راهنمای جامع استفاده از حالت دستی دوربین عکاسی

5/5 - (3 امتیاز)

اگر شما هم به تازگی عکاسی را آغاز کرده اید حتما تنظیمات دوربین عکاسی خودتان را روی حالت خودکار قرار داده اید که یعنی کار درست را انجام داده اید. اما در صورتی که قصد پیشرفت جدی را در این رشته دارید باید هر چه می گذرد بهتر و بیشتر از تنظیمات دستی در شرایط مختلف استفاده کنید تا بتوانید حرفه تر کار کدهر و تجربه خود را افزایش دهید. عکاسی در حالت دستی باعث می شود عکسی شارپ و با کیفیت را بگیرید در ترکیب بندی بهتر کار کنید و در نهایت درکتان از هر محیطی و شرایط مختلف برای عکاسی بهتر شود. در این مطلب به صورت کامل طرز استفاده از حالت دستی دوربین عکاسی نوشته شده است و می توانید با مطالعه این مقاله بهتر و آگاهانه تر در این زمینه کار کنید. 

در حالت دستی تنظیمات مربوط به ایزو دیافراگم سرعت شاتر را کنترل می کنید. باید بدانید که در هر سبکی و هر موقعیتی چه نوع تنظیماتی به درد شما میخورد و مثلا برای گرفتن پرتره با بکگراند مات (بوکه) چه تنظیماتی را در دیافراگم باید اعمال کنید. 

تنظیمات دستی ایزو (iso) در دوربین عکاسی

ایزو از جمله پرکاربرد ترین تنظیماتی است که در دوربین بوده و رابطه عکسی با میزان نور محیط دارد. تنظیم ایزو میزان حساسیت دوربین را به نور کم یا زیاد می کند. در مکان های تاریک بهتر است ایزو را تا حدی بالا ببرید که شاهد میزان بالای نویز در تصویر نباشید مگر در موارد خاص و در موقعیت هایی که منبع نوری قوی را در اختیار دارید میزان را به کمترین حد خود برسانید. برای بهتر شدن تجربه تان با ایزو تنها یک کار می توانید بکنید و آن عکاسی در شرایط مختلف است تا میزان ایزو ایده آل خود را پیدا کنید. برای بهتر شدن درکتان از این مطلب پیشنهاد میکنیم مقاله ایزو (ISO) و تاثیر آن بر عکاسی را مطالعه کنید. 

 دیافراگم در حالت دستی دوربین عکاسی

دیافراگم به دریچه ای در لنز اشاره دارد که نور از آن عبور و به سنسور در دوربین می رسد. در کل دو نوع دریچه ثابت و متغیر داریم که هر کدام کارایی خود را دارند. اپرچر تاثیر بسیاری هم در عمق میدان دارد و میزان باز و بسته بودنش را می توان با مشاهده عدد f روی لنز تعیین کرد. هرچه این عدد کوچکتر باشد دریچه باز تر بوده و نور بیشتری به حسگر می رسد و عمق میدان کمتری را به کاربر می دهد در ضمن برای گرفتن عکس هایی با پس زمینه مات دیافراگم باید کمتر باشد. 

از سوی دیگر هرچه دیافراگم بسته تر باشد تصویری با بکگراند شارپ خواهید داشت و شاهد میزان بیشتری از کنتراست بین سوژه و بکگراند خواهید بود. 

تنظیمات سرعت شاتر دوربین عکاسی

سرعت شاتر مشخصا به مدت زمانی اشاره دارد که پرده شاتر باز می شود و نور به سنسور می رسد شاتر تا زمانی که نور به سنسور برسد باز می ماند. معمولا سرعت شاتر پایین را عکاسانی می پسندند که تصویر مات را دوست دارند به گونه ای که در آن ها سوژه در حال حرکت نشان داده شود. 

تنظیمات سرعت شاتر دوربین عکاسی

تراز سفیدی یا white balance

پروسه تنظیم تراز سفیدی برای از بین بردن رنگ های غیر طبیعی در تصویر انجام می شود که در نهایت تصویری با تن رنگی طبیعی را در اختیار کاربر می گذارد. این نکته را به یاد داشته باشید که وایت بالانس تناژ شدید نور زرد و قرمزی روی پوست را از بین می برد و در صورتی که می خواهید عکسی غیر معمول را با کنتراست و تناژ آبی بگیرید باید آن را در حالت tungsten قرار دهید.

تراز سفیدی یا white balance

اینکه بخواهید دوربین را به صورت دستی تنظیم کنید ممکن است در ابتدا بسیار خسته کننده به نظر برسد و گاها نتوانید تنظیمات درست را مطابق با شرایط اعمال کنید ولی به مرور زمان هم شما حرفه ای تر کار می کنید و هم تصاویرتان ارزش بیشتری می یابند. 

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *