کانن یا نیکون کدام یک بهتر است

کانن یا نیکون کدام یک بهتر است

4.7/5 - (4 امتیاز)

کانن یا نیکون کدام یک بهتر است ؟ این سوالی است که همه افراد حتی آن هایی که عکاس نیستند و فقط این دو برند را می شناسند پرسیده می شود و ر طی سال های اخیر جوابی مشخص به آن داده نشده است. وقتی حرف از بهتر بودن نیکون یا کانن زده می شود بیشتر به دوربین های عکاسی dslr این دو برند اشاره می کنند چرا که در بازار امروز دیگر دوربین ها در نزد افراد حرفه ای استفاده نمی شوند و اشخاص معمولی که از سری های powershot یا coolpix و … استفاده می کنند آن قدر به این قضیه اهمیت نمی دهند.

در ابتدا باید اشاره کرد که نمی توان به این سوال جوابی قطعی داد و همین موضوع افرادی که می خواند اولین دوربین عکاسی کانن یا نیکون dslr خود را بخرند گیج کننده و گاها آزار دهنده است. از طرفی برای پاسخ دادن به این پرسش چند دهه ای فاکتور های مانند کیفیت و رزولوشن و یا محبوبیت را هم باید حذف کرد و از دیدی کاملا تکنیکی به این قضیه نگاه کنیم تا قادر به قضاوتی عادلانه باشیم.

DLSR های کانن یا نیکون بهتره ؟

در زمینه دوربین های DSLR این دو برند حرف های زیادی برای گفتن دارند به هر حال این دو شرکت هستند که اصلی ترین تولید کنندگان این محصولات هستند و سال هاست دز این حوزه در حال رقابت هستند دیگر رقبا یا اصلا در این حوزه فعالیتی نکرده اند و یا بسیار کم و محدود بوده است.

به طور کلی می توان مزیت های دوربین های DSLR برند نیکون را در موارد زیر خلاصه کرد :

DLSR های کانن یا نیکون بهتره ؟

  • فوکوس بهتر و نقاط فوکوس بیشتر نسبت به سایز سنسور که سوژه های در حال حرکت را هم با سرعت و با دقت بالا پیدا و دنبال می کنند
  • قیمت مناسب تر دوربین های هم رده
  • دوربین های کراپ سنسور نیکون سنسور های بزرگتری دارند
  • امکانات پر کاربرد بیشتر در دوربین های نیکون نظیر تایم لپس و براکتینگ

اما کانن هم مزیت های خاص خودش را دارد که عبارتند از :

  1. رنگ بسیار بهتر در فرمت خام عکس ها و کانتراست طبیعی تر
  2. کاربری راحت تر و منو هایی که کار کردن با ان ها بسیار راحت تر است
  3. عدم نیاز به موتور فوکوس که هزینه های شما را در خرید لنز بسیار کاهش می دهد

دوربین های متبدی DSLR نیکون یا کانن ؟

از نظر قیمتی کانن ارزان ترین مدل دوربین DSLR را دارد (  کانن EOS 4000D  ) اما این دوربین همانطور که انتظار می رود قابلیت های کمی داشته و از نظر کیفیت هم رده پایینی دارد و بسیار از افرادی که می خواهند تازه عکاسی را شروع کنند کمی بودجه خودشان را بیشتر می کنند و دوربین نیکون D3500 را می خرند.  البته این محصول کانن در ابتدای عصر دوربین های DSLR عرضه شد و اکنون دیگر می توان آن را بازنشسته خواند!

در رده مبندی و ارزان اما با کیفیت رقابت بین دو دوربین D3500  ساخت نیکون و 2000d کانن است که در اینجا هم نیکون برنده است چرا که هم قیمت بهترین داشته و هم قابلیت های بیشتری را ارائه می دهد در کل به نظر بسیاری از عکاسان این محصول نیکون از معدود مدل هایی است که بهتر است خرید پیش از اینکه دیگر در بازار پیدا نشود !

دوربین های متبدی DSLR نیکون یا کانن ؟

دوربین های مبتدی با کیفیت

در این رده کانن با سه مدل خود بازار را از آن خود کرده است. مدل محبوب ما 250d کانن است که بدنه کوچکی داشته و راحت با آن می توان کار کرد در ضمن با کیفیت 4k فیلم می گیرد. مدل 800d نیز خوب است اما قیمت آن با اینکه قدیمی تر است بیشتر بوده و واقعا هم ویژگی خاص تری را ارائه نمی دهد و به نظر نمی رسد که آن مبلغ اضافه ارزشش را داشته باشد. یکی دیگر از دوربین های کانن 90d است که به خوبی ساخته شده و قابلیت های خوبی را به شما ارائه می دهد. نیکون در این رده دوربین D5600 را عرضه کرده است که از همه مدل های گفته شده ارزان تر است اما قادر به فیلمبرداری 4k نبوده و فوکوس خودکارش کمی ضعیف تر است.

دوربین های DSLR حرفه ای کانن یا نیکون

در این حوزه دو برند مسیر کاملا جدایی را طی می کنند. دوربینی که در بخش قبلی اشاره کردیم یعنی 90d در واقع یک گزینه کاملا حرفه ای است و به آن لقب لئوناردو داوینچی دوربین ها را داده اند چرا که قادر است هر کاری کند! این محصول کانن سنسور کراپ سسوری دارد که بیشترین رزولوشن را عرضه می کند و کیفیت فیلمبرداری با کیفیت 4k و عکاسی پی در پی با سرعت 10 فریم از جمله مشخصه های بارز آن هستند.

نیکون در این رده دو دوربین معرفی کرده است و هیچ کدام قدرت و امکانات محصول رقیب یعنی کانن را ندارند اما نقاط قوت خودشان را دارند. نیکون D7500 قیمت خوبی داشته و بدنه محکمی دارد و نیکون D500 که یک سنسور 20 مگاپیکسلی داشته و قادر است 4k فیلمبرداری کند در ضمن سیستم فوکوس بسیار قدرتمند و بافر 200 تایی عکاسی پشت سر هم که در این مورد کانن حتی به گرد پایش هم نمی رسد.

مقایسه سازگاری کانن و نیکون

سازگاری بالا دو برند با بسیاری از لوازم جانبی و لنز هایی از برند های مختلف است که یکی از عوامل برتری این دو برند نسبت به سایر شرکت هاست. اما آیا تفاوتی نسبت به یکدیگر دارند؟

اول اینکه سری  EOS سه دهه است که تولید می شود و مانت اف نیکون هم بیش از شصت سال است که عمر دارد و شما می توانید قدیمی ترین لنز دهانه اف نیکون و یا سیستم eos کانن را انتخاب و بر دوربین خود نصب کنید. مهمترین تفاوتی که مشاهده می شود اتوفوکوس است که در تمام ای او اس های کانن موجود است اما در نیکون فقط در سری AF-S شاهد قابلیت فوکوس خودکار هستیم. و در صورتی که لنز نیکون را با اتوفوکس می خواهید کمی تنوع و گزینه های انتخابی تان کمتر می شوند

مقایسه سازگاری کانن و نیکون

در ضمن نیکون تصمیم گرفت که موتور فوکوس را از بدنه دوربین های مبتدی خود بردارد و در حال حاضر مدل های D40, D40X, D60, D3000, D3100, D5000 و D5100 ای قابلیت اتوفوکس بهره مند نیستند. اما کانن این موتور را در تمام لنز هایش قرار داده است و در بدنه دوربین ها خبری از موتور فوکوس نیست.

لنز های سری ال کانن بسیار کیفیت بالایی دارند و سیستم فوکوس خارق العاده شان نیز باعث شده است بسیاری از عکاسان بر این باور باشند که کانن نبرد اتوفوکوس را با دوربین ها و لنز های حرفه ایش برنده شده است.

عملکرد نیکون و کانن

باز هم می گوییم که قضاوت بر اساس عملکرد کمی مسخره به نظر می رسد چرا که نتیجه کار با هر دو بسیار خوب است. اما در این زمینه جزئیات تعیین کننده در دو برند تفاوت دارند که بهتر است عنوان شوند. مثلا کانن در رابط کاربری و منو بهتر است و نیکون نویز و صدا را به خوبی از بین می برد و منو بسیار ضعیفی دارد. وایت بالانس در نیکون بسیار بهتر از کانن است.

اما در عکاسی اگر چندین عکس را جلوی چشمان شما بگذراند نمی توانید تشخیص دهید که کدام با دوربین عکاسی نیکون و کدام با کانن ثبت شده است. در فیلمبرداری اما در سال های گذشته پرچمدار بلامنازع بود اما نیکون حداقل در دوربینهای بدون آینه از آن سبقت گرفته و ویژگی های بهتری را ارائه می کند. در ضمن با توجه به این نکته که نیکون خط تولید دوربین های فیلمبرداری ندارد بهتر می تواند در این خصوصیت کار کند اما کانن اگر بخواهد دوربین های خود را با قابلیت های فیلمبرداری بهتری عرضه کند به خط تولید دوربین های فیلمبرداری خود آسیب می زند.

دیزاین و بدنه nikon و canon

بر خلاف دیگر خصوصیات بدنه دوربین هایی که این دو شرکت تولید می کنند بسیار تفاوت دارد. برای مثال دکمه ها جای مختلفی دارند و شما بهتر است که برای خرید اولین دوربین خود هر دو نمونه را امتحان کنید و ببینید کدام یک در دستان شما بهتر است. این موضوعی مهم است چرا که اگر پس از خرید کالا و پس از کار کردن با آن بخواهید برند را عوض کنید با مشکلات بسیاری رو به رو می شوید.

نتیجه ای که می توان از این مقایسه گرفت همانطور که در ابتدا عنوان شد نبود یک جواب مشخص برای این پرسش مهم است بهتر بودن کانن یا نیکون کاملا بستگی به شما و تجربه شخصیتان در کار کردن با هر کدام است. در صورت انتخاب هر کدام از این برند ها می توانید جدید ترین محصولاتشان را وب سایت دی جی 24 مشاهده کنید. 

2 پاسخ
  1. شایان گفته:

    خب اینطور که شما گفتید یعنی من هر کدوم رو انتخاب کنم می تونم به بهترین شکل ممکن عکاسی کنمیعنی در رده حرفه ای فرق نمی کنه کدوم برند رو انتخاب کنی؟؟ بین کانن و نیکون همیشه این نبرد بوده و الان هم باعث سخت تر شدن انتخاب ما یکی میاد میگه نیکون بهتره یکی کاننن….

    پاسخ
    • ادمین گفته:

      بهتره برین برای بار اول هر دو رو برای مدتی امتحان کنید و با هر کدوم از دوربین های عکاسی کانن و نیکون راحت ترین اون رو انتخاب کنید.

      پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید ؟
در گفتگو ها شرکت کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *