داستان گویی در عکاسی

داستان گویی در عکاسی

Rate this post

عکاسی هنری است پیچیده و دلیل اینکه حرفه ای ها و مشهور ترین ها عکس های متمایز از عکس های مردم عام می گیرند این است که آن ها در بعد بخشیدن به عکس تلاش می کنند و فقط محض اینکه یک عکس را انداخته باشند دوربین را در دست نمی گیرند همین بعد بخشیدن در عکس است که میزان هنر و استعداد یک شخص را در این حوزه نشان می دهد و معدود کسانی هستند که قادر به انجام اینکار هستند. داستان گویی در عکاسی نیز همین گونه است و تنها حرفه ای ها و کسانی که سال هاست تجربه دارند می توانند یک قاب را به گونه ای ثبت کنند که بیننده بتواند یک داستان کامل را از آن ببیند.

اما ما در این مقاله دی جی 24 قصد داریم به صورت خلاصه نکاتی را عنوان کنیم تا شما که به تازگی کار در حوزه عکاسی را شروع کرده اید هم بتوانید یک قصه را تنها با یک شات عکس بازگو کنید. دقت کنید که دوربین شما در اینجا مهم نیست چه یک  DSLR حرفه ای و یا بدون آینه داشته باشید و چه دوربین گوشی تان می توانند یک کادر را ثبت کنند و یک کادر باید قادر به بازگو کردن داستان باشد.

آموزش داستان گویی در عکاسی

المان هایی هستند که حس را به بیننده منقل می کنند و چشمان ان را به خود جذب می کنند همین المان ها در رساندن پیام و داستان گویی موثر هستند و باید با دقت انتخاب شوند. شما در یک کادر مواردی همچون سوژه ( انسان یا اشیا ) را دارید و یک قاب به قسمت هایی نظیر بکگراند و پیش زمینه تقسیم می شوند و هر قسمت باید ویژگی هایی داشته باشد تا عکس قصه ای را بیان کند.

آموزش داستان گویی در عکاسی

ایده پردازی

پیش از اینکه دوربین خود را در دست بگیرید بهتر است به این فکر کنید که چه داستانی را می خواهید ثبت کنید ؟ وقتی تصمیمتان را گرفته اید سپس المان هایی که در بهتر بازگو کردن این داستان به شما کمک می کنند را مشخص کنید و سعی کنید از بهترین های آن  ها در قاب استفاده کنید.

سوژه و حالت آن 

بیشتر عکس هایی که حالت داستان گویی دارند سوژه هایی زنده دارند چه انسان و چه حیوان. شما بهتر است در ابتدا با سوژه های انسانی در عکاسی پرتره کار کنید و سعی کنید حس حال و داستان آن ها را بازگو کنید سپس به سراغ دیگر سوژه ها بروید. اگر سوژه شما یک انسان است حالت چهره اش را باید به گونه ای تنظیم کنید که حس شادی عصبانیت خشم و.. را نشان دهد انتقال حس بخش بزرگی از قصه گویی در عکس را انجام می دهد. ححالت چشم ها و دهان در اینجا تعیین کننده هستند.

سوژه و حالت آن 

زبان بدن و دست ها نیز بسیار مهم است و خود می به تنهایی می توانند یک داستان کامل را نشان دهند.

پس زمینه

پس زمینه بخش مهمی از هر عکس است. درست است که سوژه اصلی بیشترین توجه را به خود جلب می کند اما پس زمینه باید به گونه ای باشد که حس بهتر منتقل شود و پیام بهتر رسانده شود مثلا اگر می خواهید داستانی شاد را بازگو کنید رنگ های روشن بهتر به شما کمک می کنند.

حس آمیزی در عکس

جس آمیزی بسیار مهم است و در عکاسی به کمک اشیا و حالت سوژه انجام می شود مثلا اگر قصد دارید داستان یک خانواده که یک کودک از دست رفته دارد را تعریف کنید می توانید به دست پدر و مادر یک اسباب بازی داده و حالت چهره آن ها را به صورتی غمگین و در حال نگاه به دیگر کودکان تنظیم کنید. رنگ بندی در اینجا بسیار مهم است مثلا سیاه سفید بودن کل عکس و تنها رنگ داشتن آن اسباب بازی می تواند در رساندن پیام شما موثر واقع شود.

حس آمیزی در عکس

نکات مهم در قصه گویی در عکاسی

دیگر نکاتی که باید به آن دقت کنید نورپردازی و ترکیب بندی هستند. معمولا نورپردازی قوی برای بیان داستان های مثبت و نورپردازی با شدت کم برای بیان داستان های منفی و ناراحت کننده استفاده می شود. می توانید به کمک نرم افزار هایی نظیر فوتوشاپ و…جلوه هایی ویژه را هم به کادر خود اضافه کنید.سعی کنید دنبال جزئیاتی باشید که معمولا از قلم می افتند و در عکاسی معمولی تاثیری ندارند. مثلا کفش و لباس های پاره می تواند نشانگر خوبی از فقیر بودن باشد.

نکات مهم در قصه گویی در عکاسی

می توانید آشفتگی را با چیدن نا منظیم المان ها در کادر و در چهره سوژه نشان دهید. پس می توان نتیجه گرفته که علاوه بر کادر بندی تعیین زاویه نورپردازی و ایده شما و در کل مهارت شما در عکاسی اینکه سوژه تان قادر باشد ان چه شما می خواهید را اجرا کند بسیار مهم است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *