرید آداپتور لنز

5/5 - (1 امتیاز)

عکاسی هنری بسیار گسترده است و سبک های بسیار گوناگونی دارد که هر کدام از آن ها تجهیزاتی به خصوص را می طلبد و لنز دوربین ها در این میان با توجه به فاصله کانونی دیافراگم و..که دارند در سبک ها استفاده می شوند برای مثال از یک لنز 50 میلیمتری می توان برای عکاسی پرتره استفاده کرد. عکاسان حرفه ای و کسانی که در سبک های متنوعی کار می کنند معمولا چندین لنز را در کیف خود حمل می کنند و معمولا هر چند وقت یکبار لنزی با مشخصات منحصر به فرد را برای بر طرف کردن نیاز خود خریداری می کنند اما گاها لنزی که شما مد نظر دارید با دوربینی که دارید سازگار نیست و باید آداپتور و یا تبدیل لنز استفاده کنند. برای کسانی که تا به حال اقدام به خرید این ابزار را نکرده اند مقاله ” راهنمای خرید آداپتور لنز ” را تهیه نموده ایم.

آداپتور یا تبدیل لنز چیست ؟

مبدل لنز یک ابزار کوچک است که سایزی هم اندازه دهانه لنز دارد و این امکان را فراهم می کند که یک دوربین و لنزی که با هم سازگرا نیستند به هم وصل شوند و به راحتی بتوان با آن دو عکاسی کرد. در واقع تبدیل ها برای این ساخته شده اند که یک پل ارتباطی بین لنز های مختلف با دوربین باشند. از این رو یکی از تجهیزات حانبی عکاسی پر کاربرد هستند و چه حرفه ای ها و چه مبتدی ها از آن ها استفاده می کنند. در ادامه این راهنمای خرید آداپتور لنز در رابطه با ساخار و نحوه اتصال و اینکه چه مبدلی برای شما مناسب است صحبت خواهیم کرد.

آداپتور یا تبدیل لنز چیست ؟

آداپتور ها مدل های مختلفی دارند و هر کدام می تواند قابلیت هایی فرا تر از متصل کردن لنز و دوربین را هم داشته باشد برای مثال بعضی از آن ها می توانند فاصله کانونی را تغییر دهند و با در سرعت عکاسی تاثیر گذار باشند و برخی نیز ممکن است فیلتر هایی را داشته باشند.  سایز و ابعاد مبدل ها مهم ترین ویژگی آن ها محسوب می شود ومعمولا دیگر قابلیت هایی که دارند مورد توجه واقع می شوند.

قیمت لنز دوربین ساخت برند های مختلف را در اینجا بررسی کنید | بهترین قیمت + ارسال رایگان با گارانتی معتبر و ضمانت نامه اصالت کالا

کاربرد های مبدل لنز

همانطور که گفته شد مهم ترین کاربردی که این ابزار ها دارند اتصال لنز  دوربین به همدیگر است. این اتصال ساده به نظر می رسد اما اینگونه نبوده و تولید کننده های این تجهیزات آن ها را گونه ای می سازند که دقت و ظرافت لازم را در اتصال داشته باشند چرا که در صورت استاندارد نبودن اتصال آسیب دیدن لنز محتمل بوده و حتی ممکن است به آن اسیب های جدی بزند که دیگر نتوان از آن استفاده کرد.

کاربرد های مبدل لنز

برای وصل کردن لنز و دوربین از طریق آداپتور به هم باید لنز را در یک جهت گزاشته و سپس بچرخانید ( حدود 45 تا 90 درجه ) تا ثابت شده و اتصال محکم شود.برخی از مبدل ها دارای رینگ چرخشی اتوماتیک هستند که کار وصل کردن را راحت تر می کنند.

ساختار آداپتور لنز

آداپتور هایی که در ابتدا وارد بازار شدند یک رینگ ساده بودند که مثلا لنز سیگما را به دوربین نیکون وصل می کردند و تنها کاری که می کردند همین بود و هیچ دسترسی به فوکوس و یا دیافراگم لنز نداشتند. امروزه این آداپتور ها نیز مانند سایر تجهیزات عکاسی تکامل پیدا کرده اند و قابلیت های دیگری دارند. ساختار کلی مبدل ها باز هم شبیه حلقه است و اتصالات نیز بیشتر به صورت نر و ماده هستند و معمولا کانکتور نر روی دوربین سوار شده و ماده روی لنز قرار می گیرد. در وسط مبدل یک مانت قرار دارد تا نور از آن رد شده و به سنسور برسد.

ساختار آداپتور لنز

مبدل لنز بر اساس فاصله کانونی فالنج لنز و دوربین می تواند کوتاه و یا بلند تر باشد.  در واقع فاصله کانونی فالنج مهم ترین فاکتوری است که مشخص می کند ایا می توان یک لنز به خصوص را با یک دوربین سازگار کرد یا خیر ؟ به صورت کلی دوربین های عکاسی که فالنج کمتری دارند با لنز های بیشتری سینک می شوند. این فاکتور نشان دهنده فضای کافی برای اتصال تبدیل  لنز نیز هست.

مبدل هایی که امروزه در بازار پیدا می شوند راه حل های زیادی را برای برخی مشکلات عکاسی دارند برای مثال وقتی یک لنز با فاصله کانونی کوتاه را به یک بدنه با فاصله بلند وصل می شود نمی توان به فوکوس بی نهایت دسترسی داشت. بعضی از مبدل ها به گونه ای ساخته شده اند که المنت های اپتیکالی و بصری دارند و از آن ها به عنوان تله کانورتر ها یاد می شود.

راهنمای استفاده از آداپتور لنز

درست است که این مبدل ها یکی از مهم ترین تجهیزات عکاسی برای بسیاری از عکاسان هستند و قابلیت و کاربرد مهمی دارند اما فاقد ایراد هم نیستند. یکی از ایرادات اصلی که به آن ها وارد است این است که در کارکرد دوربین تداخل و اختلال ایجاد می کنند. این یعنی شما باید قبل از کار با آن ها تنظیمات دستی خاصی را اعمال کنید. یکی از اصلی ترین معایب کار با این مبدل ها این است که ارتباط برقی لنز و دوربین از بین رفته و فوکوس خودکار کار نمی کند و شما باید به صورت دستی روی سوژه فوکوس کنید. اگرچه این مورد کلی نبوده و برخی مدل ها هستند که قیمت بالایی دارند اما این قابلیت ها را فراهم می کنند.

راهنمای استفاده از آداپتور لنز

استفاده از مبدل لنزی که فوکوس خودکار را به شما بدهد یا ندهد بسته به خودتان و تجربه ای که دارد است و این موضوع درست نیست که شما حتما باید یک مبدل گران قیمت برای گرفتن عکس های حرفه ای بخرید.

تنظیمات دوربین برای استفاده از تبدیل لنز

در ابتدا شما باید دیافراگم لنز را در باز ترین وضعیت ممکن قرار دهید و روی سوژه فوکوس کنید بعد از این میزان نوری که نیاز دارید را بسنجید و اینکار را با ایزو انجام دهید و سپس سرعت شاتر را تنظیم کنید و در آخر لنز را در دیافراگمی که به دردتان می خورد متوقف کنید. اکنون می توانید از آداپتور استفاده کنید در صورتی که از نتیجه به دست امده راضی نبودید می توانید دیافراگم و سرعت شاتر را دوباره تنظیم کنید و مراحل را تکرار کنید و اکسپوژر را اندازه گیری کنید تا در دفعات بعدی زحمت کمتری بکشید.

راهنمای خرید آداپتور لنز ( تبدیل لنز  )

در انتخاب تبدیل لنز باید اول مدل لنز و برندی که آن را تولید می کند را خوب بشناسید و مشخصات آن را بدانید در این صورت است که آداپتور به شما کمک می کند. برای مثال فرض کنید که یک لنز نیکون اف ام 2 دارید در این صورت می دانید که مانت یا دهانه لنز شما از نوع اف است ( نسل قدیمی ). این مسئله در حوزه لنز های برند های متغیر منند سیگما تامرون و توکینا نیز بسیار مهم است.  پس باید مشخصات لنز خود را خوب بدانید.

مرحله بعدی شناخت مشخصات دوربین است و این مورد که بدانید دوربین شما از نصب لنز پشتیبانی می کند و مثلا اگر یکی از دوربین های بدون آینه و جدید سونی را داشته باشید باید بدانید که آن ها از مانت ای سونی ساپورت می کند. حال وقت انتخاب یک مبدل خوب است. مثلا دوربین شما سونی ای است و لنزتان از نوع کانن اف دی در اینجا یکی از بهترین گزینه های شما Canon FD to Sony E mount است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *