حالت P در دوربین عکاسی

حالت P در دوربین عکاسی

5/5 - (4 امتیاز)

اگر به بخش حالت های دوربین دیجیتال خود نگاهی اندازه باشد، متوجه شده اید که حالت های مختلفی برای ان وجود دارد. یکی از این حالت های حالت p می باشد که مخفف کلمه ی program mode است و بسیار مورد کم لطفی کاربران نیز قرار میگیرد. حالت برنامه بسیار مفید می باشد اما اغلب تصویربرداران به علت ندانستن کاربرد آن از این حالت غافل می شوند. این حالت ترکیبی از حالت خودکار کامل و اتوماتیک کامل می باشد. بنابراین ما در این مطلب تصمیم گرفتیم تا به شما بگوییم که حالت P در دوربین عکاسی چیست و چه کاربرد هایی دارد.

حالت P  برنامه در دوربین عکاسی چیست ؟

حالت p یک حالت نیمه دستی به شمار می رود. در این حالت دوربین بسیاری از تنظیمات را قرار می دهد اما کاربرد می تواند آنها را ویرایش کند و برخی از آنها را نادیده بگیرد. عکاسی در حالت برنامه مانند عکاسی در حالت اتوماتیک می باشد با این تفاوت که می توانید در صورت نیاز به سرعت تنظیمات را تغییر دهید. برخی از عکاسان حالت P را به عنوان یک حالت اولویت ایزو می شناسند، اما باید بگوییم که با استفاده از این حالت می توان کارهای بیشتری مانند اندازه گیری، تراز سفیدی و یا حالت فوکوس و جبران نوردهی را انجام دهید. قبل از شروع کار با این حالت بهتر است تا در مورد سرعت شاتر ، ایزو و دیافراگم و همچنین مقادیر آنها اطلاعاتی کسب کنید تا بتوانید با این حالت بهتر کار کنید.

حالت برنامه در دوربین عکاسی

نحوه ی استفاده از حالت P بر روی دوربین عکاسی

برای شروع کار باید شماره گیر حالت دوربین را بر روی حالت P قرار دهید. در دوربین هایی که حالت ها به صورت کلید بر روی دوربین قرار ندارد باید به بخش mode بروید و این کار را انجام دهید.دوربین را بر روی Subject قرار دهید و از Exposure Compensation استفاده کنید. در حالت اتوماتیک دوربین تنها چیزی را که فکر می کند از نظر نوردهی مناسب است را ضبط می کند.اما با این کار دست شما باز خواهد بود. اگر تصویر دارای رنگ های سفید، سیاه، بسیار روشن یا بسیار تاریک باشد، دوربین می تواند اشتباه کند. در حالت برنامه ریزی با اینکه می توانید برخی از تنظیمات را تغییر دهید اما نوردهی را نمی توانید، فراموش نکنید که این حالت یک حالت نیمه اتوماتیک می باشد. دوربین در این حالت سعی می کند تا با قرار گرفتن در معرض تصویر تعادل را برقرار کند.

بررسی و خرید انواع دوربین دیجیتال در این بخش از وب سایت دی جی 24.

استفاده از حالت P

برای تصحیح اشتباهات نوردهی در حالت P باید از exposure  استفاده کنید. اگر دوربین شما دارای نمایشگر دیجیتال است می توانید با استفاده از قرار گیری در برابر سوژه کار خود را شروع کنید و اگر این طور نیست بهتر است تا چند عکس برای تست تهیه کنید. در صورتی که میزان نوردهی در تصویر مناسب نبود می توانید از exposure استفاده کنید. استفاده از جبران نوردهی در دوربین های مختلف متفاوت می باشد ولی می توانید برای این کار از آیکون +- استفاده کرده و با استفاده از شماره گیر می توانید مقادیر مورد نیاز را استفاده کنید. با اضافه کردن یک رقم نوردهی دو برابر بیشتر و با کم کردن نوردهی نصف می شود.

ISO را تنظیم کنید

همانطور که گفتیم این حالت برنامه ریزی به حالت اولویت ایزو نیز معروف شده است. در حالی که در حالت P علاوه بر تنظیم ایزو می توانید مقادیر دیگر را نیز تنظیم کنید. ISO را بر اساس نور موجود در صحنه تنظیم کنید. اگر در حال عکاسی در روز روشن می باشید ایزو با مقدار 100 یا پایین تر برای شما کافی است. اما برای عکس هایی که بعد از غروب خورشید میگیرید بهتر است تا مقادیر 3200 یا بیشتر را انتخاب کنید. در این مطلب می توانید با ایزو و تاثییر آن بر عکاسی بیشتر آشنا شوید.

program mode در عکاسی

اگر در خانه عکاسی می کنید سعی کنید که مقدار ایزو را در میان عدد های گفته شده قرار دهید. اگر در حال عکاسی از سوژه های سریع هستید بهتر است تا ایزو را با مقادیر بالاتر انتخاب کنید. البته می توانید در این حالت ISO  خودکار نیز استفاده کنید. در حالی که می توانید این مقدار را بر روی خودکار قرار  دهید همچنین می توانید مقدار وایت بالانس و حالت اندازه گیری و فوکوس را به طور دستی انجام دهید.

فوکوس کنید و بعد تنظیمات را انجام دهید

در مرحله ی بعد برای تهیه کردن عکس خود میتوانید دکمه ی شاتر را تا یمه فشار دهید تا فوکوس انجام شود. این فشار نیمه ای باعث می شود تا تنظیمات دوربین قفل شود و برای شما این امکان را فراهم می کند که تنظیمات را ویرایش کنید و در صورت تغییر نور یا صحنه دوربین به تنظیمات خود ادامه خواهد داد. هنگامی که کلید شاتر را نیمه باز کردید مقدار دیافراگم، سرعت شاتر و ایزو قابل تنظیم می باشند.

توجه داشته باشید که یک دوربین ممکن است مقدار ایزو و سرعت شاتر را برای تنظیم در اختیار شما قرار دهد، اما شما بهتر است تا تنها یکی از آنها را تنظیم کنید تا به نتیجه ی مطلوبی دست پیدا کنید.به یاد داشته باشید که پس از شات کردن نیاز است تا تنظیمات را دوباره انجام دهید.

شات کردن و یادگیری را ادامه دهید

این حالت به صورت نیمه اتوماتیک می باشد و برای یادگیری انتخاب بسیار مناسبی است. با خیال راحت شات های خود را انجام دهید و به راحتی می توانید تنظیمات را تغییر دهید. عکسبرداری را در حالت P انجام دهید و ببینید که تنظیمات مختلف چگونه می توانند بر روی تصاویر شما تاثیر بگذارند همچنین تماشای تصاویر در این حالت می تواند به یادگیری شما بیشتر کمک کند.

p مود یا حالت برنامه در دوربین عکاسی

پس از انجام تصویربرداری با حالت برنامه ریزی باید با تاثیر ایزو، دیافراگم و سرعت شاتر بر روی تصاویر با خوبی آشنا شده باشید. پس از اینکه با این مود به خوبی کار کردید بهتر است تا با حالت های A یا AV، اولویت دیافراگم، اولویت شاتر، حالت S یا TV نیز کار کنید تا بتوانید برای سبک های مختلف عکاسی مناسب ترین آنها را انتخاب کرده و استفاده کنید.

 سوالات رایج در مورد حالت P در دوربین عکاسی

تفاوت بین حالت خودکار و حالت P در چیست؟

در هر دوی این حالت ها دوربین تنظیمات نوردهی را  انتخاب می کند، اما در حالت برنامه می توانید برخی از این تنظیمات را تغییر دهید و به آنها دسترسی داشته باشید.

حالت P امکان ویرایش چه تنظیماتی را به کاربر می دهد؟

در این حالت می توانید ایزو، سرعت شاتر،دیافراگم، تراز سفیدی را به صورت دلخواه تنظیم کنید.

بهترین حالت برای عکاسی چیست؟

به طور کلی نمی توان برای این سوال یک جواب مشخص داد، زیرا به دست آوردن بهترین حالت بستگی به سطح تجربه و آنچه از آن در حالی عکاسی هستید دارد. اما حالت P برای افراد مبتدی حالت مناسبی می باشد. برای عکاسانی که کمی پیشرفته تر هستند حالت های اولویت دیافراگم و اولویت شاتر مناسب است و عکاسان حرفه ای می توانند از آن برای شاتر های سریع استفاده کنند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *