نمایش مقیاس در عکاسی

ایجاد حس مقیاس در تصاویر

5/5 - (4 امتیاز)

انسان همه چیز را با استفاده از دو چشم می بیند، اما در دوربین های دیجیتال این امر با استفاده از یک لنز واحد انجام می شود و تصاویر تنها با یک لنز ثبت می شود. این عامل ثبت کردن و نمایش مقیاس در عکاسی را دشوار می کند. در ادامه چند ایده را برای شما ذکر کرده ایم که می توانید با استفاده از آنها حس مقیاس را در تصاویر خود ایجاد کنید.

ایجاد مقیاس در عکاسی

بسته به نوع تصویربرداری ممکن است که بخواهید چیزی را به عنوان نشانه از مقیاس در تصویربرداری خود نشان دهید. در برخی موارد نیز ایجاد توهم در تصویر باعث می شود تا سوژه های شما بیش از حد بزرگ و یا کوچکتر به نظر برسند که این کار را در عکاسی پرسپکتیو اجباری می نامند. اما در بیشتر موارد شما می خواهید تصاویرتان مواردی که در نظر دارید را نشان دهد، برای این کار میتواند از تکنیک های زیر استفاده کنید.

  • نگاه شما به تصویر
  • انتخاب لنز مناسب
  • توجه به رابطه عناصر در تصویر

موارد ذکر شده با یکدیگر در ارتباط نزدیک می باشند و بهتر است تا با هم به کاربرده شوند. این موارد یا احساس واقع گرایانه ای از مقیاس را برای تصویر فراهم می کنند و یا مقیاس در عکاسی را مبهم جلوه می دهند.

ایجاد مقیاس در عکاسی

از یک لنز استاندارد استفاده کنید و یک سوژه را انتخاب کرده و با دیگر اجزای تصویر ارتباط برقرار کنید تا مقیاس واقعی را به تصویر بکشید. یک لنز واید یا تله فوتو انتخاب کنید و عناصر را از هم جدا کنید و شروع به عکاسی کنید تا چشم انداز را تعریف کنید. بهتر است تا نگاهی به رابطه این سه شرط بیندازیم تا درک بهتری از آنها با هم داشته باشد.

تاثیر دیدگاه شما بر مقیاس

دیدگاه شما چیزی است که هنگام نمایش مقیاس در عکاسی باید به آن توجه داشته باشید. مغز ما آنچه را که می بینیم محاسبه می کند و به این صورت  می توانیم به اندازه آن شی پی ببریم. اگر از یک سوژه بزرگ مانند یک کوه یا ساختمان خیلی دور هستید ممکن است که آن سوژه در تصویر شما به خوبی ظاهر نشود. در صورتی که در کنار آن سوژه باشید ممکن است که همان عکس بسیار متفاوت تر به نظر برسد.

مهم نیست که کوهپایه ها چه قدر عظیم باشند، بیشتر مواقع نمی توانید در فاصله نزدیک از کوه ها تصویربرداری کنید. شاید از فاصله نزدیک جزئیات بهتری را ثبت کنید، اما در این صورت نمی توان به خوبی مقیاس را در تصویر ایجاد کنید. شما باید در مورد این که عکس های خود را از کجا میگیرید بسیار دقت کنید. در اصل این همان دیدگاه شما می باشد که باعث ایجاد مقیاس های مختلف در تصویر می شود. دیدگاه شما نه تنها در تاثیر مقیاس بلکه در بسیاری از عکاسی های دیگر نیز برای شما بسیار کارآمد می باشد پس بهتر است تا با دقت به این مورد عکاسی های خود را انجام دهید.

تاثیر چشم انداز در نمایش مقیاس عکاسی

تاثیر چشم انداز در نمایش مقیاس عکاسی

یک پراسپکت خیلی ضعیف یا خیلی قوی اغلب در درک ما بر روی مقیاس تاثیر می گذارد. برای مثال می توان عکس هایی از سوژه های کوچکی در یک محل مناسب تهیه کنید و این کار باعث بزرگتر به نظر رسیدن سوژه های شما بشود. بالا رفتن از چیزی و نگاه کردن به آن باعث کوچک به نظر رسیدن سوژه می شود.

بهترین لنز ها برای نمایش دقیق مقیاس در عکاسی

چه از لنز های زوم استفاده کنید یا از لنز پرایم، فاصله کانونی می تواند بر روی نمایش مقیاس در عکاسی تاثیر بگذارد. می توانید با استفاده از یک لنز واید برای تصاویر خود یک مقیاس پیچیده را ایجاد کنید. این لنز ها دیدگاه متفاوتی از آنچه چشم انسان به دیدن آن عادت دارد را ارائه می دهد.

استفاده از لنز استاندارد

یک لنز استاندارد نه خیلی واید است و نه خیلی طولانی، به همین دلیل اغلب تصاویر با مقیاس طبیعی را برای شما به وجود می آورد. در دوربینهای فول فریم لنز های استاندارد به لنزهایی گفته می شود که فاصله کانونی آن 43 میلیمتر باشد. لنز های 35 میلیمتر یا 50 میلیمتری معمولا نزدیکترین لنز ها به این مقدار می باشند. البته استفاده از یک لنز زوم در فاصله کانونی 43 میلیمتری این امکان را به شمار می دهد که با فاصله کانونی معمولی عکس بگیرید. بهتر است تا برای نمایش مقیاس در عکاسی از این مقدار استفاده کنید.

لنز های تله فوتو

لنز مناسب برای ایجاد مقیاس در تصویربرداری

لنز های طولانی تر تمایل به فشرده سازی مسافت در عکس ها دارند. این لنز ها می توانند تصویر به وجود آمده را تحریف کند. دور شدن به اندازه کافی از سوژه های بزرگ مانند ساختمان های بلند، کوه های بلند، پله های طولانی با استفاده از از این لنز ها می تواند چالش برانگیز باشد. البته استفاده از لنز های بلند برای چنین عکس هایی معمولا عملی نیست زیرا باعث می شود تا ایده ها به صورت غلط تصویرسازی شوند و به علت تمایل برای منزوی شدن زمینه و محیط کمتری را به نمایش می گذارند. در این بخش از دی جی 24 می توانید انواع لنز تله فوتو را بررسی کرده و در صورت نیاز آنها را خریداری کنید.

تاثیر لنز واید بر مقیاس

وقتی میخواید نمایش مقیاس در عکاسی را به خوبی انجام دهید، باید از لنز های گسترده استفاده کنید. لنز های واید یا سوپر واید انتخاب بسیاری از عکاسانی هستند که می خواهند مقیاس را به خوبی در عکس های خود نشان دهند. البته استفاده از یک لنز گسترده از ترکیب هایی که شامل یک عنصر در پیش زمینه هستند می تواند منجر به ایجاد مقیاس اشتباه شود. یک لنز با زاویه واید سوژه هایی که از شما دور هستند را کوچکتر از مقدار واقعی نشان می دهند. فروش انواع لنز واید در این بخش از فروشگاه اینترنتی دی جی 24.

استفاده از سوژه های انسانی برای نمایش مقیاس در عکاسی

تاثیر سوژه های انسانی در مقیاس

شما میتوانید در عکس های خود از سوژه های فرعی مانند انسان و یا درختان که برای نشان دادن هرچه بهتر مقیاس استفاده کنید. البته بیشتر عکاسان طبیعت دوست ندارند تا یک سوژه انسانی را در عکس های خود قرار دهند اما انجام دادن این کار می تواند  بسیار مفید باشد. علت استفاده از سوژه های انسانی برای تصاویری که می خواهد در آنها مقیاس را به خوبی نشان دهید به این دلیل انجام می شود که اندازه آنها برای ما قابل درک است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *