زوم انفجاری در عکاسی

تکنیک Zoom Burst یا زوم انفجاری در عکاسی

Rate this post

تکنیک Zoom blur یا زوم انفجاری در عکاسی یکی از تکنیک های معروف عکاسی می باشد که تصاویر زیادی با این سبک ایجاد می شوند. در این گونه از تصاویر با استفاده از زوم کردن تاری در عکس ها ایجاد می کنیم که در برخی از سوژه ها می تواند بسیار خیره کننده باشد.

این نوع عکاسی بسیار به تکنیک مووینگ شباهت دارد با این تفاوت در به جای سوژه های متحرک از حرکت لنز دوربین برای ایجاد افکت تاری استفاده می کنیم که می تواند برای عکس احساس سرعت، حرکت،فعالیت را ایجاد کند و از این طریق تصاویر بهتری را داشته باشیم. در بحث زوم انفجاری برخی از نکات وجود دارد که در ادامه با هم بررسی می کنیم تا بتوانید تصاویر بهتری را به ثبت برسانید.

تجهیزات لازم برای زوم انفجاری در عکاسی
تجهیزات لازم برای زوم انفجاری در عکاسی

زوم برست تکنیکی است که به کاربر امکان عکاسی از یک جسم ثابت را به صورت تار می دهد. البته برای این کار نیاز به یک لنز که دارای قابلیت زوم باشد دارید. تصاویر با این افکت را می توانید در هنگامی که شاتر باز می باشد با استفاده از زوم کردن به دست آورید. در این حالت، مانند تصاویری که در این پست موجود است قسمت مرکزی عکس شما را سوژه تشکیل خواهد داد.

درباره ی تکنیک زوم برست

برای به وجود آوردن تکنیک زوم انفجاری در تصاویر خود شما به یک دوربین DSLR و یا دوربین بدونه آینه دارید که بر روی آن از یک لنز زوم استفاده شده باشد. همچنین می توانید از سه پایه نیز استفاده کنید تا قسمت تاری که برای تصاوری خود به وجود می آورید به صورت یکنواخت باشد. البته می توانید از سه پایه استفاده نکنید ولی در صورت استفاده تصویر بهتری از نظر قرارگیری سوژه و قسمت تار تصویر خواهد داشت.

برای ایجاد جلوه های بهتر در عکاسی خود می توانید از پس زمینه هایی در عکس استفاده کنید که دارای کنتراست و تنوع رنگ بالا می باشند

ثبت تصویر با تکنیک زوم برست

ثبت تصویر با تکنیک زوم برست

یکی از مهمترین عوامل در شروع به عکاسی با تکنیک Zoom blur یا زوم انفجاری استفاده از سرعت شاتر مناسب می باشد. همانطور که از قبل گفته شد باید برای تصاویر خود از سرعت شاتر پایین استفاده کنید تا بتوانید در هنگام باز بودن شاتر لنز دوربین را به حرکت در بیاورید. سرعت شاتر مناسب می تواند بین 1 تا 4 ثانیه باشد البته بهتر است تا مقادیر متفاوت را امتحان کنید تا به میزان مورد نظر برسید. همچنین بهتر است در سرعت شاتر های طولانی از سه پایه استفاده کنید تا تصویر شما خراب نشود.

بررسی و خرید لنز زوم با قیمت مناسب در این بخش از وب سایت دی جی 24.

در اینجا به یاد داشتن یک نکته بسیار مهم است که هر مقدار  زمان بیشتری را برای سرعت شاتر در نظر بگیرید میزان نور دریافتی بیشتر خواهد بود  در نتیجه می توانید برای بالا بردن کیفیت تصاویر از ایزو با مقادیر پایین استفاده کنید تا نویز کمتری در تصاویر شما به وجود بیاید. می توانید از حالت اولویت شاتر استفاده کنید تا تنظیمات بهتری در این بخش داشته باشید. 

zoom burst in photography

یکی از دیگر مواردی که باید به آن توجه داشته باشید این است که سوژه را به گونه ای در تصویر قرار دهید تا در مرکز تصویر باشد و هنگامی که عمل زوم را انجام می دهید از قسمت مرکزی خارج نشود. همچنین سعی کنید ابتدا زوم را به آرامی افزایش دهید و البته می توانید این کار را کم کم با افزایش سرعت زوم نیز انجام دهید. فراموش نکنید که با بررسی این حالت ها می توانید عکس های جالبی را ثبت کنید.

نکات مهم زوم انفجاری در عکاسی

شروع-عکاسی-زوم-برست

برای شروع بهتر است ابتدا سوژه را به درستی در تصویر قرار دهید در نظر داشته باشید که گوشه های تصویر شما قرار است تار شود پس بهتر است سوژه قسمت مرکزی عکس را تشکیل دهد. اگر در هنگام روز و در معرض نور آفتاب در حال عکاسی هستید بهتر است مقدار ایزو را بر روی 100 قرار دهید و برای دیافراگم نیز از F32  شروع کنید و مقادیر مختلف را امتحان کنید تا مناسب ترین مقدار را برای تصویربرداری خود پیدا کنید.

اگر از سه پایه برای گرفتن عکس استفاده نکردید سعی کنید تا دوربین را به گونه ای در دست بگیرید تا تکان ها را به حداقل برسانید. فوکوس را به صورت دستی انجام دهید تا در هنگام زوم کردن با مشکل مواجه نشوید سعی کنید از قفل فوکوس استفاده کنید تا تصویر شما خراب نشود.

نکات مهم زوم انفجاری در عکاسی

حواستان باشد که زوم را به نرمی انجام دهید و در تمام مدت زوم به صورت یکنواخت انجام شود همچنین همیشه لازم نیست که بر روی سوژه زوم کنید می توانید برای ایجاد تصاویر با افکت های ویژه ابتدا زوم را انجام دهید سپس دکمه ی شاتر را فشار دهید و زوم را به عقب برگردانید. در این صورت نیز می توانید تصاویر خوبی را به ثبت برسانید.

همچنین سعی کنید خلاقیت خود را به کار بیندازید تا تصویر بهتری داشته باشید برای این کار می توانید از چرخاندن دوربین نیز به جای زوم کردن استفاده کنید البته بهتر است این کار را زمانی انجام دهید که در این کار مهارت بیشتری کسب کردید.

مقاله عکاسی از سوژه های متحرک می تواند به شما در این زمینه نیز کمک کند.

آموزش زوم انفجاری در عکاسی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *