تاریخچه ی ویرایش عکس

تاریخچه ی ویرایش عکس

5/5 - (1 امتیاز)

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که تاریخچه ی ویرایش عکس به چه زمانی برمیگردد؟ و یا در گذشته عکس ها چگونه ادیت می شدند؟ اولین روش های ادیت عکس چگونه به وجود آمدند؟ و سوالاتی از این قبیل. در این مطلب قصد بررسی و جواب دادن به این سوالات را داریم پس بهتر است برای گرفتن پاسخ در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

مختصری از تاریخچه ی ویرایش عکس

همانطور که میدانید همه چیز در جهان شروع خود را دارد و همه چیز دائما در حال رشد و پیشرفت می باشد. عکاسی و تاریخ آن نیز به تدریج توسعه یافته تا به اینجا رسیده است. وقتی می گوییم عکاسی منظور ما همه چیز مرتبط با عکاسی می باشد که در حال پیشرفت کردن و بروز شدن هستند. در ادامه به این مورد خواهیم پرداخت اما قبل از آن بهتر است تا کمی با تاریخچه ی عکس نیز آشنا شویم.

مختصری از تاریخچه ی ویرایش عکس

اولین عکس در جهان 

در سال 1826 مرد فرانسوی، ژوزف نیکفور (Joseph Nicéphore Niépce) با گرفتن اولین عکس در جهان بسیاری از افراد را شگفت زده کرد. او این کار را با استفاده از قرار دادن دستگاهی به اسم “camera obscura” بر روی صفحه ای از قلع انجام داد. این تصویر قدیمی ترین عکسی می باشد که توسط بشر به ثبت رسیده که منظره ای از پنجره ی کاراگاه نیکفور را به نمایش میگذارد. شاید جالب باشد که بدانید این تصویر با طی 8 ساعت تابش خورشید ایجاد شده است.

اولین عکس در جهان 

اولین عکس رنگی

بدون شک با پدید آمدن اولین عکس رنگی جهان تاثیر به سزای در ویرایش عکس نیز به وجود آورد. قدیمی ترین عکس رنگی را فردی به اسم جیمز کلرک ماکسول به ثبت رسانده است. یک فیزیکدان انگلیسی برای رسیدن به این نتیجه فیلتر های رنگی را آزمایش کرد. 

اولین تصویر رنگی گرفته شده

وی برای گرفتن تصویر رنگی چند عکس را با یکدیگر ترکیب کرد که توسط فیلتر های سبز، قرمز و آبی به وجود آمده بودند. این تصویر نشان دهنده ی شروع ویرایش عکس می باشد که ماکسول معمولا به شاگردان خود نشان می داد. با تولید کاغذهای مخصوص عکاسی به دست J. Swan  ، کاغذ های هالوژن – نقره ای که به عنصر اصلی در تولید عکس تبدیل شده و امروزه نیز در ساخت های صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد باعث شد تا تصویربرداران بتوانند کمی تنالیته و کنتراست عکس را تنظیم کنند.

اولین فیلم عکاسی

پس از آن در سال 1884، D. Eastman حق ثبت اختراع را برای فیلم غلطکی دریافت کرد که یک نوآوری تازه را در دنیای تصویربرداری به وجود آورد. در سال 1888 حق ثبت اختراع را برای یک دوربین قابل حمل توسط همین فرد به ثبت رسید. این دوربین می توانست فیلم غلطکی را درون خود جای دهد و قابل حمل کردن نیز بود.

روتوش قبل از فتوشاپ

امروزه بیشتر عکاسان برای بهبود دادن تصاویر خود از نرم افزار های photoshop و یا lightroom استفاده می کنند که کار ما را بسیار راحت کرده است. اما در گذشته برای ویرایش عکس از چه چیزی استفاده می کردند؟ 

روتوش عکس

در گذشته به علت پیچیده بودن فرایند ویرایش تصویر، این عمل بسیار هزینه بر بوده است و تنها عکاسان ثروتمند می توانستند این عمل را انجام بدهند. البته باید بدانید که این تغییرات بسیار اندک بوده است با این حال پیشرفت های روزافزون باعث شده تا تجهیزات ویرایش تصویر نیز به روز شوند.

اولین ویرایش عکس در تاریخ

در سال 1841 ویلیام هنری فاکس اولین فرایند عملی را که می توانست چندین نسخه از عکس ایجاد کند را تولید کرد و چند سال بعد در سال 1846 اولین نمونه ی ویرایش عکس توسط همکار او طالوت کالور انجام شد. او از 5 راهب بر روی پشت بام یک ساختمان عکسی تهیه کرد که 4 نفر از آنها در کنار یکدیگر بودند و نفر 5 کمی با آنها فاصله داشت. طالوت دوست نداشت که فرد پنجم نظم تصویر را به هم بریزد و با استفاده از جوهر هندی روی آن را نقاشی کرد و پس از چاپ دوباره تصویر فرد پنجم شبه به لکه ی سفیدی از آسمان درون تصویر بود. 

اولین ویرایش عکس در تاریخ

پس از گذشت 30 سال نحوه ی چاپ کردن تصاویر تغییر کرد و برای چاپ از ژلاتین نقره ی خشک استفاده می شد که یکی از مهمترین موارد در دست کاری بودند. در این سال ها از فرم های منفی (Negatives from) برای تغییر دستی تصاویر استفاده می کردند که بسیار هم محبوب بود. ویرایش عکس همیشه به یک روش انجام می گرفت و پس از خروج فیلم از داخل دوربین با استفاده از مواد شیمیایی موجود در اتاق تاریک این کار صورت می گرفت. این کار بر روی یک میز انجام می گرفت و نوار منفی را روی یک قاب مخصوص قرار می دادند و سپس بر روی آن کار می کردند.

اگر به عکاسی و چاپ عکس علاقهمند هستند مقاله ی آموزش چاپ عکس را به شما پیشنهاد می کنیم.

ارزش روتوش صورت

برای انجام ویرایش های ضریفی مانند ویرایش بر روی صورت که بسیار ارزشمند شناخته می شد از یک تیغ مانند تیغ های جراحی استفاده می کردند و این فرایند را etching می نامیدند. این فرایند بسیار سخت بود و تنها افراد با تجربه قادر به انجام آن بودند.

ویرایش صورت در گذشته

عکاسان پرتره در اینجا وظیفه ی زیبا کردن صورت مشتریان خود را برعهده داشتند و برای ویرایش تصاویر به محض اینکه روتوش روشنایی تصویر را انجام می دادند با استفاده از یک مداد گرافیکی، قلمو آغشته به جوهر یا آبرنگ به اقدام به تاریک کردن برخی از محل ها می کردند. با این حال برای ویرایش تصویر ابتدا باید سطح منفی را برای برچسب گذاری آماده می کردند و آن را با استفاده از پودر پومیس جلا می دادند.

اصلی ترین مشکلات عکاسان در گذشته

در مسیر تاریخ توسعه ی ویرایش عکس، تصویربرداران در هنگام روتوش با مشکلات زیادی روبرو بودند که برای مثال آنها مجبور بودند از تصاویر زیادی استفاده کنند تا بتوانند بهترین آنها را انتخاب کرده و به مشتری تحویل بدهند. علاوه براین برای گرفتن عکس های پرتره باید ساعت های طولانی در استودیو می ماندند. 

تاریخچه ی ویرایش عکس

تاریخچه ی ادیت عکس

با گذشت زمان استودیو هایی به وجود آمدند که می توانستند فردی را به یک عکس اضافه کنند که قادر به گرفتن تصویر نبود. معمولا چنین کاری را با قرار دادن چند عکس در کنار یکدیگر انجام می دادند. البته برخی از مواقع مانند نمونه تصویر های بالا می توانستند برخی از افراد یا اشیا را از تصاویر حذف کنند که این نیز بسیار جذاب بود.

پیشرفت در ویرایش تصویر

با پیشرفت های صورت گرفته بعد ها می توانستند قسمتی از تصویر را نیز کراپ کنند. یکی از بارزترین این نمونه ها در مجله ی National Geographic دیده شد که گوردون گاهان عکس بزرگی از اهرام مصر تهیه کرده بود و برش دادن قسمتی از عکس توانست تا آن را بر روی جلد این مجله جای دهد. همچنین در آن زمان می توانستند دو تصویر را با هم ادغام کنند مانند دو اهرم که در همین تصویر قابل مشاهده است. 

تاریخچه ی ویرایش عکس بسیار گسترده می باشد و می توان متن های طولانی در این باره تهیه کرد. ما در این مقاله سعی کردیم تا خلاصه ای از این موضوع را برای شما بازگو کنیم تا اطلاعات بیشتری در این زمینه داشته باشید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *