نحوه ی استفاده از تک پایه یا مونوپاد

نحوه استفاده از تک پایه یا مونوپاد

5/5 - (4 امتیاز)

در حالی که یک سه پایه خوب و محکم برای عکاسی از سوژه های مختلف انتخاب مناسبی می باشد، اما در برخی از مواقع نیز استفاده از تک پایه یا مونوپاد می تواند بسیار راحتتر و مفید باشد. همچنین تک پایه می تواند وزن دوربین و لنز شما را تحمل کند و این عامل نیز باعث شده تا استفاده از آن خیلی هم کار سختی نباشد و با کمی تمرین کردن می توانید از آن به راحتی برای کار های خودتان استفاده کنید.در ادامه با نحوه استفاده از تک پایه یا مونوپاد بیشتر آشنا خواهیم شد تا بتوانیم به افرادی که نمی توانند به خوبی از این ابزار مفید تصویربرداری استفاده کنند کمک کرده باشیم.

نحوه ی استفاده از تک پایه یا مونوپاد

تک پایه عمدتا در شرایطی استفاده می شود که فضای کافی برای استفاده از سه پایه وجود ندارد. مانند مسابقه های ورزشی که معمولا بسیار شلوغ می باشند. البته برخی از سه پایه ها نیز می توانند نقش تک پایه را داشته باشند که می توانید در بازار این مدل ها را نیز پیدا کنید تا در هزینه های خود صرفه جویی کرده باشید.

ایجاد سه پایه به وسیله ی تک پایه و بدن

ایجاد سه پایه به وسیله ی تک پایه و بدن

بیشتر افراد از این روش استفاده میکنند، دلیل آن هم منطقی بودن و این روش است. پاهای خود را به صورت تقریبی به اندازه ی عرض شانه باز کنید. اکنون تک پایه را به گونه ای قرار دهید که در قسمت جلویی شما باشد و همچنینن از نظر قرارگیری در بین پاهای شما باشد به صورتی که پاهای شما و پایه مونوپاد به شکل یک سه پایه در کنار یکدیگر قرار بگیرند. برای حفظ پایداری سعی کنید تا پایه ی مونوپاد را کمی در داخل زمین فرو ببرید.  توجه داشته باشید که نحوه ی قرارگیری دوربین در مقابل چشمانتان به گونه ای باشد که بتوانید راحت برای تصویربرداری از آن استفاده کنید. 

بررسی و خرید دوربین عکاسی با قیمت مناسب در این بخش از دی جی 24.

 این تکنیک را بیشتر برای زمین های ناهموار مانند عکاسی در طبیعت استفاده میکنند و می توانید بر روی سطوح خاکی یا شنی و یا علفزارها از این روش استفاده کنید تا تصویربرداری بهتری داشته باشید. همچنین هنگام استفاده از لنز تله فوتوی بزرگ این روش بسیار مناسب می باشد زیرا در روش های بعدی نیاز دارید تا زاویه ی دوربین با سر مونوپاد را تنظیم کنید و احتمالا این کار کمی سخت باشد.

قرارگیری مونوپاد در کنار پای عقب

آموزش استفاده از مونوپاد و تک پایه

در این حالت باید شبه به یک بوکسور بایستید و یک پای خود را به جلو ببرید و پای دیگر را کمی عقب تر قرار دهید. پایه ی مونوپاد را در قسمت داخلی پا و در کنار پای عقبی خود بگذارید. در این حالت باید دستتان بر روی شافت و مچبند تک پایه باشد و آن را به سمت زمین فشار دهید. از این روش بیشتر در زمان هایی که می خواهید از سوژه ای که در مقابل شما قرار گرفته است تصویربرداری کنید استفاده می شود. 

قرارگیری-مونوپاد-در-کنار-پای-عقب

برای اینکه بتوانید بهترین زاویه را برای مونوپاد پیدا کنید بهتر است کمی با آن بازی کنید و فراموش نکنید که باید دوربین را در این حالت کمی به سمت جلو ببرید تا بتوانید زاویه ای صاف برای دوربین ایجاد کنید.

بردن مونوپاد به بالای سر

در این روش هم می توانید دوربین را بر روی مونوپاد وصل کنید و تا ارتفاعی که لازم دارید پایه را بزرگ و یا کوچک کنید سپس می توانید تک پایه را بالای سرتان ببرید و از سوژه ی مورد نظر خود عکاسی کنید. در حالی که استفاده از مونوپاد بر روی سر توسط عکاسان حیات وحش و یا عکاسان ورزشی توصیه می شود در صورت تمایل شما نیز می توانید از این روش استفاده کنید اما قبل از شروع بهتر است دقت کنید که آیا مونوپاد شما می تواند وزن لنز و دوربین شما را به حمل کنید یا خیر؟ 

بردن مونوپاد به بالای سر

خرید لوازم جانبی دوربین عکاسی با قیمت مناسب در این بخش از وب سایت دی جی 24.

یکی دیگر از مشکلاتی که در این روش با آن مواجه خواهید شد استفاده از کلید شاتر می باشد. چون دوربین در بالای سر شما قرار دارد نمی توانید از دکمه ی شاتر بر روی دوربین استفاده کنید. برای برطرف کردن این مشکل بهتر است از کلید های شاتر از راه دور که به صورت بی سیم به دوربین شما متصل می شود استفاده کنید. همچنین می توانید از تایمر استفاده کنید و کلید شاتر را فشار دهید سپس دوربین را به بالای سر خو ببرید.

قرار گیری مونوپاد در جلوی بدن

قرار گیری مونوپاد در جلوی بدن

این روش یکی از مرسوم ترین تکنیک های قرار گیری مونوپاد می باشد و می توان گفت نسبت به روش های قبلی ساده تر است. همچنین این تکنیک را بیشتر عکاسان ورزشی که لنز هایی با اندازه  ی بزرگ دارند استفاده می کنند. برای قرار دادن مونوپاد در این روش ابتدا باید ارتفاع آن را تنظیم کنید. منظره یاب دوربین باید در مقابل چشم شما قرار بگیرد در این حالت تک پایه را در مقابل خود قرار دهید. بهتر است زمانی که می خواهید برای تصویربرداری آماده شوید پاهای خود را تا حد امکان از هم دور کنید تا راحت تر کار خود را انجام دهید و به درد های ناشی از ایستادن دچار نشوید.

آموزش استفاده از مونوپاد

همچنین در این روش می توانید عکاسی از سوژه های متحرک یا تصویربرداری Panning هم داشته باشید. این نوع عکاسی در مواقعی استفاده می شود که سوژه با سرعت در حال حرکت می باشد. سوژه ی این نوع عکاسی را ماشین های در حال حرکت، موتور ها، دونده ها و حتی حیوانات می باشند که می توانید از این حالت برای عکاسی از آن استفاده کنید.

اگر به عکاسی Panning علاقه مند هستید مقاله ی عکاسی از سوژه های متحرک را به شما پیشنهاد می کنیم.

نتیجه گیری

آموزش استفاده از تک پایه

می توان گفت در تمام روش های بالا برای نحوه استفاده از تک پایه یا مونوپاد سعی در این بوده که تک پایه را با کمک تکیه دادن به بدن پایدار نگه داریم. این گفته می تواند برای روش های دیگری نیز صدق کند، می توانید با کمک گرفتن از نیروی بدن خود روش های جدیددی برای نگه داشتن تک پایه برای خودتان به وجود بیاورید که شاید برای سبک عکاسی شما روش بهتری باشد.

اگر به فکر خرید یک تک پایه ی همه کاره با قیمت مناسب می باشد بهتر است تک پایه دوربین manfrotto MVM500A fluid را بررسی کنید که یک انتخاب حرفه ای برای تصویربرداران می باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *