اکتاباکس چیست و چه کاربردی دارد ؟

اکتاباکس چیست و چه کاربردی دارد ؟

5/5 - (1 امتیاز)

بخش اعظمی از دنیای عکاسی را مبحث نورپردازی فرا گرفته است و به عنوان یک عکاس حرفه ای باید کار کردن با تجهیزات مختلف نوری که در سبک کاری شما تاثیر گذار هستند را کامل بلد باشید و از تکنیک های خاص و خلاقیت بالا برای به رخ کشیدن هنر خود استفاده کنید. انتخاب یک اصلاح کننده روشنایی همیشه سخت است زیرا میتواند تاثیر بسیار زیادی در کیفیت عکس شما داشته باشد. اکتاباکس چیست ؟  یکی از اصلاح کننده های روشنایی میباشد که به دلیل کیفیت بسیار گسترده، مورد توجه قرار گرفته و استفاده های گسترده ای از آن صورت میگیرد.

به دلیل کیفیت بالا آن را روشنایی احمق نامیده اند. برای استفاده از آن نیازی به مهارت های گسترده و بسیار بالا نیست و به راحتی می توانید با آن کار کنید. اگر شما به دنبال گرفتن عکس های بسیار ظریف تر و فوق حرفه ای تر هستید می توانید با استفاده از تکنیک های زیر اقدام نمایید.

تفاوت های سافت باکس و اکتاباکس چیست ؟

دقت کنید که این دو ابزار نوری بسیار شبیه به هم بوده و آن قدر تفاوتی ندارند. سافت باکس ها عمومی تر بوده و دامنه استفاده از آن ها گسترده تر بوده در حالی که اکتاباکس ها را در موقعیت های خاصی به کار می برند. برا عکاسی از برخی سوژه ها اکتا و برای برخی دیگر سافت باکس مناسب است اما در بسیاری از مواقع هر دو گزینه می توانند به خوبی برای شما نتیجه دلخواه را داشته باشند. پیشنهاد می کنیم مقاله سافت باکس یا رینگ لایت را حتما مطالعه کنید.

تفاوت های اکتاباکس و سافت باکس چیست ؟

از سافت باکس ها برای هدایت نور و نرم کردن اشعه های نوری استفاده می کنند و نوری عمیق و لطیف را در عکس ایجاد می کنند و تا حد زیادی تیزی های لبه را از بین می برنددر ضمن فلاش ها نیز بخش تقریا جدا نشدنی از سافت باکس ها می باشند. سافت باکس ها از نظر شکل به صورت مربع و مستطیل هستند در حالی که اکتاباکس ها 8 ضلعی می باشند. در واقع از کلمه اکتاگون که 8 ضلعی معنی می دهد گرفته شده است.

تنظیم اکتاباکس

اولین تنظیم شما به صورت پیش فرض است که بیشتر افراد مبتدی در زمینه نور از آن استفاده می کنند. این تنظیم به شما یک دسته خوب از شکل ظاهری نور می دهد. اما قبل از شروع ، بیایید در مورد کیفیت نور صحبت کنیم. آشنایی کامل با مبحث نورپردازی در عکاسی | در این مقاله به صورت کاملا جامع نورپردازی را بررسی کرده ایم.

کیفیت نور

به طور کلی ، وقتی به کیفیت نور اشاره می کنید ، به میزان سخت یا نرم بودن منبع نور اشاره می کنید.

کیفیت نور به دو دسته تقسیم می شود . در دسته اول به اندازه واقعی نور وجود دارد. یک منبع بزرگ نرم تر ، مانند Octabox معمولی 4-5 فوت شما می باشد، در حالی که یک منبع کوچک ، مانند یک بازتابنده 7 کاملاً سخت است.

تنظیم اکتاباکس

دوم ، شما باید از منبع فاصله داشته باشید. یک Octabox که از موضوع شما دور باشد به عنوان منبع کوچکتری ظاهر می شود و کاملاً سخت به نظر می رسد. همچنین برای رسیدن به سوژه به نیروی بیشتری احتیاج دارد زیرا نور می افتد. این ما را به مفهوم اندازه نسبی منبع نور می رساند.

اندازه نسبی منبع نور

هرچه منبع نور نسبت به سوژه شما بزرگتر باشد ، نور شما نرمتر ظاهر می شود. یک منبع متوسط نزدیک به موضوع شما نرم تر از یک منبع دورتر ظاهر می شود. بنابراین چگونه می توان منبع بزرگتر را نرمتر کرد؟ آسان است ، آن را تا جایی که می توانید به سوژه خود نزدیک کنید بدون اینکه در قاب ظاهر شود.

انواع اکتاباکس

در حال حاضر سه نوع اکتاباکس وجود دارد. اکتاباکس ۱۳۵ سانتی متر،اکتاباکس ۱۲۰سانتی متر و اکتاباکس ۷۰ سانتی متر سه اکتاباکس موجود در بازار می باشد.

تنظیم شماره 1: موقعیت نور به جلو و کناره

  • اکتاباکس در این حالت هم صورت و هم زمینه را روشن می کند.
  • این تنظیم اصلی یک نور است. این نور معمولی با ترتیب سوژه شما در 45 درجه است. چراغ را در جلوی سوژه خود قرار داده و به پهلو خاموش کنید.
  • سوژه شما می تواند مستقیم، به هر دو جهت یا قابل قبول باشد. برای تعیین دیافراگم می توانید از سوژه یک متر فاصله بگیرید.
  • بسته به سوژه خود از f / 4 تا f / 11 که دارای کیفیت خوبی است استفاده کنید. دقت کنید میزان نور را متناسب با آنچه می خواهید تنظیم کنید. دیافراگم بزرگتر f / 4 در کل نمای نرم تری به شما می دهد ، در حالی که تمرکز f / 11 خیلی بیشتر است.

انواع اکتاباکس

تنظیم شماره 2: موقعیت نور به پشت و کنار

  • با حرکت اکتاباکس به اطراف ، نور موضوع بسیار چشمگیرتر می شود. از آنجیی که هدف پس زمینه نیست ، پس زمینه تاریک می شود.
  • برای این تنظیم ، شما فقط باید نور 90 درجه را به سمت پس زمینه حرکت دهید. این بار باید بیشتر مراقب موقعیت موضوعی خود باشید. آنها باید بیشتر به سمت نور برگردانده شوند.
  • این یک الگوی روشنایی کوتاه به ما می دهد که بسیار چشمگیرتر است.
  • همچنین متوجه خواهید شد که در مقایسه با تنظیمات قبلی ، پس زمینه بسیار تیره تر است. از آنجا که نور اکنون از دیوار پشتی زاویه گرفته شده است ، نور شما کمتر روشن می شود و باعث می شود که بسیار تاریک تر دیده شود.

 نورپردازی از پشت (نور پس زمینه)

  • نورپردازی از پشت نسبت به سایرین کمی متفاوت تر می باشد زیرا نور در اطراف سوژه شما پخش میشود.
  • نکته:
  • برای ایجاد یک پرتره با نور پردازی از پشت می توانید یک چراغ دوم نیز اضافه کنید. از لحاظ تکنیکی دارای High Key دارای تمام زنگ های بالاتر از خاکستری میانی است ، بنابراین شما فقط از Octabox برای ایجاد پس زمینه سفید استفاده می کنید.
  • سوژه را کمی از Octabox دور کنید. مطمئن شوید که نور پشت از روی شانه ها خاموش نمی شود. اگر از نور سنج استفاده می کنید ، اطمینان حاصل کنید که میزان دیافراگم با هدف Octabox برابر یا همان چراغ جلو باشد.

 نورپردازی از پشت (نور پس زمینه)

تنظیم شماره 4: رومیزی

  • این تکنیک معمولا برای پرتره های مد و سر مقاله مورد استفاده قرار می گیرید.
    در این تکنیک قسمت جلوی Octabox باید با کف بالای سوژه شما موازی باشد.
  • سوژه باید در لبه اکتاباکس قرار گیرد ، حتی کمی از آن عقب تر باشد. این تکنیک اجازه می دهد تا نور به پایین و اطراف بدن بپیچد. برای پرتاب نور به سمت صورت و همچنین پر کردن سایه ها باید از یک بازتابنده استفاده شود.
  • برای ظاهری کاملاً خفیف از نور ، صفحه جلوی نفوذ را بیرون بکشید.
  • جلوی Octabox بایستید و مطمئن شوید که بدن یا سر شما مرکز نور را مسدود کرده است تا نقاط گرم نور را به حداقل برسانید. از آنجا که شما اجازه داده اید قسمت نقره ای Octa قابل مشاهده باشد ، در نور کنتراست بیشتری پیدا خواهید کرد.
  • هنوز هم یک منبع نور بزرگ وجود دارد اما از این ظاهر برجستگی های بیشتری روی پوست می گیرید. همچنین مانند یک چراغ حلقه ای بزرگ عمل می کند ، بنابراین شما می توانید سایه های منتشر شده در اطراف موضوع را برای یک ظاهر بسیار جذاب دریافت کنید.

عکس بگیرید.

حتی اگر فقط با یک چراغ سرعت و یک Godox در حال کار هستید ، همچنان می توانید با استفاده از این چند تنظیم گزینه های بیشتری از نور خود دریافت کنید.

به یاد داشته باشید که در صورت امکان مرکز نور خود را بالای سطح سوژه نگه دارید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *