آموزش ساخت فتومونتاژ

آموزش ساخت فتومونتاژ

5/5 - (1 امتیاز)

یکی از مهم ترین نقاط عطف در تاریخ هنر عکاسی ارائه شدن نرم افزار های ویرایش تصاویر مانند ادوبی فوتوشاپ بود چرا که عکاسان می توانستند عکس های خود را به روش های مختلف ادیت کنند و کیفیت عکس را بهتر کنند و از سویی عکس خود را از حالت نرمال خارج کنند و اثری خلاقانه را خلق کنند. یکی از کار های هنری محبوبی که با این نرم افزار ها جان گرفت و اکنون می توان اثرات خلق شده به این روش را در همه مشاهده کرد ساخت فتومونتاژ است. اما فتومونتاژ در عکاسی به چه معناست و چگونه می توانیم یک اثر زیبا به این شیوه خلق کنیم ؟

فتومونتاژ چه نوع اثری است ؟

به طور ساده اگر شما چند عکس جدا گانه با سوژه های مختلف و گاها بی ارتباط را ترکیب کنید یک فتومونتاژ را درست کرده اید. پس با تلفیق کردن بخش های مختلف چند عکس با هم به کمک نرم افزار های ویژه ویرایشی می توان یک اثر خلاقانه را ایجاد کرد که می تواند پیام و یا مفهومی خاص را منتقل کند. قابلیت تلفیق عناصر مختلف پتانسیل بالایی به این نوع عکس ها می دهد تا کاربر را جذب خود کنند و آن ها را به فکر و یا عکس العمل نشان دادن وادار کند.

فتومونتاژ چه نوع اثری است ؟

یکی از تاثیراتی که این شیوه درست کردن عکس دارد این است که ذهن بیننده را که عادت به دیدن عکس های نرمال و ساده کرده است را درگیر می کند و این سبب جلب توجه بسیار بیشتر آن ها به اینگونه تصاویر می شود  از سویی ساخت این اثرات هنری از آن جا که هیچ محدودیتی ندارند برای عکاسانی که می خواهند خلاق تر باشند روشی است برای بیان معانی و مفاهیم در تصویر. برخی باور دارند که فتومونتاژ عکسی است که از سوژه های مرتبط و غیر مرتبط تشکیل می شود که داستان خاصی را عنوان می کند.

انواع مدل های فتومونتاژ

همانطور که گفتیم نرم افزار هایی ماند ادوبی فوتوشاپ از جمله ابزار های اصلی ساخت این اثرات هنری هستند اما ساخت فتومونتاژ به کمک فوتوشاپ تنها یک روش است که به آن دیجیتالی گفته می شود. به خاطر قابلیت های فراوانی که اینگونه نرم افزار ها از نظر ویرایشگیری در اختیار ما می گذارند می توان بی نهایت اثر مونتاژ شده را خلق کرد به همین خاطر ساخت این چنین تصاویری می تواند برای تبلیغات خلاقانه استفاده شود در واقع فتومونتاژ سازی یکی ار روش هار کسب در آمد زیاد در عکاسی است چرا که می توان از آن ها در تبلیغات به خوبی استفاده کرد.

انواع مدل های فتومونتاژ

روش دیگر برای ساخت این عکاس ها دستی است که به آن ها فتومونتاژ دستی نیز گفته می شود. در این روش همانطور که از اسمش پیداست ویراستار ها با کنار هم قرار عکس ها به صورت فیزیکی تصویری تلفیقی و خاص را ایجاد می کردند این شیوه در فرون نوزده و 20 رواج داشت و در مجلات آن زمان به وفور استفاده می شد. اما در حال حاضر تنها افرادی اقدام به ساخت این چنین اثراتی می کنند که علاقه خاص به این سبک دارند و می خواهند اثر هنری فیزیکی را بسازند.

تفات کلاژ و فتومونتاژ

برخی فتوکلاژ و فتومنتاژ را با هم اشتباه می گیرند در صورتی که کلاژ که کلمه ای فرانسوی است به معنای ترکیب کردن عکس با المنت های دیگر مانند روزنامه مقوا و…است در صورتی که فتومنتاژ تنها عکس های مختلف هستند که با هم ترکیب می شوند. مونتاژ رسمی تر از کلاژ است که در حال حاضر نیز هنری محبوب تر محسوب می شود که برای هدف های تجاری نیز کاربرد دارد.

راهنمای ساخت فتومونتاژ

در ابتدا شما باید سوژه و هدف و پیامی که می خواهید منتقل کنید را مشخص کنید. اینه سوژه قرار است کجای تصویر باشد و چگونه با سایر المنت ها ترکیب شود تا بهتر پیام را منتقل کند. بهتر است سوژه هایی را انتخاب کنید که در صورت نیاز به عکاسی دوباره دسترسی راحتی به ان ها داشته باشید. در صورتی که تجربه کمی در عکاسی دارید و تازه شروع به کار کرده اید بهتر از سوژه های ثابت برای اولین کار خود استفاده کنید.

راهنمای ساخت فتومونتاژ

دیگر مسائلی که باید آن را مشخص کنید فاصله شما از سوژه نورپردازی و ترکیب بندی مناسب پیام شماست. بیشتر عکس هایی که برای ساخت فتومونتاژ استفاده می شوند با یک لنز 50 میلیمتری ثبت شده اند و به شما نیز توصیه می کنیم از چنین لنزی استفاده کنید. اگرچه لنز های 35 میلیمتری و حتی 85 میلیمتری نیز توسط برخی به کار برده می شوند.

فراموش نکنید بهره گیری از ساده ترین قوانین ترکیب بندی تصویر به شما کمک می کند در نهایت اثری جذاب تر خلق کنید که توجه بیشتری به خود جذب می کند برای مثال خطوط عمودی و افقی که می توانند در ترکیب بندی به کار برده شوند را فراموش نکنید.

آموزش تلفیق عکس در فتوشاپ برای ساخت فتومونتاژ

عکس هایی که می خواهید با هم ترکیب کنید را اماده کنید. در ابتدا در نرم افزار فتوشاپ از منوی File گزینه New را برنید و در قسمت باز شده ابعاد زمینه سفید خود را وارد کنید و کادر و یا قاب سفید خود را ایجاد کنید. سپس عکس هایی که آماده کرده اید را وارد برنامه کنید که هم می توانید این کار را در قسمت منو و با زدن گزینه open انجام دهید و هم می توانید با کلیک راست کردن روی تصویر مورد نظر گزینه open with photoshop را بزنید.

آموزش تلفیق عکس در فتوشاپ برای ساخت فتومونتاژ

بهتر است پیش از شروع پروژه خود کار کردن با بیشتر ابزار های نرم افزار فتوشاپ را بلد باشید تا هم سریعتر کار خود را انجام دهید و هم بهتر کار تلفیق کردن را تمام کنید. در فتومونتاژ ابزار هایی مانند Pen و Selection layer کاربرد زیادی دارند.

اما اگر نمی خواهید با فتوشاپ کار کنید می توانید از وب سایت Fotor که محیطی مخصوص برای ساخت کلاژ و فتومونتاژ دارد استفاده کنید مزیت بزرگ این وب سایت کاربر پسند بودن آن و راحتی کار با آن است. در ضمن اگر می خواهید بدون اینکه یک دوربین عکاسی را تهیه کنید یک فتمونتاژ خوب را بسازید می توانید با مراجعه به برخی وب سایت های دانلود عکس خام مانند frepik عکس های زیبایی را جهت کار خود پیدا کنیدو به راحتی دانلود کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *