انتخاب پس زمینه مناسب برای عکاسی پرتره

انتخاب پس زمینه مناسب برای عکاسی پرتره

5/5 - (1 امتیاز)

می دانید که یک عکس از بخش های مختلفی تشکیل شده است که کل این بخش ها در دو قسمت پس زمینه یا بک گراند و پیش زمینه یا فور گراند قرار می گیرند. هر المنتی که در کادر شما قرار داشته باشد در یکی از این دو قسمت قرار خواهید گرفت. عکاسی پرتره یکی از محبوب ترین سبک هاست و در این روز ها با توجه به بهتر شدن کیفیت عکاسی دوربین های گوشی های هوشمند پرتره گرفتن با آن ها هم بسیار بیشتر شده است.  یکی از مسائل مهم در حرفه ای تر به نظر رسیدن تصویر انتخاب پس زمینه یا بک گراند درست در عکس است. در این مقاله نیز قصد داریم در رابطه با انتخاب درست رنگ مناسب پس زمینه در عکاسی پرتره نکاتی را عنوان کنیم.

پس زمینه های رایج در عکاسی پرتره

درست است که شما از نظر فنی می توانید هر رنگی را برای پس زمینه استفاده کنید اما با توجه به بیشتر پرتره های ثبت شده می توان گفت که موارد زیر رایج ترین بک گراند ها در پرتره گرافی هستند :

پس زمینه های رایج در عکاسی پرتره

پس زمینه طبیعی مات 

بیشتر عکاسان پرتره بک گراند مات و نرمی را پشت سوژه خود قرار می دهند به خصوص اگر این عکس در محیط آزاد و بیرون از استودیو گرفته می شود. مثلا درختان یا کوه های مات شده که یک کانتراست بسیار زیبا را با سوژه شما که شارپ است ایجاد می کنند. برای ایجاد این چنین پس زمینه ای باید از عمق میدان سطحی یا کوتاهی استفاده کنید که به راحتی با اعمال کردن تنظیمات در دوربین انجام می شود.

پس زمینه طبیعی با جزئیات ( شفاف ) 

در این عکس ها شما باید به دقت پس زمینه و جزئیات آن را در کادر قرار دهید.  یک منظره یا تلاقی خط افق با آسمان می تواند یک بک گراند ایده آل برای سوژه شما باشند.

پس زمینه طبیعی با جزئیات ( شفاف ) 

پس زمینه سفید

برای مواقعی که می خواهید پرتره های رسمی و اداری را ثبت کنید بهترین بک گراند سفید ساده و استودیویی است. در صورتی که خواستید با اینچنین پس زمینه ای کار کنید به نورپردازی خود دقت بیشتر کیند و نور را به خوبی تنظیم کنید که شدت کم و یا بیشتر از حد استاندارد نداشته باشد تا سایه ها در عکس ثبت نشوند و یا عکس خف نباشد.

پس زمینه سفید

پس زمینه سیاه

یکی دیگر گزینه های مناسب برای پرتره بک گراند سیاه است. این پس زمینه هم برای پرتره های رسمی استفاده می شود و هم غیر رسمی در اینجا نیز باید نور را به گونه ای تنظیم کنید که سوژه شما زیاد رفلکس نداشته باشد. در ضمن یک پس زمینه سیاه بهترین گزینه برای پرتره های سیاه سفید است.

پس زمینه سیاه

پس زمینه رنگی ساده

از رنگ های دیگر نیز برای انداختن پرتره ها استفاده می شوند مثلا یک پس زمینه ابی رنگ گزینه ای خوب برای پرتره خانوادگی است. بیشتر این بک گراند های رنگی آبی خاکستری و یا رنگ هایی هستند که زیاد توجه را به خود جلب نمی کنند  و از طرفی در ویرایش و ادیت کردن کار را راحت می کنند.

پس زمینه رنگی ساده

پس زمینه بافت دار

بک گراند های دارای بافت های خاص در عکاسی پرتره می توانند آن را دراماتیک تر کنند و آن را از حالت یک عکس نرمال  معمولی خارج کنند. اما دقت کنید که نوع پس زمینه و رنگ و بافت آن به گونه ای نباشند که توجه را از سوژه بردارد.

پس زمینه بافت دار در عکاسی پرتره

پس زمینه سبز

اگر به ویرایش های خاص علاقه دارید و  می خواهید پرتره های ادیت شده درست کنید پس زمینه های سبز بهترین گزینه برای شما هستند.

پس زمینه سبز

راهنمای انتخاب پس زمینه مناسب برای عکاسی پرتره

به رنگ توجه کنید :

زمانی که قصد انتخاب پس زمینه مناسب را دارید باید رنگ آن را گونه ای انتخاب کنید که با تن رنگی پوست سوژه و همچنین رنگ مو و لباسی که پوشیده است سازگار باشد. آموزش عکاسی پرتره در این مقاله دی جی 24

راهنمای انتخاب پس زمینه مناسب برای عکاسی پرتره

نورپردازی :

حتی بهترین تصویر ها نیز بدون نورپردازی حرفه ای خراب می شوند شما باید نورپردازی را به گونه ای انجام دهید که نه شدت آن خیلی زیاد باشد چرا که سبب محو شدن سوژه در بک گراند می شود و اگر هم شدت نور کم باشد  سوژه و جزئیات چهره اش خوب در عکس نمایان نمی شوند.

حذف حواس پرتی  ها :

اگرچه شما گاها وسوسه می شوید تا پرتره های خاص و جاه طلبانه ای را ثبت کنید اما این را به یاد داشته باشید که هدف عکاسی از چهره جلب توجه به صورت سوژه شماست. پس وجود المنت های دیگر در قاب سوژه شما را وارد حاشیه می کند.

تست کردن پس زمینه با سلفی :

اگر مطمئن نیستنید که پس زمینه شما چگونه است پیش از شروع جلسه ستینگ با مدل مد نظر از خودتان عکس هایی را بگیرید. این کار به شما در انتخاب بهتر رنگ و همچنین تنظیم کردن بهتر نور کمک می کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *