تعریف PPI و DPI

تعریف مقیاس های PPI و DPI

5/5 - (3 امتیاز)

بسیاری از مردم به علت نداشتن اطلاعات کافی در مورد DPI و PPI این دو را به اشتباه به جای یکدیگر به کار می برند. این دو مقدار تفاوت های اساسی را با یکدیگر دارند که شما هم پس از مطالعه کردن مقاله با تعریف PPI و DPI و تمام جنبه های این دو میزان و کاربرد هر یک از آنها آشنا خواهید شد.

تعریف عبارت های PPI و DPI

تعریف عبارت های PPI و DPI 

DPI مخفف عبارت Dot Per Inch می باشد که تعداد نقاط در یک اینچ را نشان می دهد. این مقدار ماهیت محاسباتی دارد و در چاپ های دیجیتالی به کار میرود. از این مقدار برای تنظیم کردن رزولوشن تصویر در هنگام چاپ کردن آن استفاده می شود. برای این کار در واقع شما برای پرینتر خود تعیین می کنید که در هر اینچ چه تعداد از نقطه را به کار بگیرد.

هر مقدار که تعداد این نقطه ها در تصاویر بیشتر باشد تصویر تولید شده با کیفیت بالا تری خواهد باشد البته این مقدار به مدل پرینتر مورد نظر نیز بستگی دارد. اما به صورت کلی مقدار نقطه های ایجاد شده در تصویر هر چه بیشتر باشد تصاویر ایجاد شده کیفیت و رزولوشن بالاتری را ایجاد خواهند کرد.

استاندارد ترین الت و بهترین الت DPI برای چاپ تصاویر با کیفیت بالا 300 می باشد که بیشتر افراد نیز از این مقدار برای چاپ کردن تصاویر با کیفیت استفاده میکنند.

مقیاس PPI چیست ؟

مقیاس PPI چیست ؟

تراکم پیکسلی یا pixel per inch میزان پیکسل ها را در یک اینچ نشان می دهد. برای این مقدار اعدادی مانند 300 استفاده می شود، این بدان معنی است که در یک اینچ مقدار 300 پیکسل وجود دارد. یک اینچ حدود 2.5 سانتی متر است که می توان گفت در هر 2.5 سانتی متر 300 پیکسل وجود دارد که این مقدار خوبی برای یک نمایشگر می باشد.

همانطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید هر مقدار که پیکسل ها در تصویر بیشتر شوند کیفیت تصویر هم بالاتر خواهد رفت. البته چشم انسان قادر به مشاهده  ی پیکسل ها در نمایشگر نیست، اندازه ی پیکسل ها بسیار کوچک است و از قرار گرفتن میلیون ها پیکسل در کنار یکدیگر یک تصویر ایجاد می شود که انسان قادر به دیدن آن است.

تاثیر  PPI  در رزولوشن نمایشگر

فرقی ندارد در مورد چه نمایشگری صحبت میشود برای هر مدل نمایشگر یک رزولوشن در نظر گرفته می شود. مثلا برای گوشی آیفون 11 رزولوشن 1792 در 828 از طرف شرکت اپل اعلام شده است، که این مقدار برابر با 326 PPi می باشد این یعنی در هر اینچ از نمایشگر این محصول 326 پیکسل وجود دارد و این نشانه ی بالا بودن کیفیت تصویر را در این تلفن نشان می دهد. برای محاسبه کردن مقدار PPI از روی رزولوشن یک فرمول کلی وجود دارد که می توانید از آن استفاده کنید.

تاثیر PPI در رزولوشن نمایشگربرای بهتر پی بردن به این موضوع می توان به دوربین ها اشاره کرد مثلا دوربینی که دارای سنسور 20 مگاپیکسلی است، یعنی این دوربین می تواند تصاویر را ثبت کند که در هر اینچ از آن 20 میلیون پیکسل وجود داشته باشد.همچنین برای اینکه تصاویری با رزولوشن بالا در اختیار داشته باشید به یک دوربین عکاسی مناسب هم نیاز دارید.

برای خرید دوربین عکاسی با قیمت مناسب به این بخش مراجعه کنید.

کاربرد PPI و DPI در چاپ

کاربرد PPI و DPI در چاپ 

همانطور که تا اینجا با این دو مقدار به طور کامل آشنا شدید ، احتمالا حدس میزنید که بر روی کاغذها پیکسل وجود ندارد. برای چاپ کردن تصاویر توسط چاپگر ها نقطه های DPI به عنوان پیکسل ها می توان در نظر گرفت به گونه ای که هر نقطه را بر روی کاغذ یک پیکسل در نظر گرفته و شروع به عمل چاپ کرد. در دستگاه های چاپ این نقطه های کوچک به صورت قطره های از جوهر بر روی کاغذ پاشیده می شوند که این امر رقیقا با مقدار DPI رابطه مستقیم دارند به گونه ای که هر چه میزان DPI بیشتر باشد چاپگر قطره های بیشتری را برای چاپ استفاده خواهد کرد در نتیجه تصویر با کیفیت بالاتری را تحویل کاربر خواهد داد.

در آخر امیدواریم که تونسته باشیم به صورت گویا مبحث DPI و PPI را برای شما در مقاله ی درباره ی PPI و DPI بازگو کرده باشیم. اکنون به صورت کامل با این دو مقدار آشنا شده اید و تفاوت های میان آن دو را به خوبی میدانید.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *