راهنمای استفاده از خطوط هدایتگر در عکاسی

راهنمای استفاده از خطوط هدایتگر در عکاسی

5/5 - (3 امتیاز)

خط ها از اساسی ترین المنت های  عکاسی هستند و احتمالا ساده ترین نوع المنت ها. اما نگذارید این سادگی شما را گول بزند چرا که لاین ها در شکل های بسیار مختلفی خود را نشان می  دهند بعضی اوقات خطوط هادی که در ترکیب بندی بهتر کمک می کنند و برخی تصویر را به قسمت های مختلفی تبدیل می کند. در ضمن خط ها حس و حال عکس را در بعضی موارد تعریف می کنند. در این مقاله راهنمای کامل استفاده از خطوط هدایتگر در عکاسی را فراهم آورده ایم و همچنین عنوان می کنیم که چگگونه می توان از خطوط هادی در ترکیب بندی حرفه ای بهره برد. با دی جی 24 همراه باشید.

استفاده از خطوط هدایتگر در ترکیب بندی عکس

مشخص ترین نقشی که خط ها و لاین ها در یک عکس بازی می کنند این است که چشمان بیننده را از نقطه ای به نقطه ای دیگر هدایت می کنند. اغلب اوقات این هدایتگری از پیش زمینه به پس زمنیه است.  جاده ها فنس ها، رودخانه ها و دره ها و….از معمول ترین خطوط هادی به حساب می آیند. برای مثال جاده را در نظر بگیرید که برای رفتن از نقطه ای به نقطه ای دیگر است و انی نقش آن به خوبی در ضمیر ناخوداگاه بیننده عکس هم منعکس شده و به بیننده می گوید که کجای تصویر را نگاه کند.

استفاده از خطوط هدایتگر در عکاسی

راه های بسیاری برای استفاده از خطور هدایتگر در ترکیب بندی عکس وجود دارد اولین روش این است که خود آن ها را سوژه خود قرار دهید. در این صورت باید قسمت زیادی از کادر را بپوشانند و توجه زیادی را جلب کنند. برای گرفتن چنین عکسی باید به آن ها نزدیک شوید و بهتر است که از یک لنز واید برای اینکار بهره گیرید.

روش دوم این است که از یک یا چند خط برای تقسیم تصویر استفاده کنید مثلا عکس را به دو بخش متعادل و یا نا متعادل بدل کنید.

ترکیب بندی نامتعادل با خطوط هادی

خطوط ساختار بخش در عکس

در ترکیب بندی مهم ترین چیز ساختار است.  شما المنت های عکس را به گونه ای ننظیم می کنید تا پیامی که می خواهید را به موثر ترین روش ممکن برسانید. و برای این کار خط  ها از بهترین ابزار ها هستند. برای مثال اگر یک جاده از فورگراند به بکگراند بروید و چشم بیننده را به سوژه اصلی هدایت کند شما یک کامپوزیشن دارید. و یا اگر یک دایره ای از ابر در آسمان باشد و چشم بیننده را به مرکز ببرد باز هم همانطور است. البته همیشه نباید به این شکل باشد و حتما نباید از پیش زمنیه به پس زمینه بروند عکس زیر مثال زیبایی از خطوط هادی است.

نکات مهم ترکیب بندی در عکاسی را در این مقاله بخوانید.

خطوط ساختار بخش در عکس

با اینکه لاین ها المنت های بسیار ساده ای هستند اما گاها خود از بهترین سوژه ها در برخی تصاویر می شوند. مثلا خطوط یک تپه شنی یا خط سایه افتاده یک کوه در برابر اسمان!

خطوط شکسته کویر

انواع خطوط هدایتگر در عکاسی

خطوط افقی

در عکاسی منظره بسیار استفاده می شوند و معمولا حسی از آرامش را القا می کنند. در ضمن گاها برای طبقاتی کردن عکس نیز مناسب هستند و یکی از موثر ترین نوع لاین ها در کامپوزیشن به حساب می آیند.

خطوط هدایتگر افقی

لاین عمودی

این خط ها حس استوار بودن و قوی بودن را بیشتر به بیننده القا می کنند. ماند خط های افقی در عکاسی منظره زیاد استفاده می شوند. نقش ها آن ها در ترکیببندی نیز مانند لاین های افقی است.

خطوط عمودی

خطوط هدایتگر مورب

به نظرم بهترین خط ها برای القای حس حرکت و جنب و جوش هستند به خصوص اگر تمام تصویر را در بر گیرند. بیشتر اوقات برای رساندن فورگراند به بکگراند استفاده می شوند و قرار دادن سوژه در ابتدا و یا انتهای ان ها از روش های جلب توجه بیننده است. به این نکته هم دقت کنید که چشم انسان به صورت ناخوداگاه این نوع خط ها را از چپ به راست دنبال می کند و اگر شیب آن ها به سمت پایین باشد آرامش و اگر روبه بالا باشد حس تندی و فشار را القا می کنند.

لاین های مورب

خط های منحنی

این نوع لاین ها به دلیل طبیعی تر بودنشان نسبت به سایر برای نشان داده طبیعی بودن به کار گرفته می شوند.

خط های هدایتگر منحنی

خطوط هدایتگر در  همگرا عکاسی

طبیعتا وقتی دو خط همگرایی می کنن تمایل داریم نقطه همگرایی آن ها را ببینیم و این بهترین مکان برای قرار دادن سوژه است. در ضمن برای سه بعدی کردن عکس نیز از این لاین ها استفاده می کنند.

لاین های همگرا هدایتی

لاین های ذهنی

این خط ها وجود خارجی ندارند و به صورت غیر مسنقیم در تصور ما از عکس پدید می آیند. مثلا اگر یک انسان به یک نقطه ای خیره شود ازچشم آن تا آن نقطه یک خط در ذهن ما به وجود می اید.

خطوط ذهنی

خطوط هدایتگر متقاطع

شاید کمی چالش بر انگیز تر از سایر لاین ها باشند اما می توان پس از کمی تمرین از ان ها به نفع خود بهره برد. این خطوط معمولا حس کشمکش و سرگرمی را ایجاد می کنند.

خط های هادی متقاطع

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *